Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zouden jullie het doen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: zouden jullie het doen?

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik had ook geen roesje willen geven.
Met prikken heb ik heel verschillende ervaringen, ik heb een trut meegemaakt waarbij Gol haar poot kaalgeschoren werd en daarna 3 keer misgeprikt zodat ze het in de andere poot moest proberen :schrik:
En een ander schoor helemaal niks en prikte heel netjes in 1 keer in de ader, Gol gaf geen krimp :19:
De laatste had prima bloed mogen afnemen (zonder roesje).
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

kipo schreef:Dat is wel makkelijk gezegd, maar de meeste mensen komen maar 1 of 2 keer per jaar bij de da (of nog minder). Dan kent hij/zij de baasjes en de honden toch ook niet en om dan te zeggen dat hij/zij maar op jou dient te vertrouwen, ja leuk, maar de mensen waar je niet op kunt vertrouwen zeggen dat vaak niet.
Niet, als je de hele dag met honden werkt, moet je ook wel in staat zijn om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt, maar bij twijfel ging ik er ook mijn handen niet aan riskeren, een hond houdt er niks aan over als hij eens een keer een korf om moet.
nee dat zal best niet en bij gerede twijfel kan ik het me ook wel voorstellen, maar ik had het toch niet gedaan en een ander gezocht die wel vertrouwde op mijn kennis van het gedrag van mijn eigen honden.
geen hand vol maar een land vol da's gelukkig!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ik zou het wel doen , maar net als t.s zonder roes Dinos zou zich er perfect voor lenen en stil blijven zitten.
Zijn zelf heup foto,s gemaakt zonder roes koste wel wat moeite maar als hij eenmaal ligt en ik het vertrouwen geef dat het goed is geen centje pijn.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

kipo schreef:Dat is wel makkelijk gezegd, maar de meeste mensen komen maar 1 of 2 keer per jaar bij de da (of nog minder). Dan kent hij/zij de baasjes en de honden toch ook niet en om dan te zeggen dat hij/zij maar op jou dient te vertrouwen, ja leuk, maar de mensen waar je niet op kunt vertrouwen zeggen dat vaak niet.
Niet, als je de hele dag met honden werkt, moet je ook wel in staat zijn om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt, maar bij twijfel ging ik er ook mijn handen niet aan riskeren, een hond houdt er niks aan over als hij eens een keer een korf om moet.
Ik ga er vanuit dat een DA dan ook let op de lichaamstaal van de hond en niet zozeer de uitleg van de eigenaar. Een beetje ervaren DA kan daar veel meer mee namelijk. En hij zal in zijn vak toch wel geleerd hebben om honden te lezen. Maar inderdaad, bij twijfel gewoon een korfje erom. Dat zou ik helemaal niet erg vinden bij mijn honden. Wel wat overdreven :mrgreen: maar niet erg. Een roesje vind ik wel een ander verhaal.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Maeve schreef: Ik ga er vanuit dat een DA dan ook let op de lichaamstaal van de hond en niet zozeer de uitleg van de eigenaar. Een beetje ervaren DA kan daar veel meer mee namelijk. En hij zal in zijn vak toch wel geleerd hebben om honden te lezen. Maar inderdaad, bij twijfel gewoon een korfje erom. Dat zou ik helemaal niet erg vinden bij mijn honden. Wel wat overdreven :mrgreen: maar niet erg. Een roesje vind ik wel een ander verhaal.
Tuurlijk, maar volgens mij zijn er best veel eigenaren die die lichaamstaal niet zo geweldig kunnen lezen en naast de lichaamstaal van de hond heb je nog te maken met de eigenaar.
Puur en alleen op grond van wat ik hier lees, zou ik iemand als Renee-uk, Malinois, IngeO (en vast nog wel anderen ook) prima durven te vertrouwen met hun hond(en), maar iemand die je niet kent en die niet zo doortastend lijkt te zijn?
En dan is ook niet elke da even vertrouwd/handig met honden.
renee-uk schreef: nee dat zal best niet en bij gerede twijfel kan ik het me ook wel voorstellen, maar ik had het toch niet gedaan en een ander gezocht die wel vertrouwde op mijn kennis van het gedrag van mijn eigen honden.
geen hand vol maar een land vol da's gelukkig!
Daarom zei ik al bij twijfel. Maar idd, het is je goed recht en volkomen logisch ook om een da te zoeken die bij je past.
Laatst gewijzigd door kipo op 01 sep 2014 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

