Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom geen Wolf?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Waarom geen Wolf?

Ongelezen bericht door Hilde »

Eén groot verschil is dat je wolven wel tam kunt maken, maar dat ze niet gedomesticeerd zijn. En dat is een gróót verschil. En zelfs 'tamme' wolven moet mee opgepast worden, zo schijnt.

Genetisch gezin verschillen wij, als mens, maar anderhalf procent van de chimpansee. Waar wolven dacht ik één procent verschillen van de hond zoals wij hem kennen.

Is daar trouwens ooit onderzoek naar gedaan, of mensen en chimpansees vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen?
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Hilde schreef:Eén groot verschil is dat je wolven wel tam kunt maken, maar dat ze niet gedomesticeerd zijn.
Verschil met wat? Er zijn wel meer wilde dieren die tam willen worden hoor. Zebra's tijgers leeuwen tralala noem maar op.
En dat is een gróót verschil. En zelfs 'tamme' wolven moet mee opgepast worden, zo schijnt.
Gedomesticeerde honden ook, schijnt :blauwoog: Weer een prachtig klapkaak-artikeltje is verschenen in Dier en Leed.

Is daar trouwens ooit onderzoek naar gedaan, of mensen en chimpansees vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen?
Natuurlijk, anti "god-schiep-de-mens-en-zag-dat-t-goed-was achtig" volk kan niet wachten maar helaas, t gaat niet.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Hilde
Zeer actief

Interessant. Wil je je bron eens opzoeken? Ik ben zeer geïnteresseerd in apen en ik kan zo snel het onderzoek niet vinden :)

Verschil met honden, natuurlijk. Daar vroeg je om. Honden zijn gedomesticeerd. Dat daar mee opgepast moet worden lijkt me niet meer dan logisch omdat het levende have is. Ook niet alle mensen zijn betrouwbaar :wink: Ik ken erg weinig verhalen waar het goed ging dat een wolf in huis bij iemand leeft, beter nog, ik ken geen enkel verhaal daarvan. Ik ken daarentegen wel heel veel honden die succesvol in huis leven zonder enorme problemen te geven.
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief

Hilde schreef:Wil je je bron eens opzoeken?
Nee sorry, totaal geen zin in.
Ik weet genoeg van biologie om stellig te zijn, maar een onderzoek als dit (die ongetwijfeld van ergens rond 1900 of eerder zal dateren) behoort niet tot mijn parate kennis.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Honden zochten zelf hun leefomgeving om de mens uit. Wolven bleven echt op afstand. Zo hebben ze ooit ook (zilver?)vossen proberen te domesticeren. Helaas bleef de angst in de dieren aanwezig en zelfs met een fokprogramma met de tamste dieren bleef succes uit. Een individu tam maken is nog iets anders dan een diersoort huisdier maken. Sommigen dieren zoeken de toenadering zelf, maar sommige dieren dus nooit. Ook iets genetisch....

Een wolf is helemaal niet zo fijne metgezel voor het gewone huishouden. Ze hebben nooit diezelfde onbevangen vertrouwen in de mens zoals de huishonden dat hebben. Ze worden niet uit zichzelf tam, omdat ze nooit zelf de toenadering zoeken. Ze worden tam door investeringen van de mens, niet omdat het in hun genenpakket zit. Ze hebben daarnaast te veel kenmerken die een normaal huishondenleven in de weg staan en dus sociaal onaanvaardbaar gedrag vertonen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tja, een woord: domesticatie :ok:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Wolven zijn te slim om huisdier te zijn. Domesticatie vermindert het hersenvolume met 25%. Blijkbaar hebben gedomesticeerde dieren die 25% niet meer nodig, of wij mensen kunnen alleen met de dommere varianten omgaan, dat kan ook :tongue:
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Waarom wel?
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Sanchis
Zeer actief

