Zanthe is wat te lang in het lichaam, maar de vorige reu, Kazan, was wat kort. De pups zijn bijna allemaal beter qua lichaamslengte en dat is wat we proberen te bereiken; dat iedere generatie net wat beter is dan de ouders.
Qua HD hebben we grote vooruitgang geboekt en DM komt gelukkig ook niet heel veel voor door het testen en uitsluiten van honden. Het gaat langzaam, maar er zit wel degelijk vooruitgang in de gezondheid.
@ Rosan's Sandra
Ik moest voor de dekking van Zanthe als eerste de plus en minpunten opzoeken van de voorouders. Dat gaat dan om uiterlijke kenmerken, maar zeker ook om gezondheidsrisico's. Ik heb van 5 generaties teruggezocht wat er speelde. De grootouders, maar ook alle broers en zussen van de grootouders, enz. Wat hebben zij aan nageslacht op de wereld gezet? Waren daar gezondheidsproblemen bekend? Zo ja, welke en hoe vererft het?
Hetzelfde heb ik voor de lijn van de reu gedaan. Aan de hand van die gegevens een gemotiveerd verslag geschreven naar de fokcommissie waarom ik dacht dat deze combinatie een goede keuze was. Dan worden die gegevens nog eens in een computerprogramma gegooid om te zien hoe vaak een lijn terugkomt in de lijst met namen. Is dat gewenst in dit geval, of juist niet? Zijn er gedragsproblemen bekend? Welke kwaliteiten (bijvoorbeeld SAR of therapy dogs) zitten er in de lijnen? Zoals je ziet, wordt er niet zomaar een dekking toegestaan.

Als de pups dan geboren zijn, worden aan de hand van puppytesten en wensen van klanten gekeken welke pup het best bij hen past en gaan we in overleg met die mensen. De pups krijgen dan een voorlopige registratie van de vereniging. Als de pups dan een half jaar zijn, moet er een ECG door middel van een Holter test gedaan worden. Alle pups, dus niet alleen de fokdieren, moeten de heupen laten röntgenen en een temperamenttest doen. Die uitslagen zijn nodig om de definitieve registratie te krijgen en zijn medebepalend of er met de hond gefokt mag worden of niet.
Dit vraagt heel wat van de fokkers, maar ook van de nieuwe pupeigenaren. Zij worden daar bij de eerste aanvraag om informatie direct van op de hoogte gesteld en dat zal waarschijnlijk ook een reden zijn voor veel mensen om af te haken. Dat vind ik prima, want de opbouw van een nieuw ras kost veel geld en energie. Als je dat niet kunt of wilt investeren, dan kun je dat maar beter direct weten en op zoek gaan naar een ander ras.

De mensen die wel doorzetten, zijn tot nu toe ook allemaal heel fijne mensen waar we goed mee kunnen samenwerken.

Sorry, het is een heel verhaal geworden.