Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maken jullie je hond wakker

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Re: Maken jullie je hond wakker

Ongelezen bericht door Antonetta »

Balou droomt rustig maar Mowgli kan behoorlijk te keer gaan, janken, piepen en bewegen.
Als ze op haar kussen ligt laat ik haar slapen, ligt ze op de bank dan roep ik haar zachtjes ik ben bang dat ze anders van de bank af stuitert.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

Hier dromen ze alle drie regelmatig. Lekker laten. Ze lijken wel op jacht, dus mooie dromen. Alleen wanneer ze echt heel onrustig zijn en veel geluid maken legt een van ons allleen maar een hand op de hond. Niet aaien, alleen maar op de hond leggen. Ze worden er niet wakker van maar het kalmeert ze wel.
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Vitalia »

Athena kan héél onrustig slapen en grommen en zelfs uitvallen, maar ik maak ze nooit wakker, laat die hersentjes alles maar verwerken...
Ik zou zelf niet blij zijn als ik in mijn slaap werd gestoord ;)
Afbeelding
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mmartinn »

Natuurlijk niet, waarom zou je dat in hemelsnaam doen??
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik laat ze lekker slapen. Heb altijd het idee dat ze de dag aan het verwerken zijn. Ze doen het ook vaak alleen als er iets indrukwekkends gebeurt is die dag. En merk niet aan ze dat ze er vervelend door wakker worden.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wakker maken zou ik sowieso niet doen, maar dat doet Dee zo te lezen eigenlijk ook niet; ze heeft de titel gewoon een beetje ongelukkig gekozen wat dat betreft.
lets have fun schreef:
Jaap* schreef:Nee. Dromen heeft een functie en het is belangrijk om alle fasen van het slapen te doorlopen zonder onderbreking.
Ik maak niemand wakker als er geen brand is. We bemoeien ons al genoeg met honden als ze wakker zijn, laat ze tenminste met rust als ze slapen :wink:

Zo is dat.
Ook al denk je dat je alleen maar aan het geruststellen bent en de hond niet echt wakker wordt ben je die slaapfases toch aan het verstoren. Het is er niet voor niets.
Daar ben ik het niet mee eens. Ken je dat, dat je 's ochtends vroeg droomt over een vreemd geluid wat ineens in je droom opdoemt? Dat bleek het geluid van de wekker, wat dus gewoon verwerkt werd in je droom, zonder je slaapfase te verstoren.
Dus door heel zachtjes je stem te laten horen aan je dromende hond, word jij gewoon toegevoegd aan zijn/haar droom. Je beïnvloedt dus wel het verloop van de droom (door jouw - geruststellende - aanwezigheid toe te voegen), maar niet het dromen an sich, noch de slaapfases.
Maar omdat je het verloop van de droom beïnvloedt vind ik zelf wel dat je dat niet standaard moet inzetten. Ook de nachtmerrie/nare droom heeft een functie, die van verwerken dus en daar moet de hond gewoon de kans voor krijgen.

Maar die enkele keer dat ik denk dat het wel wat minder naar kan, laat ik ook zachtjes mijn stem horen hoor. Ik zie dan dat ze rustiger wordt, maar wél gewoon verder droomt. Dus ze slaapt niet alleen door, ze blijft ook gewoon in de remslaap. Niks verstoren van slaapfases dus.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Nee.

Mijn hond maakt mij wel wakker als ik onrustig slaap omdat ik bv een pijnnachtmerrie heb :hmmm:
Kan iemand haar even uitleggen dat dromen een functie heeft en dat je die niet dient te verstoren? :tongue:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

nee ik maak haar niet wakker...of ze moet in paniek raken dan wel, heeft Samara 1x gehad die echt in paniek raakte tijdens het slapen, toen ben ik op de bank gaan verzitten en beetje herrie maken zodat ze wakker werd.
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Zamunda schreef:Wakker maken zou ik sowieso niet doen, maar dat doet Dee zo te lezen eigenlijk ook niet; ze heeft de titel gewoon een beetje ongelukkig gekozen wat dat betreft.
lets have fun schreef:
Jaap* schreef:Nee. Dromen heeft een functie en het is belangrijk om alle fasen van het slapen te doorlopen zonder onderbreking.
Ik maak niemand wakker als er geen brand is. We bemoeien ons al genoeg met honden als ze wakker zijn, laat ze tenminste met rust als ze slapen :wink:

