Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond weleens 'gebruikt' als afschrikmiddel?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Re: Hond weleens 'gebruikt' als afschrikmiddel?

Ongelezen bericht door Crista »

Als ik tegen Mitch fluister 'wie is daar.. pak ze' dan kijkt hij rond, maakt zich groot en gaat grommen. Dit is niet speciaal aangeleerd, maar als ik s'avonds alleen door de polder loop en een raar figuur tegen kom voel ik me zo toch wel wat beter! Ik heb het dan ook al een aantal keren gebruikt met een tegemoetkomende dronken man en wat jeugd.
Mitch kan uit zichzelf in het donker ook wel wat meer wantrouwend zijn maar zodra ik zeg dat het goed is, gaat hij meteen kwispelen :wink:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
MarjaV
Actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MarjaV »

Ik loop met 3 RR's, dat is blijkbaar afschrikwekkend genoeg zonder iets te zeggen ;-)
Ze waarschuwen me voor personen die ze niet vertrouwen. Prima toch, dan kan ik uit de situatie weglopen.

Doelbewust gebruik ik ze niet, maar wanneer er wat rare types in de buurt rondlopen waarbij ik een onderbuikgevoel heb, dan hou ik ze niet tegen als ze blaffend richting hek gaan.

Voorheen met de hond van mijn ouders, dat was een Schotse Herder. Er was een autokraak gepleegd en er was 1 jongen gepakt. De andere liep ergens rond. Ik ben met Puck naar buiten gegaan, puur ter afschrikking, maar ik denk dat hij ze had doodgelebberd hahaha.
Marja, Kyara, Tisha & Ayoka
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Niet bewust, ik was wel een keer heel blij met Mika toen er zomaar een vreemde vent via de achterdeur naar binnen wilde komen. Mika stond me toch een partij woest te blaffen in de deuropening :80:
De handen van de man trilden helemaal toen hij het hek weer dicht deed :F:
Ingding
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ingding »

Ook niet bewust, maar ik krijg wel regelmatig commentaar als "Zooo daar wil je geen ruzie mee" of "Nou jou zullen ze niks doen" terwijl Sonja zich ondertussen van geen kwaad bewust is :engel: .
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Niet bewust. Maar lopen met 2 herders en een gevaarlijke tekkel doet mensen in een respectvolle boog om mij heen lopen :engel:
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Niet bewust, maar de aanwezigheid schrikt al genoeg af.
1 keer wel gehad dat de aanwezigheid van Bo naar mijn gevoel iemand toch wel even op andere gedachten had gebracht.
Was donker en was met de laatste ronde bezig. Ik liep langs een straat en ineens stak er een man over, recht op mij af. Vermoedelijk had hij in eerste instantie Bo niet gezien, die stond in het gras wat te snuffelen, toen Bo een paar stappen naar voren deed om daar verder te snuffelen, kwam hij blijkbaar in het zicht, de man was halverwege de straat en veranderde accuut van richting...
Afbeelding
JipJanneke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door JipJanneke »

Nooit bewust gebruikt om af te schrikken, zal met mijn honden ook niet lukken denk ik. Holly komt misschien net tot aan je knie en kan nog wel eens grauwelen maar Maizy is heel klein en begint blij te kwispelen bij iedereen die ze tegenkomt.

Was wel laatst zo'n leuke meneer van de plantsoenendienst die mijn hondjes wel heel erg leuk vond. Hij kwam zo koetsjie-koetsjie op de honden af en vroeg of ik mijn hondjes niet weg deed. Holly is niet zo dol op vreemden, al helemaal niet als ze gericht op haar afkomen en tegen haar praten. Die begon dus te grauwelen en meneer wist niet hoe snel hij zich moest omdraaien en weglopen :LOL:

Ik hoef tegen Holly maar te zeggen dat het goed is en dan stopt ze ook weer maar dat wist meneer natuurlijk niet..
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik heb het vroeger met de DH wel vaak gehad dat mensen met een boog om mijn heen liepen maar dat begreep ik nooit zo dat was de liefste herder van de hele wereld.
En de honden daarna waren niet zo afschrikwekkend, zelfs niet als Blacky zijn tanden laat zien
Afbeelding
twinkeltje
moderator

