Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Buitenlands stelwerk

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Re: Buitenlands stelwerk

Ongelezen bericht door vania »

korthaar schreef:Vind die prikband ook geen prettig gezicht.
Ben al blij dat er naast de pennenband geen Dogtra hangt. Anders was ik van de veronderstelling uit gegaan, dat men de hond met stroom zo hoog liet springen om hem daarna met de pennenband te laten lossen.
dus als ik met mijn niet-springende DC's agility wil gaan doen, kan ik er het beste een TT omhangen, dan springen ze ten minste??

gave foto, ik vraag me alleen af of op de kop (ondanks de moushe) niet zowel voor hand als pakwerker harder aankomt?
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ben al blij dat er naast de pennenband geen Dogtra hangt. Anders was ik van de veronderstelling uit gegaan, dat men de hond met stroom zo hoog liet springen om hem daarna met de pennenband te laten lossen.
dat is toch helemaal niet hoog voor een beetje een herdershond :19: De mijne springen aan een paar maanden al zo hoog.

Als je van die veronderstelling wil uitgaan, moet je dat natuurlijk ook gewoon doen hoor. Of je bezoekt eens een club en kijkt naar het springwerk :wink:
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Hier ook een prikker. Ben er erg tevreden over, maar ook alleen tijdens de training. Verder eigenlijk niet.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

maart schreef:
dat is toch helemaal niet hoog voor een beetje een herdershond :19: De mijne springen aan een paar maanden al zo hoog.

Als je van die veronderstelling wil uitgaan, moet je dat natuurlijk ook gewoon doen hoor. Of je bezoekt eens een club en kijkt naar het springwerk :wink:
Oke, zullen er maar vanuit gaan, dat het een herder is met NBG 40
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

korthaar schreef:
maart schreef:

:denken:
layla springt het ook hoor, en heeft nog nooit een prikker of TT om gehad
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jeannettebo schreef:
korthaar schreef:
maart schreef:

't zou niet best zijn als ze niet meer op ong. 1.80 zouden kunnen springen met aanloop... :U: dan is er wel iets goed mis...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rocco
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rocco »

Ter illustratie afdeling 1 hier springen gewoon zonder TT

www.youtube.com/watch?v=GIeOynj2Rj4
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nelleke »

Dat filmpje waar de hond over het hekje springt doet Moos zonder er speciaal voor getraind te zijn. De aap. :jank: Ooit bleef hij op het tuinhek hangen en deed hij het niet meer, maar hij heeft het weer een keer geprobeerd en hij weet het :mrgreen:
Ik vind het niet leuk. Hij kan niet los in de achtertuin zonder toezicht.
Afbeelding
Neeltje
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Mijn reu heb ik het moeten afleren. Hij springt uit zichzelf richting nek ipv pak en de eerste keer op afstand ging dat dus ook mis. Gelukkig wel een pakwerker met veel ervaring en die de hond goed kende daardoor snel reageerde waardoor de hond geen grip kreeg in z'n nek en ik hem snel eraf kon halen. Gelukkig geen grote gaten daardoor.

Nu weet hij z'n plek goed (daarvoor ook maar denk datering gewoon ff wilde uitproberen hem kennende) en gebeurd het niet meer.

Overgens springt mijn border collie teef van 19 kilo en 50cm schoft vanuit zit op een meter afstand ook over de 190 schutting op de club hoor.
En zonder prikband en stroom.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Jeannettebo schreef:
korthaar schreef:
maart schreef:

Yep, met gemak, zonder aanloop, met d'r nagels in d'r neus.
Voor d'r lol..
edit: toen ik d'r dat zag doen, uit stand, was ik compleet afgetroefd door d'r atletische kwaliteiten; dacht dat ik het moeilijk aan het maken was.
Snap de weerstand tegen dogtra om tot prestaties te komen, maar ik denk dat de potentie van honden in de reactie ook zwaar onderschat wordt.
Wiel
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

sky schreef:Mijn reu heb ik het moeten afleren. Hij springt uit zichzelf richting nek ipv pak en de eerste keer op afstand ging dat dus ook mis. Gelukkig wel een pakwerker met veel ervaring en die de hond goed kende daardoor snel reageerde waardoor de hond geen grip kreeg in z'n nek en ik hem snel eraf kon halen. Gelukkig geen grote gaten daardoor.

