Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
advies en meningen gevraagd, wel of niet terug naar pension
Moderator: moderatorteam
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: advies en meningen gevraagd, wel of niet terug naar pens
het is nog een kleuter en ik denk dat het al erg genoeg is voor hem om zo lang bij jullie weg te zijn.
laat hem lekker naar een plek gaan waar hij het fijn vindt, in plaats van naar een plek waar hij het, zo te lezen, niet naar zijn zin heeft gehad.
denk dat je meer problemen krijgt met het geschonden vertrouwen als je hem naar dat pension laat gaan, dan met de lossere regels die hij bij je ouders ondervindt.
die regels heb je zo weer aangetrokken, dat vertrouwen terugkrijgen zal je heel wat meer moeite kosten.
laat hem lekker naar een plek gaan waar hij het fijn vindt, in plaats van naar een plek waar hij het, zo te lezen, niet naar zijn zin heeft gehad.
denk dat je meer problemen krijgt met het geschonden vertrouwen als je hem naar dat pension laat gaan, dan met de lossere regels die hij bij je ouders ondervindt.
die regels heb je zo weer aangetrokken, dat vertrouwen terugkrijgen zal je heel wat meer moeite kosten.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Super bedankt voor alle reacties. Dit is echt wel even de bevestiging die ik nodig had. Ik merk in alles wat met de opvoeding van Skye te maken heeft dat ik het veel te goed wil doen. Ik ga het inderdaad over-analyseren en maak mezelf helemaal gek. Ik moet gewoon op mijn boerenverstand vertrouwen. Sinds we een hond hebben merk ik dat als je 100 mensen spreekt, er 100 meningen zijn en dat vind ik erg moeilijk. De ene trainer zegt dit, de ander zegt dat. Ze zijn er allebei heilig van overtuigd dat het werkt. Maar uiteindelijk ben ik degene die het moet doen en het gaat nooit werken als ik iets doe waar ik geen goed gevoel bij heb.
Ik heb het er al met mijn ouders over gehad. Die weten dat ik het heel moeilijk vind hem achter te laten en dat ik er ook moeite mee heb dat zij niet zo gestructureerd zijn als wij zijn. Maar ze weten ook dat ik echt wel weet dat ze lief voor hem zijn en hem goed zullen verzorgen. Ook heb ik ze dit dilemma voorgelegd en dat ik het gewoon moeilijk vind wat ik moet doen. Ik wil de juiste keuze maken. Dit gaat gewoon in goed overleg en ze snappen dat als het nu beter is voor Skye om naar het pension te gaan ik daar voor kies en vatten het niet persoonlijk op.
@Wimbo: We hebben er juist heel erg op gelet dat hij leert zichzelf bezig te houden en dat we niet 24u per dag zijn bezigheidstherapie zijn. Dat gaat juist super. Hij kan heel goed alleen zijn, vind uit zichzelf zijn rust en gaat lekker liggen slapen, maar kan zich ook zelf goed bezig houden met zijn speeltjes. Het gaat nu juist goed, het gedrag wat hij in het pension vertoond vertoont hij thuis niet. Hij vertoont het gedrag als er iets gebeurd waar hij het niet mee eens is. Dus bijvoorbeeld als een hond op een veldje naast hem los mag en hij niet.
@TessaThomas: Skye is nu bijna een half jaar. Als ik alleen met hem ben luistert hij super goed en kent hij alle commando's. Zodra er bv een hond op een ander veld los is, luistert hij nergens meer naar en gaat hysterisch aan de lijn trekken en piepen en blaffen. Als ik met hem loop en er is niemand op straat, loopt hij netjes naast me met een slappe lijn. Zodra hij een hond/ mens/ kind ziet waar hij heen wilt gaat hij het gedrag weer vertonen. Ik kan doen wat ik wil, maar ik krijg zijn aandacht niet meer terug. Als ik bij hem weg loop en hem bv achterlaat bij mijn man doet hij het ook. Het zijn situaties waarbij hij wilt dat het anders gaat. Hij heeft er nog nooit zijn zin door gekregen, maar het lijkt steeds erger te worden. Het pension en de hondenschool horen bij elkaar. Ik heb een wat langer gesprek gehad over dingen waar ik tegenaan loop met Skye, de pensionhoudster heeft de link gelegd tussen het gedrag wat hij in het pension vertoonde en de situaties waar ik tegenaan loop en niet verder mee kom. Zij heeft aangegeven dat dit dwingend gedrag is wat veel voorkomt bij border collies.
Wat jij zegt heb ik me ook gerealiseerd. Wil ik een verwende, gelukkige hond thuis krijgen na die 10 dagen waarbij ik even wat moeite moet doen om hem weer in het gareel te krijgen, of wil ik een gestreste, bangige hond thuis krijgen na die 10 dagen waarbij ik zijn vertrouwen terug moet winnen.
