Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oude en nieuwe generatie stabij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Oude en nieuwe generatie stabij?

Ongelezen bericht door Machie »

De gemiddelde bordercollie is best fijn van bouw maar ook die horen hele dagen te kunnen werken :)
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Machie schreef:De gemiddelde bordercollie is best fijn van bouw maar ook die horen hele dagen te kunnen werken :)
Dat is een totaal ander soort werk en kun je niet vergelijken.

En zoals ik al aangaf, die fijne hondjes zie je vooral bij de stabijna-populatie. De hondjes die gefokt worden voor Marktplaats, zeg maar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:dat je het uiterlijk van een ras wil behouden kan ik helemaal inkomen maar dat de fijnere bouw een stabij zou hinderen in zijn werk zoals marjoleine aangeeft zie ik niet meteen hoe dat zou moeten invloed hebben.
Hij heeft voordeel van een robuuster uiterlijk.
Net zoals die setters het wel waardeerden dat ze - na zo'n achterlijke periode van smal-smaller-smalst - op grover bone werden gefokt, zodat ze niet hun poten braken als ze in galop in een kuil stapten.

Bovendien heb ik liever een grove teef van 20 kilo tegenover een bunzing of wat ratten dan zo'n frêle dingetje van 14 kilo.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: tenzij het over extremen gaat zoals bij de italiaantjes zie ik een normale gezonde poot nog niet breken omdat de bouw wat fijner is en wat die ratten (en ander gespuis) betreft : daar weten de (veel lichtere) teriërs anders best raad mee :mrgreen: .
Ik heb dat meegemaakt hoor, met Ieren. Niet leuk.

En die terriers hebben wel smalle botten maar enorme bekken. Bij stabijs is het zo dat de smallere hondjes ook snipy muizenbekkies krijgen. Dan hebben ze toch een probleem hoor, met een bunzing of rat.
OOk hier ervaring mee trouwens (niet dat ik ongedierte stroop natuurlijk :engel: ).

Afbeelding

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb geen verstand van de stabij maar vind de discussie die hier nu ontstaat wel interessant.
Kan iemand een voorbeeld geven van een hond die dan te fijn van bot zou zijn voor een stabij?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

samantha! schreef:Ik heb geen verstand van de stabij maar vind de discussie die hier nu ontstaat wel interessant.
Kan iemand een voorbeeld geven van een hond die dan te fijn van bot zou zijn voor een stabij?
Ja hoor.
Moet ik even op mijn losse schijf snorren straks, ik zal wat voor je opzoeken.
En dan een goed bone ernaast natuurlijk voor de duidelijkheid.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Okee, dit is wat gewenst is: sterke botten en niet te fijn en bovendien dus een goed hoofd met krachtige kaken.

Afbeelding

Dit is veel te smal in bot. Veel te tenger en zonder kracht.

Afbeelding

En dit is het hoofdje van de laatste hond: kaken niet sterk en geen goede beet mogelijk dus.

Afbeelding

Beide honden zijn al jaren niet meer onder ons trouwens, dat leek me wel zo aardig.
Beide stamboomhonden ook.

Afbeelding

tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Marjoleine schreef:
Gijsstabij schreef:Je kan trouwens ook naar de ideale hoogte versus gewicht van een hond kijken,
dat zegt ook veel over hoe "grof" een hond gebouwd is

Om de setter maar weer als voorbeeld te nemen, die is een stuk hoger maar niet heel veel zwaardee
Ja, klopt.
Ik vind het echt grappig dat bv een wetterhoun ongeveer hetzelfde schofthoogte heeft als een grote poedel, maar een wetter is twee (!!!) keer zo zwaar.
En bijvoorbeeld een lagotto weegt 10-15 kilo, ook een groot exemplaar. Terwijl een stabij van dat formaat 25 kilo weegt.
Eebie en de leden van haar tekkelfamilie wegen allemaal tussen de 10 en 15 kg :LOL:

Die slanke stabij lijkt meer op een border collie :schrik:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Geef mij maar lichte botten. Honden met zware botten hebben veel aanleg om dik te worden en zijn vaak ook niet zo degelijk in de gezondheid.

De poten van Gijs zijn sowieso dik want dat is verhoudingsgewijs bij een hond die nog niet is uitgegroeid. Hij heeft duidelijk puppypoten.

Hier in het oosten worden op het platteland veel friese stabijen gefokt. Voor het geld wel weer vooral hoor. Het is gemakkelijk verdienen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:maar volgens die redenering zou de doorsnee mechelse herder ook geen goede beet hebben - ik zie niks zwaks in dat stabijhoofd, het is alleen scherper qua model.
Ik wel. De onderkaak is smal, met alle gevolgen van dien.
Dat hondje redde echt geen rat, dat hield op bij muizen.

Een mechel heeft toch echt wel een wat groter hoofd en krachtiger kaken. Die hebben al een groter hoofd dan een doorsnee stabij die wél krachtig genoeg gebouwd is.

