Dit dus!Marjoleine schreef: Moment is kracht maal arm en zo.
Maar goed, jij luistert toch nooit, dus ik zeg het alleen voor mijn eigen geweten.
Voor zowel zin 1 als 2.
Moderator: moderatorteam
Dit dus!Marjoleine schreef: Moment is kracht maal arm en zo.
Maar goed, jij luistert toch nooit, dus ik zeg het alleen voor mijn eigen geweten.

ZaZa schreef:Dit dus!Marjoleine schreef: Moment is kracht maal arm en zo.
Voor zowel zin 1 als 2.

Jezus, dan noem je ook wat.Paisley schreef:Klopt, ik heb een MZ span gehad en man, wat een ellende. Ik ben er niet voor in de wieg gelegd. Ik heb een aantal lessen erop gevolgd en kan er aardig mee uit de voeten, maar op een gewone motor voel ik me stukken zekerder.Marjoleine schreef: het is alleen geen motorrijden; het is zijspanrijden.
Maar ik had wel problemen met parkeren (stadcentrum) en mijn motor kan op de boot. Een span niet.

Het heeft er meer mee te maken dat ik dan alle voordelen van de motor verlies, en net zo goed een auto kan gaan kopen.Marjoleine schreef:Maar goed, dat kost wat. Dus dat ga jij niet doen.

Wat wil je weten? Je snapt toch wel dat er niks tussen jou en het asfalt zit, en dus ook niet tussen de bench en het asfaltPaisley schreef:Heb al drie keer argumenten gevraagd aan mensen die allemaal natuurkundige beren op de weg zien. Tot nu toe zonder resultaat.
Voor mij bevestigt het alleen dat ze er niet zijn. Ik ga lekker slapen. Als je me langs ziet rijden, wel zwaaien he!
Het ging om momenten, arm, enzoApple schreef:Wat wil je weten? Je snapt toch wel dat er niks tussen jou en het asfalt zit, en dus ook niet tussen de bench en het asfaltPaisley schreef:Heb al drie keer argumenten gevraagd aan mensen die allemaal natuurkundige beren op de weg zien. Tot nu toe zonder resultaat.
Voor mij bevestigt het alleen dat ze er niet zijn. Ik ga lekker slapen. Als je me langs ziet rijden, wel zwaaien he!

Ik doe geen toerritjes. De motor is mijn vervoer. De motor kan mee aan boord, dat is de belangrijkste reden.Nanna schreef:Waarom koop je eigenlijk niet gewoon een auto en haal je je rijbewijs?
Zit je lekker droog, veel veiliger en dat geldt ook voor de hond.
Die motor bewaar je dan voor de toerritjes.
Zo zou ik het doen

Nee, dat zit z eniet want het zwaartepunt ligt veel verder naar voren.sbientje schreef:als ze stil zit valt het met die momenten volgens mij wel mee, aangezien ze dan recht boven het kantelpunt zit. Als ze zich tegen de kant zou laten vallen ga je het wellicht wel voelen, maar ik heb nog nooit motor gereden dus ik kan niet goed inschatten hoe merkbaar dat gaat zijn.
Gewond?Wat mijn bezwaar zou zijn is als je onderuit gaat met de motor, en dat hoeft niet eens je eigen schuld te zijn. In het beste geval denk ik dat je haar nooit meer in een bench krijgt, in het slechtste geval kan ze behoorlijk gewond raken. Dat zou voor mij al reden genoeg zijn om het niet te doen
Als jij zo ervaren zou zijn zou ik ervan staan te kijken als je op deze motor stapt en daar niet veilig mee rijden kunt. De positie is nagenoeg het zelfde - de box is verdeelt over de passagiersplek en de bagagedrager waar een topkoffer op kan van 10kg.Marjoleine schreef:Ik heb duidelijk meer inzicht want de positie is totaal anders en de gewichtsverdeling ook. Bovendien kun je je hond niet vertellen dat ze stil moet zitten en ze heeft ook de ruimte om te bewegen.
Als je pech heb krijg je op het totaal verkeerde moment te maken met middelpunt vliedende kracht en aangezien er geen benen en bijbehorend gewicht aan die kist zitten gaat dat dan heel erg verkeerd. Eén verkeerde rembeweging uit een instinctieve en je stapt gigantisch af.
En vergis je niet, je zou niet de eerste zijn. Ik ken mensen met heel wat meer kilometers op de teller die er de fout mee ingingen.
Maar wat weet ik ervan, ik heb alleen maar motoren en zijspancombinaties gebouwd.