Suske schreef:Waarom wel?
Tja dat vraag ik me ook altijd af wanneer ik met die mismaakte misbakseltjes zoals mopshondes rond zie lopen :ugh:
Ervaring leert dat de "waarom niet" vraag dan meer opheldering oplevert.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Hilde schreef:Oh, er zijn trouwens een heel aantal mensen dat nu hyena's als huisdier houdt. Veel stoerder dan de gemiddelde tijger of klapkaak :D
Oh gats, ik heb wel eens foto,s gezien uit een of ander afrikaans oorlogsgebied, liepen er hele ongure types met een hyena aan een ketting. Doodeng.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Hilde schreef:Eén groot verschil is dat je wolven wel tam kunt maken, maar dat ze niet gedomesticeerd zijn. En dat is een gróót verschil. En zelfs 'tamme' wolven moet mee opgepast worden, zo schijnt.

Genetisch gezin verschillen wij, als mens, maar anderhalf procent van de chimpansee. Waar wolven dacht ik één procent verschillen van de hond zoals wij hem kennen.

Daar kan Nanna vast wel een illustratieve foto van vinden
Hilde
Zeer actief

Jion schreef:
Hilde schreef:Is daar trouwens ooit onderzoek naar gedaan, of mensen en chimpansees vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruising_t ... chimpansee

Maar ik denk niet dat zo'n experiment door de Ethische Commisssie zou komen. :F:
Dankje! Wel merkwaardig dat Sanchis zijn of haar bron niet wil blootgeven en hier eigenlijk aangegeven wordt dat er geen degelijk onderzoek is verricht terwijl Sanchis erg stellig is. Ik denk overigens ook niet dat dit soort onderzoeken door de Ehtische Commissie komen :mrgreen:
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Sanchis heeft wel een leuk punt vind ik. En ondersoorten worden niet simpelweg gedefinieerd door waarneembare genetische verschillen, want dan is zoals opgemerkt bijna ieder individu zijn eigen soort. En in hoeverre is de ene Galapagosvink meer verschillend van de andere Galapagosvink dan een Canaanhond is van een Pointer, of een IJslands paard van een Marwaripaard? Of een wolf en hond?

Hoe groot moeten die verschillen dan zijn? Dat is bijna niet aan te geven, want de hele grap is dat soorten puur een verzinsel van mensen zijn. Dat is de het leuke van genetica en evolutie - er zijn verschillen tussen levende wezens, soms klein, soms groot, waardoor ze niet meer samen vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen. Dat is het eerste en meest gangbare onderscheid tussen soorten. Daarnaast speelt een geografische component mee. Twee muizen zouden misschien best samen nakomelingen kunnen krijgen, maar als ze gescheiden worden door 100 kilometer zee (en dus in geïsoleerde populaties leven) worden ze doorgaans toch tot aparte soorten gerekend. Bij twijfel wordt er gebruik gemaakt van DNA-onderzoek. Al met al een hoop gesoebat om iets in hokjes te verdelen wat niet in hokjes past, als je het mij vraagt.

Maar goed. Ik hoef geen wolf. Want of het nou wel of geen andere soort is dan de hond, het is zeker een ander díer, en wel een die niet gelukkig wordt of gelukkig maakt in een huishouden ;)
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Hilde schreef:
Jion schreef:
Hilde schreef:Is daar trouwens ooit onderzoek naar gedaan, of mensen en chimpansees vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen?

Maar ik denk niet dat zo'n experiment door de Ethische Commisssie zou komen. :F:
Dankje! Wel merkwaardig dat Sanchis zijn of haar bron niet wil blootgeven en hier eigenlijk aangegeven wordt dat er geen degelijk onderzoek is verricht terwijl Sanchis erg stellig is. Ik denk overigens ook niet dat dit soort onderzoeken door de Ehtische Commissie komen :mrgreen:
er zijn volgens mij zo veel onethische experimenten geweest en gaande, alleen is de maatschappij er nog niet aan toe om die te horen te krijgen.
Het zou me niets verbazen als ze mensen al met chimpansees hebben gekruist.
Of denkt men ook werkelijk dat er nog geen menselijke klonen rondhobbelen ? Dolly e.d. waren de eerste stappen om de maatschappij voor te bereiden op de rest.