Ze mogen van alle 4 mijn honden bloed aftappen. Zonder roesje. Met roesje: absoluut niet.
Afbeelding
Foto met dank aan Chien Noble.

Siamsa Dalmatische Honden
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

[quote="Cash"]Ik word soms wat moe van die DA'tsen.
Als ik zeg dat ik prima in staat ben mijn Duitse Herder reu van 45 kg in bedwang te houden dan kunnen ze dat gewoon aannemen en gaan behandelen en niet gaan mekkeren over assistentes die mee moeten helpen in bedwang houden of muilkorven o.i.d.
Echt hoor, dan zit ik zo bij een andere DA.
quote]

Dat zeggen ze allemaal dat ze hun hond in bedwang kunnen houden.
Sorry hoor, maar dat doet hij normaal nooooooooit, is dan het laconieke antwoord van de eigenaar als de DA enkele geamputeerde vingers mist.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Waarom zou dat met roesje moeten? Bij mijn kater is regelmatig bloed afgenomen om zijn suikerwaardes te meten. Daar heeft hij nooit een roesje voor gehad en zelfs één keer twee keer achter elkaar, omdat de 'centrifuge' plofte waar het eerste buisje in zat.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Inge O schreef:
Maeve schreef:Oh wat zonde inderdaad. Maar nee, ik had er geen roesje voor over gehad en zeker niet bij een 11-jaar oude hond. Jammer hoor. Dat hij voorzichtig handelt met een Hovawart is op zich niet eens zo verkeerd, maar jij bent er toch bij? Als jij Sette vast houdt kan er niks gebeuren lijkt mij zo. Of als hij nog niet durft kan hij een assistente vragen?
hij had er geen schrik voor dat ze zou bijten of zo maar dat ze zou bewegen waardoor hij zou misprikken en ook dat ze daarna niet lang genoeg zou stilzitten. hij wilde haar zelfs al wat lokaal verdoven om het prikken makkelijker te maken maar bedacht zich toen toch :ugh: .

ik denk overigens dat er in de diergeneeskunde soms wat te makkelijk over anesthesie gedacht wordt - natuurlijk, als iets niet anders kan moet het gewoon maar als er bij (oudere) mensen bekend is dat je na anesthesie een delier kunt krijgen is het vast niet omdat het zo ontzettend goed is voor een lijf.
Ging het specifiek over het moment van aanprikken???

Apart. Hier prikken ze nog wel in de hals voor bloedafname (progesteron en pas Pip voor algemeen onderzoek) zonder te scheren en vaak zonder korfje.
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door annnie »

