Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hangoren vs staande oren

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: hangoren vs staande oren

Ongelezen bericht door malinois »

De dobers hier hadden wel vaak last van hun hangoren... moest ze met heel warm weer echt vastplakken boven op hun kop anders was t ellende. De herders met hun staande oren hebben nooit last. Hoef t ook nooit schoon te maken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
Marion. schreef:
Badu schreef:
Marion. schreef:Hihi, wel een hele leuke vraag! Ben benieuwd naar de antwoorden. Lijkt me eigenlijk ook wel dominant, of zouden de oren groter en groter gefokt worden?
Zodat ze niet anders kunnen dan hangen bedoel je?
Ja. Lijkt me de relaxte(ste) stand :19:
Dat straalt het uit ook :wink: Staande oren suggereren dan weer alertheid.
Die hebben ook een relaxte stand, dan staan ze verder uit elkaar niet zo strak omhoog ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

malinois schreef:De dobers hier hadden wel vaak last van hun hangoren... moest ze met heel warm weer echt vastplakken boven op hun kop anders was t ellende. De herders met hun staande oren hebben nooit last. Hoef t ook nooit schoon te maken.
Hier nooit. Hangoren met lange haren. Maar ik heb ze nog nooit boven op hun kop hoeven vastplakken.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Mijn hangoor heeft ook nergens last van. Heb het nog nooit hoeven schoonmaken. Is wel eens een beetje viezig maar nooit echt vies.
Afbeelding
Winston
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Winston »

Gollum schreef:Ik heb gelezen dat flaporen een teken van domesticatie is, in het boek 'dit is de hond' geloof ik.
Ik heb dit eens gezien in documantaire. Ik weet niet precies meer waar het over ging, maar in dit geval waren het vossen (uit de bontfokkerij volgens mij), waar ze een onderzoek hadden gedaan.

De onderzoekers selecteerden een groep vossen op hun vriendelijkheid richting mensen en andere groep vossen die schuw zou blijven. De vossen die steeds minder schuw naar mensen werden na een paar generaties, begonnen ook in uiterlijk te veranderen. Ze kregen andere kleuren, krulstaarten en hangende oren. Opvallend was dat de schuwe groep vossen hetzelfde uiterlijk hielden.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Van de 3 hangoren hier heeft enkel Luca last van oorontstekingen. Naar wat ik weet een wetterhoundingetje. Hij heeft een enorm dikke huid en zijn oren zijn 4x dikker dan die van de andere 2.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ik plak ook nooit hangoren. Het is denk ik meer een idee van mensen met honden met staande oren, dat hangoren zouden broeien.
Mijn hangoorhonden hebben altijd keurig schone oren, go figure :engel:
De smurrie liep er letterlijk uit met warm weer.. denk niet dat dit normaal is ;) bij de jongste was t iets minder dan bij de oudste..
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Wat is het voordeel van hangoren?
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Hilde
Zeer actief

Badu schreef:Wat is het voordeel van hangoren?
Er kan niks in komen tijdens jagen/door hoge beplanting etc. Dus een stukje bescherming maar volgens mij gebruiken sommige honden(rassen) hun hangoren ook om geuren te verwerken. Hoe dat precies werkt geen idee, maar heb er wel eens van gehoord :) Oh en buiten dat zijn ze schattig :mann:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ja maar dat zijn de hele lange hangoren heb ik altijd begrepen zoals die van de bloedhond...
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Ik heb er inderdaad nooit echt theorieën over gelezen. Enig idee waarom dit wel/niet waar zou zijn?
Afbeelding
mariekebrand
Actief
Mijn ras(sen): kruising stafford
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mariekebrand »