@Hippo: Ik ben er zelf niet bij geweest natuurlijk, maar ik denk dat hij heeft zitten piepen/blaffen omdat hij zich niet op zijn gemak voelt. Hij kan heel goed alleen thuis zijn, bij mijn man voelt hij zich goed, bij mijn ouders voelt hij zich prima, maar ik een nieuwe spannende situatie is hij het liefst bij mij. Dan voelt hij zich het veiligst, wat ook niet vreemd is omdat ik meestal bij hem ben. De pensionhoudster gaf ook aan dat hij mij als zijn veilige haven ziet en dat het belangrijk is voor hem om te leren dat andere plekken ook veilig kunnen zijn. Ik wil niet dat het uit de hand gaat lopen en hij alleen bij mij zijn rust kan vinden. Het lijkt me voor hem fijner als hij ook zijn rust bij andere mensen kan vinden.
Ik denk dat het bij mijn ouders in zoverre kwaad kan dat hij gaat leren dat als hij piept in de bench, ze hem uiteindelijk los zullen laten. Het zal niet voor gevaarlijke situaties zorgen. Maar bij ons heeft hij geleerd, dat je niet tegen mensen aan mag springen, niet mag happen en als je in de bench gaat ben je stil. Bij hun zal dit niet strikt opgevolgd worden en zal hij dat dan wel gaan vertonen.
@Veronique & Kyra: Ik denk dat ik nooit een plek zal vinden waar ik hem met 100% vertrouwd gevoel achter kan laten
, maar dat ligt niet aan die mensen en hoe ze met honden om gaan. Dat ligt gewoon aan mij. Ondanks dat ik geen kinderwens heb zitten mijn oermoedergevoelens niet ver weggestopt en komen ze in alle hevigheid naar boven sinds ik Skye heb 
@Caro: Je hebt echt helemaal gelijk. Liever te verwend dan te gestresst. Het is zo simpel eigenlijk. De rede waarom ik misschien te veel door blijf denken over die structuur is omdat dit mijn eerste hond is en ik zo graag wil dat het een fijne hond wordt. Ik ben zo vaak gewaarschuwd dat border collies heel slim zijn en snel misbruik van de situatie kunnen maken als je niet één lijn trekt, dat ik er blijkbaar wat te ver in door sla.
@Liesbeth: De rede dat ik er zo strikt mee om ga is juist dat ik merk dat het rust brengt. Er is meeeeeer dan genoeg tijd voor spelen, wandelen en ravotten met andere honden. Maar we merkte al vrij snel dat Skye er moeite mee had zijn eigen rust te vinden en overprikkeld werd. En met benchrust bedoel ik 's ochtends na de wandeling krijgt hij eten in zijn bench en blijft dan 1 á 2 u in de bench, na de middagwandeling een tijdje in de bech en na de avondwandeling weer eten en bench. Nu hij een half jaar is gaat hij tussen de middag bijna nooit meer in de bench, maar gaat wel rustig liggen slapen.
Ik heb niet op iedereen apart gereageerd, maar de strekking is bij iedereen een beetje hetzelfde. Als hij gelukkig is bij mijn ouders waarom daar niet heen. En zo simpel is het eigenlijk ook gewoon. Waarom het risico lopen een bange, gestreste hond terug te krijgen als ik een fijne plek heb waar hij heen kan. Ik laat me gewoon wat makkelijk ondersneeuwen door 'de mensen die er verstand van hebben'. Door jullie nuchtere kijk krijg ik mijn eigen boerenverstand weer een beetje terug.
Ik heb het er al met mijn ouders over gehad. Die weten dat ik het heel moeilijk vind hem achter te laten en dat ik er ook moeite mee heb dat zij niet zo gestructureerd zijn als wij zijn. Maar ze weten ook dat ik echt wel weet dat ze lief voor hem zijn en hem goed zullen verzorgen. Ook heb ik ze dit dilemma voorgelegd en dat ik het gewoon moeilijk vind wat ik moet doen. Ik wil de juiste keuze maken. Dit gaat gewoon in goed overleg en ze snappen dat als het nu beter is voor Skye om naar het pension te gaan ik daar voor kies en vatten het niet persoonlijk op.
@Wimbo: We hebben er juist heel erg op gelet dat hij leert zichzelf bezig te houden en dat we niet 24u per dag zijn bezigheidstherapie zijn. Dat gaat juist super. Hij kan heel goed alleen zijn, vind uit zichzelf zijn rust en gaat lekker liggen slapen, maar kan zich ook zelf goed bezig houden met zijn speeltjes. Het gaat nu juist goed, het gedrag wat hij in het pension vertoond vertoont hij thuis niet. Hij vertoont het gedrag als er iets gebeurd waar hij het niet mee eens is. Dus bijvoorbeeld als een hond op een veldje naast hem los mag en hij niet.
