Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verschil Stafford en Pitbull?
Moderator: moderatorteam
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Re: Verschil Stafford en Pitbull?
het probleem is dat ten tijde van de RAD alles wat op een stafford leek maar geen stamboom had "pitbullachtige" genoemd werd. daardoor is die naam blijven hangen. de american pibull terrier is een echt ras, inderdaad, niet FCI erkent maar wel een ras.

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik ben altijd wel benieuwd naar sociale aspect richting mensen. Dacht dat de Staffords, Pittbuls etc. erg vriendelijk richting mensen waren, maar de Ambullen wel gereserveerder zijn?
En als je dat dus mixt, het een pittig mengsel kan worden van hond- én mensagressie?
En als je dat dus mixt, het een pittig mengsel kan worden van hond- én mensagressie?
- M@scha
- Zeer actief
ik ken geen ambullen van heel dichtbij dus dat weet ik niet.
stafford-herder kruisingen vind ik wel echt levensgevaarlijk om de reden die je noemt. een vasthoudende, stronteigenwijze mensenbijter.. lachuhhh...
stafford-herder kruisingen vind ik wel echt levensgevaarlijk om de reden die je noemt. een vasthoudende, stronteigenwijze mensenbijter.. lachuhhh...

- Bink2009
- Zeer actief
Bij jouw hond zie ik altijd een Catahoula, en als ik jouw topics wel eens lees komt het karakter ook wel aardig overeen.Hylos schreef:Er zit idd meer doorheen, maar het kan nooit iets erg groots zijn.. hij staat dan wel hoog op zijn poten, hij is echt veel dunner dan een stafford. Maargoed, ooit kom ik er achter hoor![]()
Zijn vader zou echter uit Amerika komen, heb de info er van gezien en dat is een APT.
- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Xavi is gek op mensen en kinderen. Maar intersseert zich er niet altijd voor, als er eenmaal kennis gemaakt is vind hij het óf allemaal wel prima of komt met allemaal speeltjes aanslepen
Hij zou echt niet bijten, dan moet je wel heel erg ver gaan

Hij zou echt niet bijten, dan moet je wel heel erg ver gaan

- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Het kan ook goed zijn. Ik denk dat veel molossers een stuk gematigder zijn dan de explosieve terriers. Er kan wat meer evenwicht en rust in de hond komen._Leonie schreef:Ik ben altijd wel benieuwd naar sociale aspect richting mensen. Dacht dat de Staffords, Pittbuls etc. erg vriendelijk richting mensen waren, maar de Ambullen wel gereserveerder zijn?
-
- Zeer actief
Ze is nog maar 11 weken natuurlijk, maar ik merk al heel veel positieve eigenschappen die ik toeschrijf aan het stukje Ambull dat in Tselfde zit.Valerie schreef:Het kan ook goed zijn. Ik denk dat veel molossers een stuk gematigder zijn dan de explosieve terriers. Er kan wat meer evenwicht en rust in de hond komen._Leonie schreef:Ik ben altijd wel benieuwd naar sociale aspect richting mensen. Dacht dat de Staffords, Pittbuls etc. erg vriendelijk richting mensen waren, maar de Ambullen wel gereserveerder zijn?
Ze is minder fel dan de échte Pitjes die ik ken (nou moet ik zeggen dat haar moeder een echte Pit is.. maar toch echt zeer relaxed overkomt). Tselfde is erg rustig en relaxed in heel haar doen en laten.
Als je haar ook ziet lopen, vind ik haar echt een doggen loopje hebben. Ze trekt totaal niet aan de riem, waggelt kalmpjes naast me mee en kijkt heel ontspannen de wereld in.
Het baasgerichte dat ze heeft, zal ze dan wel hebben meegekregen van het stukje Amstaff dat ze in zich heeft, want baasgericht is zij absoluut. Ze luistert al erg goed, zeker voor haar leeftijd. Ik merk ook dat ze graag wil leren, ze heeft daar plezier in.
Ook heeft ze een stukje zelfstandigheid, ze is heel gemakkelijk lekker zelf aan het spelen met een stukje gras oid en vermaakt zich dan prima in haar uppie. Als de achterdeur open staat, dan is ze heel vaak in haar uppie in de tuin. Soms ligt ze gewoon te genieten van de zon, en andere momenten is ze aan het rondsnuffelen. Geurtjes vindt ze erg leuk en interessant.
Voor de duidelijkheid, haar moeder is een classic Rednose Pit, haar vader een kruising Amstaff x Ambull.

