Inge O schreef:lieke schreef:ook bij de collie zijn er steeds meer honden die tussen de 6-8 jaar de eerste symptomen vertonen en dus anderhalf jaar later (maximaal) dood zijn.
ja, dat kan je inderdaad niet meer onder 'ouderdomskwaaltje' schuiven.
Mizzsylver schreef:Bij de Duitse herder zijn er juist wel veel klinische gevallen van honden die op 6-7 jaar niet meer kunnen lopen. Bij de dh zou ik dus niet van een "modeziekte" willen spreken.
nee, bij de dh is het een probleem en dat is ook allang bekend als probleem, al 'eeuwen' voor het via dna kon bevestigd worden.
waar ik schrik voor heb is dat de dna-test-manie op die manier problemen gaat creëren ipv. ze op te lossen : telkens er een test beschikbaar komt zal men erop springen, zelfs al heeft men voorheen nog nooit van de ziekte gehoord, laat staan er problemen mee gehad. en dan zal dat natuurlijk ook resulteren in het uitsluiten van nuttige, waardevolle dieren : hét recept om de rasproblematiek te vergroten.
maar hé, we zijn goed bezig hoor want kijk eens wat we allemaal testen

.
Het laatste ben ik zeker met je eens, Inge. Het feit dát er (moet worden) getest zegt al genoeg. Gezónde dieren hebben geen test nodig. Daarnaast zijn er zaken die oninteressant zijn om te testen, of op uit te sluiten. Zoals bij de collies de MDR1-gentest. In Duitsland hebben ze die test zelfs verplicht gesteld. Met als gevolg dat de fokpopulatie angstaanjagend klein werd. Zijn ze, geloof ik, alweer van afgestapt.
Maar heel veel fokkers in Nederland zijn hier nog steeds mee bezig. MDR, dát is pas belangrijk. Alle andere zaken (zoals DM) niet. De groep die wij hebben laten testen was te klein om een wetenschappelijk gefundeerd oordeel te vellen maar het was wél veelzeggend. En als de fokkers niet heel, heel goed oppassen, dan bestaat de fokpopulatie binnen 10 jaar compleet uit dragers c.q. lijders.
Daarnaast de stupiditeit om iedere twee jaar klinisch op oogziekten te controleren (en een go-normal-predikaat krijgen) i.p.v. eens en voor altijd afdoende een DNA-test te laten doen. Maar ja, da's natuurlijk te simpel gedacht.
Maar ik denk dat er veel fokkers vergeten dat met de komst van de social media, alle hypes in de krant/op tv dat ze zich niet meer kunnen veroorloven zich te verschuilen achter de superieure houding 'wij weten precies wat we doen, wij hebben er verstand van en jullie hoeven alleen maar puppies te kopen.'
Op FB zit bijvoorbeeld al een DM-groep die al redelijk groot is en het is afwachten wanneer er een slimmerik is die Dier & Recht in de arm neemt.