Hailfall schreef:Niet expres gebruikt maar toen ik met Loki op het kleine hondenveldje wilde en daar een (erg ongure) dakloze op de bank lag te slapen heb ik die man gezegd dat hij weg moest gaan, er zijn zat bankjes in het park waar hij kan opliggen maar niet op dat veldje waar Loki toen alleen los kon.. Daar hij niet reageerde op mij, begon Loki heel boos en gevaarlijk te blaffen (die was echt pissig op die man en nu nog steeds als hij hem ziet) wat toen wel effect had want hij is wel weggegaan.
wat voor last gad dat dan al was hij onguur dat hij daar lag?
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Nee nooit, zijn uiterlijk geeft al genoeg problemen, als er wat aan de hand is en hij slaat aan ga ik even kijken en zijn er dingen los ik die op zonder hond.
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Nee nooit.
Mowgli blaft op het commando luid, 2x waf, waf en wacht hierna stil op een koekje, niet echt afschrikwekkend dus. Maar ze horen aan haar geluid wel dat het niet om een chihuahua gaat, dit schrikt wel af. Mensen denken ook vaak dat de gentle leader die Mowgli vaak om heeft als ik met haar op pad ben een muilkorf is, en houden afstand.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
primera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bullterrier

Ongelezen bericht door primera »

Heb wel eens mijn bouvier vroeger achter kinderen aan gestuurd (was zelf ook nog kind trouwens) die zaten hem elke dag te pesten achter het hek, heb ze keer op keer gewaarschuwd dat niet te doen, uiteindelijk was ik het zo zat dat ik het hek heb open gegooid en hem erachter aan gestuurd (ze hadden een bal bij dus hij nog feller er op af :P.. Schat van een beest trouwens ) zijn grote en zwarte kleur deden mensen wel afschrikken waar nodig, terwijl er geen echt kwaad in zat als er niks ergs aan de hand was. Wel liep ik veilig in het park en zijn we wel eens vlakbij een vuurgevecht geweest, paar meter afstand dat ze hingen schieten, hond beschermde wel, kromp geen milimeter.

Mijn honden nu niet bewust gebruikt als afschrikmiddel , meestal trekt het mensen aan "ach wat lief een bullterrier(s)" de jongste is wel veel waakzamer en niemand die kwaad moet willen in mijn buurt of die van mijn kinderen.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik doe het ook nooit bewust.
Maar sinds ik Jack heb weet ik een waakse hond zeker wel te waarderen.
Macho kan ook waken, maar doet dat alleen bij echte dreiging.
Jack kondigt alles aan en als hij mensen niet vertrouwd laat hij dat zeker duidelijk weten, vind ik wel prettig eigenlijk.
Uiteraard is het met een "klaar" van mijn kant stil, maar mensen mogen best weten dat ik honden heb.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Dinos

samantha! schreef:Ik doe het ook nooit bewust.
Jack kondigt alles aan en als hij mensen niet vertrouwd laat hij dat zeker duidelijk weten, vind ik wel prettig eigenlijk.
Uiteraard is het met een "klaar" van mijn kant stil, maar mensen mogen best weten dat ik honden heb.
Vertrouw op je hond als die aangeeft dat hij het niet vertrouwd is daar zeker een reden voor.
Honden voelen meer als je denkt (zegt de nuchtere Zeeuw)
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Mijn eerste hond ging tussen mij en anderen in staan als hij het niet vertrouwde. Deed verder niets, alleen kijken en eventueel wat hoger op zijn tenen staan. Had ik hem niet geleerd, maar was soms best fijn.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Met Lara (onze vorige hond) heb ik het 1x gedaan. Ik was 14, er werd nogal wat gekloot aan de deuren en er werd aangebeld door een man met een pakje die ik niet helemaal vertrouwde. Lara ging altijd verschrikkelijk tekeer, heb haar toen in de halsband gehad en met een grommende/blaffende Lara de deur open gedaan. De man met het pakje was wel heel vlug weg, volgens zeggen had hij het verkeerde huis. Durfde Lara niet los te laten want die had hem wel gegrepen...

Alfy en Pia blaffen wel bij vreemd volk en dat vind ik prima. Oryn was vrij waaks en hij leek het aan te voelen als ik me niet fijn voelde. Kwam hij bij me staan, altijd tussen mij en de persoon in. Hij gromde nooit, stond alleen maar. Voor de meesten was dat genoeg.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Dinos

Eilfy schreef:Met Lara (onze vorige hond) heb ik het 1x gedaan. Ik was 14, er werd nogal wat gekloot aan de deuren en er werd aangebeld door een man met een pakje die ik niet helemaal vertrouwde. Lara ging altijd verschrikkelijk tekeer, heb haar toen in de halsband gehad en met een grommende/blaffende Lara de deur open gedaan. De man met het pakje was wel heel vlug weg, volgens zeggen had hij het verkeerde huis. Durfde Lara niet los te laten want die had hem wel gegrepen...

