Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoever max met je hond wandelen?
Moderator: moderatorteam
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Hoever max met je hond wandelen?
Ik loop tweemaal daags een tot anderhalf uur, en als ik bv een slechte dag heb, gewrichtstechnisch, ben ik die tijd wel buiten maar loop ik niet constant.
Dan zijn ze evengoed aldoor bezig, met snuffelen, graven, spelen, van alles dus.
En welke van de twee ik ook doe, ze hebben er genoeg aan.
Ik kan natuurlijk heus wel vele malen meer doen, maar dan zijn ze stuk. En dat lijkt me niet de bedoeling.
Als wij bv een wandelweek hebben gehad doe ik de week daarna echt rustig aan. Ze hebben zat te verwerken namelijk.
De afgelopen twee weken zijn we in Drenthe geweest. Anders dan wat ze gewend zijn, andere natuur, andere beestjes, en lekker veel gelopen.
Buiten die wandelingen zie je ze niet, dat moet allemaal verwerkt worden.
Ja, natuurlijk _kan_ een hond heel veel aan. Maar dat betekent niet dat het standaard ook maar moet.
Het artikel van Monique Bladder illustreert dat heel goed vind ik, en met die insteek ga ik ook met de honden om hier.
Dan zijn ze evengoed aldoor bezig, met snuffelen, graven, spelen, van alles dus.
En welke van de twee ik ook doe, ze hebben er genoeg aan.
Ik kan natuurlijk heus wel vele malen meer doen, maar dan zijn ze stuk. En dat lijkt me niet de bedoeling.
Als wij bv een wandelweek hebben gehad doe ik de week daarna echt rustig aan. Ze hebben zat te verwerken namelijk.
De afgelopen twee weken zijn we in Drenthe geweest. Anders dan wat ze gewend zijn, andere natuur, andere beestjes, en lekker veel gelopen.
Buiten die wandelingen zie je ze niet, dat moet allemaal verwerkt worden.
Ja, natuurlijk _kan_ een hond heel veel aan. Maar dat betekent niet dat het standaard ook maar moet.
Het artikel van Monique Bladder illustreert dat heel goed vind ik, en met die insteek ga ik ook met de honden om hier.
- kipo
- Zeer actief
Maar dat geldt voor ons toch net zo? Ik kan prima gaan trainen om 20km te lopen (op dit moment is 5-6 meer dan genoeg
), maar dat doe ik dan toch niet dagelijks. Ons lijf heeft ook hersteltijd nodig.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
De weimen hebben geen limiet, tenminste ik heb het nog nooit gemerkt. Die blijven ook na een paar uur gewoon rennen en doen. Pasha gaat op een gegeven moment acht me lopen en loopt wel door, is dan ook niet aan het hijgen, maar vind het niet leuk meer.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Nou zo zie ik mijn hond nooit hoor. Ook niet na een complete dag op sjouw in de warmte.Cleva schreef: Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen zonder uitleg zelf niet snappen dat er niets leuks aan is om je hond zo genadeloos uit te putten. Niets mis met flink sporten maar dat hypergehijg met grote bloeddoorlopen ogen vind ik vreselijk.

- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
Nou nee, dat idee dus nietanniek16 schreef:Misschien het idee van; de pootjes zijn al zo kort ze mogen niet te ver afslijten?Mit schreef:Afhankelijk van het weer en verschillend bij onze honden. Stellar kan gerust een uurtje of 3/4 lopen, met de Chihuahua's doe ik dat niet. Voor hun is een uurtje, anderhalf, prima te doen. Langer heb ik nog niet uitgeprobeerd eigenlijk maar ze gaan na een 45 minuten vaak gewoon naast ons lopen en niet meer zo rennen en vliegen als in het begin.
Ook kleine hondjes kunnen net zo goed grote afstanden lopen toch?
Ik heb hiervoor ook een klein hondje gehad en die liep ook gewoon heel lange wandelingen mee. De reden dat ik zulke lange wandelingen nog niet heb geprobeerd is simpelweg omdat zulke lange wandelingen er niet meer van gekomen zijn. Ze redden anderhalf uur prima en verder ongetwijfeld ook. Dus een beetje minder vooroordeel mag wel.
