Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup met Demodex in losloopgebied

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Pup met Demodex in losloopgebied

Ongelezen bericht door MirandaH »

Hmm DA houdt vol dat het wel besmettelijk is. :-(

Na wat geGoogle heb ik Sleeuwijk gebeld. En daar zeggen ze hetzelfde als dat ik me meende te herinneren: het is een mijt die diep in de huid zit, niet zoals een vlo over de vacht/huid heen wandelt èn er moet een (genetisch bepaalde) vatbaarheid zijn voor Demodex, want lang niet elke hond die met Demodexmijten in aanraking komt, ontwikkelt Demodex.

Dus ik ben weer gerustgesteld en nu stop ik met zorgen maken :mrgreen:
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Het heeft ook heel erg met weerstand te maken. Ik had hier een pup met demodex, een paar kleine plekjes. Toen moest ze antibiotica krijgen voor wat anders en toen kwam de demodex heel heftig tot uiting.

Maar ik ben met je eens, het is een verwarrend verhaal. Soms hoor je dat de jonge pups het van de moeder krijgen als ze zeer jong zijn. Maar een hond die een heel slechte afweer heeft, kan spontaan demodex krijgen. Je leest ook wel dat de mijt overal aanwezig is in kleine aantallen, maar pas tot uiting komt op de meest kwetsbare honden.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Hier 5 honden waarvan er een al jaren demodex heeft. De andere 4 niet, dus absoluut niet besmettelijk
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Sanchis schreef:Het heeft ook heel erg met weerstand te maken. Ik had hier een pup met demodex, een paar kleine plekjes. Toen moest ze antibiotica krijgen voor wat anders en toen kwam de demodex heel heftig tot uiting.

Maar ik ben met je eens, het is een verwarrend verhaal. Soms hoor je dat de jonge pups het van de moeder krijgen als ze zeer jong zijn. Maar een hond die een heel slechte afweer heeft, kan spontaan demodex krijgen. Je leest ook wel dat de mijt overal aanwezig is in kleine aantallen, maar pas tot uiting komt op de meest kwetsbare honden.
Nou zoals het daar (op de website van Sleeuwijk) staat en ook bij andere dierenartsen, is er dus wel degelijk een genetische factor van belang, dus niet zozeer de afweer. Het verhaal van Demi toont dat wel aan denk ik, want volgens mij hebben haar honden ook bepaalde gezondheidsproblemen toch?
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

MirandaH schreef:
Sanchis schreef:Het heeft ook heel erg met weerstand te maken. Ik had hier een pup met demodex, een paar kleine plekjes. Toen moest ze antibiotica krijgen voor wat anders en toen kwam de demodex heel heftig tot uiting.

Nou zoals het daar (op de website van Sleeuwijk) staat en ook bij andere dierenartsen, is er dus wel degelijk een genetische factor van belang, dus niet zozeer de afweer. Het verhaal van Demi toont dat wel aan denk ik, want volgens mij hebben haar honden ook bepaalde gezondheidsproblemen toch?

De genetische factor IS in veel gevallen de afweer (het gebrek er aan).

Van de site van Sleeuwijk:
Gezien het feit dat bij jonge honden met demodicosis er mogelijk een erfelijke vorm van minder goed functioneren van het immuunapparaat aanwezig is
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Liesbeth
Zeer actief

Een hond krijgt de mijten als pup mee van zijn/haar moeder. Die mijten blijven gewoon in de haarzakjes van die hond zitten. Pas als het immuunsysteem verzwakt is kunnen de mijten zich (explosief) gaan vermeerderen en barsten ze letterlijk uit die haarzakjes en voilà je hebt demodexschurft.

Er wordt aangenomen dat zo'n 80/90% van alle honden demodexmijten in de haarzakjes heeft zitten.

Waarom kreeg jouw pup antibiotica, want ik denk dat die pup de demodexschurft kreeg doordat het immuunsysteem bezig was met dat ´andere´ en niet door de AB.