Alfy en Pia blaffen wel bij vreemd volk en dat vind ik prima. Oryn was vrij waaks en hij leek het aan te voelen als ik me niet fijn voelde. Kwam hij bij me staan, altijd tussen mij en de persoon in. Hij gromde nooit, stond alleen maar. Voor de meesten was dat genoeg.
Is ook genoeg , ik laat mijn dochter met gerust hart in het park s,avonds, moet niet te lang duren anders ga ik toch even checken.
doodle
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian labradoodle

Ongelezen bericht door doodle »

Wel een keer mijn paard voor gebruikt. Telt dat ook?
Ik werd veel gepest op school en 1 van de pestkoppen vond het leuk om vanaf een muurtje, stenen naar mijn paard te gooien. Ik durfde niks te zeggen en wildde snel doorrijden.
Toen hij zag dat ik niet reageerde kwam hij me achterna van het muurtje af en nog steeds stenen gooien.
Mijn paard, grote schimmel van 1.70m. had als spelletje in de wei dat ik er een soort tikkertje mee deed en kwam dan met ontblote tanden en oren in de nek je achterna en stopte dan netjes einde spel.
Dus toen die jongen me achterna bleef komen heb ik mijn paard omgedraaid en die wildde graag even die jongen het muurtje terug opsturen. Het maakte heel veel indruk als er een groot paard met valse uitdrukking op je af komt gerent.
Ik heb nog nooit iemand zo snel op dat muurtje zien komen.
Geen last meer van die jongen gehad als ik op het paard zat.
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Nee dat gaat niet werken, boef staat te kwispelen als ik hem ophaal of meeneem naar nieuwe mensen.

Daar in tegen zijn veel mensen wel bang voor hem omdat hij zo groot is, hoef ik dus weinig voor te doen.
Denk wel dat als er echt wat is dat hij me wel gaat verdedigen, maar ja nog nooit mee gemaakt.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Ja hoor wel eens aan de waterkant toen er een agressieve drugskikker op me afkwam... gewoon de lijn van Kay iets laten vieren en aangegeven dat ik hem los zou laten als hij niet rap doorliep... Kay sprong mooi omhoog.. wist hij veel dat dat was om een kus te geven :)
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ik liet Zoë wel strak naast lopen als ik situaties niet vertrouwde, die was groot en zwart, dat was wel genoeg. Hoefde ik verder niks te zeggen.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Maeve schreef:Nee. Tenminste, niet bewust. Maar hier achter zit wel een opvang voor drugs/alcoholverslaafden dus die komen we nogal eens tegen. Als dat snachts tijdens de laatste ronde is lopen de honden wel strak naast me en kan Nilo erg diep grommen. Niet op mijn commando, doet hij zelf. En dat vind ik dan wel weer prima eigenlijk :ok:
Heel af en toe kom ik 's avonds laat een of ander onguur figuur tegen en als ik het dan een tikje eng vind hoef ik Jack ook alleen maar kort aan de lijn te houden en dan komt er zo'n lage grom. Daar reageert Lilo ook op en dan zijn mijn tutjes best afschrikwekkend.

Ik vind een van de vele positieve dingen van honden hebben ook absoluut dat ze in sommige gevallen een beetje 'afschrikwekkend' kunnen zijn. Ik geloof dat er minder snel wordt ingebroken als er twee honden hysterisch staan te blaffen als er iemand door het keukenraam of over de schutting wil klimmen. Vage verkoopfiguren aan de deur druipen ook veel sneller af als de honden komen kijken wie er voor de deur staat. En in een echt noodgeval denk ik dat ze een boef misschien ook wel daadwerkelijk in z'n poten zouden bijten.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

twinkeltje schreef:wat voor last gad dat dan al was hij onguur dat hij daar lag?
Hij staarde altijd heel naar en rook naar alcohol en shag van een afstand, hij ziet er altijd heel naar uit. Ik vind het echt een creep.

Ik heb overigens niks tegen alle dakloze dat even duidelijk gemaakt. Er is er hier een in de buurt en die is heel vrolijk en Loki vind hem te gek (en andersom) alleen die andere.. nee die niet...
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Nooit bewust maar Max zag er indrukwekkend uit dus mensen liepen met een grote boog om me heen.

Een keer reed ik in de auto de wijk uit en er kwam een jonge knul met een noodgang van de andere kant aanscheuren... veel te hard in een 30 km wijk.
Nou had ik hem voor moeten laten gaan omdat er aan mijn kant een auto geparkeerd stond, maar daar stond ik al naast en ik vond dus dat hij maar een stukje achteruit moest gaan om mij erlangs te laten :pffff:
Dus ik gebaar van ga eens opzij en het jonge heethoofdje stapte gelijk zijn auto uit om verhaal te komen halen :schrik: En toen kwam Max overeind die op de achterbank lag en de jongen keek even naar hem, draaide zich om, stapte in zijn auto en reed achteruit :LOL:
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
doodle
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian labradoodle