Wat maf. Ik werkte een paar jaar geleden bij een kliniek waar regelmatig donorhonden kwamen om bloed te geven en daar werd nooit een roesje gegeven voor afname. De honden lagen wel gefixeerd op hun zij op tafel, om te voorkomen dat ze te veel bewogen. Ook werd er een enkele keer bloed afgenomen zoals jouw dierenarts probeerde (voor spoedjes) en dat gaat ook heel goed. Heeft gewoon met de handigheid van de dierenarts/assistentes te maken
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Wolfsblut schreef:
Cash schreef:Ik word soms wat moe van die DA'tsen.
Als ik zeg dat ik prima in staat ben mijn Duitse Herder reu van 45 kg in bedwang te houden dan kunnen ze dat gewoon aannemen en gaan behandelen en niet gaan mekkeren over assistentes die mee moeten helpen in bedwang houden of muilkorven o.i.d.
Echt hoor, dan zit ik zo bij een andere DA.
Dat zeggen ze allemaal dat ze hun hond in bedwang kunnen houden.
Sorry hoor, maar dat doet hij normaal nooooooooit, is dan het laconieke antwoord van de eigenaar als de DA enkele geamputeerde vingers mist.
Denk dat het er ook aan ligt hoe je band met je da is. Als ik zeg dat ze bij de een gewoon haar gang kan gaan omdat ik dat in de hand heb en dat het bij de andere hond verstandiger is even een snoetje om te doen bij bepaalde handelingen wordt daar volkomen op vertrouwd en is ook altijd goed gegaan. Kan me wel weer voorstellen dat als ik in het weekend bij een vreemde da met een herder aankomt dat er puur uit voorzorg omdat men mij en de hond niet kent een snoet omgedaan wordt.
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Inge O schreef:
cooperv schreef: Heeft gewoon met de handigheid van de dierenarts/assistentes te maken
en dat is nou net het rare, hij is doorsnee heel erg handig :U: .

nou ja, ik begrijp dus uit de meeste reacties dat mijn reactie niet zo vreemd was.

ik hoop maar dat ze een andere donor gevonden hebben.
crutz schreef:Ging het specifiek over het moment van aanprikken???

Apart. Hier prikken ze nog wel in de hals voor bloedafname (progesteron en pas Pip voor algemeen onderzoek) zonder te scheren en vaak zonder korfje.
ja, maar dat gaat dan om een klein buisje, als het om een groot volume gaat gebruiken ze wel liever een grotere/dikkere naald.
Oke, nog niet eerder meegemaakt. Ook niet de 6 buisjes die Mandigers afnam.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Bij zo'n oude hond zou ik sowieso geen roesje doen, dus: zonder roes wel, mét roes niet.
Buiten al het gedoe die het mijn hond misschien oplevert vraag ik me af wat de narcosevloeistof met de ontvanger doet.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Inge O schreef:
cooperv schreef: Heeft gewoon met de handigheid van de dierenarts/assistentes te maken
en dat is nou net het rare, hij is doorsnee heel erg handig :U: .
Ja, maar zoals je zei, hij doet de meest complexe ingrepen bijna met zijn ogen dicht.. Dan slapen ze he. :mrgreen:

Ik had er eigenlijk nog niet bij stilgestaan, wat ik zou doen als zo'n vraag tot bloeddonatie zou komen.
Maar denk idd ook dat ik het wel zou laten doen bij één van mijn honden, zolang het zonder roesje is.
Ik ken mijn honden, weet ze te hanteren, en onze DA'en kennen mij en mijn honden genoeg om te weten wat kan en niet...
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

tsjonge , wat doet die man moeilijk . Goede kans , begrijp ik , dat hij het bij wijze van spreken bij willekeurig welke andere hond niet moeilijk had gedaan over dat roesje ?

Om de vraag te beantwoorden : w. s. had ik het wel gedaan niet wetend dat het net zo goed of beter zonder kan . Met de gedachte : hij zal het wel weten , en hopelijk doet ook iemand het voor een van onze honden ook mocht het nodig zijn .
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Maeve schreef:Ik ga er vanuit dat een DA dan ook let op de lichaamstaal van de hond en niet zozeer de uitleg van de eigenaar. Een beetje ervaren DA kan daar veel meer mee namelijk. En hij zal in zijn vak toch wel geleerd hebben om honden te lezen. Maar inderdaad, bij twijfel gewoon een korfje erom. Dat zou ik helemaal niet erg vinden bij mijn honden. Wel wat overdreven :mrgreen: maar niet erg. Een roesje vind ik wel een ander verhaal.
Mijn ervaring is anders :?
Heb net iets te vaak erg weinig kennis van lichaamstaal gezien en gedragsleer leek een onontgonnen gebied. :(:

