Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

- Suus toch niet op de lange lijn-

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Re: ik geef het op - Suus definitief op de lange lijn

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ko kruising whippet/mechelaar ging in haar jonge jaren ook wel eens ervandoor. Echter was zij na lange-lijn-training betrouwbaar genoeg. Ze was een zichtjager en daar was door mij beter op in te spelen . Was ze me te vlug af geweest en het na te jagen dier uit zicht kwam ze ook gelijk terug. Ze stak ook de weg niet over. Suus gaat vooral op haar neus en blijft dan achter die neus aanlopen, ongeacht wegen, tuinen etc.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Renee1966 schreef:Af en toe lange lijn is geen optie, heeft ze zo door.

Tt zie ik niet zitten, daar ben ik echt te onhandig voor.
Daarbij kan ze echt alles aan de lange lijn wat ik ook los met haar doe
Weet je dat zeker?

Ik wil je niets opdringen, verre van :wink:
Maar als je daar een goeie trainer voor kan vinden ....................
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Renee1966 schreef:Ko kruising whippet/mechelaar ging in haar jonge jaren ook wel eens ervandoor. Echter was zij na lange-lijn-training betrouwbaar genoeg. Ze was een zichtjager en daar was door mij beter op in te spelen . Was ze me te vlug af geweest en het na te jagen dier uit zicht kwam ze ook gelijk terug. Ze stak ook de weg niet over. Suus gaat vooral op haar neus en blijft dan achter die neus aanlopen, ongeacht wegen, tuinen etc.
dat doet lola ook, maar zij heeft even nodig om het spoor echt goed op te pakken dus dan kan ik haar aanlijnen. Maar bovenal gaat haar neus al aan het werk voor ze bij het daadwerkelijke spoor is. Ze is snuffelig en dat is voor mij het teken in te grijpen. Werkt dat bij Suus niet ook zo? Het lijkt me zo fijn voor zowel baas als hond om niet altijd met een lijntje te hoeven lopen...
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.

Ongelezen bericht door christina »

ranetje schreef:
Renee1966 schreef:Af en toe lange lijn is geen optie, heeft ze zo door.

Tt zie ik niet zitten, daar ben ik echt te onhandig voor.
Daarbij kan ze echt alles aan de lange lijn wat ik ook los met haar doe
Weet je dat zeker?

Ik wil je niets opdringen, verre van :wink:
Maar als je daar een goeie trainer voor kan vinden ....................
Daar hoef je inderdaad echt niet handig voor te zijn. Hoewel ik nu een hond heb waar een e- collar absoluut niet aan de orde is heeft het bij mijn vorige hond echt prima geholpen en heeft ze vanaf de training betrouwbaar los kunnen lopen. Ik denk dat de momenten dat ze echt een kleine correctie gekregen heeft op één hand te tellen zijn. Verder was inderdaad de trilstand steeds voldoende om haar aandacht te trekken.
Ik zag er ook echt heel erg tegen op om de band te gaan gebruiken; ik ben nogal een watje. maar ik denk nu dat mijn hond daar haar laatste jaren een stuk gelukkiger mee is geworden.
En echt je kan het leren. Als er iemand onhandig en ongecontroleerd is dan ben ik het. Ik heb een klein herseninfarct gehad en heb het zelfs daarna geleerd met behulp van een trainer met heel veel geduld en compassie voor de hond.
Afbeelding
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Tara schreef:Tja, niet om nu weer een hele discussie uit te lokken, maar ik had haar denk ik toch eens een TT omgehangen.
Als al je pogingen op niets uitlopen moet je ook een keer wat, en ik vind een hond die niet los kan lopen gewoon niet leuk.
En mijn honden zouden echt niet gelukkig worden van altijd maar aangelijnd lopen.
Ik ben totaal niet van de TT, maar heel soms denk ik, dat zou hier ook prima werken bij mijn jongste (oude) hond op momenten. :roll: Die heeft op het moment de konijnenwaard ontdekt en vliegt er meteen naar toe. Pech gehad, lange lijn erop maar. Gaat dus ook niet meer op die plek los, want hij heeft slecht zicht en dat vind ik gevaarlijk.
Renee1966
Zeer actief

Suus steekt kop in de lucht en is weg. Kan ook op de terugweg zijn met bal (of apport) en pats, lucht in neus, weg.
Dat was dus helemaal over en ging allemaal perfect, zelfs dat ik haar achter een kat vandaan kon fluiten en nu is het weer helemaal knudde.