@TessaThomas: Skye is nu bijna een half jaar. Als ik alleen met hem ben luistert hij super goed en kent hij alle commando's. Zodra er bv een hond op een ander veld los is, luistert hij nergens meer naar en gaat hysterisch aan de lijn trekken en piepen en blaffen. Als ik met hem loop en er is niemand op straat, loopt hij netjes naast me met een slappe lijn. Zodra hij een hond/ mens/ kind ziet waar hij heen wilt gaat hij het gedrag weer vertonen. Ik kan doen wat ik wil, maar ik krijg zijn aandacht niet meer terug. Als ik bij hem weg loop en hem bv achterlaat bij mijn man doet hij het ook. Het zijn situaties waarbij hij wilt dat het anders gaat. Hij heeft er nog nooit zijn zin door gekregen, maar het lijkt steeds erger te worden. Het pension en de hondenschool horen bij elkaar. Ik heb een wat langer gesprek gehad over dingen waar ik tegenaan loop met Skye, de pensionhoudster heeft de link gelegd tussen het gedrag wat hij in het pension vertoonde en de situaties waar ik tegenaan loop en niet verder mee kom. Zij heeft aangegeven dat dit dwingend gedrag is wat veel voorkomt bij border collies.
Wat jij zegt heb ik me ook gerealiseerd. Wil ik een verwende, gelukkige hond thuis krijgen na die 10 dagen waarbij ik even wat moeite moet doen om hem weer in het gareel te krijgen, of wil ik een gestreste, bangige hond thuis krijgen na die 10 dagen waarbij ik zijn vertrouwen terug moet winnen.
@Hippo: Ik ben er zelf niet bij geweest natuurlijk, maar ik denk dat hij heeft zitten piepen/blaffen omdat hij zich niet op zijn gemak voelt. Hij kan heel goed alleen thuis zijn, bij mijn man voelt hij zich goed, bij mijn ouders voelt hij zich prima, maar ik een nieuwe spannende situatie is hij het liefst bij mij. Dan voelt hij zich het veiligst, wat ook niet vreemd is omdat ik meestal bij hem ben. De pensionhoudster gaf ook aan dat hij mij als zijn veilige haven ziet en dat het belangrijk is voor hem om te leren dat andere plekken ook veilig kunnen zijn. Ik wil niet dat het uit de hand gaat lopen en hij alleen bij mij zijn rust kan vinden. Het lijkt me voor hem fijner als hij ook zijn rust bij andere mensen kan vinden.
Ik denk dat het bij mijn ouders in zoverre kwaad kan dat hij gaat leren dat als hij piept in de bench, ze hem uiteindelijk los zullen laten. Het zal niet voor gevaarlijke situaties zorgen. Maar bij ons heeft hij geleerd, dat je niet tegen mensen aan mag springen, niet mag happen en als je in de bench gaat ben je stil. Bij hun zal dit niet strikt opgevolgd worden en zal hij dat dan wel gaan vertonen.
@Veronique & Kyra: Ik denk dat ik nooit een plek zal vinden waar ik hem met 100% vertrouwd gevoel achter kan laten
@Caro: Je hebt echt helemaal gelijk. Liever te verwend dan te gestresst. Het is zo simpel eigenlijk. De rede waarom ik misschien te veel door blijf denken over die structuur is omdat dit mijn eerste hond is en ik zo graag wil dat het een fijne hond wordt. Ik ben zo vaak gewaarschuwd dat border collies heel slim zijn en snel misbruik van de situatie kunnen maken als je niet één lijn trekt, dat ik er blijkbaar wat te ver in door sla.
@Liesbeth: De rede dat ik er zo strikt mee om ga is juist dat ik merk dat het rust brengt. Er is meeeeeer dan genoeg tijd voor spelen, wandelen en ravotten met andere honden. Maar we merkte al vrij snel dat Skye er moeite mee had zijn eigen rust te vinden en overprikkeld werd. En met benchrust bedoel ik 's ochtends na de wandeling krijgt hij eten in zijn bench en blijft dan 1 á 2 u in de bench, na de middagwandeling een tijdje in de bech en na de avondwandeling weer eten en bench. Nu hij een half jaar is gaat hij tussen de middag bijna nooit meer in de bench, maar gaat wel rustig liggen slapen.
