Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overbezorgde puppenmoeder? Of realistische puppenmoeder?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Overbezorgde puppenmoeder? Of realistische puppenmoeder?

Ongelezen bericht door *Skye* »

Helaas is dit verhaal nog steeds niet helemaal af... of nouja, ik weet nog steeds niet wat ik er nou mee moet. Ik zal proberen het een beetje beknopt te vertellen en hopelijk kunnen jullie het een beetje volgen en mij weer van jullie zeer gewaardeerde advies voorzien.

Op dit moment zijn er twee hondentrainers op de hondenschool met twee verschillende meningen. Degene die ik hier al eerder heb genoemd en een ander die het met de mening van hier eens is. Er is niets aan de hand, het is gewoon een pup die zijn grenzen gaat opzoeken. Wij hebben helaas wel met allebei de verschillende trainers te maken omdat wij allebei op een eigen avond trainen (2x pw puppycursus). Ik merk dat ik hier erg onzeker in wordt en weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Bij de ene trainer voel ik me erg gesteund en heb ik echt het gevoel dat ik een backup heb. Lukt het mij niet goed Skye te corrigeren is zij er ook nog bij. Bij de ander voel ik me enorm onzeker omdat ik heel duidelijk merk dat hij het er niet mee eens is en ik heb meer het idee dat hij wacht tot hij 'Ik zei het toch' kan gaan gebruiken.
Gisterenavond probeerde ik de 'hier' oefening te doen, maar hij is zo gefocust op die ene hond dat ik kan roepen wat ik wil, maar hij komt niet naar mij toe, maar gaat met een rechte lijn naar die hond om hem vervolgens meteen vast te pakken.

Als we op straat honden tegen komen is hij nog precies hetzelfde. Blij kwispelen en hij likt ze bij de mond en gaat zeker niet bijten. Al speelt hij nu ook met de hond van de buren op de manier zoals hij met de hond van mijn ouders speelt. Mijn gevoel zegt dat dit geen probleem is omdat ze elkaar goed kennen en nu al heel vaak hebben gezien, maar ik vind het heel erg moeilijk als tegenover mijn gevoel een hondentrainer met jarenlange ervaring en een pas afgeronde HBO kynologen(&) diploma zegt dat het onacceptabel gedrag is.

Pfff... ik voel me net een klein onzeker kind. Normaal heb ik er geen problemen mee om duidelijk te zijn en zeker te zijn van mijn mening, maar dit zorgt ervoor dat ik nu al tot 2x toe huilend van frustratie in de auto naar huis zit als ik van de puppycursus naar huis ga.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Kan je niet stoppen met die training bij die trainer? Het hoort ook leuk te zijn! Huilend van frustratie naar huis rijden is iets wat ik echt niet over zou hebben voor een cursus!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Alleen bij die ene trainer blijven trainen en de andere dag stoppen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Verschillende meningen heb je altijd, ook bij hondentrainers, hoeveel ervaring ze ook hebben.
Trainen moet vooral ook leuk zijn, ik zou niet meer verder trainen bij een trainer waar ik onzeker van wordt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

ranetje schreef:Kan het alleen maar heel erg eens zijn met Inge O (en anderen die het vergelijkbaar zeggen).

En inderdaad...................... soms vraag ik me wel eens af of ik er verstandig aan doe om puppykopers te stimuleren naar een hondenschool te gaan :?
Mee eens maar je moet niet vergeten dat we hier naar Skye luisteren en niet naar haar instructeur. Misschien kwam die met verschillende nuances die Skye niet heeft opgepakt of verkeer geinterpreteerd waardoor wij een hele andere versie te horen krijgen.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
*Skye*
Zeer actief

Ondanks dat het misschien wel zo simpel is als jullie zeggen lijkt het in mijn hoofd erg ingewikkeld. Een beetje alsof ik er toch rekening mee wil houden dat mocht het mis gaat ik hem dan weer als hulp kan krijgen. Wie weet heeft hij gelijk?

Of zien jullie hier ook nog steeds geen fout gedrag in, ookal speelt hij nu met de hond van de buren ook wat feller? Sorry dat ik het nog een keer vraag en er zo over door ga, maar ben zo bang het fout te doen...
*Skye*
Zeer actief

Sanchis schreef:
ranetje schreef:Kan het alleen maar heel erg eens zijn met Inge O (en anderen die het vergelijkbaar zeggen).

