Ja, je bent fout als je hond bijt.
En daar waar vroeger werd gezegd dat je dan maar met je tengels van een vreemde hond af moet blijven die buiten al dan niet met eigenaar loopt, is dat tegenwoordig niet meer zo en zien veel mensen zo'n hond graag uit het straatbeeld verdwijnen dus worden er meldingen gemaakt als het even tegen zit. Of een ander nu wel of niet iets gemeens deed naar de hond toe (of naar de eigenaar toe).
En ook ik nam de honden wel mee voor een wandeling en even wat halen bij de apotheek waar ze even wat afgelegen aflagen, of even snel een afhaal ophalen. En ik kon ook wat narrig worden als mensen de honden niet gewoon lieten liggen waar ze lagen maar er persé heen moesten. Nooit wat gebeurd maar iets te vaak voor gekke dingen gestaan, maar goed, ook toen ik eens even snel pinde bij een automaat met de honden voor me. Ineens een peuter om de nek van mijn niet al te kleine honden

.
Het is niet leuk, maar inmiddels weet ik dat het dus kan gebeuren omdat veel mensen dieren als publiek bezit zien die altijd vriendelijk zijn
Aan mij de keus om ze even te laten wachten, bij me te hebben ook als ik even wil pinnen of zo.. maar ook aan mij om te zorgen dat ze dan anderen geen kwaad doen.
Het is nogmaals zo dat je ten alle tijden verantwoordelijk bent voor het gedrag van je hond. Maar nog steeds dat vroeger mensen iets makkelijker hun schouders ophaalden bij een snauw of grauw van een hond jegens kind of volwassen mens.