Ik heb niet op iedereen apart gereageerd, maar de strekking is bij iedereen een beetje hetzelfde. Als hij gelukkig is bij mijn ouders waarom daar niet heen. En zo simpel is het eigenlijk ook gewoon. Waarom het risico lopen een bange, gestreste hond terug te krijgen als ik een fijne plek heb waar hij heen kan. Ik laat me gewoon wat makkelijk ondersneeuwen door 'de mensen die er verstand van hebben'. Door jullie nuchtere kijk krijg ik mijn eigen boerenverstand weer een beetje terug.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Daar is een forum voor...
Fijn voor Skye dat hij naar je ouders gaat
Daar heeft hij het vast super naar zijn zin
- iones
- Zeer actief
Ik zou doen waar de hond zich het prettigst bij voelde. De pension maakt hem kennelijk ongelukkig en dat wordt vertaald in `dwingend`. No way dat ik een fijne vakantie had als mijn hond daar zou zitten.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Die zitten er hier ook volop.*Skye* schreef:Ik laat me gewoon wat makkelijk ondersneeuwen door 'de mensen die er verstand van hebben'. Door jullie nuchtere kijk krijg ik mijn eigen boerenverstand weer een beetje terug.
En die zeggen allemaal: Rieleks, niet zo analyseren en doe hem gezellig naar je ouders
Honden weten héél goed hoe contextafhankelijk dingen zijn. Wat thuis niet mag (bedelen), mag bij de meeste oma's wel
Probeer je inwendige controlefreak een paar tandjes terug te schakelen, en ga wat minder analyseren en wat meer genieten
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Tara schreef:Nou, waarom? Geheel afhankelijk van motivatie toch?Sanchis schreef:Ik zou me trouwens als ouders behoorlijk gepikeerd voelen wanneer ik een adresje voor de hond aanbied, maar dochterlief doet hem liever naar "een soort asiel"
Ja Toots heeft 1 keer een avond bij mijn moeder gezeten daar heeft hij de hele avond zitten janken en piepen met als gevolg dat mijn moeder hem de hele avond vol heeft zitten proppen met koekjes,worst, kaas en wat ze maar in huis had. En ze ging mee zitten jammeren met hem ze vind het een lief geluid.
Lief bedoeld hoor maar we nemen hem voortaan mee en mocht het echt niet kunnen dan zoeken we een geschikter iemand...
Als ze dan beledigd is is dat haar probleem het gaat immers wel om onze hond die gelijk weer dat gedrag aanleert.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- iones
- Zeer actief
Wie heeft er überhaupt verstand van? De pensionhoudster? Die is er mee gebaat dat jij die hond komt brengen want dat verdient tenminste. Ze praat naar haar portemonnee.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Roxywoezel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Tipje: Dat naar andere honden/kinderen willen heb ik heel simpel opgelost. Constant de andere kant op lopen zodra hij begint te trekken, zodra hij weer met jou meeloopt, terug lopen, trekt ie weer, weer de andere kant op.
Kan ff duren en je rondje zal een half uur langer duren maar uiteindelijk snapt ie dat ie met trekken nergens komt. En 1 voordeel, je hoeft niks te zeggen, dus bang zijn dat je iets verkeerds zegt op het verkeerde moment kan lekker niet.
Kan ff duren en je rondje zal een half uur langer duren maar uiteindelijk snapt ie dat ie met trekken nergens komt. En 1 voordeel, je hoeft niks te zeggen, dus bang zijn dat je iets verkeerds zegt op het verkeerde moment kan lekker niet.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik vind ook dat je hond t best leuk mag hebben toch 
- Sanchis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
- Aantal honden: 3
Jaaa boerenverstand, deddeldoe!
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- eveliendepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Goedzo!
En je kan je ouders toch gewoon uitleggen waarom je niet wilt dat ze hem uit de bench halen als hij piept? Ik neem aan dat ze daar wel in kunnen komen en dat in elk geval kunnen proberen toch?
En verder lekker bij je ouders laten en lekker laten verwennen, hij heeft het er wsl al moeilijk genoeg mee dat jullie weg zijn...
En je kan je ouders toch gewoon uitleggen waarom je niet wilt dat ze hem uit de bench halen als hij piept? Ik neem aan dat ze daar wel in kunnen komen en dat in elk geval kunnen proberen toch?
En verder lekker bij je ouders laten en lekker laten verwennen, hij heeft het er wsl al moeilijk genoeg mee dat jullie weg zijn...
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

- Liesbeth
- Zeer actief
Ik ben tegen structuurInge O schreef:heel simpel = na een verblijf bij je ouders merk je er niks aan en na een verblijf in het pension is hij nerveus - rara, wat is hem het beste bekomen?
overigens is 'structuur' de laatste tijd een vreselijk modewoord aan het worden in de hondenwereld - jeetje, daar zijn honden toch helemaal niet mee bezig zoals jij het hem wil opleggen? jij hebt waarschijnlijk nood aan die structuur, niet je hond.