Nu weet hij z'n plek goed (daarvoor ook maar denk datering gewoon ff wilde uitproberen hem kennende) en gebeurd het niet meer.

Overgens springt mijn border collie teef van 19 kilo en 50cm schoft vanuit zit op een meter afstand ook over de 190 schutting op de club hoor.

Ook jonge Bunker toch?
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Om koppijn van te krijgen.

De foto én de discussie. :mrgreen:
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
sky
Zeer actief

crutz schreef:
sky schreef:Mijn reu heb ik het moeten afleren. Hij springt uit zichzelf richting nek ipv pak en de eerste keer op afstand ging dat dus ook mis. Gelukkig wel een pakwerker met veel ervaring en die de hond goed kende daardoor snel reageerde waardoor de hond geen grip kreeg in z'n nek en ik hem snel eraf kon halen. Gelukkig geen grote gaten daardoor.

Ook jonge Bunker toch?
Brn 20931
zelfde lijn
korthaar
Zeer actief

Is er niemand, die geen dwangmiddelen bij het pakwerk gebruikt?
Kun je het niet stapsgewijs opbouwen, zodanig dat de hond steeds bereikbaar blijft en zo van lieverlee steeds verder in z'n drift kunt zetten?
Dus bij jonge hond niet te veel het bijtgedrag stimuleren en a.h.w van God los geven, wat w.s. later moeilijker terug te regelen is?
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Helemaal geen dwangmiddelen?
Vergeet het maar, en niet alleen binnen het 'pakwerk'.
Dwang minimaliseren gebeurd al, moet je nog wel naar zoeken, maar er zijn zeer succesvolle trainers die dat laten zien.
Laat het aan anderen over om ook namen te noemen.
Wiel
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Daisy@ schreef:Tuurlijk. Er wordt ook altijd zoveel stroom gegeven dat de honden gelijk 3 meter de lucht in springen. :oohja:
Daar gaat het toch niet om? Trainen vanuit een pijn/angstprikkel is iets waar je voor kiest of niet. Mijn ding is het niet, ook niet als de hond maar een heel klein schokje krijgt.

Nu is trainen met dwang niet alleen normaal in het pakwerken natuurlijk, ik ben al jaren op zoek naar een jachttrainer die traint zonder dwang en teveel negativiteit :ugh:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Trainen vanuit een pijn/angstprikkel?
De tt en de prikker hangt er niet gelijk bij een pup al om hoor.
Ik heb Numa alles aangeleerd in lage drift, zo positief mogelijk.
De ultieme beloning is echter die helper te pakken nemen. Op het moment dat de pakwerker in beeld komt heb ik in zijn geval dus moeite om zijn appèl op orde te houden. Hij probeert steeds maar weer daar onderuit te komen en zijn eigen zin te doen.
Dan zul je wel iets moeten doen, ik heb wel een hond geleerd te bijten namelijk, zowel op commando als zelfstandig in sommige oefeningen. Daar zal controle op moeten blijven en dan kom je er (zeker in mijn geval) niet onderuit om te gaan werken met minder positieve hulpmiddelen.
Ik gebruik een prikker en tt, maar beide met mate.
Hij heeft ze altijd om tijdens de training, maar in veel oefeningen werk ik inmiddels vrijwel los (dan heb je niets aan een prikker) en ik heb zelf zelden of nooit de afstandsbediening van de tt in handen, die bedient een clubgenoot. Nooit op de hoogste stand, Numa is best gevoelig voor stroom dus dat is niet nodig. De prikker gebruik ik wel in het appèl rondom de pakwerker.
Er gaan weken voorbij dat hij geen correctie met de tt krijgt, dat is dan simpelweg niet nodig. Maar soms is het wel nodig, omdat hij bijt waar het niet mag.
Mijn zakken zijn overigens ook gevuld met beloningen in de vorm van voer en een bal en die krijgt hij ook regelmatig.

