Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Katten topic nr zoveel

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Re: Katten topic nr zoveel

Ongelezen bericht door kooi »

Het zou kunnen dat je aansprakelijk bent.
Je weet dat je hond dat doet, je weet dat er katten in komen en toch laat je haar los in de tuin.
Een dier is voor de wet een ding. Dus jouw ding beschadigt het ding van iemand anders en dat mag niet. In een ver verleden had ik daarover eens een twistgesprek met een buurman van wie de hond vreemde honden die in zijn tuin kwamen te grazen nam. Toch sloot hij zijn tuin niet af en als er dan eens een hond binnenkwam buurten dan ging hij zijn hond ophitsen om die bezoeker te grijpen. Hij was van mening dat hij op zijn eigen terrein zijn gang mocht gaan. Maar dat bleek een vergissing. Die meneer wist ook dat er langs dat weiland waar hij woonde veel mensen hun hond los uitlieten. Maar kun je niet gewoon het erbij horende wetsartikel opzoeken op Google?
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Demi schreef:
noekie schreef:Wij hebben een tijd geleden wel een hond binnen gekregen via politie die hun eigen kat had doodgebeten.
Deze was trouwens niet inbeslaggenome maar ze hadden hem met spoed naar de dierenarts gebracht omdat de eigenaar met een mes de hond had gestoken.
Was een erg vaag verhaal allemaal maar er zijn sancties op deze hond gekomen.
Weet je ook wat voor sancties?( Mag ook via pb. )Ik ben hier erg benieuwd naar, want ik verbaas mij hier echt over namelijk

O sorry :ugh: geen sancties bedoel ik.
De enigste honden die we binnen krijgen met sancties is door slecht behaalde test of bijtincident met andere hond.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

kooi schreef:Het zou kunnen dat je aansprakelijk bent.
Je weet dat je hond dat doet, je weet dat er katten in komen en toch laat je haar los in de tuin.
Een dier is voor de wet een ding. Dus jouw ding beschadigt het ding van iemand anders en dat mag niet. In een ver verleden had ik daarover eens een twistgesprek met een buurman van wie de hond vreemde honden die in zijn tuin kwamen te grazen nam. Toch sloot hij zijn tuin niet af en als er dan eens een hond binnenkwam buurten dan ging hij zijn hond ophitsen om die bezoeker te grijpen. Hij was van mening dat hij op zijn eigen terrein zijn gang mocht gaan. Maar dat bleek een vergissing. Die meneer wist ook dat er langs dat weiland waar hij woonde veel mensen hun hond los uitlieten. Maar kun je niet gewoon het erbij horende wetsartikel opzoeken op Google?
Sorry hoor maar als de katten van de buurman mijn bloemen komen besproeien dan is hij ook niet aansprakelijk.
En volgens mij is er nergens een wet dat aangeeft dat je de hond waarvan je weet dat hij niet met katten kan niet los mag laten in eigen tuin. Zou mooi wezen.
Als jij je kat overal laatrond lopen dan weet je dat er ongelukken kunnen gebeuren je bent zelf verantwoordelijk voor eigen katten.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Strandjutter
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Strandjutter »

toots schreef:Volgens mij als er een vreemde kat in je tuin loopt en jou hond vreet hem op is het zielig voor de kat maar gaan ze daar niks aan doen.
Ik denk dat het kattenbaasje aangeraden gaat worden in het vervolg de kat binnen te houden.

Hier laatst in de buurt ook een kat gepakt door de buurhond
Hond was op eigen terrein , man is duivenmelker en heeft zijn tuin goed beveiligd tegen katten dacht ie .....
Pech voor de kat , kat had niks te zoeken in de tuin van de buren
Geen sancties , men vond dus dat eigenaar kat beter op het dier moest passen ,
Eigenlijk hetzelfde als de kat die onder de auto komt , maar die discussie hebben we al gehad..
Afbeelding
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Wat een rotkat.

Ik zou ook schrikdraad proberen als ik jou was.

De katten van de buurvrouwen hier waren binnen no time gedrild op het geluid van de sleutel in het slot van de achterdeur. Nu de schutting er staat, durven ze daar amper nog langs te lopen :engel: Niet dat ze wat doen, hoor. Kattenjagen is gewoon leuk, vindt Jet.