Dieren (en ook mensen dus) hebben er baat bij als ze leren omgaan met veranderingen en onzekerheden. Dat gebeurt vaak niet als je vast houdt aan structuur.
Toen het duidelijk was dat mijn oudste zoon gezegend was met Asperger, werd ons door de deskundigen voorgehouden dat we hem veel structuur moesten bieden. Je kent dat wel zelfde tijd eten, zelfde tijd naar bed, zelfde tijd wassen, zelfde routes aanhouden etc., etc..
Tja daar hadden wij dus een heel ander idee bij
Wat we wel deden is vertellen wat er zou gaan gebeuren. Inmiddels gaat dat in overleg, logisch gezien zijn leeftijd (27)
Voorbeeld; als ik hem meenam om boodschappen te gaan doen (kleuterleeftijd) dan vertelde ik hem naar welke winkels we zouden gaan. Dat in de volgorde die ik gepland had, maar het kwam regelmatig voor dat die volgorde om praktische redenen wijzigde. Dan stapte ik van de fiets en vertelde hem dat het plan anders was geworden en waarom.
Nooit problemen mee gehad en laatst vertelde hij ons dat hij zo blij was met onze aanpak en dat we NIET geluisterd hebben naar wat de deskundigen aan hadden geraden.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- renee-uk
- Zeer actief
toch zijn sommige honden wel gebaat bij struktuur, onzekere honden in een herplaatssituatie bijvoorbeeld.
door struktuur aan te brengen in je dag neem je de spanning over wat er nu weer gaat gebeuren wat weg en dat geeft ze de ruimte om op andere nieuwe dingen wat relaxter te reageren.
door struktuur aan te brengen in je dag neem je de spanning over wat er nu weer gaat gebeuren wat weg en dat geeft ze de ruimte om op andere nieuwe dingen wat relaxter te reageren.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- *Skye*
- Zeer actief
@Miranda: Dat er hier mensen zitten die er verstand van hebben geloof ik zeker. Vandaar ook mijn topic hier. Mijn inwendige controlfreak is weer een soort van terug in zijn kooi
Dat laatste wat je zegt is zo waar. De dag dat ik hem ophaalde had ik echt het gevoel dat ik een probleemhond heb die alleen zijn zin door wilt drammen en dat ik het allemaal fout doe. En dat is gewoon echt niet waar. Het is een super fijne hond, hij is rustig in huis, kan lekker spelen en wilt graag samen zijn en vindt alles even lief en leuk. Wat wil ik nou nog meer? Soms is hij gewoon een beetje veel te veel enthousiast. En dat is niet erg, maar het gaat hemzelf soms in de weg zitten en dan moet ik hem nog wel kunnen bereiken. Maar dit heeft helemaal niets met het pension te maken, die dingen staan los van elkaar en ik moet ze niet aan elkaar laten koppelen door iemand.
@Iones: Dat hij gelukkig is, is het belangrijkste. Het pension en de hondenschool waar ik heen ga horen bij elkaar en wordt door dezelfde mensen gerund. Ze hebben ook een honden-heropvoed-centrum (ofzo) en hebben er wel echt verstand van. We lopen ook wel echt ergens tegenaan waarin we meer begeleiding willen en dat gaan we daar hopelijk krijgen.
@Inge: De structuur is inderdaad ook voor mij hoor
Bij mijn ouders bevalt hem duidelijk beter, maar iets wat leuker is, is niet altijd beter voor een hond/kind/mens (vul in wat je in wilt vullen). In deze situatie is me nu wel duidelijk dat het beter is om wat te verwend te worden. Net wilde ik hem weer aaien en hij dook helemaal in elkaar. Dat is gewoon niet hoe hij is en ik wil niet weten hoe hij is na 10 dagen pension. Ik wil het ook niet uitproberen, want als hij gaat en het resultaat is 10x zo bang en 10x zo veel blaffen, ben ik niet blij, en Skye zeker weten niet. Dan maar liever 10x extra verwend en even wat strenger als hij thuis is.
@Sanchis: Is deddeldoe positief of negatief
@Eveliendepien: Nee dat kan ik ze niet uitleggen. Nouja, ik kan het wel uitleggen, maar ze doen er niet zo veel mee
Zo wil ik dat hij 's nachts in de bench zit zodat hij niet ineens kan gaan bedenken dat hij de bank ofzo uit elkaar moet gaan pluizen. Ook ivm met binnen plassen kiezen we voor de bench. Mijn ouders hebben zelf een hond die 's nachts los loopt en Skye uit de bench bevrijd. Dus ik had voorgesteld om dan Skye in een andere kamer in de bench te doen of boven zodat ze niet gaan piepen naar elkaar. Om een lang verhaal kort te maken, ze vinden het zo zielig en de honden willen zo graag bij elkaar zijn, dus ze laten ze samen los. Ik heb nu gezegd dat het op eigen risico is en dat als hij iets sloopt ze niet bij mij moeten komen. Maar zo pakken ze de meeste dingen aan. Als hij te veel bv denta-sticks krijgt, krijgt hij diaree. Dus ik geef aan niet te veel geven. Maar dan geven ze wel weer te veel mergpijpjes. Dus ze bedoelen het allemaal heel goed, maar het is allemaal zo anders als hoe wij het doen. Maaaaar ik heb natuurlijk liever dat hij een keer te veel snoepjes krijgt en een kussen sloopt, dan dat hij gestresst en bang is en gaat blaffen.