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

MirandaH schreef:

Ja er zijn er 3 die een zwakke weerstand hebben en MZZ, maar geen demodex
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

in 1991 kreeg mijn toenmalige golden retriever demodex. ik ben naar utrecht geweest en de dermatoloog daar vertelde dat als een hond demodex heeft gehad je deze niet voor de fok moet inzetten omdat het erfelijk is. de kans is nl zeer groot dat als de moederhond demodex heeft gehad ze dit doorgeeft aan de puppen en de kans zeer groot is dat de puppen ook demobex gaan krijgen.
in 1995 kreeg ze een explosie van demobex en ben toen naar mw vroom in oisterwijk geweest. zij vertelde dat de demodexmijt altijd aanwezig is en het kan door een gebrekkige afweer weer tot uiting komen. op haar advies hebben we heavy van toe af aan iedere dag een vitaminesupplement gegeven. ze heeft het daarna nooit meer gehad.
ellen
Afbeelding
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Vitalia »

Lunatic schreef:
renee-uk schreef:
Sanchis schreef:Een nest puppy's fokken, een trimsalon runnen en niet eens weten wat demodex is, dat verbaast me enorm
ach ja, misschien wel net zo vreemd als er prat op te gaan een regiment honden te hebben opvangen en dan niet weten hoe je rust in een hond brengt en door een gt zo nodig een etiketje adhd op een hondje laten zetten omdat je zelf te kort schiet met een anders dan andere aanpak.
kijk jij ooit ook wel eens naar jezelf of ben je alleen maar gefocust op vingerwijzen naar anderen?
Nou idd zeg, alsof je als fokker alles moet weten. Ik ga er ook zomaar vanuit dat een hond met demodex niet bij de trimmer komt! Verder sluit ik me geheel bij Renee aan!

Gelukkig dat het niet besmettelijk is, een zorg minder lijkt me zo :ok:
Waarom zou een hond met Demodex niet bij een trimmer komen?
Onze allereerste hond (ik beken schuld, ik wist toen ook niet wat Demodex was) had demodex en moest als behandeling 3x per week gewassen worden met een speciaal product. Zij werd heel dikwijls gewassen als we naar de training gingen (de vrouw trimde honden).
Je kan natuurlijk niet van alles op de hoogte zijn, maar als je al lang honden hebt, weet je al wel veel, niet alleen door je eigen honden maar ook door contacten met andere eigenaren en gesprekken met de DA.
Maar het is zoals hierboven al enkele keren gezegd is, een hond met verminderde weerstand is vatbaar voor demodex, een kerngezonde hond is dus veilig.
Je bent dus nu, samen met je honden, héél schoon :wink:

Het zou kunnen dat je DA gezegd heeft dat hij niet kon garanderen dat je hondjes het niet zouden krijgen, omdat hij inderdaad niet zeker is van hun weerstand? Misschien is dat het geval?
Afbeelding
Afbeelding
Sanchis
Zeer actief

Vitalia schreef:
Het schijnt dat gladharige honden er bevattelijker voor zijn.

Maar langharige honden zullen moeten worden geschoren voordat ze behandeld kunnen worden. Wel dus weer een reden om een trimsalon op te zoeken ;)
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Sanchis schreef:
Vitalia schreef:

Maar langharige honden zullen moeten worden geschoren voordat ze behandeld kunnen worden. Wel dus weer een reden om een trimsalon op te zoeken ;)
het zoveelste bullshit verhaal uit je duim :ok:
mijn witte herderreu had ook demodex.
die was niet gladharig en hoefde ook niet naar de trimsalon om de plekken te kunnen behandelen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef:knip
in 1995 kreeg ze een explosie van demobex en ben toen naar mw vroom in oisterwijk geweest. zij vertelde dat de demodexmijt altijd aanwezig is en het kan door een gebrekkige afweer weer tot uiting komen. op haar advies hebben we heavy van toe af aan iedere dag een vitaminesupplement gegeven. ze heeft het daarna nooit meer gehad.
ellen
hier precies dezelfde ervaring met mevrouw vroom, de demodex en het resultaat van haar advies!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Liesbeth
Zeer actief

Inge O schreef:
Tanja Simba&Bella schreef:Mijn reu heeft ook demodex gehad en het is idd niet besmettelijk. Wat mijn dierenarts wel aanraadde was om de fokker in te lichten zodat de eigenaren van de andere pups geinformeerd konden worden. Deze konden dat bij enige verdenking snel actie ondernemen.