onze kruising stafford x ?? heeft officieel ook staande oren maar omdat hij door zijn artrose een beetje hinkt is 1 oor half gaan hangen :I: :D
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Marion. schreef:Mijn ras heeft dus hangoren, maar die kunnen de oren prima 'spitsen'. En hebben ook geen last van rotzooi in hun oren. Lijkt me eigenlijk een prima oorstand.
Mijn 2 honden met staande oren idem dito hoor. :wink:
Overigens kunnen zij de oortjes als ze erg blij of onderdanig zijn heel goed in hun nek vouwen. En ze hebben ook nog nooit problemen aan hun oren gehad, rotzooi erin of ontstekingen of zo.
Denk dat dat ook eerder een individueel probleem is dan dat het afhankelijk is van de stand van de oren.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

malinois schreef:De dobers hier hadden wel vaak last van hun hangoren... moest ze met heel warm weer echt vastplakken boven op hun kop anders was t ellende. De herders met hun staande oren hebben nooit last. Hoef t ook nooit schoon te maken.
Pluisje ook ja en die van Niko gaan ook eerder broeien/worden snel vies. Van Charlie veeg ik de oorschelp een paar x per jaar schoon, aan de oren van pjotr en tibbe doe ik nooit wat.

Charlie had tot meer dan een jaar staande oren. Ze zijn eigenlijk te zwaar en ze draagt ze vaak in standje braaf naar achteren, dus uiteindelijk zijn ze toch gaan hangen. Tot en jaar of 4 stonden ze nog wel vaker, nu nauwelijks meer. Die van haar zusjes staan wel.
:wink: Een stafford x bull terrier kruising lijkt me niet direct dicht bij de natuur staan.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:
Badu schreef:Wat is het voordeel van hangoren?
Er kan niks in komen tijdens jagen/door hoge beplanting etc. Dus een stukje bescherming maar volgens mij gebruiken sommige honden(rassen) hun hangoren ook om geuren te verwerken. Hoe dat precies werkt geen idee, maar heb er wel eens van gehoord :) Oh en buiten dat zijn ze schattig :mann:
Het lijkt mij tijdens het jagen juist zo handig om oren te kunnen richten naar geritsel enzo van de prooi, als een hulpje van de neus. Zoals podenco, basenji of cairns.
Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou geen enkele dierlijke jager weten met hangoren. Dat het een voordeel zou zijn voor het opsporen van dieren geloof ik niet in.
Ik denk dat die hangoren alles met het selecteren op speciale kenmerken voor een ras te maken hadden en dat het al dan niet toevalligerwijs samen viel. Als vel en hanglippen gewenst zijn gaat dat niet samen met staande oren.
Het selecteren van een buitengewoon reukvermogen gaat ws ook samen met een ander koptype. Bv met zeer laag aangezette oren, die komen ook niet makkelijk overeind.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

lucie schreef:
Neeltje schreef:
lucie schreef:
Hilde schreef:Dat komt omdat flaporen leuker zijn :D :engel:
haha, volledig objectief natuurlijk!

maar leuker of niet leuk: zou het bewust gefokt zijn of een bijproduct? uiteindelijk is men ook weer in oren gaan knippen om ze rechtop te zetten :ugh:
Maar dat had/heeft een totaal ander doel, want anders ziet de hond er niet stoer/gevaarlijk genoeg uit. Oftewel gewoon plastische chirurgie.
eens, maar waarom dan eerst flaporen erin fokken? vandaar dus mijn vraag hoe dit is ontstaan. je zou idd in het geval van Dobermans denken dat het een bijproduct was wat men eigenlijk liever niet wilde omdat het niet stoer is, maar er moeilijk uit te krijgen is :denken:

Dat is natuurlijk vanwege een nóg heel andere reden.
Want in eerste instantie werden de oren bij bepaalde rassen eraf geknipt omdat hun oren anders vastgegrepen konden worden door andere honden (vechten bijvoorbeeld) of wilde dieren (bij kuddebewakers zoals de Turkse herder).
Dit had dus een functie bij een 'gebruiksras' die in principe niet op uiterlijk, maar op karakter met bijbehorende eigenschappen werd gefokt.
:zweep:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

Ongelezen bericht door lucie »

