Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
nathalie schreef:Ze hoort zo'n 7,5 kilo te wegen zeg je. 2% daarvan is 150 gram. Nou zitten de meeste redelijk actieve huishonden die ik ken, daar toch echt onder. Bij een kleintje zou ik er niet veel onder gaan zitten, maar toch ook wel wat.
5 snoepjes voor een hondje wat klein is en ook nog eens fors overgewicht heeft, vind ik ook te veel. Rijstewafel zou wel kunnen als ze dat lust. Of wortel/komkommer.
Ze moet wel echt meer gaan bewegen, dat kan ook makkelijk in huis of in de tuin.
Heel erg bedankt. Ik maak even een samenvatting ervan om te kijken of ik het goed begrijp nu.
Voeding: ik geef in de ochtend 50 gram rodi en met avondeten 75 gram rodi.
Als tussendoortje geef ik 1 rijstwafel, als snoepjea verdeeld over de dag.
Beweging: elke dag met uitlaten minimaal 15 minuten, en per dag 5 minuten langer lopen.
In huis of tuin (kijken of het lukt) spelen/laten spelen.
Klopt het zo?
Hoeveel zou ze dan per week of per maand af 'horen' te vallen?
Heel erg bedankt!
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Geen hele rijstwafel. En haar eten verstoppen, het moeilijker maken. Kost meer energie
Hoeveel ze af zou vallen? Geen idee. Zal niet heel veel zijn hoor.
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15 True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10 Candy, voor altijd in mijn gedachten http://www.greyblessings.nl
Bommel stond bij mij op een heel streng dieet en kreeg maar 100 gram kvv per dag. Uitsluitend paard ivm uitsluiten allergie maar ook omdat dat zo mager is. Als tussendoortje komkommer, stukje appel of rauwe worteltjes. Hij kon eerst alleen naar de lantaarnpaal lopen, een half jaar later liep hij 6 kilometer. Het heeft meer dan zes maanden geduurd voor hij op het juiste gewicht was. Nogmaals denk in onsjes en niet in kilo's. Ieder onsje is er 1.
Mijn honden wegen 5,5 keer zoveel als jouw hondje (55 kg) en krijgen 2keer zoveel voer (500gr.).
Ik denk dat je nog veel minder kunt geven. Wat erin gaat moet minder zijn dan de energie die verbruikt wordt per dag en dat is blijkbaar nog niet het geval.
Safari schreef:Bommel stond bij mij op een heel streng dieet en kreeg maar 100 gram kvv per dag. Uitsluitend paard ivm uitsluiten allergie maar ook omdat dat zo mager is. Als tussendoortje komkommer, stukje appel of rauwe worteltjes. Hij kon eerst alleen naar de lantaarnpaal lopen, een half jaar later liep hij 6 kilometer. Het heeft meer dan zes maanden geduurd voor hij op het juiste gewicht was. Nogmaals denk in onsjes en niet in kilo's. Ieder onsje is er 1.
Oke bedankt, dan weet ik ongeveer hoelang het kan duren Voor ons mensen lijkt 3/4 kg namelijk niet veel haha maar voor honden natuurlijk wel.
Pemba schreef:Bij Misty was er in 2 maand tijd een kilo af, dus dat gaat echt langzaam. Maar voor zo'n kleine hond is het natuurlijk wel veel.
nathalie schreef:
Mina2006 schreef:
nathalie schreef:Ze hoort zo'n 7,5 kilo te wegen zeg je. 2% daarvan is 150 gram. Nou zitten de meeste redelijk actieve huishonden die ik ken, daar toch echt onder. Bij een kleintje zou ik er niet veel onder gaan zitten, maar toch ook wel wat.
5 snoepjes voor een hondje wat klein is en ook nog eens fors overgewicht heeft, vind ik ook te veel. Rijstewafel zou wel kunnen als ze dat lust. Of wortel/komkommer.
Ze moet wel echt meer gaan bewegen, dat kan ook makkelijk in huis of in de tuin.
Heel erg bedankt. Ik maak even een samenvatting ervan om te kijken of ik het goed begrijp nu.