En inderdaad...................... soms vraag ik me wel eens af of ik er verstandig aan doe om puppykopers te stimuleren naar een hondenschool te gaan :?
Mee eens maar je moet niet vergeten dat we hier naar Skye luisteren en niet naar haar instructeur. Misschien kwam die met verschillende nuances die Skye niet heeft opgepakt of verkeer geinterpreteerd waardoor wij een hele andere versie te horen krijgen.
Jullie krijgen inderdaad het verhaal maar van één kant te horen en dan ook maar net mijn interpretatie ervan. Maar even los van de verschillende nuances hoe ik het opgevat kan hebben. Denken jullie dat ik uit moet kijken met Skye en het advies op moet volgen van de trainer die dit zorgwekkend gedrag vindt of het advies van de trainer die het er mee eens is dat het niet mag, maar dat het niet zorgwekkend is. Ik ben gewoon erg bang het verkeerde advies op te volgen wat achteraf het verkeerde advies blijkt te zijn.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

TessaThomas schreef:Kan je niet stoppen met die training bij die trainer? Het hoort ook leuk te zijn! Huilend van frustratie naar huis rijden is iets wat ik echt niet over zou hebben voor een cursus!
Helemaal mee eens, je moet plezier hebben in het trainen en samen ook nog wat leren en als ik het zo lees gebeurt dat niet echt.

Ik zou snel een andere hondenschool of trainer zoeken, eentje waar je wel positieve feedback van krijgt, daar leer je tenminste iets van. De reden dat je hond naar een andere hond rent is opzich niet zo boeiend, het feit dat je op deze manier je hier oefening niet goed kan leren is vervelender. Vraag anders eens of je een stuk buiten de groep mag gaan staan met oefeningen waarbij je hond los moet, zodat er even minder afleiding is.

Echt, het bezig zijn met je hond moet voor beide leuk zijn, huilend naar huis rijden hoort daar echt niet bij :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

1keer was genoeg :F:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Wat wij spelen noemen is voor een pup leren voor later. Daarom is het ook niet verstandig om pups met elkaar te laten spelen. Een stabiel volwassen hond zal dit een pup laten merken, dat het tever is gegaan.

Hier gaat het soms Ook wild aan toe.

https://www.youtube.com/watch?v=tKWA3t6JidM

Maar als een van de honden het zat is, is het spel meteen ook afgelopen.

In een spel zou ik het geen agressie willen noemen.

Het lijkt me lastig voor jou om met plezier naar die cursus te gaan. Je kun je ook overwegen een andere school te nemen? Twee totaal verschillende inzichten op een school, lijkt me niet erg goed voor jou zelfvertrouwen. Met een hond heb je dat nodig.
ranetje
Zeer actief

*Skye* schreef:
Sanchis schreef:

Jullie krijgen inderdaad het verhaal maar van één kant te horen en dan ook maar net mijn interpretatie ervan. Maar even los van de verschillende nuances hoe ik het opgevat kan hebben. Denken jullie dat ik uit moet kijken met Skye en het advies op moet volgen van de trainer die dit zorgwekkend gedrag vindt of het advies van de trainer die het er mee eens is dat het niet mag, maar dat het niet zorgwekkend is. Ik ben gewoon erg bang het verkeerde advies op te volgen wat achteraf het verkeerde advies blijkt te zijn.
Ik vind het niet zorgwekkend voor zover ik het verhaal van jou heb begrepen.
En ik denk dat het veel beter is om met volwassen honden te laten spelen.

Dat je in de war raakt door twee trainers die het niet met elkaar eens zijn snap ik.
Ik denk dat dat niet goed is.
Niet voor jou en niet voor anderen die "vers" op een hondenschool komen met hun hondje.
nyckle schreef:Het lijkt me lastig voor jou om met plezier naar die cursus te gaan. Je kun je ook overwegen een andere school te nemen? Twee totaal verschillende inzichten op een school, lijkt me niet erg goed voor jou zelfvertrouwen. Met een hond heb je dat nodig.
Als je niet bij één trainer kunt trainen i.p.v. bij twee tegelijk zou ik het advies van nyckle opvolgen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sanchis »