Darko inderdaad ook. Trekt meestal alleen even in het begin, daarna struikel ik over hem heen omdat hij niet doorloopt. Verder lekker relaxt behalve als er volk komt dan is hij even reuze enthousiast. Voor de rest niks mee te doen inmiddels .
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
De Engelse staffies die ik veel heb meegemaakt waren ontzettend lieve betrouwbare hondjes die heel enthousiast waren. Zo enthousiast dat elke hond er tabak van kreeg en elke ontmoeting met andere honden op huilen uit liep. Super leuke hondjes, alleen echt niet goed met andere honden. Je hoefde maar een hond tegen te komen en die hondjes stonden op scherp. Onderling waren ze heel gezellig overigens.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Moet zeggen dat we hier in de buurt leukere Engelse staffs hebben (die negeren andere honden compleet)
Dan Amstaffs, gelukkig lopen ze wel vast, maar het enge is dat stille staren

Dat doet Darko ook. Moest ik zelf ook aan wennen. Rottweilers gaan meestal uit hun dak terwjl hij geen kick geeft.. nog geen piepje. De buurhond heeft hij een aanvaring mee gehad omdat de buurhond losliep en hem wilde domineren met gebrom en geklim op zijn rug... als we nu langs het huis lopen staan zn haren recht overeind en geeft geen kick.
Dat doet Darko ook. Moest ik zelf ook aan wennen. Rottweilers gaan meestal uit hun dak terwjl hij geen kick geeft.. nog geen piepje. De buurhond heeft hij een aanvaring mee gehad omdat de buurhond losliep en hem wilde domineren met gebrom en geklim op zijn rug... als we nu langs het huis lopen staan zn haren recht overeind en geeft geen kick.
- M@scha
- Zeer actief
Apple schreef:Moet zeggen dat we hier in de buurt leukere Engelse staffs hebben (die negeren andere honden compleet)
dat negeren is training.
sam vrat als hij de kans kreeg alle honden op maar kon tot een bepaalde afstand perfect negeren. heeft mij bloed, zweet, tranen en 15 jaar van mijn leven gekost, maar hij kon het wel