TT ga ik echt niet doen. Ben een heuse Leo plus dan moet ze weer echt los en als het niet werkt, of ik loop te klootviolen met die afstandbediening, loopt ze zo onder auto.

Gericht erop trainen doe ik ook niet meer. Heb daar echt heel veel energie ingestoken, dat ga ik niet weer doen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Renee1966 schreef:Suus steekt kop in de lucht en is weg. Kan ook op de terugweg zijn met bal (of apport) en pats, lucht in neus, weg.
Dat was dus helemaal over en ging allemaal perfect, zelfs dat ik haar achter een kat vandaan kon fluiten en nu is het weer helemaal knudde.

TT ga ik echt niet doen. Ben een heuse Leo plus dan moet ze weer echt los en als het niet werkt, of ik loop te klootviolen met die afstandbediening, loopt ze zo onder auto.

Gericht erop trainen doe ik ook niet meer. Heb daar echt heel veel energie ingestoken, dat ga ik niet weer doen.
Je ziet al problemen voor je er uberhaupt al aan begint :F: Dat moet je ook niet zelf klootviolen maar met iemand die er verstand van heeft :wink: en niet 1 keer maar meerdere keren en ergens waar ze uiteindelijk geen gevaar voor zichzelf vormt natuurlijk
Maar als je dat niet wil moet je het niet doen, alleen als je er achter staat. Ik zou er niet aan moeten denken altijd een aangelijnde hond... naast mijn honden die het vreselijk zouden vinden vind ik het zelf ook verschrikkelijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Renee1966
Zeer actief

Uiteindelijk moet ze toch hier loslopen, dus ook hier permanent de tt om en dan zal ik toch echt zelf die ab moeten bedienen. Die expert gaat niet de rest van haar leven mee op uitlaat.

Die lange lijn is niet zielig, ze heeft er eerder op gestaan er is geen verschil met de wandeling hoor. Hij zal ook wel eens stukken meeslepenbv.
Renee1966
Zeer actief

Ik ga niet met een tt werken. En ik geloof er niks van dat suus van een trilling onder de indruk is en dan met rasse schreden aangerend komt, is dat zal heus met stroom moeten.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Renee1966 schreef:Uiteindelijk moet ze toch hier loslopen, dus ook hier permanent de tt om en dan zal ik toch echt zelf die ab moeten bedienen. Die expert gaat niet de rest van haar leven mee op uitlaat.

Die lange lijn is niet zielig, ze heeft er eerder op gestaan er is geen verschil met de wandeling hoor. Hij zal ook wel eens stukken meeslepenbv.

Dat vind ik ook hoor, er wordt zo hysterisch gedaan als een hond niet los kan lopen.. tuurlijk is het altijd fijn dat het wel kan maar wat niet meer gaat gaat gewoon niet... als je voldoende doet met een hond aan de lijn, desnoods lekker fietsen voor de flinke sprintjes etc is er niks mee, het is niet zo dat je alleen lullige blokjes door de wijk heen loopt van 10 minuten.
Ik heb zelf ook een hond die door meerdere oorzaken absoluut niet los kan, zelfs niet op omheind terrein en die loopt aan de lijn, ze is een oudje dus dat is dan wat makkelijk denk maar die loopt ook lekker aan de lange lijn of flex haar ding te doen... komt helemaal niks te kort...
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

Precies, ze krijgt nog zat te doen aan die lijn
Kirry
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Kirry »

Aan de (lange) lijn vind ik geen strafvonnis. Sproet kan momenteel enkel los in omringd gebied of gebied zonder wild. In open gebieden, zoals het strand of polder waar veel vogels broeden, loopt ze aan een flink lange longeerlijn en kan ze wel degelijk haar sprintjes trekken, met de bal spelen of haar neus in molshopen steken. Ze komt niks tekort.
Ook doe ik veel hersenwerk om dat koppie moe te maken, want het draait niet enkel om ledematen strekken in een sprint, dus dat zou ik ook aanraden. Liever deze situatie dan langzaam een maagzweer ontwikkelen van de zenuwen, omdat ze er elk moment vandoor kan gaan. Je loopt namelijk écht niet ontspannen rond op die manier, en dat merkt die hond ook.
Renee1966
Zeer actief