Ik vind puppen gedrag niet zo gauw zorgwekkend. ... Het zijn nog pups. Als je langs een school plein met kindertjes gaat staan en iedere duw of mep gaat plat analyseren zie je er ook al gauw allemaal psygopaatjes in.
Relax joh.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik vind het jammer dat je plezier in de puppentijd, die maar zo kort duurt en leuk zou moeten zijn, hierdoor vergald wordt :(

wat voor vreselijks voorspelt instructeur 2 dan dat er zou kunnen gaan gebeuren met jouw hondje en wat stelt hij voor dat je er aan zou kunnen doen, behalve dan hem niet meer met de hond van je ouders te laten spelen?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Soms liggen trainers en cursisten elkaar en soms niet. Ik zou in jouw geval stoppen bij de trainer die jou onzeker maakt, want het idee van puppencursus is dat je pup en jij samen een goede band opbouwen.

En een aanvulling op de gromdiscussie hierboven: ik loop vaak met een hondje dat grommend om aandacht wil vragen. Grommen in combinatie met fanatiek gekwispel... hoe verwarrend wil je het hebben? ;)
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Bij de puppycursus die ik volgde mochten de honden van tevoren ook altijd eerst even met elkaar spelen los van de riem, een kwartiertje.
De trainer ging bij in de ring staan en zodra het te wild werd kon hij ingrijpen, dit is slechts één keer gebeurt toen een duitse herder 'pup' van 5 maand aan de slag ging met een shitzu van 3 maand... Die lagen duidelijk niet op hetzelfde spelniveau om het maar zo te stellen.
Sam en de duitse herder vermaakten zich echter prima met elkaar en dat ging ook met een hoop gehap en gebijt in poten, oren, nek, etc. Ze zaten onder het kwijl van elkaar. Maar het ging goed want ze hadden dezelfde manier van spelen. Ook daar kwam wel gegrom en e.d. bij kijken, gewoon vanuit enthousiastme.

Ik zeg dit nogmaals omdat je niet moet denken dat jij fout zit, ik heb de situatie niet gezien maar zoals je het omschrijft denk ik dat het iets is als bovenstaand, het verschil is dat mijn trainer dat heel normaal vond en ook toeliet, zolang beide honden er maar lol in hadden.

Ik denk dat als ik in deze situatie zou zitten, ik zou vragen of ik bij een ander klasje aan de slag zou mogen, bij die andere trainer dus. Dit zou dan misschien ook het probleem met die andere hond oplossen waar hij zo op gefocust is. Tenminste ik weet niet of het om 1 hond gaat of om andere honden in het algemeen?
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Hoi allemaal,

Dankjewel voor het meedenken en jullie meningen. Als ik dit zo lees snap ik gewoon niet dat ik zelf een beslissing heb kunnen maken. Jullie laten het zo logisch klinken en dat is het eigenlijk ook. Puppycursus moet leuk zijn en als ik tot twee keer toe huilend in de auto naar huis zit omdat ik bang ben dat ik mijn hond aan het verpesten ben, is het niet leuk. Als ik zo gespannen ben voelt Skye dat ook en dan komen we natuurlijk helemaal nergens. Ik ga dan ook aangeven dat ik vanaf nu nog maar bij één trainer wil trainen omdat dit mij erg onzeker maakt. En dan ga ik natuurlijk trainen bij de trainer die mij wel een goed gevoel geeft.

@Eveliendepien: Bij ons mogen de honden aan het begin en aan het einde van de les 10 minuten spelen en het is dan de bedoeling dat je zelf ingrijpt als het niet goed gaat. Maar de regels zijn een stuk strenger. Iedere hap, iedere grom, iedere blaf is een rede om een hond uit de groep te halen. Zoals jij het spelen omschrijft is precies hoe Skye met de hond van mijn ouders en de hond van de buren speelt. Wat Skye nu bij de cursus doet is zich focussen op één bepaalde hond, hij gaat er op af en hij pakt hem vast. Die hond reageert totaal niet. Ik ben het er ook niet mee eens dat Skye dit doet, maar blijkbaar ligt net die ene hond hem niet, dus waarom zou ik ze dan bij elkaar moéten laten spelen.