Hij draagt trouwens ook een tt in het bos zodat ik controle hou als hij losloopt. Dit sinds hij bijna in een vechtpartij belandde toen er ineens een man met hond liep en daarbij ook bijna de man gebeten had. Geen risico, als ik hem roep moet hij komen en als hij niet direct reageert heb ik iig nog de tt die hij om heeft om hem middels een correctie te stoppen en naar mij toe te laten komen.... hij is nu eenmaal niet sociaal naar mens en hond
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
sky
Zeer actief

korthaar schreef:Is er niemand, die geen dwangmiddelen bij het pakwerk gebruikt?
Kun je het niet stapsgewijs opbouwen, zodanig dat de hond steeds bereikbaar blijft en zo van lieverlee steeds verder in z'n drift kunt zetten?
Dus bij jonge hond niet te veel het bijtgedrag stimuleren en a.h.w van God los geven, wat w.s. later moeilijker terug te regelen is?
Mijn reu hing in het voorbij lopen van de pakwerker met 7 weken oud al vol in de been.
Overigens ook bij mensen zonder pak als ze langs liepen.
Bijten is NIET aangeleerd!
Het onder controle bijten, het niet bijten en lossen wel.

Bij mijn reu heb ik erg veel met een bal gewerkt omdat hij niets van andere pikte alleen ik kon/kan hem coriseren. Krijgt hij een correctie (ja zelf een HEEE niet doen) van iemand naast de pakwerker denk maar niet dat hij dan de pakwerker pakt nee hij ging gewoon voor degene die dat zei zonder pak.
Om hem onschadelijk te houden op afstand heb ik met veel succes een teletac gebruikt.
Verder altijd met een sliplijntje getraind omdat hij voor mij werkt en erg gevoelig is voor mijn stem meeste kon ik dus snel los doen.
Iedere stap is aangeleerd met een bal of flostouw maar zeker dit type hond gaat uitproberen en omdat dit uitproberen niet is ff lekker rondjes rennen om de baas en niet komen maar ff lekker iemand die net een boze stem op zette naar z'n hond te pakken te nemen is een balletje niet genoeg.

Eerlijk gezecht snap ik niet wat er zo erg is aan een stroomband ,mits goed gebruikt, het is voor mij niets anders dan een correctie op afstand gelijk aan een "hallo hier ben ik" prik met een vinger in z'n nek of op z'n rug. Gewoon of even uit een negatieve focus te halen zodra ik zie dat hij het in z'n kop krijgt.

Helaas heb je ook gekke die stroom verkeerd gebruiken maar dat hoeft toch niet te betekenen dat de meeste dat doen?
Je kunt alles verkeerd gebruiken, er worden meer honden mishandeld zonder wat voor halsband dan ook dan dat er met een stroomband slecht word omgegaan.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

korthaar schreef:Is er niemand, die geen dwangmiddelen bij het pakwerk gebruikt?
Ja hierzo. Bij het bijtwerk heeft Indy nog nooit stroom gehad. Was voor dat onderdeel niet nodig.
Voor andere onderdelen sporadisch de TT gebruikt ja. Was minimaal nodig met goed effect.

Bijtwerk wordt als het goed is ook stapsgewijs opgebouwd hoor. De hond wordt daarin normaal gesproken goed, stap voor stap, in begeleid. Maar dat wil niet zeggen dat je hond altijd bereikbaar blijft of je er altijd naast staat.
Daisy@
Zeer actief

Maeve schreef:
Daisy@ schreef:Tuurlijk. Er wordt ook altijd zoveel stroom gegeven dat de honden gelijk 3 meter de lucht in springen. :oohja:
Daar gaat het toch niet om? Trainen vanuit een pijn/angstprikkel is iets waar je voor kiest of niet. Mijn ding is het niet, ook niet als de hond maar een heel klein schokje krijgt.