:ok: leuke discussie
maar niemand die het dus echt weet, vanuit de genetica oid. dat vossen experiment is interessant. maar dan nog vraag ik mij af waarom herders, poolhonden en 'gedomesticeerde' wolven zoals Saarloos rechtopstaande oren blijven houden. tenzij ze gekruisd worden met een flapoor, dan blijft het meestal niet meer staan :F: dan lijkt het of flapoor wint van standoor.
vraag is waarom, het lijkt geen functie te hebben.
vreemd is dan ook dat er geen / niet meer wolven met hangers zijn.
en kan het zo zijn dat in het begin wolven , die misschien een beetje kwakkeloren hadden per ongeluk, minder bedreigend zijn gevonden en daarom eerder gedomesticeerd?
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Inge O schreef:
lucie schreef:en kan het zo zijn dat in het begin wolven , die misschien een beetje kwakkeloren hadden per ongeluk, minder bedreigend zijn gevonden en daarom eerder gedomesticeerd?
nee, dat kan niet want de domesticatie van de huishond is niet gegaan via het temmen van (gevangen) wolven waarmee dan verder werd gefokt maar doordat sommige wolven zich - over een heel lange periode - steeds dichter bij mensenkampen gingen wagen (daar was voer te vinden en mensen hadden er ook voordeel bij doordat ze gevaar aankondigden) wat uiteindelijk na lange tijd resulteerde in de eerste huishonden.
zo bedoelde ik het ook: dat wellicht wolven die op een of andere manier minder bedreigend waren / leken (bv door die oren) dichterbij werden getolereerd, sneller iets te eten kregen enz en op die manier enig voordeel hadden tov soortgenoten.
bedenk me ook opeens dat herderpuppies eerst flapoortjes hebben :denken:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

lucie schreef: bedenk me ook opeens dat herderpuppies eerst flapoortjes hebben :denken:
Alle honden van rassen die later staande oren krijgen hebben als pup eerst flapoortjes. :idea:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hangoren is volgens mij gewoon een mutatie die min of meer toevallig ontstaan is en in stand gehouden omdat de honden die het hadden ook andere eigenschappen hadden.
En wat je dan krijgt is dat mensen die ene eigenschap willen omdat die honden die iets kunnen dat "allemaal hebben".
Denk aan de ridge van de ridgeback, die verwerd tot een raskenmerk omdat de voorbeeldhond van het ras dit ook had. En dat was een goeie, dus moest die ridge opeens.
Zo weren die dingen. Er zijn legio voorbeelden van, met kleuren, oorstanden, vachten, staarten, beenlengte, noem maar op.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
lucie
Zeer actief

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Hangoren is volgens mij gewoon een mutatie die min of meer toevallig ontstaan is en in stand gehouden omdat de honden die het hadden ook andere eigenschappen hadden.
En wat je dan krijgt is dat mensen die ene eigenschap willen omdat die honden die iets kunnen dat "allemaal hebben".
Denk aan de ridge van de ridgeback, die verwerd tot een raskenmerk omdat de voorbeeldhond van het ras dit ook had. En dat was een goeie, dus moest die ridge opeens.
Zo weren die dingen. Er zijn legio voorbeelden van, met kleuren, oorstanden, vachten, staarten, beenlengte, noem maar op.
ja, en vervolgens draaien ze het om een verzinnen er een uitleg bij waarom dat nieuwe kenmerk er juist voor zorgt dat ze goed zijn in het één of ander.
en bovendien om nog maar eens op dobermans terug te komen, daar wilde men die lievige flapoortjes dan weer niet dus knippen maar (ipv fokken op staanders)
Afbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Hangoren is volgens mij gewoon een mutatie die min of meer toevallig ontstaan is en in stand gehouden omdat de honden die het hadden ook andere eigenschappen hadden.
ja, en vervolgens draaien ze het om een verzinnen er een uitleg bij waarom dat nieuwe kenmerk er juist voor zorgt dat ze goed zijn in het één of ander.
Beetje zoals alles in life :mrgreen:
Afbeelding