Afbeelding

iones
Zeer actief

Stabijen zijn toch echte ratten en mollenvangers.
Bobbes eergisteren nog in de beek. De rat zwom onder water, zij dook met haar kop onder water en greep hem. Rat was inderdaad niet gered nee....
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Tanden, dat is wat ze nodig hebben.
En dat hebben ze wel.
iones
Zeer actief

Nanna schreef:
iones schreef:Tanden, dat is wat ze nodig hebben.
En dat hebben ze wel.
Nee, een beetje bek is ook nodig. Ik zie een Engelse Bull geen rat vangen.
Maar ik heb kaninchenteckels (maat Chihuahua) ook ratten zien doodbijten.
Een fel karakter is ook nodig. Ik vind die whippets in dat filmpje niet echt fanatiek, te afwachtend. Die honden van mij zijn dat niet, die willen er als eerste bij zijn. Teckels en terriërs zijn fanatiek.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Marjoleine schreef:Okee, dit is wat gewenst is: sterke botten en niet te fijn en bovendien dus een goed hoofd met krachtige kaken.

Afbeelding

Dit is veel te smal in bot. Veel te tenger en zonder kracht.

Afbeelding

En dit is het hoofdje van de laatste hond: kaken niet sterk en geen goede beet mogelijk dus.

Afbeelding

Beide honden zijn al jaren niet meer onder ons trouwens, dat leek me wel zo aardig.
Beide stamboomhonden ook.
Dank voor de voorbeelden.
Duidelijk een enorm verschil.
Hoe het zit met het werk wat ze moeten aankunnen heb ik geen verstand maar als ik puur naar "mooi" kijk heeft de 1e hond mijn voorkeur.
Grappig wel dat er ook binnen de stabij dus enorme verschillen zijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Mijn tengere stabijtje zonder stamboom (nog jong, hier krap 1,5 jaar)
Afbeelding

Afbeelding

Velt overigens kippen en ratten, met een beetje geluk zelfs een myxomatose konijntje. Heeft genoeg energie en jachtdrift om zich er de hele dag mee bezig te houden.
T kan wel allemaal in die rasbeschrijving staan maar ik denk dat ze in de praktijk vroeger gewoon het liefst fokte met goede ongediertebestrijders en daarbij kwam het gebruikersdoel dus boven exterieur te staan.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:

Hier vangen een paar Whippets de ratten, probleemloos. :mrgreen:
En je kunt een Whippet toch niet beschuldigen van een dikke boerenkop...
Maar wel van behoorlijke kaken.
Stropers, en dat zijn whippets ook, hebben altijd behoorlijke kaken.
En als ze dat niet hebben zijn het geen goede stropers.
De hond van het voorbeeld is formaat kooiker, hooguit. En de kaken stellen niks voor.
Dat is dus geen goede stroper.

@Inge, stabijs werden altijd geselecteerd op werk en dat betekende dus ook kunnen en durven stropen. Die standaard is van de jaren 50 en die was daarop geënt.
Geselecteerd door mensen die ze praktijkproeven lieten doen en om werkredenen de tengere honden uitsloten.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: @Inge, stabijs werden altijd geselecteerd op werk en dat betekende dus ook kunnen en durven stropen. Die standaard is van de jaren 50 en die was daarop geënt.
Geselecteerd door mensen die ze praktijkproeven lieten doen en om werkredenen de tengere honden uitsloten.
dat zegt me niet zoveel, er zijn nog steeds fransen die ervan overtuigd zijn dat een beauceron zonder hubertusklauwen minder geschikt is voor het werk - tot zover de link tussen waar men van overtuigd was en de realiteit.
Ik bedoel dat ze niet voldeden aan de proeven. Dat ze zakten. Niet konden werken.
Dus niet omdat ze tenger waren maar omdat die honden de proeven niet haalden.
:roll:

Afbeelding

iones
Zeer actief

Nou, dat gaat tegenwoordig dus niet meer op he. Stropen doen we in de regel niet meer, en honden mogen nog geen molletje meer dood bijten want dan `hebben ze bloed geproefd en worden ze levensgevaarlijk`. Dus er is niets mis met een tengere stabij.
Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

@ Paisley, wat een mooi hondje hoor!!
Maar lijkt inderdaad wel weer heel anders van bouw dan Gijs