Helaas heeft de fokker hier niks mee gedaan. Veel later kwam ik erachter dat er nog 2 puppen uit het nest demodex hadden gehad, eerder dan bij mijn reu. Als ik het geweten had, was bij hem waarschijnlijk sneller de diagnose gesteld. Zijn eerste kale plek zat namelijk op een plek die niet typisch is voor demodex. Het heeft enige weken geduurt voordat we erachter kwamen. Had de fokker ons gewoon geinformeerd dan had de da gelijk kunnen testen.
dat is even onzinnig gezien de meeste honden drager zijn van de parasiet.
Ja, dat weten jij en ik, maar veel mensen en ook fokkers weten niet eens dat het gros van de honden die mijt bij zich draagt :19: :roll: . Sterker nog, ik denk dat heel veel mensen nog nooit van deze mijt gehoord hebben. Daarom vind ik die reactie niet zo heel onzinnig.
Als er 3 pups uit één nest demodexschurft krijgen, dan mag er, wat mij betreft, toch wel ergens een belletje gaan rinkelen.
Bij sommige rassen en/of lijnen komt deze schurft (vermindert afweersysteem) wat vaker voor en daar mag wel wat meer info over komen nmm.

Sanchis
Zeer actief

renee-uk schreef:
Sanchis schreef:
Vitalia schreef:

die was niet gladharig en hoefde ook niet naar de trimsalon om de plekken te kunnen behandelen.
Nou blijkbaar wel je vanalles Tot in de treure uit genuanceerd hebben, maar ik zou een langjarige hond met demodex plekken over zijn lichaam niet drijfnat willen maken met ectodex.
Ach ja er zijn ook andere behandelingen mogelijk maar wij gebruiken altijd ectodex met advocate
renee-uk
Zeer actief

Sanchis schreef:
renee-uk schreef:
Sanchis schreef:
Vitalia schreef: Waarom zou een hond met Demodex niet bij een trimmer komen?

Nou blijkbaar wel je vanalles Tot in de treure uit genuanceerd hebben, maar ik zou een langjarige hond met demodex plekken over zijn lichaam niet drijfnat willen maken met ectodex.
Ach ja er zijn ook andere behandelingen mogelijk maar wij gebruiken altijd ectodex met advocate
als je je eigen mening hier neerzet als een feit maak je de kuil die je graaft voor jezelf alleen maar dieper en geloofwaardiger word je daar ook niet door.
toch maar wat meer nuanceren dan de volgende keer, krijg je dit soort reacties ook niet :idea:
Afbeelding

Liesbeth
Zeer actief

Inge O schreef:
Liesbeth schreef:
Inge O schreef:
Tanja Simba&Bella schreef:Mijn reu heeft ook demodex gehad en het is idd niet besmettelijk. Wat mijn dierenarts wel aanraadde was om de fokker in te lichten zodat de eigenaren van de andere pups geinformeerd konden worden. Deze konden dat bij enige verdenking snel actie ondernemen.

Helaas heeft de fokker hier niks mee gedaan. Veel later kwam ik erachter dat er nog 2 puppen uit het nest demodex hadden gehad, eerder dan bij mijn reu. Als ik het geweten had, was bij hem waarschijnlijk sneller de diagnose gesteld. Zijn eerste kale plek zat namelijk op een plek die niet typisch is voor demodex. Het heeft enige weken geduurt voordat we erachter kwamen. Had de fokker ons gewoon geinformeerd dan had de da gelijk kunnen testen.
dat is even onzinnig gezien de meeste honden drager zijn van de parasiet.
Ja, dat weten jij en ik, maar veel mensen en ook fokkers weten niet eens dat het gros van de honden die mijt bij zich draagt :19: :roll: . Sterker nog, ik denk dat heel veel mensen nog nooit van deze mijt gehoord hebben. Daarom vind ik die reactie niet zo heel onzinnig.
dat je het denkt is op zich niet zo onzinning maar dat je dat blijft doen ondanks de info hier (in dit topic zelfs) en dat je alsnog een foute visie als waarheid verkondigt wel.
Ik ben heel even het spoor bijster :denken: . Heb je het over mij of over Tanja?

Sanchis
Zeer actief

renee-uk schreef:
Sanchis schreef:
renee-uk schreef:
Sanchis schreef: Het schijnt dat gladharige honden er bevattelijker voor zijn.

als je je eigen mening hier neerzet als een feit maak je de kuil die je graaft voor jezelf alleen maar dieper en geloofwaardiger word je daar ook niet door.
toch maar wat meer nuanceren dan de volgende keer, krijg je dit soort reacties ook niet :idea:
Ik ben niet van plan me aan te passen aan jou. Straks wordt ik ook zo :O:
renee-uk
Zeer actief

Sanchis schreef: Ik ben niet van plan me aan te passen aan jou. Straks wordt ik ook zo :O:
nou dan ga je toch fijn verder met je onzin info.
persoonlijk zou ik zo niet bekend willen staan, maar als dat jou niet uitmaakt prima toch :ok:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”