Uiteraard moet ze gewoon haar hoofd blijven gebruiken, voerdummy en bal gaan gewoon mee. Net als altijd. Het is niet zo, dat we alleen maar lopen, er wordt ook "gewerkt"
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Renee1966 schreef:Ik ga niet met een tt werken. En ik geloof er niks van dat suus van een trilling onder de indruk is en dan met rasse schreden aangerend komt, is dat zal heus met stroom moeten.
Als je er vanuit gaat dat het mislukt, mislukt het. Maar die trilling is èxtra, het is een toevoeging op je reguliere training.
Bij sommige honden haal je met die trilling de hond uit z'n concentratie, waardoor hij weer bereikbaar wordt voor jou.

Ik was een keer mijn telefoon kwijt en ging mijn eigen telefoon opbellen om erachter te komen waar hij lag. Mijn hond lag op de bank te slapen en stuitert vol ongeloof van de bank af. Daar lag ie dus :LOL: Trilling vinden veel honden bizar en onverklaarbaar.
Laatst gewijzigd door Paisley op 30 nov 2013 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Kirry
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Kirry »

Renee1966 schreef:Uiteraard moet ze gewoon haar hoofd blijven gebruiken, voerdummy en bal gaan gewoon mee. Net als altijd. Het is niet zo, dat we alleen maar lopen, er wordt ook "gewerkt"
Precies. :ok:
Renee1966
Zeer actief

Ik heb dit topic niet geopend, omdat ik tips zoek hoe suus alsnog los te kunnen laten lopen. Dat heb ik namelijk een paar jaar geleden gedaan en toen heb ik gekozen voor training aan de lange lijn icm de voerdummy. Ook toen is de optie tt langsgekomen.
Ik heb het topic geopend om te delen dat het dus na zo,n lange tijd alsnog weer fout kan gaan en om even te melden dat ik de pest daarover in had :evil:
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.

Ongelezen bericht door christina »

Ik snap het denk ik wel. Mijn vorige hond liep met een TT omdat ze uitviel naar andere honden en ik dat niet kon mannen. Dat ze daarna kon loslopen was een bijkomend voordeeltje zeg maar. Het ontspannen lopen was voor mij in eerste instantie de bedoeling.Een lange lijn op de manier zoals jij die gebruikt lijkt mij ook een prima alternatief. Welke lijnen kun je daarvoor gebruiken?
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

christina schreef:Ik snap het denk ik wel. Mijn vorige hond liep met een TT omdat ze uitviel naar andere honden en ik dat niet kon mannen. Dat ze daarna kon loslopen was een bijkomend voordeeltje zeg maar. Het ontspannen lopen was voor mij in eerste instantie de bedoeling.Een lange lijn op de manier zoals jij die gebruikt lijkt mij ook een prima alternatief. Welke lijnen kun je daarvoor gebruiken?
http://www.hondenwebshop.nl/product/det ... +zweetlijn
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

Standaard canvas lijnen van de dierenwinkel waren hier binnen 2 a 3 maanden versleten. Ik laat door een bevriende zeilmaker een lijn van 15 meter maken. Die gaat bij dagelijks gebruik zo'n 10 maanden mee ( als ik me goed herinner). Hij gebruikt een soort nylonband voor de lijn, is heel prettig materiaal, heel licht, ook als het nat is en zeer slijtvast.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

succes ermee, t zal een hoop frustratie schelen en je voorkomt er gevaarlijke situaties mee, :ok: Ik zou t ook doen denk ik
Paisley
Zeer actief

Inge O schreef:
Paisley schreef: Bij sommige honden haal je met die trilling de hond uit z'n concentratie, waardoor hij weer bereikbaar wordt voor jou.

