Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke rassen zitten in mijn uitlaathond..

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Welke rassen zitten in mijn uitlaathond..

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Wat doen jullie lelijk zeg :schrik: het gaat er toch om welke rassen er in zitten, niet wie de hond kent en wie de hond het meeste aait en uitlaat.
Maar goed, jullie zullen elkaar allemaal wel irl kennen neem ik dan maar aan.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

Apple schreef:Wat doen jullie lelijk zeg :schrik: het gaat er toch om welke rassen er in zitten, niet wie de hond kent en wie de hond het meeste aait en uitlaat.
Maar goed, jullie zullen elkaar allemaal wel irl kennen neem ik dan maar aan.

Het gaat inderdaad om de rassen, maar die staan dus in het paspoortje, dus hebben de eigenaren dat ook zo aangenomen, dat Mellow er een heel vraagstuk van maakt is allemaal wel leuk, maar wat schiet je ermee op? Je weet het niet, zult het nooit weten, als het hondje maar leuk is en dat is ze!
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

Je mag je toch wel afvragen wat er in dat hondje zit? Ik zie er ook geen berner in maar wat er dan wel in zit moet je mij ook niet vragen :mrgreen:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: En alle BD's zijn sable. Bruin sable, om precies te zijn. Dat zie je dus wel degelijk terug maar ja, ze zijn dus ook bruin. Dus die punten zijn ook bruin. ;)
maar als je het niet ziet omdat de punten ook bruin zijn, hoe kan je dan ooit weten dat het sable ís :scratch: ?
Je ziet het bij de pups, die kleuren op de manier op die bij sable hoort. Ze hebben ook vaak masker, dat zie je ook alleen bij de pups trouwens.
En nadat men jarenlang had gezegd dat BD's sable zijn en masker hebben werd het gen gevonden en werd het met DNA bevestigd ;)

Een BD is niet gewoon bruin, dat is duidelijk. En dat wat er anders is aan die kleur, dat is dus dat het sable is. Net als bij veel Tollers trouwens, die ook niet gewoon rood zijn. Bruin sable komt ook bij tollers heel veel voor namelijk, naast zwart sable en ee..
Ga maar eens aan de ring zitten bij de Tollers en je haalt de verschillende kleurtypes er zo uit. Kom ik wel naast je zitten om je op de details te wijzen waar je dat aan ziet ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Marjoleine schreef:
Inge O schreef:
Marjoleine schreef: En alle BD's zijn sable. Bruin sable, om precies te zijn. Dat zie je dus wel degelijk terug maar ja, ze zijn dus ook bruin. Dus die punten zijn ook bruin. ;)
maar als je het niet ziet omdat de punten ook bruin zijn, hoe kan je dan ooit weten dat het sable ís :scratch: ?
Je ziet het bij de pups, die kleuren op de manier op die bij sable hoort. Ze hebben ook vaak masker, dat zie je ook alleen bij de pups trouwens.
En nadat men jarenlang had gezegd dat BD's sable zijn en masker hebben werd het gen gevonden en werd het met DNA bevestigd ;)

Een BD is niet gewoon bruin, dat is duidelijk. En dat wat er anders is aan die kleur, dat is dus dat het sable is. Net als bij veel Tollers trouwens, die ook niet gewoon rood zijn. Bruin sable komt ook bij tollers heel veel voor namelijk, naast zwart sable en ee..
Ga maar eens aan de ring zitten bij de Tollers en je haalt de verschillende kleurtypes er zo uit. Kom ik wel naast je zitten om je op de details te wijzen waar je dat aan ziet ;)
Hier alvast eentje, m'n eigenste Coda :wink:
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Mellow schreef:Spuit 11 en spuit 11 komen weer om de hoek. :U:
Ik zei niet oppashond, ik zei uitlaathond en voor de rest verwaardig ik mij niet om antwoord te geven.
Ik heb net een hond in moeten laten slapen dus ik wil helemaal geen hond erbij.
Ik heb alleen gezegt dat ik het een super mooi diertje vondt, that's it maar als jullie er meer van willen maken, be my guest.
Ik zal de foto verwijderen.
Annestiekje schreef:spuit 11 pardon... dat moet je me recht in mij gezicht zeggen...
Dit is wat ik door krijg omdat het bazinnetje hier vanmiddag was om haar te brengen en dit bruine apie nu naast me ligt te spelen met een bal. En dan nog ... Uitlaat hond... toevallig dat het je 1 keer overkomen is

En dat je er geen antwoord op wilt geven .. zegt mij genoeg ... want het wordt je te heet aan de voeten..
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Jeetje wat een agressie. Wat maakt het nu uit dat zij vraagt welke rassen erin kunnen zitten? Ze zegt toch helemaal niet dat de eigenaars zeggen dat ze 100% zeker zijn. Ze zegt ook niks lulligs, alleen dat het een hele leuke hond is. Ik snap dus even niet wat ze verkeerd doet hier? Dat zal dus wel oud zeer zijn van een eerdere aanvaring tussen jullie. Lijkt wel bonje met de hondenhulpjes...... :hmmm: Je bent haar uitlaat niet, IK BEN HAAR OPPAS. En dan zo agressief. Jeetje....