@Liesbeth: Dat is een hele logische benadering. Ik ben ook niet van de structuur als in iedere dag om 7u een wandeling maken. Toen we op vakantie waren een paar weken terug ging mijn man iedere dag om 7.45u naar de bakker. Toen we thuis waren na de vakantie hoorde we om 7.50u wat blaffen van benden komen, hoewel hij normaal altijd ergens tussen 7u en 9.30u wordt uitgelaten. Ik bedoel meer structuur als in, na de ochtend wandeling eten, en dan minimaal een uur in de bench om zijn eten rustig te verteren. Doen we dat niet gooit hij zijn eten eruit. Als hij bij mijn ouders wat zielig gaat piepen, laten ze hem er maar na een half uur uit, want hij wilt zo graag met de andere hond spelen. Ik bedoel meer structuur als, nooit uit jezelf op de bank springen. Eerst rustig staan of zitten voordat zijn riem om gaat. De honden hoeven niet iedere minuut dat ze samen zijn wild te spelen. Dat zijn dingen die mijn ouders heel anders aanpakken en daarom ook een niet zo goed opgevoede hond hebben.
@Iones: Dat hij gelukkig is, is het belangrijkste. Het pension en de hondenschool waar ik heen ga horen bij elkaar en wordt door dezelfde mensen gerund. Ze hebben ook een honden-heropvoed-centrum (ofzo) en hebben er wel echt verstand van. We lopen ook wel echt ergens tegenaan waarin we meer begeleiding willen en dat gaan we daar hopelijk krijgen.
@Inge: De structuur is inderdaad ook voor mij hoor
@Sanchis: Is deddeldoe positief of negatief
@Eveliendepien: Nee dat kan ik ze niet uitleggen. Nouja, ik kan het wel uitleggen, maar ze doen er niet zo veel mee
@Liesbeth: Dat is een hele logische benadering. Ik ben ook niet van de structuur als in iedere dag om 7u een wandeling maken. Toen we op vakantie waren een paar weken terug ging mijn man iedere dag om 7.45u naar de bakker. Toen we thuis waren na de vakantie hoorde we om 7.50u wat blaffen van benden komen, hoewel hij normaal altijd ergens tussen 7u en 9.30u wordt uitgelaten. Ik bedoel meer structuur als in, na de ochtend wandeling eten, en dan minimaal een uur in de bench om zijn eten rustig te verteren. Doen we dat niet gooit hij zijn eten eruit. Als hij bij mijn ouders wat zielig gaat piepen, laten ze hem er maar na een half uur uit, want hij wilt zo graag met de andere hond spelen. Ik bedoel meer structuur als, nooit uit jezelf op de bank springen. Eerst rustig staan of zitten voordat zijn riem om gaat. De honden hoeven niet iedere minuut dat ze samen zijn wild te spelen. Dat zijn dingen die mijn ouders heel anders aanpakken en daarom ook een niet zo goed opgevoede hond hebben.
- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Check je eigen onderschrift 
- *Skye*
- Zeer actief
......... kan er maar één ding op zeggen........
Je hebt helemaal gelijk!
Je hebt helemaal gelijk!
- Miranda
- Erelid
Goed zo, stevig slot opzetten*Skye* schreef:Mijn inwendige controlfreak is weer een soort van terug in zijn kooi
Ik denk dat je meer naar jou en je hond moet kijken, en minder je oren moet laten hangen naar deskundologenDe dag dat ik hem ophaalde had ik echt het gevoel dat ik een probleemhond heb die alleen zijn zin door wilt drammen en dat ik het allemaal fout doe. En dat is gewoon echt niet waar. Het is een super fijne hond, hij is rustig in huis, kan lekker spelen en wilt graag samen zijn en vindt alles even lief en leuk. Wat wil ik nou nog meer?
Die blaten over het algemeen maar wat, is mijn ervaring. Gewoon werken aan de band van jou met je hond. Komt wel goed.
