Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teveel Snoepjes ?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Re: Teveel Snoepjes ?

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik voer ook kjen`s en mijn pubers krijgen 1% van hun volwassen gewicht. mijn volwassen tollerteven wegen tussen de 17 en 18 kilo en ze krijgen ongeveer 200 gram per dag.
ga dus uit van het volwassen gewicht en daar 1% van maar als je een erg actieve hond heb mag je ook meer geven.
ellen
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja wat is trainen? Het leren lopen aan de lijn is voor mij geen trainen maar opvoeden. Ook in opvoeden kan je voer nodig hebben natuurlijk. Intervalbeloning, tja de vraag is in hoeverre je daar met 6 maand echt goed mee kan beginnen. Bedenk dat het commando zit bij jou thuis niet hetzelfde commando zit is al op het centraal station (om maar iets te noemen). Van de situatie hangt intervalbeloning dus ook af. Een hond leert situatiegebonden. Langzaam afbouwen, maar ik geloof dat jou nooit geleerd is om vóórdat jou hond zijn beloningsbrokje aanneemt jij dan braaf of goedzo kan zeggen. Zo koppelen ze dat beloningswoord aan het fijne van voer, waardoor ze positief gevoel krijgen bij dat woord, waardoor je uiteindelijk ook niet meer altijd hoeft te belonen.

Beloning verdeel je in verschillende gradaties: gewoon, lekker en supperlekker. Soms is een oefening moeilijker dan een andere, Dan heb je iets meer gewicht in de weegschaal nodig om het gewenst effect te bereiken. Zodra de hond dan doorheeft hoe het moet, kan je overgaan op een iets mindere lekkere beloning. Je kan dus gewone brokken gaan gebruiken en voor moeilijkere oefening (niet altijd de nieuwe oefeningen overigens) de trainers gebruiken.

Overigens zou ik overwegen om spelbeloning toe te gaan passen. Werkt in de regel vele malen beter bij die gekke borders en scheelt dus een hoop vreterij! Wel gedoseerd met zo'n jonge hond natuurlijk.

Op vrije dagen gewoon wandelen, knuffelen, dingen ontdekken, hersenwerk eventueel, op een botje knagen, spelen en leren dat het niet altijd om de hond draait.
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

speel je weleens gewoon zonder trainen met je hond?
uit gekkigheid ff stoeien, ff lekker ruig doen?
dan wordt ie misschien ook minder schrikkerig bij het aanhalen
gewoon beetje dom rennen? je verstoppen en boe roepen en dan knuffelen?
gewoon van die hele rare dingen die niemand mag zien?
gyanty
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Oh ja dat aaien. Raad het mijn cursisten allemaal af om dat tijdens training te doen. 99 % van de honden vertoond dan op dat moment (puur tijdens trainen) een stress of kalmeringssignaal. Aaien is voor de vrije tijd zeg ik dan maar en vooral niet te weinig doen, maar helpt in de meeste gevallen niet in de training en komt niet over zoals de baas het bedoelt heeft.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Eilfy schreef:
smokey schreef:Het is een BorderCollie die altijd bezig wilt zijn en 5 keer per dag vind ik zelf niet zoveel .

We trainen dan ongeveer een minuut of 3/5 dus een kwartier/20 minuten per dag.

Een vrije dag is er eigelijk niet , als we hem vrij geven begint hij stout te doen , we hebben helaas geen grote tuin waar hij lekker kan rond neuzen in zijn '' vrije tijd '' :U: :19:
Het is misschien een border collie, maar volgens mij is hij ook pas 6 maanden. Hoe meer je nu traint, hoe groter deze behoefte is als hij/zij straks ouder is. Op deze manier bezig zijn geeft eigenlijk altijd neurotische borders op oudere leeftijd.

Als hij stout is wanneer hij een dag vrij heeft, kan je hem beter leren wat de regels zijn in huis dan dat je maar weer met hem gaat trainen. Zo leer je hem ook dat niet de hele wereld om zijn behoeftes draait en dat er momenten zijn dat hij zichzelf moet vermaken (met een speeltje, slapen etc.) en dat er momenten zijn dat er gezellig wat met de baas gedaan wordt. Zo wordt het werken met de baas op zich een beloning en geen eis om rustig te zijn.
Wat is hier "veel" aan eigenlijk, aan 20 minuten per dag trainen verdeeld over 5 keer ............? :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

ranetje schreef:Wat is hier "veel" aan eigenlijk, aan 20 minuten per dag trainen verdeeld over 5 keer ............? :denken:
Dit doet ze naast puppybehendigheid en fietsen met de hond. Daarbij gaat het om een hond van 6 maanden. Persoonlijk vind ik dit dan te veel, zeker omdat het echt aanleren van commando's op deze leeftijd niet zo belangrijk is dat je daar nu 15-20 minuten per dag, (bijna) iedere dag mee bezig moet zijn.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
ranetje
Zeer actief

Eilfy schreef:
ranetje schreef:Wat is hier "veel" aan eigenlijk, aan 20 minuten per dag trainen verdeeld over 5 keer ............? :denken:
Dit doet ze naast puppybehendigheid en fietsen met de hond. Daarbij gaat het om een hond van 6 maanden. Persoonlijk vind ik dit dan te veel, zeker omdat het echt aanleren van commando's op deze leeftijd niet zo belangrijk is dat je daar nu 15-20 minuten per dag, (bijna) iedere dag mee bezig moet zijn.
Oh :?
Het eerste jaar train ik de basiscommando's juist wel elke dag een paar keer een paar minuten.
Je overvoert niets en het blijft wat beter hangen.
Elke dag fietsen lijkt me minder nodig.