Beweging: elke dag met uitlaten minimaal 15 minuten, en per dag 5 minuten langer lopen.
Klopt het zo?
Heel erg bedankt!
Geen hele rijstwafel. En haar eten verstoppen, het moeilijker maken. Kost meer energie
Hoeveel ze af zou vallen? Geen idee. Zal niet heel veel zijn hoor.
Nawosh schreef:Mijn honden wegen 5,5 keer zoveel als jouw hondje (55 kg) en krijgen 2keer zoveel voer (500gr.).
Ik denk dat je nog veel minder kunt geven. Wat erin gaat moet minder zijn dan de energie die verbruikt wordt per dag en dat is blijkbaar nog niet het geval.
Hoeveel zou je adviseren? Voor nu 100 gram per dag en dat opvoeren als ze ook meer beweging krijgt (of teveel af valt)?
Safari schreef:Bommel stond bij mij op een heel streng dieet en kreeg maar 100 gram kvv per dag. Uitsluitend paard ivm uitsluiten allergie maar ook omdat dat zo mager is. Als tussendoortje komkommer, stukje appel of rauwe worteltjes. Hij kon eerst alleen naar de lantaarnpaal lopen, een half jaar later liep hij 6 kilometer. Het heeft meer dan zes maanden geduurd voor hij op het juiste gewicht was. Nogmaals denk in onsjes en niet in kilo's. Ieder onsje is er 1.
Hoeveel woog en weegt Bommel? (nav mijn vraag aan Nawosh)
Nawosh schreef:Ik zou inderdaad beginnen bij 100gr. Als ze dan op gewicht is kun je eventueel langzaam ophogen en kijken met hoeveel ze stabiel blijft.
Jeetje wat zijn jullie allemaal zo snel haha ik hou het niet meer bij
Erg bedankt Dan ga ik dat doen. Ik hou jullie op de hoogte
Oke bedankt, dan weet ik ongeveer hoelang het kan duren Voor ons mensen lijkt 3/4 kg namelijk niet veel haha maar voor honden natuurlijk wel!
Verkijk je er niet op hoor. mina moet meer dan een kwart van haar lichaamsgewicht kwijt. In verhouding is dat iemand van zestig kilo die er vijftien af moet vallen. Dat is echt heel veel.
Oke bedankt, dan weet ik ongeveer hoelang het kan duren Voor ons mensen lijkt 3/4 kg namelijk niet veel haha maar voor honden natuurlijk wel!
Verkijk je er niet op hoor. mina moet meer dan een kwart van haar lichaamsgewicht kwijt. In verhouding is dat iemand van zestig kilo die er vijftien af moet vallen. Dat is echt heel veel.
Bommel woog 12,6 toen ik hem kreeg en 8,2 uiteindelijk.
Bommel woog 12,6 toen ik hem kreeg en 8,2 uiteindelijk.
Ik weet niet waar Mina niet tegen kan, maar wellicht kan je er voor kiezen om een kkv van alleen paard te geven. Paard is een mager soort vlees, scheelt weer met rodi waar allerlei (vettere) diersoorten in zitten.
En ik zou inderdaad zorgen dat ze voor al het eten moet werken en geef haar taken in huis. Kan heel simpel zijn om haar bijvoorbeel te leren apporteren. brengt ze het voorwerp terug. Hapje van haar ochtendmaaltijd. Dan leert ze het zo! En zo kan je nog veel meer taken bedenken. Daarnaast zou ik langzaam inderdaad de wandelingen verlengen.
Evertje schreef:Ik weet niet waar Mina niet tegen kan, maar wellicht kan je er voor kiezen om een kkv van alleen paard te geven. Paard is een mager soort vlees, scheelt weer met rodi waar allerlei (vettere) diersoorten in zitten.
En ik zou inderdaad zorgen dat ze voor al het eten moet werken en geef haar taken in huis. Kan heel simpel zijn om haar bijvoorbeel te leren apporteren. brengt ze het voorwerp terug. Hapje van haar ochtendmaaltijd. Dan leert ze het zo! En zo kan je nog veel meer taken bedenken. Daarnaast zou ik langzaam inderdaad de wandelingen verlengen.