Zo is dat.
Ook al denk je dat je alleen maar aan het geruststellen bent en de hond niet echt wakker wordt ben je die slaapfases toch aan het verstoren. Het is er niet voor niets.
Daar ben ik het niet mee eens. Ken je dat, dat je 's ochtends vroeg droomt over een vreemd geluid wat ineens in je droom opdoemt? Dat bleek het geluid van de wekker, wat dus gewoon verwerkt werd in je droom, zonder je slaapfase te verstoren.
Dus door heel zachtjes je stem te laten horen aan je dromende hond, word jij gewoon toegevoegd aan zijn/haar droom. Je beïnvloedt dus wel het verloop van de droom (door jouw - geruststellende - aanwezigheid toe te voegen), maar niet het dromen an sich, noch de slaapfases.
Maar omdat je het verloop van de droom beïnvloedt vind ik zelf wel dat je dat niet standaard moet inzetten. Ook de nachtmerrie/nare droom heeft een functie, die van verwerken dus en daar moet de hond gewoon de kans voor krijgen.

Maar die enkele keer dat ik denk dat het wel wat minder naar kan, laat ik ook zachtjes mijn stem horen hoor. Ik zie dan dat ze rustiger wordt, maar wél gewoon verder droomt. Dus ze slaapt niet alleen door, ze blijft ook gewoon in de remslaap. Niks verstoren van slaapfases dus.
Ik denk wel dat je de diepte van de slaap aan het verstoren bent. De hond wordt niet echt wakker maar komt van een droomslaap in een lichtere slaap en ik vind dat je je daar gewoon niet mee moet bemoeien. Ken het wel van mezelf. Als ik niet diepgenoeg kan slapen door de omgeving wordt ik niet uitgerust wakker ook al heb ik 8 uur geslapen. Das oomkiets heel anders dan wakker worden terwijl het toch al tijd is om op te staan. Mijn nachtmerries zit ik zelf wel uit.
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Ongelezen bericht door miriam »

Nou, ik weet dat ik heel blij ben als man me wakker maakt tijdens een nachtmerrie. Dus als de honden heel onrustig zijn roep ik ook zachtjes. Ze slapen daarna gewoon weer verder.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik heb drie beweeglijke/luidruchtige slapers. Niko rent en blaft, Pjotr krijst en Charlie maakt spastische bewegingen.
Charlie maak ik wel voorzichtig wakker wanneer ze heel naar/diep ligt te grommen.
Weet niet waarom, maar vind t een beetje eng. Denk dat ze wanneer ze wakker zou schrikken van een ander dier in die mindset best uit zou kunnen halen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik ga meppen als ze me uit mijn slaap halen :S: en ik kan me best voorstellen dat een hond ook uithaalt als ie de dingen van de dag ligt te verwerken in zijn slaap en daarin gestoord wordt.
hier worden ze niet wakker gemaakt, zelfs niet gerustgesteld.
ik laat ze lekker slapen!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

als hij midden in de nacht (als de buren er dus last kunnen van hebben) in zijn droom echt luid begint te blaffen of te janken, dan kuch ik ook weleens of zeg zijn naam ofzo, maar anders laat ik hem meestal gewoon doen
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Nee, over het algemeen slaapt Izzy heel rustig maar soms maakt ze hele rare piepgeluiden en ligt ze te shaken. Man en ik lachen dan een beetje vertederend of als het heel erg is lachen we haar gewoon even lekker uit :F:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nee ... Xena laat soms de hele droomwereld naar haar pijpen dansen volgens mij... al grommend en blaffend in dr slaap... ze doet maar lekker.
Ze slaapt ook enorm diep de laatste tijd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ik maak mijn hond niet wakker maar aai wel ff over zijn kop en oren en zeg het is goed.
Heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht dat dromen functie heeft, dus wie weet laat ik hem volgende keer gewoon liggen. Ik vind het beetje misselijk geluid dat gejank in dromen, vandaar dat ik hem geruststel, maar zou dat misschien niet moeten doen.
Lin851
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder

Ongelezen bericht door Lin851 »

Het is mij nog nooit gelukt. De bank kraakt als je op staat, en zo gauw hij het gekraak hoort is hij wakker.