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Klopt, wat ik bedoelde met opgewonden raken van een andere hond is als die hond contact komt maken. Dan is het bij een Engelse staff haast onmogelijk dat die niet heel erg opgewonden wordt. Dat is niet eens direct agressie soms maar vaak ontstaat dat wel al snel omdat de stafford gewoon veel te druk en te opdringerig wordt. En die accepteren geen grenzen van de tegenpartij. Dus zodra die gaat grommen of snapt gaan ze de uitdaging met veel plezier en opwinding aan.M@scha schreef:Apple schreef:Moet zeggen dat we hier in de buurt leukere Engelse staffs hebben (die negeren andere honden compleet)
dat negeren is training.
sam vrat als hij de kans kreeg alle honden op maar kon tot een bepaalde afstand perfect negeren. heeft mij bloed, zweet, tranen en 15 jaar van mijn leven gekost, maar hij kon het wel
Dat is tenminste wat ik er van ken. Nu waren dat wel geen echte Engelse staffies maar Ieren. Ik denk echter dat dat weinig verschil maakt zeker omdat een van die honden wel een echte Engelse was zonder dat ik veel verschil zag.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Zelfs los hier in de buurt. Maar die laten de hond wel uit met eeen bal, dat scheelt.M@scha schreef:Apple schreef:Moet zeggen dat we hier in de buurt leukere Engelse staffs hebben (die negeren andere honden compleet)
dat negeren is training.
Ik vind dat staren iets waar te weinig staff eigenaren iets aan doen.
Zo van, hij blaft niet dus dan laten weten het maar.
Voor dat soort gevallen loop ik persoonlijk direct weg.
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder
Ik heb mij een beetje ingelezen over deze rassen (ja, ik heb zelf ook met deze vraag gezeten) en een neef van mij houdt Pitbulls.
Ik denk dat je de Amerikaanse Stafford de showlijn van de Pitbull kunt noemen. Er zijn vaak inderdaad uiterlijke verschillen. De classic Pitbull (ADBA American Pitbull Terrier ) is een stuk atletischer (vergeet maar even de xl gevallen en kruisingen die men voor het gemak Pitbull noemt), de kop is smaller en strakker en vaak minder stop dan een Stafford. De Stafford is gewoon een stuk groffer en zijn tegenwoordig vaak flink aan de maat. De Pitbull is meestal niet zo'n grote hond. Denk maar aan gewichten tot 20 kilo. Al is dit geen standaardregel omdat je ook atletische Staffords hebt. Wat ik ook begrepen heb is dat de Pitbull in origineel niet voorkomt in de kleur blauw en de Stafford niet als Rednose. Al heb je ook hier ook uitzonderingen bij. Ik vind de gemiddelde Stafford die ik zie op een show toch wel duidelijk verschillen van een classic Pitbull.
Ook kwa karakter zullen de echte Pitbull en Stafford ook wel verschillen. De Pitbull zal vaak wat scherper zijn richting andere honden en ze worden integenstelling tot de amstaff nog veel gefokt op een goede drive.
Zoiets had ik begrepen.
Ik zelf vind de Pitbull een veel mooiere hond vaak om te zien dan de Amstaff. Zeker de showfok van de laatste tijd. Ik kan het compacte, atletische van een mooie classic wel waarderen. Daar waar een Stafford veel meer gedrongen is. Te zware koppen, logge lijven en korte poten. Dat is mijn mening dan he.
Ik denk dat je de Amerikaanse Stafford de showlijn van de Pitbull kunt noemen. Er zijn vaak inderdaad uiterlijke verschillen. De classic Pitbull (ADBA American Pitbull Terrier ) is een stuk atletischer (vergeet maar even de xl gevallen en kruisingen die men voor het gemak Pitbull noemt), de kop is smaller en strakker en vaak minder stop dan een Stafford. De Stafford is gewoon een stuk groffer en zijn tegenwoordig vaak flink aan de maat. De Pitbull is meestal niet zo'n grote hond. Denk maar aan gewichten tot 20 kilo. Al is dit geen standaardregel omdat je ook atletische Staffords hebt. Wat ik ook begrepen heb is dat de Pitbull in origineel niet voorkomt in de kleur blauw en de Stafford niet als Rednose. Al heb je ook hier ook uitzonderingen bij. Ik vind de gemiddelde Stafford die ik zie op een show toch wel duidelijk verschillen van een classic Pitbull.
Ook kwa karakter zullen de echte Pitbull en Stafford ook wel verschillen. De Pitbull zal vaak wat scherper zijn richting andere honden en ze worden integenstelling tot de amstaff nog veel gefokt op een goede drive.
Zoiets had ik begrepen.
Ik zelf vind de Pitbull een veel mooiere hond vaak om te zien dan de Amstaff. Zeker de showfok van de laatste tijd. Ik kan het compacte, atletische van een mooie classic wel waarderen. Daar waar een Stafford veel meer gedrongen is. Te zware koppen, logge lijven en korte poten. Dat is mijn mening dan he.
- M@scha
- Zeer actief
laeken schreef:Klopt, wat ik bedoelde met opgewonden raken van een andere hond is als die hond contact komt maken. Dan is het bij een Engelse staff haast onmogelijk dat die niet heel erg opgewonden wordt. Dat is niet eens direct agressie soms maar vaak ontstaat dat wel al snel omdat de stafford gewoon veel te druk en te opdringerig wordt. En die accepteren geen grenzen van de tegenpartij. Dus zodra die gaat grommen of snapt gaan ze de uitdaging met veel plezier en opwinding aan.M@scha schreef:Apple schreef:Moet zeggen dat we hier in de buurt leukere Engelse staffs hebben (die negeren andere honden compleet)
dat negeren is training.
Dat is tenminste wat ik er van ken. Nu waren dat wel geen echte Engelse staffies maar Ieren. Ik denk echter dat dat weinig verschil maakt zeker omdat een van die honden wel een echte Engelse was zonder dat ik veel verschil zag.
klopt. sam kon als pup wel bij anere honden maar kreeg daar genadeloos van op zijn falie omdat het bord voor zijn kop een kudde labradorpubers niet zou misstaan