Zo gaat dat, al jaren lang. De maatschappij weet feitelijk niets van wat er allemaal te weten valt en wordt graag dom gehouden, en dat kan ik nog goed begrijpen ook. Net zoals dat de oude egyptenaren als een of ander dom boerenvolk wordt afgeschilderd, terwijl er al lang aanwijzingen zijn dat ze technologisch veel verder waren dan wij, maar dan komt ook een stukje buitenaards leven om de hoek kijken, en sja dat gaat er nou eenmaal bij de meeste mensen niet in. ( en niet alleen om religieuze redenen ) om niet te ver af te dwalen en een soort van on topic te blijven:

Zo zijn er blijkbaar geschriften gevonden uit de tijd van Tuthankamon dat hij met succes hond/ jakhals hybrides heeft gecreeerd, iets wat men tegenwoordig blijkbaar niet voor elkaar krijgt ( zo ver ik weet, in elk geval geen vruchtbare nakomelingen, maar misschien zijn er nieuwe ontwikkelingen )
daarentegen betrof de hond in deze, de Tesem hond, een soort hond die al lang uitgestorven is en waarvan dus niet duidelijk is of het een ras uit de Familiaris familie betreft of een andere ondersoort.

wie zegt dat de Ark van Noah niet een grote DNA database was? lijkt me logischer dan al die dieren letterlijk 2 aan 2 op 1 boot gepropt te hebben.

wel eigenlijk allemaal best off topic :LOL: , maar goed het is ook meer bedoeld om over na te denken niet om weer een andere discussie over te starten. :engel:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Hilde
Zeer actief

Ik vind het interessante stof tot nadenken, waarvoor dank! :ok:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:Ik vind het interessante stof tot nadenken, waarvoor dank! :ok:
ik kan je er veel meer over vertellen als je wilt, en / of interessante literatuur bronnen geven zodat je er zelf ook meer over kan lezen.
Ik praat er in het openbaar niet veel over omdat het voor veel mensen blijkbaar te absurd is en daarom wordt het snel ( onterecht ) belachelijk gemaakt. :wink:
makkelijkste is denk ik om mij dan even een bericht op FB te sturen, we staan immers in elkaars lijst :ok:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ik vroeg me al af waar die lichaamsbeharing bij mij vandaan kwam ,maar het kwartje valt nu
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Eberhard Trumler heeft honden met goudjakhalzen gekruist.
Geen succes want die renden als katten over de schutting en stonden op het dak :engel:
heb je daar voor mij meer informatie / bronnen over? of wellicht een titel van een boek?
ik meen dat oprecht, ik vind dat namelijk reuze interessant :ok:
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Geen succes want die renden als katten over de schutting en stonden op het dak :engel:
Konden die ook op de kattenbak net als een chihuahua , sorry ben een beetje flauw
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Podenji schreef:
heb je daar voor mij meer informatie / bronnen over? of wellicht een titel van een boek?
Ik zal eens neuzen, volgens mij was dat in , honden zijn om van te houden,
Sorry, aaipet.
bedankt vast :ok:
dat boek heb ik ergens liggen hier thuis, maar nog niet gelezen, dus als het dat boek is , dan heb ik het alvast :LOL:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