Misschien moet je Budkes even benaderen met de vraag over bijtindicenten met katten.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
kooi
Zeer actief

toots schreef:
kooi schreef:Het zou kunnen dat je aansprakelijk bent.
Sorry hoor maar als de katten van de buurman mijn bloemen komen besproeien dan is hij ook niet aansprakelijk.
En volgens mij is er nergens een wet dat aangeeft dat je de hond waarvan je weet dat hij niet met katten kan niet los mag laten in eigen tuin. Zou mooi wezen.
Als jij je kat overal laatrond lopen dan weet je dat er ongelukken kunnen gebeuren je bent zelf verantwoordelijk voor eigen katten.
Dit is zeker niet de discussie waar ik, of ts ,naar op zoek ben. Als je mijn reactie goed leest gaat het niet over 'mijn kat' of over mijn persoonlijke opvattingen maar over wettelijke aansprakelijkheid en huisdieren. De wet is de wet, daar valt niet over te discussiëren...volgens mij is er een wet die aangeeft dat je hond ook op eigen terrein geen schade mag veroorzaken aan
( eigendommen van-) derden.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

@kooi.

Ik wil geen discussie verder aangaan.
Maar als je mijn post hebt gelezen heb je gezien dat volgens mij die wet er niet is.
jou kat ''eigendom'' heeft niets te zoeken op terrein van een ander.

Je kan wel een wet gaan verzinnen maar je kan beter maken dat je dieren dus uit de tuin van een ander blijven.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

noekie schreef:
Demi schreef:
noekie schreef:Wij hebben een tijd geleden wel een hond binnen gekregen via politie die hun eigen kat had doodgebeten.
Deze was trouwens niet inbeslaggenome maar ze hadden hem met spoed naar de dierenarts gebracht omdat de eigenaar met een mes de hond had gestoken.
Was een erg vaag verhaal allemaal maar er zijn sancties op deze hond gekomen.
Weet je ook wat voor sancties?( Mag ook via pb. )Ik ben hier erg benieuwd naar, want ik verbaas mij hier echt over namelijk

O sorry :ugh: geen sancties bedoel ik.
De enigste honden die we binnen krijgen met sancties is door slecht behaalde test of bijtincident met andere hond.
Ok, ja dat gebeurd denk ik wel wat vaker. Ik hoop dat zo de wijkagent aan het werk is dan ga ik het toch eens vragen, ik vind het echt van de zotte dat iemand zijn dier naar buiten laat (en dat moet ieder voor zich weten), dat dier meerdere malen mijn tuin onder piest en schijt en op loer ligt voor mijn konijnen en ik daardoor mijn deur niet open kan laten met mooi weer, omdat ik mijn tuin ter beschikking moet stellen aan de katten uit de buurt, want als mijn hond de kat bijt in zijn eigen tuin is mijn hond de l*l
Nee gaat er bij mij niet in
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Demi
Zeer actief
Contacteer:

metav schreef:heb je hier wat aan
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/forum/ ... en-terrein
Helaas is er niets te beginnen. Het is aan de eigenaar van de kat (of welk dier dan ook) om te zorgen dat deze zich niet op privéterrein van anderen begeven, hoe onmogelijk dat ook klinkt. Op het moment dat men een kat loslaat neemt de eigenaar zelf al het risico op zich; als de kat aangereden wordt is de eigenaar aansprakelijk voor schade aan de auto, niet andersom. Zo ook als de kat privéterrein opgaat en aangevallen wordt door een daar wonende hond. Het dier hoort zich daar wettelijk gezien niet te begeven en omdat de eigenaar van de kat dat niet voorkomen heeft is deze aansprakelijk voor alle resulterende schade. Als het voorval op de openbare weg of eigen terrein van de katteneigenaar had plaatsgevonden dan stond men wel sterker en had men mogelijk recht op schadevergoeding afhankelijk van de omstandigheden (de economische waarde van de kat plus eventueel gemaakte dierenartskosten om het te redden, mits aantoonbaar). Maar ook hier kan de katteneigenaar ongelijk krijgen, bijvoorbeeld als de hond aangelijnd was en de kat niet.

Volgens de wet is het dus niet een kwestie van alle honden muilkorven, maar zorgen dat katten niet op andermans terrein komen.
Kijk, daar heb ik wat aan, ik kan echt niet zoeken haha. Dank je voor het opzoeken. Zal het bewaren voor het geval ze een kat grijp(en).
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

wij hebben deze dingen om katten/reigers bij de vijver vandaan te houden (nou komen ze door de honden en omheining niet meer in de tuin).
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=3855

maar werkt wel perfect, als wij op vakantie zijn dan gaan ze aan :engel: komt wel een harde straal uit, dus of het echt diervriendelijk is, weet ik niet :LOL:
Afbeelding
kooi
Zeer actief

toots schreef:@kooi.