Nu is trainen met dwang niet alleen normaal in het pakwerken natuurlijk, ik ben al jaren op zoek naar een jachttrainer die traint zonder dwang en teveel negativiteit :ugh:
Was mijn reaktie op de opmerking dat deze hond vast de TT om zou hebben om zo hoog te springen. :wink:
Daisy@
Zeer actief

Oja, en er is er maar 1 op onze club die het kastje van onze TT in handen krijgt. Ik WIL het niet eens zelf. Het moet goed gebruikt worden of niet.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Die van mij hebben ook nog nooit stroom gehad, heb zo'n ding niet eens

Ojawel Kenji , maar dat was buiten de IPO voor iets wat ik op de normale lieve manier en zelfs niet net een prikker voor elkaar kreeg

Tt op lage stand , en binnen 2dagen was t goed

Wel iemand anders laten drukken , en hij moest zo gaan staan dat ze niet doorhad dat hij degene met t kastje was

Kenji pikt nl ook geen correcties van een ander en dat word dan echt gevaarlijk

De methode die Wiel bedoelde is het NePoPo
Weet niet of ze het in de knpv ook gebruiken maar in de IPO is t momenteel best populair

Het staat voor Negatief Positief Positief

Ik werk daar dan weer niet mee , maar heb al wel veel suc6 verhalen gehoord
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
sky
Zeer actief

Daisy@ schreef:
Maeve schreef:

Was mijn reaktie op de opmerking dat deze hond vast de TT om zou hebben om zo hoog te springen. :wink:
Overigens begin ik bij een pupje al zonder welke correctie dan ook, met een clikker woord en veel voertjes.
Ik loop o.a ook obidience met mijn honden en agility en dat word met voer aangeleerd, zo ook het revieren van man en kist puur en alleen met beloning.
Toch van de een op de andere dag is hij niet meer naar de kist gegaan voor de beloning maar eenmaal op de kist sloeg dat om naar het bewaken van de kist dus drift en kon niemand op mij zelf na meer bij de kist komen ondanks altijd kist = beloning getraind te hebben.

Bij de pakwerker was het vanaf de eerste keer dat hij iets voorbij zag wapperen hap en vasthouden wilde je hem eraf halen (7 weken oud) dan begon hij te grommen en verstijven, zodra je hem (zonder druk) dus gewoon van vermoeidheid los had dook hij in jou arm of hand.

Dat zit er gewoon in dat kan je niet tegen houden.