In een van de twee van Trumler staat het, ik heb ze beide, mocht je de andere missen ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Sanchis schreef:
Suske schreef:Waarom wel?
Tja dat vraag ik me ook altijd af wanneer ik met die mismaakte misbakseltjes zoals mopshondes rond zie lopen :ugh:
Ervaring leert dat de "waarom niet" vraag dan meer opheldering oplevert.
Ik had dezelfde vraag als Suske. Vind je reactie daarin geen vergelijk. Doorfokken of de wolf in huis halen vind ik geen vergelijk.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Podenji schreef:
Nanna schreef:
Podenji schreef:
Ik zal eens neuzen, volgens mij was dat in , honden zijn om van te houden,
Sorry, aaipet.
bedankt vast :ok:
dat boek heb ik ergens liggen hier thuis, maar nog niet gelezen, dus als het dat boek is , dan heb ik het alvast :LOL:
Ik heb dat boek ook, volgens mij staat dat inderdaad daarin. Is sowieso leuk om te lezen :ok:
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Hilde schreef:Interessant. Wil je je bron eens opzoeken? Ik ben zeer geïnteresseerd in apen
Hilde toch! Eerst Joran, en nu dit.

Nou ja, je gaat er op vooruit, dat wel.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Flauw, hoor :mrgreen: Ik verdien m'n geld met geïnteresseerd zijn in apen, kort door de bocht gezien, dus vandaar :D
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief

Podenji schreef:
Hilde schreef:
Jion schreef:

er zijn volgens mij zo veel onethische experimenten geweest en gaande, alleen is de maatschappij er nog niet aan toe om die te horen te krijgen.
Het zou me niets verbazen als ze mensen al met chimpansees hebben gekruist.
Of denkt men ook werkelijk dat er nog geen menselijke klonen rondhobbelen ? Dolly e.d. waren de eerste stappen om de maatschappij voor te bereiden op de rest.

Zo gaat dat, al jaren lang. De maatschappij weet feitelijk niets van wat er allemaal te weten valt en wordt graag dom gehouden, en dat kan ik nog goed begrijpen ook.
Exact! Er is wat af geëxperimenteerd, maar omdat het niet op een universiteit plaatsvond van een overheidsgeld potje gesubsidieerd en in een wetenschappelijk tijdschrift gepubliceerd, betekent niet dat het niet gebeurd is. Galilei, Newton, Da Vinci - allemaal wetenschappers van rond 1600/1700 die eerst op de dodenlijst van de kerk stonden vanwege hun heidense experimenten, maar later pas geaccepteerd werden omdat ze tòch wel met hele goede dingen kwamen...
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Tara schreef:
Jeannettebo schreef:Een wolf is geen hond en een hond is geen wolf. Een hond heeft door de eeuwen heen veel meer geleerd samen te leven met mensen en zich daar aan aan te passen
Dat dus, ik heb daar nog een hele scriptie over geschreven zelfs. De hond is op zijn best een ondersoort van de wolf, maar hoe dan ook een heel ander dier dan de wolf. Wolven als huisdier houden is gewoon niet zo'n goed idee, daar zijn ze helemaal niet geschikt voor.
Ach...

Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

sstttt stiekum is 1 van de 10 hier een wolf maar niet verder vertellen hoor, officieel mag ik geen wolf in mijn tuin houden stttt :W:
Sanchis
Zeer actief

Ah een scriptie van tara! Nou dit isje kans om jou hooggewaardeerde, sublieme werk te publiceren voor een breed publiek. Ik ben heel benieuwd.
AnneBP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door AnneBP »

ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik weet niet of je bekend bent met het domesticatie-experiment van Beljaev? Hierbij zijn vossen geselecteerd op hun gedrag naar mensen en hierdoor ontstonden uiteindelijk uiterlijke verschillen, al na slechts enkele generaties. Als dit al zo snel gebeurt en onze honden al zo lang op hun gedrag geselecteerd zijn, is het lijkt me heel duidelijk dat onze honden qua karakter wezenlijk verschillen.

Voor geinteresseerden is hier een uitgebreide samenvatting die mooi inzicht geeft in het domesticatieproces van dieren:

http://www.americanscientist.org/issues ... &css=print

Ik heb ooit een filmpje gezien waarin mensen honden- of wolvenwelpen in huis namen en keken naar de verschillen in gedrag. De wolven bleken na nog geen halfjaar onhandel- en onhoudbaar in huis...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”