3. "koud geslingerde honing", is een flauwekul benaming, omdat honing warm niet te slingeren is, vanwege de raten die op relatief lagere temperaturen al verweken of smelten.
Wat bedoelen ze hier nu weer mee
Moderator: moderatorteam

Pepie schreef:2. "(echte) Bijenhoning", honing is altijd afkomstig van de bijen. Op honing lijkend product dat niet van de bijen afkomstig is, mag wettelijk de naam honing niet dragen.
Dat staat in de warenwet. Vroeger was er ook namaak honing. Net als namaak boter. Wat wij nu margarine noemen.
3. "koud geslingerde honing", is een flauwekul benaming, omdat honing warm niet te slingeren is, vanwege de raten die op relatief lagere temperaturen al verweken of smelten.
Koud geslingerde honing is geen flauwekul benaming. De raten worden ontzegeld en in een slinger gezet. Door aan de slinger te draaien vliegt de honing uit de raten.
In het buitenland persen ze de honing vaak uit de voorverwarmde raten. De honing wordt dan nog dunner, dus de opbrengst groter.
Wat bedoelen ze hier nu weer mee
Ach, de beste man is in de 70, dus dat kan best. Feit is wel dat hij dit al meer dan 40 jaar doet, een flinke opbrengst heeft en iedereen in de omgeving hem om raad komt vragen. En die zwermen zijn nooit tot overlast geweest, hij weet ze altijd weer te vangen.nyckle schreef:Dat er drie zwermen zijn geweest zegt niks over of het wel of niet goed gaat met de bijen. Meer over de onoplettendheid van de imker.Floortje schreef:Dan heb ik mazzel denk ik. Ik werk in de randstad op een biologische GGZ zorgboerderij en we hebben een hobby-imker op het terrein. Wij hebben meer dan voldoende honing. Ook 3x een zwerm gehad, dus met zijn volken zit het wel goedMarjoleine schreef:Veel moeite.Floortje schreef:Imkerij is helemaal hot op het moment, dus met een beetje moeite kan je vaak wel een adresje in de buurt vinden
Imkerij mag dan hot zijn, met de bijen gaat het niet zo best.
Een vriendin van mij is imker en die heeft nog maar één volk over. Ik begrijp van haar dat het overal treurig gesteld is.
Ik geloof zomaar niet dat er hier imkers zijn trouwens.
Goldendelicious schreef:De bijenstand is per regio verschillend en ook afhankelijk of er bio-dynamisch wordt geïmkerd of dat er meer industriële technieken worden toegepast, die mede verantwoordelijk zijn voor zwakte van een bijenvolk.
http://www.gwl-terrein.nl/files/BioImkerenGWL.pdf
Ik ben geen bedrijfsmethode tegengekomen. Geloof me er bestaan tientallen bedrijfsmethoden.
Ja, hier zeker ook honingvoorstanders. 3 honden die er verzot op zijn. Een paar x per week gewone imkerhoning en tijdens ziekte een goede kwaliteit Manuka honing.
Misschien vind je dit leuk om te lezen. Even scrollen naar 'Rauwe honing':
http://www.rauwevoedingvoorhonden.nl/Ontwormen.htm
Dit is al jaren bekend bij imkers. Maar leuk om te lezen.
Manuka is dus een plant uit Australië als ik het goed heb begrepen.Goldendelicious schreef:Pure Gold is gecertificeerd, evenals Manuka Health, Comvita en NZHealth Naturally.
Hoe komen ze aan bijengif?Koninginnegelei
Koninginnegelei (Royal Jelly) wordt door bijen -door klieren in de kop- afgescheiden als voeding voor de koningin. De gelei is een melk-witte substantie die wordt gewonnen zonder dat er bijen voor sterven. Het is bijzonder rijk is aan mineralen en sporenelementen en wordt toegepast in geneeskrachtige middelen en huidcrèmes. Daarnaast bevat het enzymen en andere waardevolle eiwitten alsmede vetten en suikers. Tevens bevat de gelei panthenol (pro vitamine B5). Deze vitamine wordt als schoonheidsvitamine beschouwd, die huid en haar verzorgt, huidirritaties en roodheid vermindert, de afweerkracht van het slijmvlies verhoogt en de wondheling bevordert. Geen wonder dus, dat koninginnegelei bij vele huidproblemen hulp kan bieden.