Dat komt gewoon omdat hij een jong kleutertje is van een werkras. Zo was die witte van mij ook. Komt allemaal goed. EchtSoms is hij gewoon een beetje veel te veel enthousiast. En dat is niet erg, maar het gaat hemzelf soms in de weg zitten en dan moet ik hem nog wel kunnen bereiken.
Ik gaf die kleine van mij ook verplicht benchrust toen ze zo jong was. Sommige types nemen die rust gewoon niet uit zichzelf, en dan naaien ze zichzelf steeds verder op tot ze volkomen hysterisch zijn. Gewoon in de bench stoppen, wachten tot ze in slaap vallen en dan rustig en zachtjes het deurtje weer loszetten. Dan kan hij eruit als hij uitgeslapen is. En je zult zien dat hij uiteindelijk uit zichzelf de bench ingaat als hij rust nodig heeft.
Deddeldoe is een grapje. Het staat voor 'that will do' dat sommige overdreven hondentypes nogal eens op hysterisch blije toon tegen hun hond willen roepen
En dat klinkt dan als deddeldoe
Volgens mij komt het uit de BC wereld (schapendrijven), maar daar ben ik niet 100% zeker van.
And few will ever climb
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Oooh zoals je het beschrijft is het enige wat 'fout' kan gaan een beetje trekken, piepen en opspringen. Geloof me, zodra je terug bent van vakantie heeft hij de eerste dag al door dat jij dat niet wenselijk vindt en zal het weer verdwijnen. Je zal hem er vast een groter plezier mee doen om naar je ouders te gaan dan een pension.
Maak je geen zorgen, komt allemaal goed
Maak je geen zorgen, komt allemaal goed
- renee-uk
- Zeer actief
dat kan, ik heb zelf met meerdere honden de ervaring dat het wel rust geeft en ja dat is alleen mijn eigen ervaring en niet wetenschappelijk bewezen.Inge O schreef:dat is wat vaak wordt gedacht, vooral de laatste tijd dan, maar zolang er geen vergelijkende studies zijn over dit onderwerp (en zoiets op poten zetten wordt door de enorme hoeveelheid variabelen wel heel erg moeilijk) kan je dat niet zomaar concluderen want je weet nooit hoe een andere aanpak bij die betreffende herplaatser had uitgepakt.renee-uk schreef:toch zijn sommige honden wel gebaat bij struktuur, onzekere honden in een herplaatssituatie bijvoorbeeld.
maar zo zijn er wel meer dingen niet wetenschappelijk bewezen die goed werken in huize renee-uk
is overigens niet van de laatste tijd: dr spock gaf het ook al aan: rust, reinheid en regelmaat

- Sanchis
- Zeer actief
Ik ben gek op boerenverstand*Skye* schreef:@Sanchis: Is deddeldoe positief of negatief![]()
Ik zie niet zo gauw problemen waar geen problemen zijn. Stel je voor, je krijgt je pup half overspannen weer terug - dan weet je dat voor de volgende keer. Maar uit je verhaal kan ik niets opmaken waardoor je ouders geen geschikt oppasadresje zouden zijn.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
- renee-uk
- Zeer actief
that'll do betekent niks blijs trouwens, is meer zoiets als 'nu is het wel genoeg', of 'hou daar eens mee op' 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Mijn structuur is dat die er wel is maar niet heel gestructureerd 
Mijn honden weten precies wat er staat te gebeuren door naar mij/ons te kijken, maar dan zonder de klok erbij. Je niet al te druk maken helpt echt het beste.
Zo kan een mens ook nog eens uitslapen
Ik weet zeker dat het je hondje goed gaat bevallen bij je ouders.
Mijn honden bedelen ook als dwazen bij mijn vader en niet bij mij. Ze zijn niet dom en behoorlijk flexibel, hoor.
Mijn honden weten precies wat er staat te gebeuren door naar mij/ons te kijken, maar dan zonder de klok erbij. Je niet al te druk maken helpt echt het beste.
Zo kan een mens ook nog eens uitslapen
Ik weet zeker dat het je hondje goed gaat bevallen bij je ouders.
Mijn honden bedelen ook als dwazen bij mijn vader en niet bij mij. Ze zijn niet dom en behoorlijk flexibel, hoor.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
renee-uk schreef:dat kan, ik heb zelf met meerdere honden de ervaring dat het wel rust geeft en ja dat is alleen mijn eigen ervaring en niet wetenschappelijk bewezen.Inge O schreef:dat is wat vaak wordt gedacht, vooral de laatste tijd dan, maar zolang er geen vergelijkende studies zijn over dit onderwerp (en zoiets op poten zetten wordt door de enorme hoeveelheid variabelen wel heel erg moeilijk) kan je dat niet zomaar concluderen want je weet nooit hoe een andere aanpak bij die betreffende herplaatser had uitgepakt.renee-uk schreef:toch zijn sommige honden wel gebaat bij struktuur, onzekere honden in een herplaatssituatie bijvoorbeeld.
maar zo zijn er wel meer dingen niet wetenschappelijk bewezen die goed werken in huize renee-uk
is overigens niet van de laatste tijd: dr spock gaf het ook al aan: rust, reinheid en regelmaat
Die haal ik er ook vaak bij
Ik heb geen herplaatsers.