Deze zelfde hond heeft afgelopen maand op het NK agility gelopen en loopt GG2 wat merendeel belonend maar ook met wat correcties is aangeleerd (zonder stroom en prikker).
Als deze hond echt pijn zou hebben zou ik een serieus probleem hebben met z'n 68 cm en 42 kilo.
Dus zo erg zijn die correcties echt niet hoor, gewoon net genoeg om hem uit die focus te kunnen halen en ja op afstand is stroom dan erg handig.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Daisy@ schreef:Was mijn reaktie op de opmerking dat deze hond vast de TT om zou hebben om zo hoog te springen. :wink:
Oh, ik begreep het verkeerd. Toen ik het terug las viel het kwartje :mrgreen:
Inge schreef:Trainen vanuit een pijn/angstprikkel?
De tt en de prikker hangt er niet gelijk bij een pup al om hoor.
Ik heb Numa alles aangeleerd in lage drift, zo positief mogelijk.
De ultieme beloning is echter die helper te pakken nemen. Op het moment dat de pakwerker in beeld komt heb ik in zijn geval dus moeite om zijn appèl op orde te houden. Hij probeert steeds maar weer daar onderuit te komen en zijn eigen zin te doen.
Dan zul je wel iets moeten doen, ik heb wel een hond geleerd te bijten namelijk, zowel op commando als zelfstandig in sommige oefeningen. Daar zal controle op moeten blijven en dan kom je er (zeker in mijn geval) niet onderuit om te gaan werken met minder positieve hulpmiddelen.
Ik gebruik een prikker en tt, maar beide met mate.
Hij heeft ze altijd om tijdens de training, maar in veel oefeningen werk ik inmiddels vrijwel los (dan heb je niets aan een prikker) en ik heb zelf zelden of nooit de afstandsbediening van de tt in handen, die bedient een clubgenoot. Nooit op de hoogste stand, Numa is best gevoelig voor stroom dus dat is niet nodig. De prikker gebruik ik wel in het appèl rondom de pakwerker.
Er gaan weken voorbij dat hij geen correctie met de tt krijgt, dat is dan simpelweg niet nodig. Maar soms is het wel nodig, omdat hij bijt waar het niet mag.
Mijn zakken zijn overigens ook gevuld met beloningen in de vorm van voer en een bal en die krijgt hij ook regelmatig.

Hij draagt trouwens ook een tt in het bos zodat ik controle hou als hij losloopt. Dit sinds hij bijna in een vechtpartij belandde toen er ineens een man met hond liep en daarbij ook bijna de man gebeten had. Geen risico, als ik hem roep moet hij komen en als hij niet direct reageert heb ik iig nog de tt die hij om heeft om hem middels een correctie te stoppen en naar mij toe te laten komen.... hij is nu eenmaal niet sociaal naar mens en hond
Ik snap de gedachte er achter wel hoor, maar feit blijft toch dat je werkt vanuit een pijn/angstprikkel?
Misschien een rare vergelijking maar een jachthond heeft ook enorm veel drive om te apporteren. Dat leer je ze aan maar moet je ook onder controle houden: ze moeten steady zijn, mogen niet hard in de bek zijn, niet schudden etc. Hun drive beheersen dus. Nu zijn er zat jachttrainers die dat trainen met behulp van een slipketting, TT etc, maar het kan ook zonder. Ja, dat duurt vast wat langer maar onmogelijk is het niet. Is dat zoveel anders bij pakwerken?
Daisy@
Zeer actief

Ik weet dat ze in de jacht ook gebruikt worden. Ik vind het geen gekke vergelijking hoor. Ook die honden hebben mega veel drift, op een ander vlak dan.
Ik heb verder weinig verstand van de jacht. Maar het lijkt me toch ook bijna niet te doen om op afstand te corrigeren? Want deze honden werken toch ook heel zelfstandig en zijn toch soms ook wel een stuk bij jou vandaan aan het werk?

Ik denk zelf wel dat een keer een hele duidelijke correctie meer effect heeft dan maar blijven tobben. En dit bedoel ik dan meer algemeen, niet alleen op de africhting gericht.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ja, blijkbaar wel.
Het is namelijk nog niemand gelukt met alleen positief trainen, hoewel het wel geprobeerd is.
Je ziet wel duidelijk een omslag hoor, er wordt steeds positiever getraind.
Op onze vereniging wordt nu de BKD-cursus gegeven (staat voor Basis Kennis Dressuur geloof ik) en daarin wordt heel veel theorie gegeven over stress, positief en negatief belonen en straffen, clicker etc. Ik ben er tijdens die cursus bij om voor de innerlijke mens te zorgen en zie daar ook veel africhters de cursus volgen die al jaren en jaren in de KNPV trainen. Heel leuk om te zien hoe ze aan het denken worden gezet, hoe ze worden geprikkeld in hoe ze een oefening aanleren te analyseren en te bedenken of er andere manieren beter zouden kunnen zijn.
Er wordt gestimuleerd om zoveel mogelijk mensen die cursus te laten volgen (zal ook ws. 1 van de voorwaarden worden in het toe blijven staan van dwangmiddelen met de nieuwe wet). Wij willen volgend jaar ook met wat leden die cursus gaan volgen, hoewel veel theorie voor mij wel bekend is.