Maar als je mijn post hebt gelezen heb je gezien dat volgens mij die wet er niet is.

Je kan wel een wet gaan verzinnen maar je kan beter maken dat je dieren dus uit de tuin van een ander blijven.
Waarom kan ik dat beter maken? Mijn kat komt niet in de tuin van Demi hoor. :wink:
En ik verzin geen wet, ik put uit mijn geheugen. Wat zegt de wet hier precies over. Nu is het een kat, straks is het een postbode of een pakket dat die daar achterlaat voor je buren. Vandaar mijn advies, zoek naar het bijhorende wetsartikel. Dat zo'n wet er 'volgens jou' niet is wil nog niet zeggen dat ik het dan maar verzin. Deze link:

schetst 1 bepaalde situatie, ik zou eerder gaan zoeken bij honden en w.a...
Demi
Zeer actief
Contacteer:

Browny schreef:wij hebben deze dingen om katten/reigers bij de vijver vandaan te houden (nou komen ze door de honden en omheining niet meer in de tuin).
http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=3855

maar werkt wel perfect, als wij op vakantie zijn dan gaan ze aan :engel: komt wel een harde straal uit, dus of het echt diervriendelijk is, weet ik niet :LOL:
haha, maar het is niet verboden :engel:

En de kat is ook niet diervriendelijk, hij wil mijn konijnen als hapje, nou echt niet :pffff: :mrgreen:
Demi
Zeer actief
Contacteer:

kooi schreef:
toots schreef:@kooi.

Waarom kan ik dat beter maken? Mijn kat komt niet in de tuin van Demi hoor. :wink:
En ik verzin geen wet, ik put uit mijn geheugen. Wat zegt de wet hier precies over. Nu is het een kat, straks is het een postbode of een pakket dat die daar achterlaat voor je buren. Vandaar mijn advies, zoek naar het bijhorende wetsartikel. Dat zo'n wet er 'volgens jou' niet is wil nog niet zeggen dat ik het dan maar verzin. Deze link:

schetst 1 bepaalde situatie, ik zou eerder gaan zoeken bij honden en w.a...
Hoe doe jij dat Kooij? Hou jij ze op je eigen terrein? Is trouwens een serieuze vraag, want ik ben benieuwd wat een eigenaar van een kat doet als deze verwond of nog erger wordt op het terrein van iemand anders
kooi
Zeer actief

Ik laat mijn katten los. Dergelijke honden hebben we hier niet. Ik heb geen flauw idee wat ik zou doen, ik hoop daar ook nooit achter te hoeven komen. Net als ik er nooit achter hoop te hoeven komen hoe het is als andere geliefden van mij iets overkomt. Als zo'n eigenaar mij zou waarschuwen voor de hond en er gebeurt dan toch iets, zou ik die eigenaar niet aansprakelijk stellen. Ik ga ervan uit dat die alles zou doen wat in diens vermogen lag om het te voorkomen en dat die het ook heel erg zou vinden. Het is niet billijk om van een hondeneigenaar te eisen dat die diens hond niet in eigen tuin zou mogen loslaten. Maar zo'n vent die zijn tuin niet afsluit en zelfs zijn hond ophitst die had een probleem met mij. Ik vertelde hem over die wet, die ik me herinnerde uit de tijd dat ik nog actief was binnen DB en het blad ontving. Daarna heeft hij het nooit meer gedaan en zijn onze honden zelfs vriendjes geworden.
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Demi schreef:Heeft iemand er wel eens van gehoord dat als je hond een kat wat doet op je eigen terrein dat je hond dan in beslag wordt genomen ivm een bijtincident? Ik heb toch echt jaren bij de politie gewerkt en vaak deze klacht gehad als ik nu heb en soms dat het ook echt mis ging, maar er is volgens mij nog nooit een hond in beslag genomen :19:

Dit hoort eigenlijk bij gedrag, maar goed vraag het toch maar eens. Ik vind het zo raar dat Amy en Izzy wel prima met de konijnen los kunnen, maar katten :schrik: Ik kan dat gedrag voor mijzelf niet verklaren, iemand een idee?
Bij mijn moeder in de straat woont iemand met een mechelse herder. Die hond staat er om bekend en hij heeft echt al heel wat katten afgeslacht. Dan vinden ze weer een kop in de tuin en dan ligt het lijf in de bosjes ofzo.
Mensen waarvan hun kat is afgeslacht hebben OF nooit melding gemaakt, wat me niet lijkt. Of ze gaan er toch niet zo heftig mee om als je hond in beslag nemen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”