Moet ze weg? Want ik neem aan dat Mellow niet zomaar vraagt of ze al weten of ze de hond wel of niet gaan houden? En stel dat zij de hond zou willen? Is daar iets mis mee? Als je een leuke hond weet die op de schopstoel zit dan mag je toch wel vragen aan de eigenaren of ze al weten of ze haar weg doen? Dan kan je tenminste je voorbereidingen treffen als je haar evt wil nemen.

Ik zie even totaal niet wat het probleem is. En er staat een foto met een hele normale vraag? Als iemand een foto van Bas maakt als ik die meegeef om uit te laten dan lig ik daar echt niet wakker van hoor. Wat maakt mij dat nu uit? Als er nu bij stond dat ze heel zielig was en slecht verzorgd werd dan werd het anders. Dit is helemaal niet erg :denken:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:oh maar als je het zo uitlegt geloof ik het hoor, daarvoor hoef ik niet naast de ring te zitten :F: . dat er in tollers sable kón zitten wist maar niet dat het zo vaak voorkwam - bij een bd heb ik het nog nooit gezien dus zag geen verschil met een zeer donkerblonde hovawart (die niet sable is uiteraard).
Het is wel leuk hoor, naast de ring zitten. Tollermensen beseffen namelijk niet dat sable er ook in bruin kan zijn dus die herkennen dat niet als zodanig :P

Bij de BD is het fokzuiver, alle BD's zijn bruin sable. Ze hebben niet allemaal masker, maar aangezien A-locus zorgt dat masker vager worden merkt niemand daar wat van - niet of ze het hebben en niet of het ontbreekt ;)
Als een BD niet bruin sable is, wat zou hij dan zijn? Hij heeft immers bruine slijmvliezen en een bruine neus?
Bij deze pups zie je dat duidelijk en je ziet ook dat de linker masker heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Marjoleine schreef:Bij de BD is het fokzuiver, alle BD's zijn bruin sable. Ze hebben niet allemaal masker, maar aangezien A-locus zorgt dat masker vager worden merkt niemand daar wat van - niet of ze het hebben en niet of het ontbreekt ;)
Als een BD niet bruin sable is, wat zou hij dan zijn? Hij heeft immers bruine slijmvliezen en een bruine neus?
Bij deze pups zie je dat duidelijk en je ziet ook dat de linker masker heeft.

Afbeelding
En wat zijn de BD's met een zwart masker dan Marjoleine,of maakt dat niet uit een bruin of zwart masker?
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tineke schreef:En wat zijn de BD's met een zwart masker dan Marjoleine,of maakt dat niet uit een bruin of zwart masker?
Ja, dat maakt uit.
Zwart is dominant over bruin en bruin is dus fokzuiver.

En om dan terug te komen op je vraag en ervan uit gaande dat de ouders "gewone" BD's zijn: BD's met een zwart masker zijn honden waarvan ik een ouderschapstest zou willen ;)

Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Maeve schreef:
Marjoleine schreef:
Inge O schreef:

Hier alvast eentje, m'n eigenste Coda :wink:
Afbeelding
is dit zwart sable dan manon? Ik snap er nu niets meer van hahaha
Tineke
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Tineke schreef:En wat zijn de BD's met een zwart masker dan Marjoleine,of maakt dat niet uit een bruin of zwart masker?
Ja, dat maakt uit.
Zwart is dominant over bruin en bruin is dus fokzuiver.

En om dan terug te komen op je vraag en ervan uit gaande dat de ouders "gewone" BD's zijn: BD's met een zwart masker zijn honden waarvan ik een ouderschapstest zou willen ;)
Het is wel gewoon toegestaan in het ras :wink: ,het komt inderdaad wel minder vaak voor dan een rood masker maar het is ook minder populair.
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tineke schreef:Het is wel gewoon toegestaan in het ras :wink: ,het komt inderdaad wel minder vaak voor dan een rood masker maar het is ook minder populair.
Jaja, dat weet ik ;)
Maar als de ouders rood zijn en daar komt een zwarte uit, dán dus die ouderschapstest ;)
Je ziet trouwens zelden meer zwarte BD's, mensen vinden niet dat dat hoort volgens mij.
En je hebt een dominante kleur er natuurlijk zo uitgefokt.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:is dit zwart sable dan manon? Ik snap er nu niets meer van hahaha
Het kenmerk van sable is dat de haren taankleurig zijn met zwarte dan wel bruine punten.
Voor de duidelijkheid: taankleur is wat in het Engels dus tan is ;)

Als een hond sable is en toont, hangt de uitingsvorm af van wat hij op B-locus heeft.
Is hij daar BB of Bb, dan zijn de haarpunten zwart.
Is hij op B-locus bb, dan zijn de haarpunten bruin.