Ik werk overigens niet vanuit een angst-of pijnprikkel, ik werk vanuit beloning. Maar je komt er soms niet onderuit om daarnaast een prikkel te gebruiken die jij ziet als angst- of pijnprikkel.
Ik zie het als een correctiemiddel die (in het geval van de tt) bij Numa geen angst of pijn oplevert, (want hij wordt op lage stand gebruikt en dat is niet pijnlijk maar vervelend). Met mijn kippenkracht doet die prikker hem ook geen pijn hoor, bang is hij er al helemaal niet van, hij duwt zijn nek erin als we gaan trainen en kan nauwelijks wachten tot ik hem dichtgeklikt heb.

Als ik even de vergelijking met de jachthond doortrek, is het verschil wellicht dat de hond in de KNPV het gevecht aangaat met de pakwerker. Hij moet hem tot staan brengen en niet twijfelen bij dreiging.
Dat gaat niet in apporteerdrift maar in bijtdrift.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ze mogen daar in de nek pakken? Zijn de pakwerkers daar ook anders beschermd dan?
korthaar
Zeer actief

Inge schreef: Als ik even de vergelijking met de jachthond doortrek, is het verschil wellicht dat de hond in de KNPV het gevecht aangaat met de pakwerker. Hij moet hem tot staan brengen en niet twijfelen bij dreiging.
Dat gaat niet in apporteerdrift maar in bijtdrift.
Die bijtdrift zal doorgaans wel groter zijn, dan de apporteerdrift.
Bij jachthonden wordt de TT vaak ingezet om het hazen achtervolgen af te leren, ook i.v.m de veiligheid.
Misschien ook wel bij het apporteren zelf hoor.
Dat is dan w.s. komen overwaaien uit Amerika.

Nou zal je bij het apporteren eventuele correcties heel goed moeten kunnen timen: legt de hond de link verkeerd, wordt er helemaal niet meer geapporteerd.
Bestaat bij het pakwerk dit risico ook?
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Natuurlijk, timing is het belangrijkste.
Dat is ook 1 van de redenen dat een ander bij mij tijdens het trainen de afstandbediening heeft, die ziet het beter dan ik, zeker op afstand.

Ik vind dat je voorzichtig moet zijn in het gebruik. Het is een middel wat na heel veel goeds ook heel veel kwaad kan doen. Time je verkeerd of met een te hoge correctiestand heb je het risico dat de hond juist niet meer doet wat je van hem wil.
Het is geen middel waarbij je te pas en te onpas op het knopje kan duwen.
Maar wanneer je het met verstand gebruikt is het een goed hulpmiddel.
Groetjes Inge
Afbeelding

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik ben met mijn jonge hond bezig en dat bijtgedrag zit er gewoon in hoor. Ik heb dat nooit hoeven stimuleren. Juist de controle en het wachten en lossen zijn dingen die je moet aanleren. En in die aanleerfase worden er geen dwangmiddelen gebruikt, pas als ze het snappen en dan toch iets anders besluiten. Daarvoor niet, maar ik moet er wel bijzeggen dat die van mij alleen naar de bijtrol kijkt en helemaal niet naar de pakwerker.

Voor de rest wordt hier een hoop aangeleerd met een balletje en voer. En ook met pakwerkers zonder mouw (bij ons kan dat bij een groot gedeelte van de honden) Om meerdere verstekken revieren? Wat mensen in die verstekken zetten en met een balletje belonen. Mouw lossen en klaar? Balletje of bijtrolletje. Die honden zien het als één groot spel en daar zitten honden tussen die in dat spel gewoon vergeten te luisteren en dat kan gevaarlijk worden.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”