Edit: dat staat er wellicht wat onvriendelijk bedenk ik me. Zo bedoel ik het niet. Maar ik ben niet iemand die denkt dat kleine hondjes niet ver kunnen lopen. Mijn Tsuki, heel wat ongezonder dan de Chihuahua's, liep vroeger als het weer het toeliet (in de winter dus) gerust 3 á 4 uur mee. Toen hadden we echter een vaste wandelgroep waarmee we regelmatig zulke wandelingen liepen.
- Moos
- Zeer actief
Vera vindt alles prachtig als ze maar mee mag. Die zou prima uren lang kunnen wandelen, en vindt dat dan ook echt leuk. Mits er zwemwater is om af te koelen. Tenzij het vriest natuurlijk
Dan wil ze ook wel het water in, maar da's echt puur recreatief
Ze heeft er een schurfthekel aan als ze het warm krijgt, en kan dan ook haast paniekerig op zoek gaan naar water. Als er water in de buurt is kan ze ook rustig bij 25-30 graden einden wandelen.
Saar vindt 1 keer per dag een uurtje lopen echt wel meer dan zat. Sommige dagen doen we 2 keer 1,5 uur, of 3 keer een uur, en daar vindt ze dus geen moer aan. Ik wel (en Veer ook dus), maar ja, zo'n klein witje dat 50 meter achterop sjokt haalt het genotsniveau wel wat omlaag
Ik probeer dat nu maar op te lossen door, als we al een keer 1,5 gelopen hebben, de fiets te pakken. Saar in het mandje, Vera naast de fiets, en op snuffel/mollenpaadjes samen rennen en snuffelen. Dat vindt Saar een veel beter plan, en Vera maakt het niet uit verder.
Maar ik vrees met hele grote vreze dat ik over een jaar ofzo met een klein witje in een wandelwagen loop
, willen Vera en ik ook nog aan onze wandelingen toekomen. Ach, 't kind is ook al 11 dan he? 
Saar vindt 1 keer per dag een uurtje lopen echt wel meer dan zat. Sommige dagen doen we 2 keer 1,5 uur, of 3 keer een uur, en daar vindt ze dus geen moer aan. Ik wel (en Veer ook dus), maar ja, zo'n klein witje dat 50 meter achterop sjokt haalt het genotsniveau wel wat omlaag
Maar ik vrees met hele grote vreze dat ik over een jaar ofzo met een klein witje in een wandelwagen loop

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Mit schreef:Afhankelijk van het weer en verschillend bij onze honden. Stellar kan gerust een uurtje of 3/4 lopen, met de Chihuahua's doe ik dat niet. Voor hun is een uurtje, anderhalf, prima te doen. Langer heb ik nog niet uitgeprobeerd eigenlijk maar ze gaan na een 45 minuten vaak gewoon naast ons lopen en niet meer zo rennen en vliegen als in het begin.
Toots kan wel erg ver en lang lopen ook in het bos naast de fiets dan kan het niet ver genoeg.
30 km is niks voor Toots.
Wel doen we dan tussendoor ergens drinken en Toots ook. En Toots gaat dan lekker los maast de fiets scharrelen wij doen met name in Poppel zulke wandelingen maar dan is het één zo'n wandeling en de rest lekker daar op het erf of korte stukjes omdat Toots niet in de tuin kakt. En het is dan 15km heen en 15km terug. Maar je bent dan snel met de pauze tussendoor al wel 3 uur onderweg...
Ik denk als het aan Toots ligt dat hij elke dag en lieft meerde keren per dag gewoon echt lang wandeld thuis wandel ik altijd ''hou niet zo van fietsen maar we lopen toch 2 keer anderhalf uur en de rest korter. 10 tot 20 min. Ik vind dat zelf meer dan genoeg kan zelf ook niet meer hoor maar Toots is niet moe te krijgen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Oh de ukken hier kunnen het ook heus wel hoor. Ze genieten alleen altijd erg van wat scharrelen, snuffelen en spelen in het zand.toots schreef:Mit schreef:Afhankelijk van het weer en verschillend bij onze honden. Stellar kan gerust een uurtje of 3/4 lopen, met de Chihuahua's doe ik dat niet. Voor hun is een uurtje, anderhalf, prima te doen. Langer heb ik nog niet uitgeprobeerd eigenlijk maar ze gaan na een 45 minuten vaak gewoon naast ons lopen en niet meer zo rennen en vliegen als in het begin.
Toots kan wel erg ver en lang lopen ook in het bos naast de fiets dan kan het niet ver genoeg.