@Plumeau: Fijn om nog een voorbeeld te horen van een hond om een niet agressieve reden gromt :)

@renee-uk: Dankjewel dat je me hier nog een keer aan herinnerd. Ik moet van deze tijd genieten, voor ik het weet is het voorbij. De eerste keer toen ik te horen kreeg dat dit zorgwekkend gedrag was, merkte ik dat ik zelf super alert werd. Ik durfde hem bijna niet door andere aan te laten raken omdat ik bang was dat hij ineens iets zou doen. Staat natuurlijk nergens op... Het enige idee waar hij mee kwam is dat we Skye met een tuigje aan de lange lijn mee moesten laten spelen, maar daar had ik geen goed gevoel bij. Dan merkt hij toch zeker dat er iets niet klopt? Alle hondjes los en hij aan de lijn. Verder dan duidelijk maken hoe zorgwekkend dit gedrag was kwam hij niet, want toen kwam de andere trainer in beeld die mij verzekerde dat dit geen zorgwekkend gedrag was.

@Sanchis: Je hebt helemaal gelijk. Als je inderdaad ziet hoe kinderen wel eens spelen dan kan je er ook vanalles over denken, maar dat doen we ook niet.

@De rest, dankjewel voor jullie geruststellingen en tips. Het heeft me echt geholpen alles een beetje op een rijtje te krijgen.

Vandaag had ik met een vriendin afgesproken die een 5 maanden oude ridgeback oppashond had. Dit hadden we al weken geleden afgesproken, maar ik wilde het bijna afzeggen. Zij gaf aan dat ze het gewoon wilde proberen en dat ze het gedrag van Skye niet als zorgwekkend zag. Ik ben zo blij dat ik de afspraak heb door laten gaan. Ze hebben heerlijk gespeeld en de hele wandeling lekker samen los gelopen. Er werd inderdaad over en weer gebeten en wat gegromd en gestoeid. Maar je zag ook dat soms de ene het zat was en soms de ander. Allebei accepteerde ze de correctie van elkaar en dan lieten ze elkaar weer netjes even met rust. Ook hebben ze een hele tijd gewoon rustig naast elkaar gelopen. Laten kwamen we nog twee honden tegen en hebben ze met zijn vieren lekker gerent en gespeeld. Geen vuiltje aan de lucht. Skye kan gewoon niet omgaan met het gedrag van die twee specifieke pups en ik ga hem niet meer dwingen met die pups te spelen. Dinsdag hebben we weer cursus en ga ik proberen om het 'probleem' op te lossen en weer te gaan genieten. (En het probleem is dan niet Skye, maar dat ik onzeker wordt van die dubbele signalen)
ranetje
Zeer actief

Goeie beslissing. :ok:
En ik zou gewoon zorgen dat Skye niet bij de honden kan waar het niet goed gaat of gewoon niet laten spelen voor de les.

Ook dat laten spelen mag geen "moeten" zijn in mijn ogen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

goedzo en laat je vooral niet gek maken.
volgens mij kun je heel best zelf denken als je niet zo gespannen bent en komt het heus allemaal goed.

geef trainer 2 in gedachten maar een schop onder zijn kont, want met dit soort rare ideeën komen en er dan ook nog eens geen oplossing of richtlijnen voor geven slaat helemaal nergens op, die heeft vast dat diploma bij een pakje boter gekregen ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
*Skye*
Zeer actief

Ondertussen zijn we nu al weer even verder en zijn we buiten al heel veel honden tegengekomen. En ja er wordt wat gehapt en gerollebold, maar het gaat altijd gelijk op en tot nu toe gaat het altijd prima en hebben allebei de honden lol. Komen we eens een hond tegen die er duidelijk niet voor open staat en duidelijk hoger in rang dan Skye staat, houdt hij netjes afstand dus hij begrijpt het zeker.

Ik sta nu heel wat steviger in mijn schoenen en ga gewoon vertrouwen op mijn eigen mening. Niet iedereen heeft hetzelfde idee over opvoeden van honden en dat hoeft ook niet, maar iemand die totaal andere ideeen heeft als dat ik zelf heb hoeft mij niet te trainen. Even goede vrienden wat mij betreft.

Nogmaals bedankt voor het meedenken en ik ga weer lekker genieten van mijn puppewup ;)
ranetje
Zeer actief

Goed zo :ok:
Geniet maar lekker, de pup is zo snel groot.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”