Ook s morgens vroeg staat hij al kwispelend onder aan de trap te wachten.
JipJanneke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door JipJanneke »

Ik snap wel waar TS het over heeft. Mijn honden dromen ook en maken allerlei geluiden, maar net als Jion zegt merk ik hier ook verschil in het soort droom. Beide hebben af en toe dat ze echt heel anders janken/gillen in hun slaap. Hoeft niet altijd hard te zijn maar je ziet aan ze dat ze in een angstige situatie zitten.

Ik maak ze dan niet wakker maar hoef maar even te zeggen dat het goed is of even heel zachtjes een hand op ze leggen en dan stopt het ook weer. Ze slapen gewoon verder, worden niet echt wakker en gaan ook rustig verder met hun geluiden.

Eerder lag Holly ook vaker erbij in bed en dan is het echt geen aanrader om de hond maar gewoon te laten dromen als het geen prettige droom is. Dan heb ik zelf de krassen op mijn been staan ofzo, stel ik haar liever even gerust en hebben we allemaal een goede nachtrust.
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

Angel is een heel bescheiden en stil hondje. Ik moet dus altijd wel lachen om het grommen en blaffen in haar slaap. In haar dromen is ze blijkbaar een stuk stoerder dan in real life. Vooral lekker laten gaan dus.
In het begin kon ze ook wel paniekerig gillen. Ze slaapt naast mijn bed dus dan zat ik van schrik zelf ook meteen rechtop. Tegen de tijd dat ik dan met mijn slaapdronken hoofd bekeek wat er gebeurde en had bedacht wat ik zou gaan doen was het in de meeste gevallen al weer over. In de overige gevallen heb ik gewoon zachtjes tegen haar gepraat.
Ik ben in principe ook van mening dat dromen een functie heeft en dat je je niet met dat proces moet bemoeien.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wat mij al jaren opvalt is dat pups het veel erger hebben. Die dromen wat af! Logisch, denk ik altijd, alles is nog nieuw voor ze.
Dinthe galoppeert heel de wereld over in haar slaap, alleen komt ze niet heel ver omdat ze het liggend op haar zij doet :mrgreen:
Ze gromt en blaft er ook bij.

De groten dromen ook maar veel minder.
Uitzondering is Orpa, die droomt altijd enorm als we op ES zijn geweest, waar ze naar hartelust spoortjes mag uitwerken en konijntjes mag jagen (en verder mag dat nooit).
Kan me niet voorstellen dat het nachtmerries zijn die ze ervan krijgt, maar kabaal maakt ze dan wel.
Veel indrukken, veel verwerken, hartstikke nodig.
Dus nee, ik maak ze niet en nooit wakker.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Bij normaal dromen ('rennen', binnensmonds blaffen, kwispelen) maak ik een hond niet wakker. Dromen kan immers hartstikke leuk zijn.

Maar Jack had hier in het begin vaak nachtmerries, en dan maakte ik hem wel voorzichtig wakker. Soms was hij dan echt even van de kaart en zelfs bang voor mij. En dan langzaamaan kwam het besef van dat het allemaal goed en veilig was en kon hij weer lekker gaan slapen.

Je ziet echt het verschil wel tussen een hond die lekker ligt te dromen en een hond die een nachtmerrie heeft. Honden (en mensen) die een nachtmerrie hebben moet je wakker maken.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Hanneke2 schreef:Je ziet echt het verschil wel tussen een hond die lekker ligt te dromen en een hond die een nachtmerrie heeft. Honden (en mensen) die een nachtmerrie hebben moet je wakker maken.
Dat ben ik met je eens. Skadi ook trouwens, maar dat zei ik al eerder in dit topic ;)

Mijn huidige honden dromen wel eens, en ook wel heftig, maar geen nachtmerries. Eerdere honden van mij hadden dat soms wel. En ja, dán maak ik ze wel wakker. Bij gewoon dromen, hoe heftig ook, niet.
Ik moet ook zeggen dat ik heel erg blij ben dat Skadi mij wakker maakt bij nachtmerries.
And few will ever climb
JML
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door JML »

Ik kan me niet herinneren dat ik een van mijn honden ooit heb wakker gemaakt. Ze dromen wel eens, maar meestal probeer ik dan heel zachtjes te doen want een keer bewegen of gniffelen om de geluidjes en ze zijn wakker of het is over. Ik kan me niet herinneren dat ze ooit vervelende dromen hadden, vandaar dat ik ook nooit het idee heb gehad om ze wakker te maken.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Nani maakt wel vaker geluidjes en is dan duidelijk ook iets spannends aan het doen ofzo. Maar dat vind ik wel prima, dat laat ik ook gewoon. Soms is het inderdaad ook grappig om te zien.