Dit dus. Dit is niet eigenwijs, dit is eigenbelang eerst.Hilde schreef:Wauw.. Of het mag of niet, of je onderuit gaat of niet, hoeveel kilo het ook is en of het stevig is of niet.. Ik kan niet begrijpen dat mensen hun eigen hond zo in gevaar willen brengen.
Precies. Een plastic bench is in mijn ogen vergelijkbaar met in spijkerbroek rijden. Je bent zo de klos wanneer je een schuivert maakt.. Mijn vader droeg altijd goede motorkleding maar die broek was toch mooi helemaal weg na een aantal meters schuiven over het asfalt. Zonder motorkleding had hij waarschijnlijk geen benen meer gehad.LongFields schreef:Het grootste bezwaar in dit verhaal lijkt mij de stevigheid van de bench die je gebruikt. Die gaat het bij welke schuiver dan ook echt niet houden hoor. Het materiaal van de bench is niet bedoeld voor het op een motor meereizen met hond, dus om te voorkomen dat de bench uit elkaar spat bij een impact (die om het even door wie veroorzaakt kan worden) zal je een dusdanige constructie om de bench heen moeten bouwen dat deze aan alle kanten beschermd wordt bij een impact, zonder dat deze constructie verbuigt, afbreekt of alsnog de bench beschadigt. Dat lijkt me een schier onmogelijke opgave, je zou dan een rolkooi moeten maken in klein formaat. Bagagekoffers die specifiek voor de motor ontworpen zijn zullen niet in benchversie te verkrijgen zijn, en op maat laten maken zal klauwen vol geld kosten denk ik.
Ik zou al deze risico's en alle gedoe voor het meenemen van mijn hond achterop de motor niet willen als ik eerlijk ben. Dan de hond maar niet mee als ik op de motor weg wil. Jammer, maar helaas.
Een vriend van me kan goed lassen en gaat me helpen iets stevigs te maken. Misschien op basis van een rackcase oid, moet ik nog uit zoeken. De transportbox was slecht een manier om uit te vinden of mijn hond angstig wordt van motorrijden.LongFields schreef:, en op maat laten maken zal klauwen vol geld kosten denk ik.

had je serieus gedacht dat mensen dit allemaal een heel tof en veilig idee zouden vinden dan? Ik moet steeds aan Afrika denken, zo oogt het een beetje vind ikPaisley schreef:Een vriend van me kan goed lassen en gaat me helpen iets stevigs te maken. Misschien op basis van een rackcase oid, moet ik nog uit zoeken. De transportbox was slecht een manier om uit te vinden of mijn hond angstig wordt van motorrijden.LongFields schreef:, en op maat laten maken zal klauwen vol geld kosten denk ik.
Maar de mate van kritiek verbaast me, te meer omdat veel mensen hun hond los in de auto hebben wat juist meer risico´s met zich mee brengt. Dan kom de hond al serieus in de problemen bij een hard remmen.
Dat je door andere weggebruikers in de problemen kan komen, is op de fiets niet anders. Welke fietskar heeft een rolkooi?
Het ging mij om het 'andere weggebruikers' argument. Maar ben ook niet van plan om er snelweg mee te rijden (voornamelijk vanwege rijwind/geluid), tenzij ik en mijn hond wat beter vertrouwd zijn met het idee. Overigens spelen de meeste ongelukken zich op provinciale wegen af, dus wat dat betreft zit ik veiliger op de snelweg.Nanna schreef:Welke fiets rijdt harder dan 100 km/uur?Paisley schreef: Dat je door andere weggebruikers in de problemen kan komen, is op de fiets niet anders. Welke fietskar heeft een rolkooi?