Wel doen we dan tussendoor ergens drinken en Toots ook. En Toots gaat dan lekker los maast de fiets scharrelen wij doen met name in Poppel zulke wandelingen maar dan is het één zo'n wandeling en de rest lekker daar op het erf of korte stukjes omdat Toots niet in de tuin kakt. En het is dan 15km heen en 15km terug. Maar je bent dan snel met de pauze tussendoor al wel 3 uur onderweg...
Ik denk als het aan Toots ligt dat hij elke dag en lieft meerde keren per dag gewoon echt lang wandeld thuis wandel ik altijd ''hou niet zo van fietsen maar we lopen toch 2 keer anderhalf uur en de rest korter. 10 tot 20 min. Ik vind dat zelf meer dan genoeg kan zelf ook niet meer hoor maar Toots is niet moe te krijgen.
Met wat wij wandelen hebben we, naar ik meen, blije honden dus ik vind het ook wel prima zo. Als het zo uitkomt lopen ze heus wel 4 uur mee, maar ze zijn ook in hun hum met kortere wandelingen. Dus ze kunnen heus lang, maar ik ben niet van mening dat dat altijd beter is dan korter. Het gaat gewoon prima, hondjes blij, wij blij, dus dan is het toch goed?
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Mit schreef:Oh de ukken hier kunnen het ook heus wel hoor. Ze genieten alleen altijd erg van wat scharrelen, snuffelen en spelen in het zand.toots schreef:Mit schreef:Afhankelijk van het weer en verschillend bij onze honden. Stellar kan gerust een uurtje of 3/4 lopen, met de Chihuahua's doe ik dat niet. Voor hun is een uurtje, anderhalf, prima te doen. Langer heb ik nog niet uitgeprobeerd eigenlijk maar ze gaan na een 45 minuten vaak gewoon naast ons lopen en niet meer zo rennen en vliegen als in het begin.
Met wat wij wandelen hebben we, naar ik meen, blije honden dus ik vind het ook wel prima zo. Als het zo uitkomt lopen ze heus wel 4 uur mee, maar ze zijn ook in hun hum met kortere wandelingen. Dus ze kunnen heus lang, maar ik ben niet van mening dat dat altijd beter is dan korter. Het gaat gewoon prima, hondjes blij, wij blij, dus dan is het toch goed?
O ja en de ene hond is de andere niet.
En Toots heeft ook echt wel eens geen zin.
Maar Toots heeft wel echt sterk de behoefde om zijn energie kwijt te raken door gewoon heel hard te rennen.
Doen we dit niet met regelmaat met hem ''dat is voorgekomen toen mijn knie zwaar gekneusd was'' Dan hebben we eind van de week echt een vervelend mormel in huis.
Hij vind het ook gewoon echt leuk in het bos en vooral als baasje ook mee is komt niet zo vaak voor dan is Toots echt door het dolle en is het een stuiterbal.
Ik ben ook niet van mening dat het altijd beter is hoor. Ik dacht alleen dat je bedoelde dat kleine hondjes niet zo geschikt zijn voor grote wandelingen
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
-
kooi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Nou hier hebben we de mooiste jaren wat dat aangaat inmiddels achter de rug...
Berner onderweg naar de tien jaar. Ze houdt het wel een aardige poos vol, zeker als we kalm aan doen, maar echt uren door de bossen dwalen, daar doe ik haar geen plezier meer mee.
Als het erg warm is kan ze nog minder km's aan en als het regent dan wil mevrouw het liefst meteen na het eerste plasje weer terug naar huis.
Berner onderweg naar de tien jaar. Ze houdt het wel een aardige poos vol, zeker als we kalm aan doen, maar echt uren door de bossen dwalen, daar doe ik haar geen plezier meer mee.
Als het erg warm is kan ze nog minder km's aan en als het regent dan wil mevrouw het liefst meteen na het eerste plasje weer terug naar huis.
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Ja dit klinkt bekend. Het blijft een kwestie van goed opletten met die terriers.Cleva schreef:Heintje is met 6 km echt wel klaar. Hij gaat wel door maar waar ik voldaan prettig vind, vind ik totaal kapot niet meer leuk.
Als ik 6 km gelopen heb heeft hij er natuurlijk al 30 opzitten met dat heen en weer geren.
Hij blijft gaan, hoor. Maar als hij na 2 minuten in de auto al in coma ligt vind ik het teveel. Ik vind het flauw om zijn terriergetrouwe doorzettingsvermogen te verwarren met wat hij aankan.