Is die puppybehendigheid ook elke dag?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
smokey
Actief

Ongelezen bericht door smokey »

Tamara/Bayko schreef:
Eilfy schreef:
smokey schreef:Het is een BorderCollie die altijd bezig wilt zijn en 5 keer per dag vind ik zelf niet zoveel .

We trainen dan ongeveer een minuut of 3/5 dus een kwartier/20 minuten per dag.

Een vrije dag is er eigelijk niet , als we hem vrij geven begint hij stout te doen , we hebben helaas geen grote tuin waar hij lekker kan rond neuzen in zijn '' vrije tijd '' :U: :19:
Het is misschien een border collie, maar volgens mij is hij ook pas 6 maanden. Hoe meer je nu traint, hoe groter deze behoefte is als hij/zij straks ouder is. Op deze manier bezig zijn geeft eigenlijk altijd neurotische borders op oudere leeftijd.

Als hij stout is wanneer hij een dag vrij heeft, kan je hem beter leren wat de regels zijn in huis dan dat je maar weer met hem gaat trainen. Zo leer je hem ook dat niet de hele wereld om zijn behoeftes draait en dat er momenten zijn dat hij zichzelf moet vermaken (met een speeltje, slapen etc.) en dat er momenten zijn dat er gezellig wat met de baas gedaan wordt. Zo wordt het werken met de baas op zich een beloning en geen eis om rustig te zijn.

Ik was net iets dergelijks aan het typen. Ben het dus helemaal met je eens.
Ik ook :D , toch even iets rustiger aan doen
smokey
Actief

Ongelezen bericht door smokey »

Eilfy schreef:

Geen idee waar eilfy dit vandaan haald en waarom ze dit steeds moet plaatsen bij mijn topics maar ik fiets niet eens met onze hond :denken:

Wel doen we puppy behendigheid 1 keer in de week
ranetje
Zeer actief

smokey schreef:
Eilfy schreef:

Geen idee waar eilfy dit vandaan haald en waarom ze dit steeds moet plaatsen bij mijn topics maar ik fiets niet eens met onze hond :denken:

Dat lijkt me geen probleem en samen met die oefeningetjes die je dagelijks kort doet geloof ik niet erg in overbelasting.

Wel denk ik dat je hond snel overprikkeld raakt.
Daarvoor is het goed om regelmaat en rust te geven.
Daarnaast natuurlijk ook oefeningetjes en actie :wink:
Die regelmaat is voor zulke honden duidelijker en dus gemakkelijker te volgen.

Edit: zin toegevoegd
Laatst gewijzigd door ranetje op 18 jan 2014 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik geloof ook niet dat die hond nou zozeer teveel te doen heeft hoor. Als ik alle tijd optel die ik met Chuck bezig ben, kom ik op veel meer.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

smokey schreef:Hallo Allemaal !

Tijdens mijn trainingen gebruiken wij altijd van die kleine beloning snoepjes uit een emmertje van 500gram .

Nu zijn wij eigelijk elke dag bezig met trainen dus er gaan echt veel snoepjes in ik schat toch wel een emmertje per week:denken:

Ik heb erover gedacht om in plaats van snoepjes zijn eigen brokken te gebruiken (omdat die hoeveelheid snoepjes mij toch niet zo goed lijken) maar aangezien hij daar maar 55 gram van krijgt 2 keer per dag zou dat betekenen dat hij nooit meer brokken krijgt als hoofdmaaltijd :19:

Hoe doen jullie dit met jonge honden ?
In principe doe ik dat met Sneeuw ook, geen maaltijd alleen maar haar brokken verdienen omdat ze anders bagger vet zou worden :U:
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

smokey schreef:Geen idee waar eilfy dit vandaan haald en waarom ze dit steeds moet plaatsen bij mijn topics maar ik fiets niet eens met onze hond :denken:

In een ander topic, een behoorlijke tijd terug, vertelde je zoveel commentaar te krijgen van mensen dat je met de hond al aan de fiets liep. Daar baseer ik het fietsen op. Dit plaats ik overigens alleen in dit topic...

Wat mij opvalt: je stelt een vraag, mensen geven antwoord en vervolgens is het enige wat je terug post "ja maar" of iets in die strekking. Als je geen advies wil of alleen wil horen dat het vooral goed is om nog meer met de hond te gaan doen, moet je dat vooral doen. Ik en met mij meer forummers hebben andere ervaring met drukke honden. Door die honden constant maar dingen aan te bieden (spel, training etc.) en ze gaan verplichte rust te geven maak je er zelf een neurootje van. Het gevolg kan goed zijn dat op oudere leeftijd je een hond hebt die niet rustig kan gaan liggen, mits ze moe zijn. Ik zit persoonlijk niet op zo'n hond te wachten maar als jij er geen probleem mee hebt dan is het ook geen probleem.

Rust. Regelmaat. Reinheid. Zo belangrijk, met name de eerste 2. Met regelmaat zit je volgens mij wel goed maar de rust vind ik, naar aanleiding van de verschillende topics, in het hondje soms wat weinig aanwezig.

Maar goed, mijn mening is ook maar een mening. Je hoeft het er niet mee eens te zijn
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”