Hoe moet ik dat voor me zien, paard geven? Hebben ze dat apart als kvv van een merk of bedoel je gewoon echt paardenvlees uit de supermarkt? Het zou wel fijn zijn als het niet te duur is (hebben het niet zo breed helaas) en makkelijk te verkrijgen is. We hebben ook geen grote diepvries.
Ik zal eens rondzoeken wat voor taken er allemaal zijn voor haar, hoop dat ze meewerkt haha, ze zal er zeker aan moeten wennen
Edit: ze kan niet tegen te snelle voerwisselingen, ze heeft een hele gevoelige darm
Eerlijk? Ik denk niet dat het gaat gebeuren... je hebt overal wel een weerwoord tegen
Meer bewegen - kan niet (terwijl dit wel het sleutelwoord is)
Minder eten - kan niet
Ander eten - kan niet
Als ze af moet vallen zul je haar meer moeten laten bewegen heel simpel. Op welke manier dan ook, als het je zelf niet lukt zul je anderen moeten charteren want anders lukt het gewoon niet.
malinois schreef:Eerlijk? Ik denk niet dat het gaat gebeuren... je hebt overal wel een weerwoord tegen
Meer bewegen - kan niet (terwijl dit wel het sleutelwoord is)
Minder eten - kan niet
Ander eten - kan niet
Als ze af moet vallen zul je haar meer moeten laten bewegen heel simpel. Op welke manier dan ook, als het je zelf niet lukt zul je anderen moeten charteren want anders lukt het gewoon niet.
Huh? heb je wel álles gelezen wat er gezegd is?
Minder eten - gaat gebeuren (zie andere posts)
Meer bewegen - gaat gebeuren (zie andere posts)
Ander eten - ga ik naar kijken of dat lukt (ik ben al 2x naar de DA geweest omdat ze ineens ziek werd omdat ze wat brokjes van de andere hond op had, ze heeft gevoelige darmen en wil haar niet weer ziek maken).
Ja ik heb alles gelezen, en dat gevoel krijg ik erbij. Ik hoop dat ik ongelijk krijg hoor... en dat je er wat kilo's af krijgt....en dan ben ik de eerste die mijn ongelijk zal toegeven
malinois schreef:Ja ik heb alles gelezen, en dat gevoel krijg ik erbij. Ik hoop dat ik ongelijk krijg hoor... en dat je er wat kilo's af krijgt....en dan ben ik de eerste die mijn ongelijk zal toegeven
Ik hou je op de hoogte Ze is namelijk al 1 kg kwijt als het goed is (als de weegschaal bij de DA hetzelfde is als van ons). En ik had haar voeding al verandert, dus dat kan sowieso wel
malinois schreef:Ja ik heb alles gelezen, en dat gevoel krijg ik erbij. Ik hoop dat ik ongelijk krijg hoor... en dat je er wat kilo's af krijgt....en dan ben ik de eerste die mijn ongelijk zal toegeven
aangezien dit in december ook al speelde en het toen ook allemaal zou gaan veranderen, sluit ik me bij jou aan mal.
ik denk ook niet dat het gaat gebeuren
you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Ik hou je op de hoogte Ze is namelijk al 1 kg kwijt als het goed is (als de weegschaal bij de DA hetzelfde is als van ons). En ik had haar voeding al verandert, dus dat kan sowieso wel
renee-uk schreef:
aangezien dit in december ook al speelde en het toen ook allemaal zou gaan veranderen, sluit ik me bij jou aan mal.
December is 1 maand geleden. Door omstandigheden (dezelfde waardoor ik het nu ook rustig aan doe met het wandelen) heb ik geen tijd gehad om er goed naar te kijken. Ze is toen wel op minder voeding gezet zoals ik al zei.
renee-uk schreef:
December is 1 maand geleden. Door omstandigheden (dezelfde waardoor ik het nu ook rustig aan doe met het wandelen) heb ik geen tijd gehad om er goed naar te kijken. Ze is toen wel op minder voeding gezet zoals ik al zei.
bijna 2 maanden, die posts waren van 4 en 5 december en toen was ze, naar jouw eigen zeggen, ook 3/4 kilo te zwaar
maar ik doe net als mal en beken ongelijk hoor, als het je wel lukt!
you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk schreef:
bijna 2 maanden, die posts waren van 4 en 5 december en toen was ze, naar jouw eigen zeggen, ook 3/4 kilo te zwaar
maar ik doe net als mal en beken ongelijk hoor, als het je wel lukt!