Ik vind het wel verbazingwekkend dat een ongetwijfeld uitstekend DA zoals die van Inge O zo moeilijk deed.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Nee, ik zou dat niet doen. Heel egoistisch misschien, maar zou het wel doen als het voor een eigen hond zou zijn.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Inge O schreef:
beatje schreef:Ik had het wel gedaan,maar heb bij een dierenarts gewerkt dus kijk er iets anders tegen aan denk ik.
Maar bij ons werd er meestal een hond uit het plaatselijk asiel gehaald :mann: .De DA doet daar veel vrijwilligers werk en in geval van nood werd daar een hond voor geleend.De geleende hond werd goed verzorgt en dan vaak door de dierenarts zelf geplaatst omdat je toch weer een andere band krijgt met zo'n hond.

Maar ik snap wel dat je niet zomaar aan zoiets begint,maar het kan wel een hondeleven redden.
en deden jullie dat met roesje? mocht de hond dan liggen of moest hij zitten?
Lag een beetje aan de hond,asielhonden waren natuurlijk voor ons vreemde honden,maar bij ons gebeurde het allemaal liggend.Maar ik moet zeggen ik wist niet dat je hond 11 was dan zou ik niet aan een roesje beginnen als het niet voor zijn/haar eigen belang is.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Inge O schreef: moeilijk is his middle name :oeps: .
het is een jaargenoot en op heel wat punten vind ik het een prima vent maar soms, ppffffff :ugh: .....als ik dan andere wederzijdse bekenden hoor zwaait hij telkens de loftrompet over mij maar als ik er met een hond ben doet hij altijd zo verkrampt en moeilijk.
Je maakt hem zenuwachtig :mrgreen: No way dat ik een hond van 11 jaar of ouder een roesje had gegeven voor zoiets.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Nou zijn mijn honden te klein voor donatie, maar als ik een geschikte hond zou hebben dan zou ik wel voor donatie gaan. Maar dan wel op MIJN voorwaarden. Ik ken mijn hond en weet zelf wel of die dat aankan of niet.
Een roesje voor een gezonde hond is wat mij betreft een nono. Narcosemiddel alleen als het niet anders kan.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Niet als het echt onder een volledige narcose had gemoeten.
Maar bijvoorbeeld een kalmeringsmiddel of een middel waardoor ze niet volledig onder zeil had gemoeten, waarschijnlijk wel.
Moet er wel bij zeggen, dat ik dat niet zo maar willekeurig voor elke arts zou doen.
Ik doe niet echt aan vaste DA's dus de kans dat ik gebeld zou worden, en ik het dan ook nog zou doen, bijzonder klein zal zijn.
kipo
Zeer actief

Apple schreef:Niet als het echt onder een volledige narcose had gemoeten.
Maar bijvoorbeeld een kalmeringsmiddel of een middel waardoor ze niet volledig onder zeil had gemoeten, waarschijnlijk wel.
Moet er wel bij zeggen, dat ik dat niet zo maar willekeurig voor elke arts zou doen.
Ik doe niet echt aan vaste DA's dus de kans dat ik gebeld zou worden, en ik het dan ook nog zou doen, bijzonder klein zal zijn.
Aangezien je redelijk beperkt bent in de hoeveelheid bloed die je af kunt nemen (ongeveer 1% van het lichaamsgewicht maximaal), is de kans dat ze je bellen om met Apple te komen bijzonder klein :wink: . Volgens mij wordt er een minimum lichaamsgewicht van 30kg aangehouden.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

kipo schreef:
Apple schreef:Niet als het echt onder een volledige narcose had gemoeten.
Aangezien je redelijk beperkt bent in de hoeveelheid bloed die je af kunt nemen (ongeveer 1% van het lichaamsgewicht maximaal), is de kans dat ze je bellen om met Apple te komen bijzonder klein :wink: . Volgens mij wordt er een minimum lichaamsgewicht van 30kg aangehouden.
Klopt, ik acht de kans algemeen ook al heel erg klein :mrgreen:
kipo
Zeer actief