Aan jou nu de vraag, sbientje, welke kleur hebben de haarpunten van Coda?

Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
sbientje schreef:is dit zwart sable dan manon? Ik snap er nu niets meer van hahaha
Het kenmerk van sable is dat de haren taankleurig zijn met zwarte dan wel bruine punten.
Voor de duidelijkheid: taankleur is wat in het Engels dus tan is ;)

Als een hond sable is en toont, hangt de uitingsvorm af van wat hij op B-locus heeft.
Is hij daar BB of Bb, dan zijn de haarpunten zwart.
Is hij op B-locus bb, dan zijn de haarpunten bruin.

Aan jou nu de vraag, sbientje, welke kleur hebben de haarpunten van Coda?
nou ja, niet zwart, maar coda heeft toch een zwarte neus enzo, BB/Bb? daarom snapte ik het niet
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Afbeelding
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Als een BD niet bruin sable is, wat zou hij dan zijn? Hij heeft immers bruine slijmvliezen en een bruine neus?
gewoon hetzelfde als een zeer donkerblonde hovawart met een wisselneus :oeps: ?
:LOL:
Okee. Nee dus. Want als je die haren goed bekijkt (wat je natuurlijk niet doet, waarom zou je een BD gaan zitten vlooien), zie je dat de punten donkerder zijn en dat heeft een blond wartje niet.
En een blond wartje heeft ook geen bruine slijmvliezen. Daar hoef je die BD niet voor te vlooien trouwens, dat verschil is best duidelijk ;)

Kijk maar, deze is zowat rood, maar die slijmvliezen (lippen dus), die zijn nog steeds zwart:
Afbeelding

Afbeelding

Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Marjoleine schreef:[

Kijk maar, deze is zowat rood, maar die slijmvliezen (lippen dus), die zijn nog steeds zwart:
Afbeelding
Wauw, dit is echt hogere genkunde op de late avond.

Ik DENK dat ik zie wat je bedoelt, maar het zou nog duidelijker zijn als je een voorbeeld hebt waarbij die slijmvliezen (lippen) een andere kleur hebben.... Maar dat is dan vast weer teveel gevraagd :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jokkebrok schreef:Ik DENK dat ik zie wat je bedoelt, maar het zou nog duidelijker zijn als je een voorbeeld hebt waarbij die slijmvliezen (lippen) een andere kleur hebben.... Maar dat is dan vast weer teveel gevraagd :wink:
Ja, dan moet je dus even een pagina terug en dan die Bordeauxtjes bekijken. Die hebben bruine slijmvliezen. Die zijn dan ook bruin sable.
Deze blonde hovawart is recessief geel en de basis is zwart.

Even voor de duidelijkheid:
de basiskleur zie je altijd aan de kleur van de neus en de slijmvliezen, en de basiskleur, dat is dus B-locus.

Afbeelding

Jokkebrok

Marjoleine schreef:
Jokkebrok schreef:Ik DENK dat ik zie wat je bedoelt, maar het zou nog duidelijker zijn als je een voorbeeld hebt waarbij die slijmvliezen (lippen) een andere kleur hebben.... Maar dat is dan vast weer teveel gevraagd :wink:
Ja, dan moet je dus even een pagina terug en dan die Bordeauxtjes bekijken.
Nou dat heb ik gedaan en inderdaad..... :D

Deze gein is niets ten nadele van jouw lessen Marjolein want die volg ik graag met grote interesse. Maar het is gewoon handig als je bij jouw theorie ook heeeeeel veeeel praktijkvoorbeeldjes ziet. En dat mist hier op deze plek een beetje. Dat neemt echter nog steeds niet weg dat ik het in ieder geval heel waardevol vind. Al die info, dank daarvoor dus!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jokkebrok schreef:Nou dat heb ik gedaan en inderdaad..... :D

Deze gein is niets ten nadele van jouw lessen Marjolein want die volg ik graag met grote interesse. Maar het is gewoon handig als je bij jouw theorie ook heeeeeel veeeel praktijkvoorbeeldjes ziet. En dat mist hier op deze plek een beetje. Dat neemt echter nog steeds niet weg dat ik het in ieder geval heel waardevol vind. Al die info, dank daarvoor dus!
Nou, gelukkig maar.