Denk dat het lastig aan te geven is welke eisen aan een hond (bv grof/fijn van bot) voor de functionaliteit zijn of omdat "men" het gewoon graag zo zag, denk dat die twee ook wel in elkaar overlopen
Sommige eigenschappen zullen meer functie hebben maar dan zal er bij diezelfde eigenschap ook een stuk "omdat het nou eenmaal zo hoort" bij zitten
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:ja, zo begreep ik het ook wel maar dan nog heb ik mijn bedenking of dat zogezegde verband ook echt is gelegd aan de hand van objectief geregistreerde gegevens of dat het eerder iets is dat vooral in de hoofden bleef hangen van mensen zonder dat er echte basis voor was - zoals wel meer uiterlijke kenmerken van verschillende rassen.
Nou, zo lang is dat allemaal niet geleden hoor, ik ken mensen genoeg die daarbij waren en me dat zo verteld hebben.
Er werd natuurlijk gewoon alleen geselecteerd op werkcapaciteit. Ik weet niet of je de geschiedenis kent van de stabij, maar dat zijn echt pure werkers, stropers dus.
En aan de hand van de beste honden is die standaard gemaakt. :19:

Afbeelding

Gijsstabij

X
Laatst gewijzigd door Gijsstabij op 28 okt 2014 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ga nou de volgende keer eens op je hurken ;)

Afbeelding

Gijsstabij

Maar dan komt hij gelijk knuffelen :( :boos: :D
Ik blijf het proberen, maar ik krijg steeds meer respect voor alle mensen die fotos kunnen maken van hun puppy in alle standen, haha
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Gijsstabij schreef:Maar dan komt hij gelijk knuffelen :( :boos: :D
Ik blijf het proberen, maar ik krijg steeds meer respect voor alle mensen die fotos kunnen maken van hun puppy in alle standen, haha
Haha, dat valt niet mee he ;)
Ik heb niet voor niks een zoomlens, dan kan dat allemaal terwijl ze niks doorhebben.

Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Gijsstabij schreef:Maar dan komt hij gelijk knuffelen :( :boos: :D
Een kwestie van aanleren en vooral veel belonen, in het begin al lang voordat je een foto maakt en als hij ook maar 1 tel blijft zitten. Dat kun je langzaam uitbouwen tot je net genoeg tijd hebt on al hurkend de foto te maken. Zo heb ik het mijn nu 5 maanden oude pup geleerd. Ik heb wel de mazzel dat ik ook nog 2 volwassen honden als voorbeeld heb die het klappen van de zweep heel goed kennen en een heel goed voorbeeld vormen voor de pup. :wink:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Moet zegge dat is Paisley helemaal geen extreem tenger stabijtje vind eigenlijk. Erg weinig haar. Geen oplopende buiklijn, geen ronde borstlijn en diepe boeg, maar vind het ook geen tenger type.

Robuust is gewoonweg niet gemaakt om de hele dag te rennen. Maar tengere honden overigens ook niet. Vergelijken met een border collie is dus ook niet reeel, dat zijn sprinters, in de regel geen duurlopers. Je kan het goed atletiekers zien: je hebt wel verschil in sprinters en duurlopers, maar een loper zal nooit een postuur van een bodybuilder hebben, omdat het niet goed rent.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Robuust is gewoonweg niet gemaakt om de hele dag te rennen. Maar tengere honden overigens ook niet. Vergelijken met een border collie is dus ook niet reeel, dat zijn sprinters, in de regel geen duurlopers. Je kan het goed atletiekers zien: je hebt wel verschil in sprinters en duurlopers, maar een loper zal nooit een postuur van een bodybuilder hebben, omdat het niet goed rent.
Klopt, een stabij is dan ook geen sprinter en ook niet bedoeld om de hele dag te rennen.
Stabijs zijn bedoeld om de hele dag in de weer te zijn, maar hooguit dravend.

Afbeelding

Paisley
Zeer actief

gyanty schreef:Moet zegge dat is Paisley helemaal geen extreem tenger stabijtje vind eigenlijk. Erg weinig haar. Geen oplopende buiklijn, geen ronde borstlijn en diepe boeg, maar vind het ook geen tenger
Ik moet zeggen dat de tweede foto ook wel vertekent. Ze staat op een schip in de vaart (dus een beetje schrap) en met haar voorpoten lager dan haar achterpoten waardoor haar onderrug bol staat en de buiklijn anders uitvalt.
Weinig borst idd en heel weinig vacht.
Ik zal eens kijken of ik eens een goede stand foto kan fabrieken.
Overigens wel een echte lange afstand loper en een heel economische manier van lopen. Veel beweeglijker dan andere stabijs die ik ken.

PS op deze foto is de buiklijn beter te zien

Afbeelding
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ze is toch nog heel jong?
Ze is niet heel grof maar wel redelijk gemiddeld hoor.
Nog erg smal zo te zien maar een stabij heeft al gauw twee jaar nodig, minimaal.

Afbeelding

Paisley
Zeer actief

Ze is nu bijna twee en de laatste foto is recent.
Misschien vertekent de dunne vacht ook wel voor mijn lekenoog, of is het meer haar manier van bewegen wat haar sprieterig doet voorkomen :-) maar ik vind de meeste stabijs veel robuuster ogen
Ik vind Gijs wel een mooi stevige pup maar dat is ook een reu natuurlijk
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”