Maar waar ik ik bij haar dus wel doe wat ik doe, vind ik niet leuk om te zien / horen. Het ziet er niet prettig uit, beetje paniekerig. Het geluid kan ik ook niet goed uitleggen. Figo vind het ook niet wat in ieder geval. Maar wat ik doe kost een of twee seconden en dan slaapt ze gewoon lekker verder.

Over dat uit de slaap houden en slaaptekort vind ik wel een beetje overtrokken hoor. Ze mag de godganse dag maffen als ze dat wil en wat ik hier beschrijf is niet iets dagelijks of wekelijks.
Klopt dat mijn titel niet helemaal handig is misschien. Maar ik wek haar dan toch een luttelsecondje. Zodat ze rustig kan slapen.

Nani kan soms nog ineens heel angstig zijn. Van de week waren we gewoon met z'n drietjes thuis, niks geks.
Ineens gaat ze in de keuken bij de kast zitten. En rillen dat ze deed.
Wat er was? Het regende heel hard.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Pien van mij kan ook als een dramaqueen tekeer gaan met gillen janken en trappen.
Weet niet wat ze droomd en kan daar alleen naar gissen , heb haar van pup af aan en heeft geen kutleven met erge dingen achter de rug.
Ga daarom ook maar heel niet lopen gissen waarom ze dat doet en wat voor soort droom het moet zijn ,want je zit er toch naast en grijp dus ook niet in.Net zoals een ander niet weet waar ik over droom. Vind het gek om dat voor die hond te bepalen als in zielig of erg en daarom maar wakker maken.
Je onderbreekt een functie waarvan je helemaal niet weet wat je nu precies onderbreekt.
Gefrot en bemoeienis waar je helemaal niets mee moet.
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Er zijn momenten dat ik even met mijn hand over haar koppie ga, vooral als ze aan het gillen is. Nu zijn Husky's van de erge drama maar dit vind ik niet leuk klinken. De eerste week dat ze hier was droomde ze heel erg dat ze zelf uit paniek bij mij op bed sprong. Misschien maak ik er iets menselijks van hoor, kan best, maar Beau en Jeda deden dat nooit. Die droomde wel eens heftig maar die liet ik altijd gaan.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Marjoleine schreef:Wat mij al jaren opvalt is dat pups het veel erger hebben. Die dromen wat af! Logisch, denk ik altijd, alles is nog nieuw voor ze.
Dinthe galoppeert heel de wereld over in haar slaap, alleen komt ze niet heel ver omdat ze het liggend op haar zij doet :mrgreen:
Ze gromt en blaft er ook bij.
Dat denk ik ,Abra is ook zo actief in haar slaap.
Wij laten haar overigens ook gewoon slapen.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:
Miranda schreef:Mijn huidige honden dromen wel eens, en ook wel heftig, maar geen nachtmerries. Eerdere honden van mij hadden dat soms wel. En ja, dán maak ik ze wel wakker.
dat is wat jullie denken maar weten doe je het natuurlijk absoluut niet.
Nee, zeker weten doe ik het niet. Duh :tongue:
And few will ever climb
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Miranda schreef:
Hanneke2 schreef:Je ziet echt het verschil wel tussen een hond die lekker ligt te dromen en een hond die een nachtmerrie heeft. Honden (en mensen) die een nachtmerrie hebben moet je wakker maken.
Dat ben ik met je eens. Skadi ook trouwens, maar dat zei ik al eerder in dit topic ;)
Rio denkt er ook zo over een tijdje geleden had een nachtmerrie na het zien van een enge film en toen hij mij hoorde kwam hij aangesneld om bij mij te gaan liggen :I:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Barney hoor je nooit maar Room kan heel soms echt paniekerig dromen. Ze maakt dan ook geluiden die gewoon niet leuk zijn. Dan leg ik heel rustig een hand op haar lichaampje en dan slaakt ze een diepe zucht en slaapt rustig verder.
En ik blijf dat ook gewoon doen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”