Ik vind dat wie wat wil leren daar wel wat voor mag doen.
Hapsnap wat lezen en plaatjes vragen, dan ben je bij mij verkeerd.
Iedereen weet dat ik altijd en overal bereid ben uitgebreid uit te leggen maar als die plaatjes er al gewoon staan heb je niet gelezen. Gemakzucht dient de mens blijkbaar. :roll:
Ik denk zomaar dat ik meer dan uitstekend weet hoe ik dingen over moet brengen, dank je wel.

Afbeelding

Jokkebrok

Marjoleine schreef: Gemakzucht dient de mens blijkbaar. :roll:
Ik denk zomaar dat ik meer dan uitstekend weet hoe ik dingen over moet brengen, dank je wel.
Godschristus, ik beloof hierbij plechtig dat ik nooit meer alleen het staartje van een topic zal lezen en vervolgens ga reageren.

Tjezus Marjoleine, ik denk zomaar dat jij meer dan uitstekend weet hoe je mensen tegen je kunt keren. Is tevens ook een buitengewoon geschikte eigenschap voor iemand die de wereld wil interesseren voor het een of het ander. :roll:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Jokkebrok schreef:
Marjoleine schreef: Gemakzucht dient de mens blijkbaar. :roll:
Godschristus, ik beloof hierbij plechtig dat ik nooit meer alleen het staartje van een topic zal lezen en vervolgens ga reageren.

Tjezus Marjoleine, ik denk zomaar dat jij meer dan uitstekend weet hoe je mensen tegen je kunt keren. Is tevens ook een buitengewoon geschikte eigenschap voor iemand die de wereld wil interesseren voor het een of het ander. :roll:
Moet jij niet naar bed? :80:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Tineke
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Tineke schreef:Het is wel gewoon toegestaan in het ras :wink: ,het komt inderdaad wel minder vaak voor dan een rood masker maar het is ook minder populair.
Jaja, dat weet ik ;)
Maar als de ouders rood zijn en daar komt een zwarte uit, dán dus die ouderschapstest ;)
Je ziet trouwens zelden meer zwarte BD's, mensen vinden niet dat dat hoort volgens mij.
Je ziet ze minder die zwartmaskers ,dat is altijd al zo geweest.
Maar ze zaten dus wel gewoon in het nest bij de roodmaskers dus wel bij zuivere bd's .
Ook in landen waar dna tests verplicht zijn.
Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Ja, dan moet je dus even een pagina terug en dan die Bordeauxtjes bekijken. Die hebben bruine slijmvliezen. Die zijn dan ook bruin sable.
Deze blonde hovawart is recessief geel en de basis is zwart.

Even voor de duidelijkheid:
de basiskleur zie je altijd aan de kleur van de neus en de slijmvliezen, en de basiskleur, dat is dus B-locus.
Ja okee, maar waarom is Coda dan een bruinsable, die heeft (had) toch geen bruine neus en slijmvliezen?
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Tineke schreef:
Marjoleine schreef:
Jaja, dat weet ik ;)
Maar ze zaten dus wel gewoon in het nest bij de roodmaskers dus wel bij zuivere bd's .
dat zou toch niet moeten kunnen lijkt me :D
Tineke
Zeer actief

sbientje schreef:
Tineke schreef:
Marjoleine schreef:
Jaja, dat weet ik ;)
dat zou toch niet moeten kunnen lijkt me :D
Ja hoe het genetisch zit weet ik niet maar ik heb nesten gezien waarin het zo was.
Marjoleine kan dat wellicht wel uitleggen ,ik weet daar het antwoord niet op :wink:
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Hier zie je een zwartmasker en lees je wat erover gezegd wordt, wellicht geeft dat wat duidelijkheid.
De neus is dan wel zwart.

http://www.bordeauxdogherplaatsing.nl/rasstandaard.html
Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Contacteer:

nou ja, als roodmasker bb is en zwartmasker Bb of BB, dan kan uit twee roodmaskers nooit een zwarte rollen iig..
Tineke
Zeer actief

sbientje schreef:nou ja, als roodmasker bb is en zwartmasker Bb of BB, dan kan uit twee roodmaskers nooit een zwarte rollen iig..
Nee inderdaad dat kan niet ,maar er kan wel rood en zwart inzitten :wink:

Marjoleine heeft het dus ,zoals altijd bij het rechte eind :wink:

http://www.bordeauxdogclub.nl/masterclass.asp
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”