Apple schreef: Klopt, ik acht de kans algemeen ook al heel erg klein :mrgreen:
Voor Pol zal ongeveer net zoveel animo zijn :tongue:
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Nee, Baco kan wel wat missen maar niet met een roesje, als ik zeg dat het goed gaat zonder dan is dat zo en anders jammer dan :neenee:
Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Cleva schreef:
Cash schreef:Ik word soms wat moe van die DA'tsen.
Een snuitje om vind ik geen probleem. Daar heeft een hond geen last van.
Assistenten snauw ik weg. Ik heb nog nooit een hond gehad waarbij vastgrijpen en neerdrukken door vreemden wenselijk was. Dapper had genoeg aan een tennisbal of een koekje in het zicht. Cleo ging even piepen en schrikken maar deed nooit iets. Eva deed ook niets maar kreeg wel een snuitje om en ik zie me bij Heintje al aankomen met zo'n groepsverkrachting.

Ik ben er heel mal in, ik betaal en mijn hond is het onderwerp van gesprek. De dierenarts is op dat moment de goed betaalde hulp. Het lijkt me goed dat de regie dan maar bij mij ligt, hoor. Als je dat niet zint zit ik over een half uur bij de volgende.
Dat bedoel ik dus eigenlijk ook.

Cash kan ik prima in bedwang houden en ja ik weet dat ik een klein opdondertje ben en dan binnen stap met Cash met zijn 45 kg....Dus ik snap prima dat een DA twijfels zou hebben. Maar als ik zeg dat ik mijn eigen hond onder controle kan houden nemen ze dat maar aan.
Cash is een hele lieve hond, goud eerlijk maar ga als vreemde nou maar niet aan zijn lijf zitten te klooien/vasthouden/trekken/duwen want dan sta ik idd niet voor hem in.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

malinois schreef:[Gemuts en terugtrekkerij bij de minste beweging ben ik ook direct klaar mee dat werkt niet bij mijn honden je moet gewoon doorpakken. .
Cash heeft dat ook gelijk door.
Toen hij nog geen jaar was was hij al imposant en toen kwam ik ook eens bij de DA.
Die ging direct bij binnenkomst van Cash in de spreekkamer zo'n beetje plat tegen de verste muur staan.... :roll:
Ja, dan gaat Cash er eens vrolijk bij zitten te grommen. :lol1:
Met zo ver mogelijk uitgestrekte armen ging hij de poot van Cash bekijken....
Nooit weer geweest.

DA nu is een vrouw. Geen gedonder. Cash is er zo mak als een lammetje.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks

Ongelezen bericht door Bons »

Ik heb even niet alle reacties gelezen, maar nee... ik zou onze honden absoluut niet "onder een roesje" laten brengen om bloed af te nemen. Dat zogenaamde "roesje" helpt je hond gewoon onder zeil. Ik leer graag bij maar bevat dat roesje niet ook vaak ketamine en dormitor?
Laatst gewijzigd door Bons op 01 sep 2014 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik heb ooit mijn Labradors aangemeld voor de bloedbank. Mijn huidige honden zijn te klein, de poedel weegt iets meer dan 20 kilo
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Tamara. schreef:
Inge O schreef: moeilijk is his middle name :oeps: .
het is een jaargenoot en op heel wat punten vind ik het een prima vent maar soms, ppffffff :ugh: .....als ik dan andere wederzijdse bekenden hoor zwaait hij telkens de loftrompet over mij maar als ik er met een hond ben doet hij altijd zo verkrampt en moeilijk.
Je maakt hem zenuwachtig :mrgreen: No way dat ik een hond van 11 jaar of ouder een roesje had gegeven voor zoiets.
Dat denk ik nou ook. Hij voelt zich jouw mindere, denk ik. En is dóódsbang om het te verkloten. Als ik daarnaast lees dat het bij de bloedhonden blijkbaar eens is misgegaan, dan kan ik me deze gang van zaken volledig voorstellen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”