Maar bij al mijn pups ben ik begonnen met regelmaat en rust.
Geleidelijk merkte ik dat de regelmaat losser kon worden.
Misschien wel omdat door die regelmaat de basis was gelegd voor vertrouwen?
Een soort "het komt wel goed dus maak je geen zorgen"
Ach, misschien heb ik dat zelf wel nodig en ben ik daardoor relaxed, zodat mijn honden relaxed zijn
De duidelijkste aanwijzing voor wat je, ook naar mijn idee, moet kiezen TSInge O schreef:heel simpel = na een verblijf bij je ouders merk je er niks aan en na een verblijf in het pension is hij nerveus - rara, wat is hem het beste bekomen?
Laatst gewijzigd door ranetje op 16 jun 2014 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Ik denk dat het vooral om de betrouwbaarheid gaat. Regelmaat en structuur geeft automatisch betrouwbaarheid.
Maar ons gedrag kan ook heel betrouwbaar zijn zonder dat er structuur aan ten grondslag ligt. Misschien is dat vooral afhankelijk van het eigen karakter. Je moet dan misschien het soort mens zijn dat authentiek, en zonder erbij na te denken, consequent reageert.
Dan vertoon je ook betrouwbaar gedrag.
Maar ons gedrag kan ook heel betrouwbaar zijn zonder dat er structuur aan ten grondslag ligt. Misschien is dat vooral afhankelijk van het eigen karakter. Je moet dan misschien het soort mens zijn dat authentiek, en zonder erbij na te denken, consequent reageert.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Jaap* schreef:Ik denk dat het vooral om de betrouwbaarheid gaat. Regelmaat en structuur geeft automatisch betrouwbaarheid.
- Sanchis
- Zeer actief
Owrenee-uk schreef:that'll do betekent niks blijs trouwens, is meer zoiets als 'nu is het wel genoeg', of 'hou daar eens mee op'
- Miranda
- Erelid
Weet ik. Maar het wordt altijd zo hysterisch blij uitgesprokenrenee-uk schreef:that'll do betekent niks blijs trouwens, is meer zoiets als 'nu is het wel genoeg', of 'hou daar eens mee op'
And few will ever climb
- renee-uk
- Zeer actief
maar dat zei ik ook nietInge O schreef:en dat geldt waarschijnlijk voor heel veel mensen met hun specifieke aanpak.renee-uk schreef: maar zo zijn er wel meer dingen niet wetenschappelijk bewezen die goed werken in huize renee-uk![]()
ik doe het goed op spock's adviesis overigens niet van de laatste tijd: dr spock gaf het ook al aan: rust, reinheid en regelmaatmaar dat maakt het nog niet tot een feit dat dit per definitie voor iedereen of voor (alle) honden in alle situaties zou moeten gelden.
uiteraard bedoel ik daarmee ook niet dat pure chaos een aanrader is maar er zit nog heel veel tussen pure chaos en vaste structuur.
renee-uk schreef:toch zijn sommige honden wel gebaat bij struktuur, onzekere honden in een herplaatssituatie bijvoorbeeld.

- renee-uk
- Zeer actief
maak ik er 'sommige onzekere honden in een herplaatssituatie' van en zijn we allemaal weer blijInge O schreef:klopt, foutje van mij, ik had moeten schrijven 'voor alle honden in de door jou genoemde situaties'renee-uk schreef:maar dat zei ik ook nietInge O schreef:en dat geldt waarschijnlijk voor heel veel mensen met hun specifieke aanpak.renee-uk schreef: maar zo zijn er wel meer dingen niet wetenschappelijk bewezen die goed werken in huize renee-uk![]()
ik doe het goed op spock's adviesis overigens niet van de laatste tijd: dr spock gaf het ook al aan: rust, reinheid en regelmaatmaar dat maakt het nog niet tot een feit dat dit per definitie voor iedereen of voor (alle) honden in alle situaties zou moeten gelden.
uiteraard bedoel ik daarmee ook niet dat pure chaos een aanrader is maar er zit nog heel veel tussen pure chaos en vaste structuur.
renee-uk schreef:toch zijn sommige honden wel gebaat bij struktuur, onzekere honden in een herplaatssituatie bijvoorbeeld..
ik bedoel dus : niet voor alle onzekere honden of alle (onzekere) herplaatsers.