De Chinezen hebben een lange traditie in het gebruik van de Royal Jelly om het verouderingsproces te vertragen.
Ik denk, dat vrouw Thieme deze producten in elk geval niet zal gebruiken, als ze weet hoe ze worden verkregen. Ze is tegen op de jacht. Dus zal ze ook wel tegen zijn op de honingjacht. Vooral de commerciële honingjacht.Bijzonder bijvriendelijk
Het gif wordt altijd op een diervriendelijke manier van de bijen afgenomen, zonder dat dit invloed heeft op de levensduur, het welzijn en het normale functioneren van de bij.
Verkoopadviesprijs: Manuka Doctor’s ApiNourish Rejuvenating Face Mask 50 ml € 59,99
De producten van Manuka Doctor zijn exclusief verkrijgbaar bij De Tuinen.

Biologisch?nyckle schreef:Als ik het zo lees, is Manuka meer een handels naam. Ik kan jullie nu al vertellen,dat dit niet bio-dynamisch gewonnen honing is.
Hoe komen ze aan koninginnengelei?
bron:http://www.manuka-huidverzorging.nl/nl/ ... -bijenwas-Hoe komen ze aan bijengif?Koninginnegelei
Koninginnegelei (Royal Jelly) wordt door bijen -door klieren in de kop- afgescheiden als voeding voor de koningin. De gelei is een melk-witte substantie die wordt gewonnen zonder dat er bijen voor sterven. Het is bijzonder rijk is aan mineralen en sporenelementen en wordt toegepast in geneeskrachtige middelen en huidcrèmes. Daarnaast bevat het enzymen en andere waardevolle eiwitten alsmede vetten en suikers. Tevens bevat de gelei panthenol (pro vitamine B5). Deze vitamine wordt als schoonheidsvitamine beschouwd, die huid en haar verzorgt, huidirritaties en roodheid vermindert, de afweerkracht van het slijmvlies verhoogt en de wondheling bevordert. Geen wonder dus, dat koninginnegelei bij vele huidproblemen hulp kan bieden.
De Chinezen hebben een lange traditie in het gebruik van de Royal Jelly om het verouderingsproces te vertragen.
bron:http://www.beautynieuws.nl/nieuws/1941/ ... -Face-MaskIk denk, dat vrouw Thieme deze producten in elk geval niet zal gebruiken, als ze weet hoe ze worden verkregen. Ze is tegen op de jacht. Dus zal ze ook wel tegen zijn op de honingjacht. Vooral de commerciële honingjacht.Bijzonder bijvriendelijk
Het gif wordt altijd op een diervriendelijke manier van de bijen afgenomen, zonder dat dit invloed heeft op de levensduur, het welzijn en het normale functioneren van de bij.
Verkoopadviesprijs: Manuka Doctor’s ApiNourish Rejuvenating Face Mask 50 ml € 59,99

Op de rest kom ik terug.Goldendelicious schreef:Biologisch?nyckle schreef:Als ik het zo lees, is Manuka meer een handels naam. Ik kan jullie nu al vertellen,dat dit niet bio-dynamisch gewonnen honing is.
Hoe komen ze aan koninginnengelei?
bron:http://www.manuka-huidverzorging.nl/nl/ ... -bijenwas-Hoe komen ze aan bijengif?Koninginnegelei
Koninginnegelei (Royal Jelly) wordt door bijen -door klieren in de kop- afgescheiden als voeding voor de koningin. De gelei is een melk-witte substantie die wordt gewonnen zonder dat er bijen voor sterven.
Dit is een dikke leugen!! Royal Jelly wordt gewonnen bij het breken van de zwermcellen. De toekomstige koninginnen, wordt dus om zeep geholpen door de imker.
Het is bijzonder rijk is aan mineralen en sporenelementen en wordt toegepast in geneeskrachtige middelen en huidcrèmes. Daarnaast bevat het enzymen en andere waardevolle eiwitten alsmede vetten en suikers. Tevens bevat de gelei panthenol (pro vitamine B5). Deze vitamine wordt als schoonheidsvitamine beschouwd, die huid en haar verzorgt, huidirritaties en roodheid vermindert, de afweerkracht van het slijmvlies verhoogt en de wondheling bevordert. Geen wonder dus, dat koninginnegelei bij vele huidproblemen hulp kan bieden.
