Manu schreef:Dan wordt het voor mij al een stuk duidelijker. Ik dacht dat het juist gebruikt werd om een nare ervaring te creëren waarmee je ongewenst gedrag als schapen opjagen etc. corrigeert en zelfs kunt afleren.
Volgens mij denken wel meer mensen dat.
Ik loop wel eens op met iemand die bij zijn hond een tt heeft omhangen. Bij niet luisteren op 'hier' wordt er gewaarschuwd en afgeteld "3,2,1..." en pas daarna volgt de trilling. Dit is dus eerst heel goed aangeleerd bij de hond, die begrijpt dus het aftellen en kan dan nog kiezen om terug te komen naar de baas.
Mijn hond jaagt ook, en we hebben een aantal maanden aan de lange lijn geoefend en met voeren uit de hand / voerdummy onderweg. Zelf in die periode ook goed leren kijken naar mijn hond en daarmee ook geleerd het jaaggedrag voor te zijn. Dus zodra ze ging snuffelen of over de weilanden staren even bij me roepen, en als het kan weer vrij geven. Bij teveel opwinding of geuren gewoon aan de lijn. Ook zoeken we gebieden op zonder wild, zodat ze wel elke dag ook rustig los kan lopen.
Als ze niet meteen luistert op 'hier', dan word ik boos. "NU!" een correctie dus voor haar niet luisteren, en daar luistert ze dan naar. Maar hier hebben we dus wel heel veel voor moeten oefenen. Eigenlijk doe ik dat dus op hetzelfde moment dat iemand met een teletac dus een trilling geeft. Ik neem aan dat de honden met teletac niet luisteren naar een boos geroepen correctie van de baas? Want anders weet ik niet waarom je het zou gebruiken.