Ongelezen bericht door doodle »

Wel een keer mijn paard voor gebruikt. Telt dat ook?
Ik werd veel gepest op school en 1 van de pestkoppen vond het leuk om vanaf een muurtje, stenen naar mijn paard te gooien. Ik durfde niks te zeggen en wildde snel doorrijden.
Toen hij zag dat ik niet reageerde kwam hij me achterna van het muurtje af en nog steeds stenen gooien.
Mijn paard, grote schimmel van 1.70m. had als spelletje in de wei dat ik een soort tikkertje mee deed in dexeei en kwam dan met ontblote tanden en oren in de nek je achterna en stopte dan netjes einde spel.
Dus toen die jongen me achterna bleef komen heb ik mijn paard omgedraaid en die wildde graag even die jongen het muurtje terug opsturen. Het maakte heel veel indruk als er een groot paard met valse uitdrukking op je af komt gerent.
Ik heb nog nooit iemand zo snel op dat muurtje zien komen.
Geen last meer van die jongen gehad als ik op het paard zat.
Kat1
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita

Ongelezen bericht door Kat1 »

Nee, zeer zeker niet bewust. Ik heb al een hondenras die niet als de allerschattigste bekend staat, geen behoefte aan om olie op het vuur te gooien.

Wat niet wil zeggen dat Aiko niet waakzaam is hoor. Réken er maar op dat ie het me laat weten als iemand hem niet aanstaat. Zeker als het donker is, loopt ie veel dichter bij me dan overdag. Als het aan hem ligt, mag er niet eens iemand naar Harley kijken als ze toevallig mee is in de kinderwagen. Daar hoeft ie zich natuurlijk niet altijd mee te bemoeien en ik leg hem dan vriendelijk uit dat ik zelf wel bepaal hoe ver die grens ligt. :wink:
twinkeltje
moderator

Hailfall schreef:
twinkeltje schreef:wat voor last gad dat dan al was hij onguur dat hij daar lag?
Hij staarde altijd heel naar en rook naar alcohol en shag van een afstand, hij ziet er altijd heel naar uit. Ik vind het echt een creep.

Ik heb overigens niks tegen alle dakloze dat even duidelijk gemaakt. Er is er hier een in de buurt en die is heel vrolijk en Loki vind hem te gek (en andersom) alleen die andere.. nee die niet...
Ja begrijp het wel als jij hem creep vind maar zo erg is hij niet als hij zich door zo hondje weg laat sturen, ik vind wel meer mensen engig maar die kan ik toch niet weg sturen als ze niks doen en op een openbare plek zijn als ze in je tuin gaan liggen oke
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

renee-uk schreef:oh als er hier bijvoorbeeld rare figuren in de tuin zouden opduiken (geen achterom dus die zouden dan al over de schutting geklommen moeten zijn), zou ik ook wel samen met mijn hond gaan kijken.
als ik aangevallen word mag ze me ook best helpen als dat nodig zou zijn, maar dat vind ik allemaal niet je hond gebruiken als afschrikmiddel.
maar misschien heb ik de vraag verkeerd begrepen, dat kan best.
Zo zag ik de vraag ook;)

Ja ik heb mijn hond in dat opzicht wel eens laten optreden, ik werd lastig gevallen door een of ander eng figuur, Fangio liep ergens zijn neus achterna tot ik hem riep omdat ik het echt niet grappig meer vond, die knakker koos eieren voor zijn geld toen hij geconfronteerd werd met 50 kilo hele boze Argentino. Dus tja zeg het maar.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Dinos schreef:
samantha! schreef:Ik doe het ook nooit bewust.
Vertrouw op je hond als die aangeeft dat hij het niet vertrouwd is daar zeker een reden voor.
Honden voelen meer als je denkt (zegt de nuchtere Zeeuw)
Zeker weten, Gol vertrouw ik wat dat betreft ook voor 100%. Alleen is zij meer van het vluchten, geeft niet, ik vlucht mee hoor :mrgreen:
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

1x, toen iemand de verwarmingen wilde controleren en ik ervan overtuigd was dat er al iemand geweest was de dag ervoor, bij Gio.
De man zag er erg onverzorgd uit, maar had wel zo'n meetapparaat.
Boomer ging tekeer en bleef tekeer gaan, ik had m kunnen zeggen te stoppen, maar dat deed ik niet omdat ik die man niet vertrouwde.
Die man heeft vervolgens de verwarmingen gecontroleerd en bleef ruim uit de buurt van Boomer die ik bij me hield.
Achteraf bleek ik Gio verkeerd begrepen te hebben, de vorige dag had er wel iemand voor de deur gestaan, maar die was alweer weg voordat Gio bij de deur was.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”