Net als de hoorn van de neushoorn goed is voor de potentie?
bron:http://www.beautynieuws.nl/nieuws/1941/ ... -Face-MaskIk denk, dat vrouw Thieme deze producten in elk geval niet zal gebruiken, als ze weet hoe ze worden verkregen. Ze is tegen op de jacht. Dus zal ze ook wel tegen zijn op de honingjacht. Vooral de commerciële honingjacht.Bijzonder bijvriendelijk
Je pakt een bij bij de lurven, en laat hem ergens in steken. Dat doe je 50.000 maal om een ons gif te krijgen. Mag ik even lachen?
Nieuw Zeeland maakt geen gebruik van antibiotica voor ziektebestrijding in de bijenteelt. De bijenkorf wordt vervaardigd uit natuurlijke producten waarbij vertouwd wordt op het gebruik van natuurlijke behandeling in plaats van chemische conserverings- en bestrijdingsmiddelen. De bijenkorven worden gehouden op het platteland, meestal vele kilometers verwijderd van enige menselijke activiteit.
Anders dan controles op de varroa-mijt, volgen de Nieuw Zeelandse imkers de principes van de biologische productie voor honing.
Manuka Health werking is gecertificeerd biologisch voor de verwerking van biologische honing. Dit is hetzelfde systeem dat wij zowel gebruiken voor biologische- als conventionele honing.
'Manuka' is geen handelsnaam. Manuka honing en afgeleiden zijn natuurproducten en diverse partijen hebben handelsnamen met daarin de naam 'Manuka' verwerkt. Bij mijn weten houden de imkers voor Manuka Health er geen dieronvriendelijke productiemethodes op na.
![]()
Producten zoals stuifmeelkorrels, royal jelly en propolis zijn schaars. Het lijkt niet zinvol om bijenvolken zover uit te melken voor commercieel gewin, al weet ik dat bij bepaalde niet Manuka honing merken dat wel degelijk wordt gedaan.
Manuka Health houdt zich voornamelijk bezig met duurzaamheidsprojecten op landbouwgebied en ekologisch management, ten behoeve van het behoud van hun bijenvolken.
Code: Selecteer alles
'Manuka' is geen handelsnaam. Manuka honing en afgeleiden zijn natuurproducten en diverse partijen hebben handelsnamen met daarin de naam 'Manuka' verwerkt. Bij mijn weten houden de imkers voor Manuka Health er geen dieronvriendelijke productiemethodes op na.
:wink:
Producten zoals stuifmeelkorrels, royal jelly en propolis zijn schaars. Het lijkt niet zinvol om bijenvolken zover uit te melken voor commercieel gewin, al weet ik dat bij bepaalde niet Manuka honing merken dat wel degelijk wordt gedaan.
Manuka Health houdt zich voornamelijk bezig met duurzaamheidsprojecten op landbouwgebied en ekologisch management, ten behoeve van het behoud van hun bijenvolken.Moet dat dan? Mijn honden eten ook boterhammetjes en mandarijntjes...nyckle schreef:[
Bovendien, ben ik benieuwd, welke hond zijn neus steekt in een bijenkast. Is honing wel natuurlijk voer voor honden?

nyckle schreef:Al sinds eeuwen is er een symbiose, tussen mens en honingbij. Dat wil zeggen, dat in elk geval hier in Nederland de bij niet zonder imker kan, en zonder bij geen honing.Code: Selecteer alles
'Manuka' is geen handelsnaam. Manuka honing en afgeleiden zijn natuurproducten en diverse partijen hebben handelsnamen met daarin de naam 'Manuka' verwerkt. Bij mijn weten houden de imkers voor Manuka Health er geen dieronvriendelijke productiemethodes op na. :wink: Producten zoals stuifmeelkorrels, royal jelly en propolis zijn schaars. Het lijkt niet zinvol om bijenvolken zover uit te melken voor commercieel gewin, al weet ik dat bij bepaalde niet Manuka honing merken dat wel degelijk wordt gedaan. Manuka Health houdt zich voornamelijk bezig met duurzaamheidsprojecten op landbouwgebied en ekologisch management, ten behoeve van het behoud van hun bijenvolken.
Ondertussen is de Nederlandse zwarte bij vervangen door de Carnica, Buckfast, en alle mengelingen er tussen.