lucie
Zeer actief

LongFields schreef:
lucie schreef: bedenk me ook opeens dat herderpuppies eerst flapoortjes hebben :denken:
Alle honden van rassen die later staande oren krijgen hebben als pup eerst flapoortjes. :idea:
maar waarom dan? andersom lijkt toch veel logischer (vanuit de oerhond/wolf gedacht dan he?)
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

lucie schreef:
LongFields schreef:
maar waarom dan? andersom lijkt toch veel logischer (vanuit de oerhond/wolf gedacht dan he?)

Omdat het kraakbeen in de oren pas later ontwikkelt lijkt mij.
Hoe jij het andersom bedoelt snap ik even niet, je bedoelt dat ze geboren worden met staande oren en als ze ouder worden flappers krijgen? Zo staat het er nu namelijk. :19:
Laatst gewijzigd door LongFields op 28 jul 2014 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
lucie
Zeer actief

LongFields schreef:
lucie schreef:
LongFields schreef:

Omdat het kraakbeen in de oren pas later ontwikkeld lijkt mij.
Hoe jij het andersom bedoelt snap ik even niet, je bedoelt dat ze geboren worden met staande oren en als ze ouder worden flappers krijgen? Zo staat het er nu namelijk. :19:
zo bedoelde ik het ook :wink: als je uitgaat van staand is de standaard maar met opgroeien komen de raseigen kenmerken meer naar voren...
van dat kraakbeen is plausibel, maar dat staat dan verder los van de initiele vraagstelling :Q:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

lucie schreef:als je uitgaat van staand is de standaard maar met opgroeien komen de raseigen kenmerken meer naar voren...
van dat kraakbeen is plausibel, maar dat staat dan verder los van de initiele vraagstelling :Q:
Maar je ontkomt er toch gewoon niet aan dat een pup van welke soort dan ook ontwikkelt, dat staat compleet los van welke raseigen kenmerken dan ook lijkt mij. Een pup wordt niet met compleet ontwikkelde heupgewrichten geboren bijvoorbeeld, en kraakbeen is niet bij de geboorte al overal aanwezig zoals het bij een volwassen hond is. Ik begrijp nog steeds niet zo goed wat je nou precies wil zeggen met deze en je vorige post, maar dat zal vast aan mij liggen.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Darko is nog niet zeker van zn zaak. Zo hangen ze en zo heeft hij roze oortjes.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:Volgens onderzoek met die zilvervossen zouden hangoren een gevolg van domesticatie zijn, die conclusie trekken ze min of meer. Er is in dat fokprogramma slechts op karakter gefokt, er moet volgens mij zware inteelt zijn gepleegd om de gewenste karaktereigenschappen te versterken, anders krijg je dat in 25 generaties niet gedaan. Het lijkt me daarom eigenlijk logischer als het flapoortje gewoon een mutatie is geweest die door zware inteelt onder de fokdieren is verspreid tot ze het allemaal hadden.
Je begint met een zeer beperkte populatie en selecteert op één kenmerk. Uiteraard heb je dan zware inteelt. Dat gebeurt in alle onderzoeken op dit soort gronden, anders leef je zelf niet lang genoeg om de resultaten mee te maken. ;)
Als een flapoor een bijproduct van domesticatie is, waarom hebben andere gedomesticeerde dieren dat dan niet ontwikkeld? Paarden, katten, runderen, enz.
Scottish fold is zo'n kat.
En bij konijnen komt het ook voor, er zijn een heel aantal hangoorkonijnen. Alleen wordt daar veel korter gericht mee gefokt dan met honden, dus hebben die minder specifieke kenmerken dan bv honden.
Bovendien wordt bij nutsdieren niet op zulke kenmerken gefokt.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

O, kijk. Ja, ik weet niks van koeien maar hangoren zie je in alle gedomesticeerde diersoorten volgens mij.

Geiten kennen het ook:

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”