Hij zwemt zich het apezuur voor balletjes en zelfs als hij half zinkt gaat hij er weer in als ik blijf gooien maar zo doen we dat hier niet.
-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
harley was nooit te stoppen,en nog niet,wat zijn koppie betreft.Zijn lijf is echter niet zo jeugdig meer merkte ik afgelopen week.
Hij is 2kilo te zwaar en dat merk ik ook goed aan hem.
Dus geen balspelletjes in zee voor hem,1tot4keer een stuk zwemmen en als hij gaat zinken is het echt klaar en mag ie niet meer.Dan gaan we drooglopen.
Afgelopen week eindelijk weer eens fatsoenlijke wandelingen kunnen maken van 8km pd woensdag en het weekend heeft ie rust,de rest gaat ie mee,op zijn tempo.Sookie rent toch wel dus die raakt haar energie wel kwijt.
Ik denk dat het bij hem niet alleen is omdat ie al 10 is maar hij heeft natuurlijk afgelopen jaren 2 operaties aan zijn bandjes achter gehad en ook nog 2kilo te zwaar,das toch wel een belasting natuurlijk.
Hij is 2kilo te zwaar en dat merk ik ook goed aan hem.
Dus geen balspelletjes in zee voor hem,1tot4keer een stuk zwemmen en als hij gaat zinken is het echt klaar en mag ie niet meer.Dan gaan we drooglopen.
Afgelopen week eindelijk weer eens fatsoenlijke wandelingen kunnen maken van 8km pd woensdag en het weekend heeft ie rust,de rest gaat ie mee,op zijn tempo.Sookie rent toch wel dus die raakt haar energie wel kwijt.
Ik denk dat het bij hem niet alleen is omdat ie al 10 is maar hij heeft natuurlijk afgelopen jaren 2 operaties aan zijn bandjes achter gehad en ook nog 2kilo te zwaar,das toch wel een belasting natuurlijk.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Wandelen doen we meestal zo tussen de 5-8 kilometer waarbij de honden nagenoeg de hele wandeling los rondscharrelen. In het weekend loop ik wel eens langer, maar van die grote afstanden maken we niet
.
Wel gaan we grotere stukken hardlopen en fietsen met de honden, daarbij lopen ze ook een groot gedeelte los mee en zoveel mogelijk onverhard(honden in de berm). Mijn man liep tot hij zijn blessure had 18 kilometer hard met Hippo en bijna alles door natuurgebied + strand. Bij thuiskomst maakt Hippo dan nog even een paar race-rondjes om te huis
.
Hier slapen ze na een wandeling wel, maar niet lang. Tijdens de vakanties merken we wel dat ze langere tijd slapen wegens andere omgeving en luchtjes. Wij doen meestal 1 lange activiteit(wandelen, fietsen of hardlopen), 2 plasrondjes en 1 medium activiteit zoals een kortere wandeling, balletje gooien of zwemmen.
Wel gaan we grotere stukken hardlopen en fietsen met de honden, daarbij lopen ze ook een groot gedeelte los mee en zoveel mogelijk onverhard(honden in de berm). Mijn man liep tot hij zijn blessure had 18 kilometer hard met Hippo en bijna alles door natuurgebied + strand. Bij thuiskomst maakt Hippo dan nog even een paar race-rondjes om te huis
Hier slapen ze na een wandeling wel, maar niet lang. Tijdens de vakanties merken we wel dat ze langere tijd slapen wegens andere omgeving en luchtjes. Wij doen meestal 1 lange activiteit(wandelen, fietsen of hardlopen), 2 plasrondjes en 1 medium activiteit zoals een kortere wandeling, balletje gooien of zwemmen.
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Mijn amstaff kan rustig wat km vreten.
We doen het dan ook wekelijks meerdere keren. Samen een avondje erop uit trekken.
Ze vindt het heerlijk en is nog lang niet moe als ze thuis komt.
Ze scharrelt dan nog lekker in de tuin rond of gaat nog even een rondje spelen met haar huisgenoot.
We doen het dan ook wekelijks meerdere keren. Samen een avondje erop uit trekken.
Ze vindt het heerlijk en is nog lang niet moe als ze thuis komt.
Ze scharrelt dan nog lekker in de tuin rond of gaat nog even een rondje spelen met haar huisgenoot.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.