Rond 1970 werden de volken besmet met de varoa mijt. Deze mijt veroorzaakte ziektes bij de bijen. Nosema was een van de ziektes. Natuurlijk sprong de chemie er op in. Bayer ontwikkelde Apisan. Dit product liet sporen chemicaliën achter in de honing. Mijten werden resistent.
Bio-Imkers probeerden deze mijt, met middelen te bestrijden. En ze probeerden dit met mierenzuur. Een zuur dat al in de honing aanwezig is. Wel op een moment, dat er geen honing voor consumptie werd afgenomen.
Later werd ook oxaalzuur geprobeerd. Resultaat was, dat de volken redelijk in stand bleven, ook al was het worstelen. Nog later werden esoterische oliën ingezet.
Tot hier de geschiedenis in het kort hier in Nederland.
De honing hier in Nederland is dus veilig, wat betreft chemicaliën. Er wordt gewerkt met middelen, die van nature in de honing zit, op momenten, dat er niet honing geoogst wordt.
Ik heb helemaal geen idee hoe de honing en de bijenteelt is in Nieuw zeeland en Australië is, maar ik heb wel een onderbuikgevoel, dat er wel degelijk een commercieel belang is. Let op de prijzen!
Bovendien, ben ik benieuwd, welke hond zijn neus steekt in een bijenkast. Is honing wel natuurlijk voer voor honden? Volgens de laatste berichten niet eens voor kleine kinderen.
Ik wik de link met Beefree niet eens maken. Dat is, laat de natuur z'n gang gaan. Ik kan me er niet in vinden. Zie naar de Oostvaardersplassen.
Ik heb nergens geschreven dat honing slecht is. Ik heb ook geen bewijzen. Het kan evengoed slecht uitpakken! Er is n.l geen bewijs, dat honing goed is voor honden.Kells schreef:Hier hebben ze recent allemaal kennelhoest gehad. Alleen de oudste kreeg antibiotica en de rest niks! Ze kregen wel allemaal nat (gemaakt) voer en honing door het drinkwater.nyckle schreef:Ik zou als mijn hond kennelhoest heeft naar de dierenarts gaan, ipv de hond honing voeren. Ik heb veel vertrouwen in honing, maar niet alle. Honing is zeker geen antibiotica!malinois schreef:Met kennelhoest en/of maagzuur oprispingen. De goedkoopste uit de supermarkt.
Maar móet het goed zijn dan? Als ik nu vind dat het werkt tegen kennelhoest, dus de keel verzacht en tegen zure oprispingen door het door de warme melk te doen dan is dat voor dat doel goed. Ze krijgen dat toch niet 24/7?nyckle schreef:Ik heb nergens geschreven dat honing slecht is. Ik heb ook geen bewijzen. Het kan evengoed slecht uitpakken! Er is n.l geen bewijs, dat honing goed is voor honden.Kells schreef:Hier hebben ze recent allemaal kennelhoest gehad. Alleen de oudste kreeg antibiotica en de rest niks! Ze kregen wel allemaal nat (gemaakt) voer en honing door het drinkwater.nyckle schreef:Ik zou als mijn hond kennelhoest heeft naar de dierenarts gaan, ipv de hond honing voeren. Ik heb veel vertrouwen in honing, maar niet alle. Honing is zeker geen antibiotica!malinois schreef:Met kennelhoest en/of maagzuur oprispingen. De goedkoopste uit de supermarkt.

Wat een flauwekul reactie. Ik stop dan ook met mijn bijdrage.nyckle schreef:Wij van wc-eend? en de rest?
Ik denk, dat je honing overschat. Ik heb aangegeven hoe het hier is Nederland gaat. Vertel jij nu eens waar die Royal troep-of -zo enz. vandaan komt. Verbind dat nog eens met jou inbreng met Beesfree of zo.
Dan denk ik, dat er iemand zit te dromen.
Als er dan nog eens iemand zit te beweren, dat honing natuurlijk voedsel voor honden is, dan kan ik me indenken, dat er mensen de draad kwijt raken.![]()
Jou hond mag inbreken in mijn bijenkast! Gevolgen zijn helemaal voor jou. Ik denk, dat je dit aanbod niet aanneemt.
Honden en bijen "lusten elkaar niet zo".
Kijk nog eens een keer, ik vind jou verweer heel slap.