Habibi schreef:Goh, meer mensen met hetzelfde.
Zonder een hetze te willen beginnen zit ik met dezelfde angsten. Ik durf ze vaak niet op te schrijven, omdat het zo snel omslaat in echte reltopics.
Ook mijn hond is ooit gegrepen. Op het nippertje goed gegaan. Gelukkig (klinkt misschien vreemd) gebeurde het op de hondenclub, waar buiten mij zelf nog drie mensen direct ingrepen. Zelf weet ik nauwelijks meer wat ik gedaan heb. Ik weet alleen nog hoe machteloos ik me voelde, en hoe enorm veel kracht er in de aanvallende hond zat. Dat het zelfs met 4 volwassenen haast onmogelijk leek om die hond los te krijgen. Gecombineerd met de paniek en het gekerm van mijn hond, en mijn eigen paniek is dit voor mij een heel heftige ervaring geweest.
Mijn hond negeert andere honden volledig. De aanvallende hond (am staff) bleek achteraf een probleemhond te zijn, de eigenaar was mede om die reden bij de hondenclub. Hulp vragen. De aanvallende hond was aangelijnd, en lag naast de baas, voor mij half verborgen onder een tafel. Ik had hem eigenlijk niet eens gezien voordat hij op Habibi afvloog. Hij vloog, met volle kracht. De musketon van zijn ketting brak, en daarmee was hij dus los. De ongeveer 5 meter die ik en Habibi er nog vandaan waren, waren al overbrugd voordat ik überhaupt doorhad dat er een hond was.
Zoals gezegd, het is net goed gegaan. Wel de nodige fikse wonden en een spoedrit naar de dierenarts. (overigens nooit wat van de eigenaren gehoord, dierenarts kosten niet vergoed, niet gevraagd hoe t met Habibi was)Maar geen blijvende schade bij Habibi.
Bij mij in mijn hoofd wel enigszins. Zeker nu er bij ons in de buurt een hond is komen wonen die enorm lijkt op de aanvaller. En die echt heel erg fixeert op andere honden. Ik weet voor mezelf nauwelijks wat ik daarmee aanmoet. Ik loop mijn standaard rondje niet meer, omdat ik dan langs het huis van die hond moet. (is ooit al eens uit de tuin geschoten, los)
Mensen om mij heen lijken te vinden dat ik mij aanstel. Maar ik heb de kracht en de onmacht van zeer dichtbij meegemaakt. Zij niet. De kracht van zo'n dier is haast niet uit te leggen.
En ook bij mij komt een en ander nu weer omhoog.
Ik volg het topic "honden los krijgen" in de hoop dat daar wat zinnige tips komen. Die mij heel misschien wat zekerder maken.
Voor mijzelf ben ik trouwens absoluut niet angstig voor dit type honden. Ik kan de kracht en hun atletische bouw ook zeker waarderen, en op een bepaalde manier ook hun baasgerichtheid.
Maar ik ben er wel erg bang voor, als ik met mijn eigen hond loop.
Jeetje wat heftig voor je en ook de anderen
En soms denk ik ben ik de enige.