Ja, alleen toen ik net woog bleek ze 10 kg te wegen, toendertijd woog ze 11/11.5 kg. Ze is toen op minder voer gezet en nu dus afgevallen, alleen het kan dus nog beter zolas hieruit blijkt.
Volwassen hond 20-30 gram per kg lichaamsgewicht.
Actieve, levendige en kleine honden: tot zo’n 40 gram per kg lichaamsgewicht
Drachtige en zogende hond: 30-40 gram per kg lichaamsgewicht 1 of 2 keer per dag
Mina weegt op dit moment 11 kg, maar ze moet rond 7/8 kg wegen.
Volgens de voerwijzer zou zij 220 gram per dag moeten krijgen.
je redenering is daar al fout.
Je moet voeren volgens ideaal gewicht, niet volgens huidig gewicht.
Je hebt KVV van alleen paard, wordt ook wel als eliminatiedieet gegeven. Ik zou niet jaren achterelkaar alleen 1 diersoort geven, maar voor een maand of 3 lijkt he me niet zo'n probleem. Kijk eens bij Haaksbarf of naturis, die hebben KVV met alleen paardenvlees erin. En als je 100 tot 150 gram voert is het qua prijs ook nog wel te doen. Dan doe je meer dan een week met een kilo.
Evertje schreef:Je hebt KVV van alleen paard, wordt ook wel als eliminatiedieet gegeven. Ik zou niet jaren achterelkaar alleen 1 diersoort geven, maar voor een maand of 3 lijkt he me niet zo'n probleem. Kijk eens bij Haaksbarf of naturis, die hebben KVV met alleen paardenvlees erin. En als je 100 tot 150 gram voert is het qua prijs ook nog wel te doen. Dan doe je meer dan een week met een kilo.
Erg bedankt, dit is praktische informatie. Ik zal eens kijken bij hen en het bespreken hier thuis (want helaas bepaal ik niet voor 100% wat ze krijgt, omdat ikzelf het niet bekostig).
kloesje schreef:Ik zou zeker nu om de dag een wandeling gaan maken van één uur...
Het zit zeker niet in de voeding, maar zeker wel in de beweging.
Bedankt. Om de dag een wandeling van 1 uur (dus circa 3 dagen een uur), kun je dat hetzelfde zien als 1 of 2 dagen per week 2 uur wandelen? Of werkt dat niet zo? (Ik weet niet hoe het lichaam van een hond hierbij werkt, voor een mens is het namelijk per week haha)
Vandaar dat ik het vraag.
Je zal het toch eerst moeten opbouwen. Van een kwartiertje per keer naar ineens 2 uur is zwaar. Zowel voor jouw hondje als voor jezelf.
Maar je zal haar echt veel meer moeten laten bewegen dan dan wat je nu doet. Beginnen met langere wandelingen en kijken of je een spelletje kan vinden waardoor je haar kan laten lopen. Op die manier kan je de hond laten bewegen en jezelf iets minder.
Bedankt, ik ga er zeker naar kijken. Nu krijgt ze 50gr in de ochtend en 50gr in de avond. Met uitlaten ga ik steeds verder/langer lopen en ik probeer ook een langere wandeling te maken van een uur.
Mina2006 schreef:
Klopt het zo?
Heel erg bedankt!
Je geeft veel te veel voor dit formaat hondje. Ik heb zelf tijdelijk een kees van omstreeks dat gewicht die bij mij weer goed is afgevallen. Een gecastreerde teef die dagelijks los kan lopen en veel energie verspilt. Zij krijgt 125 gram aan zelf samengestelde voeding of een goed KVV en geen tussendoortjes. 1 rijstwafel als 'snoepje'..........pfffffffff.....hier krijgt ze 1 klein stukje rijstwafel bijvoorbeeld, voor de rest niets.