lola was als pup al een secreet, terwijl die veel beter te sturen was en niet vol voor de kill ging maar gewoon geen gezeik aan haar lijf of omgeving wilde

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje - Aantal honden: 3
Ik heb totaal geen verstand van beide rassen. Maar gereserveerd is toch niet hetzelfde als mensagressie?_Leonie schreef:Ik ben altijd wel benieuwd naar sociale aspect richting mensen. Dacht dat de Staffords, Pittbuls etc. erg vriendelijk richting mensen waren, maar de Ambullen wel gereserveerder zijn?
Dat laatste gaat wel een stapje verder.
- mariekebrand
- Actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford
wij hebben een amerikaanse stafford maar hij is echt super vriendelijk naar mensen toe, wil altijd naar iedereen toe en helemaal aflikken enzo:) ik dacht eigenlijk dat de pitbull de voorouders van de amerikaanse/engelse staffords waren,maar in amerika noemen ze ze nog steeds pitbull's.
-
- Zeer actief
Sorry hoor maar dit vind ik een rare opmerking een getrainde gespierde hond uitgemergeld noemen.toots schreef:Ik dacht het zelfdeMaeve schreef: Conclusie: als het uitgemergeld is, is het een Pit

-
- Zeer actief
Engelse Stafford van mijn dochter.

Gunnar pitbull met ADBA stamboom

Kegge hier een half jaar oud Pitbull met ADBA stamboom

Beer ADBA pitbull met stamboom

Gunnar pitbull met ADBA stamboom

Kegge hier een half jaar oud Pitbull met ADBA stamboom

Beer ADBA pitbull met stamboom

-
- Zeer actief
Na 4 Ambullen in huis te hebben (gehad) kan ik wel zeggen dat ze hier iig super vriendelijk naar mensen zijn en vrijwel alle Bullen die ik ken ook. Bunker was dan wel heel erg hondagressief maar die zat bij iedereen op schoot als hij de kans kreegflamme schreef:Ik heb totaal geen verstand van beide rassen. Maar gereserveerd is toch niet hetzelfde als mensagressie?_Leonie schreef:Ik ben altijd wel benieuwd naar sociale aspect richting mensen. Dacht dat de Staffords, Pittbuls etc. erg vriendelijk richting mensen waren, maar de Ambullen wel gereserveerder zijn?
Dat laatste gaat wel een stapje verder.

- Bink2009
- Zeer actief
Ik denk altijd zoals onderstaand rijtje, klopt dat een beetje of te zwart wit?
* Amerikaanse Stafford = FCI papieren
* Engelse Stafford = FCI papieren
* American Pitbull Terrier = ADBA papieren
* Amerikaanse Bulldog = ARFE papieren
* Stamboomloos/kruising bovenstaande = pitbull-achtige volgens de Nederlandse wet
* Stamboomloos/kruising bovenstaande = pitbull-achtige volgens de Nederlandse wet
- mariekebrand
- Actief
- Mijn ras(sen): kruising stafford
Bink2009 schreef:Ik denk altijd zoals onderstaand rijtje, klopt dat een beetje of te zwart wit?
Volgens mij klopt dat wel zo'n beetje