Ik was een keer mijn telefoon kwijt en ging mijn eigen telefoon opbellen om erachter te komen waar hij lag. Mijn hond lag op de bank te slapen en stuitert vol ongeloof van de bank af. Daar lag ie dus :LOL: Trilling vinden veel honden bizar en onverklaarbaar.
een slapende hond haal je er wel mee uit zijn 'concentratie', ja, maar bij een hond die onder de adrenaline vertrekt kan je trillen tot je een ons weegt hoor.
Dan gebruik je de TT verkeert, heb ik me laten vertellen.
Je hond hoort ermee een betrouwbaar 'hier' aan te leren in een prikkelarme omgeving, waarna je de prikkels opbouwt.

Als je hond een ree ziet, kun je beroep maken op je betrouwbare HIER die je met je vibrator in 101 situaties hebt aangeleerd, zoals je dat met andere honden met een plak worst en een clicker aanleert.
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

Inge O schreef:
Paisley schreef: Bij sommige honden haal je met die trilling de hond uit z'n concentratie, waardoor hij weer bereikbaar wordt voor jou.

een slapende hond haal je er wel mee uit zijn 'concentratie', ja, maar bij een hond die onder de adrenaline vertrekt kan je trillen tot je een ons weegt hoor.
Ja joh, ik zie dat ook helemaal niet werken bij suus, dat moet dan met stroom. En dan moet ze de rest van haar leven die band om en ik op wandeling die kast in mijn hand, want dan komt ooit weer het moment dat ze door de fluit loopt en dan moet ik wel gelijk reageren. Niet eerst onder uit een zak die bediening op moeten zoeken.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Renee1966 schreef:Ik ga niet met een tt werken. En ik geloof er niks van dat suus van een trilling onder de indruk is en dan met rasse schreden aangerend komt, is dat zal heus met stroom moeten.
Als je er vanuit gaat dat het mislukt, mislukt het. Maar die trilling is èxtra, het is een toevoeging op je reguliere training.
Bij sommige honden haal je met die trilling de hond uit z'n concentratie, waardoor hij weer bereikbaar wordt voor jou.

Nou bij een al jagende hond kun je hem op max zetten zodat hij licht geeft maar dan helpt ie niet meer hoor.. dus zeker geen tril. Je moet t voor die tijd al doen dan kan t werken. Dus bij een oortje wat naar voren gaat oid
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Snap dat je flink de balen in hebt...

Mijn hond jaagt zowel op zicht als op geur, en bij geur is ze ook moeilijker terug te roepen. Gelukkig blijft ze wel in mn zicht en is ze altijd binnen een paar minuten weer terug als het gebeurt. Maar het blijft lastig, ik wil het ook voor blijven dus bij de minste twijfel lijn in al aan als ze snuffelig is. En ze kan op heel veel plekken niet los omdat er of teveel wild loopt, of er autowegen in de buurt zijn.
Gelukkig hebben we nog wel een ronde waar ze toch zeker 2 uur veilig los kan lopen langs het kanaal, al moet ik ook wel steeds met haar bezig zijn met de dummy en ook aanlijnen op twee punten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Renee1966 schreef:
Inge O schreef:

Ja joh, ik zie dat ook helemaal niet werken bij suus, dat moet dan met stroom. En dan moet ze de rest van haar leven die band om en ik op wandeling die kast in mijn hand, want dan komt ooit weer het moment dat ze door de fluit loopt en dan moet ik wel gelijk reageren. Niet eerst onder uit een zak die bediening op moeten zoeken.
Zo moeilijk is dat niet hoor om mee te nemen en nee door jouw zekerheid die je er door krijgt ksn ie gewoon uit staan uiteindelijk...
Maar nogmaals niet doen want je ziet teveel problemen dat gaat nooit werken.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

malinois schreef:
Paisley schreef:

Nou bij een al jagende hond kun je hem op max zetten zodat hij licht geeft maar dan helpt ie niet meer hoor.. dus zeker geen tril. Je moet t voor die tijd al doen dan kan t werken. Dus bij een oortje wat naar voren gaat oid
Weet ik, dat werkt met positieve training precies zo natuurlijk :) Als ik niet op tijd ben geweest met terug roepen, kan ik het beter helemaal niet meer doen want ze komt toch pas terug als het target uit zicht is.
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

echt, de hele combinatie, renee en knopjes en die in een stresssituatie accuraat bedienen,dat wordt gewoon niks.
Paisley
Zeer actief

Inge O schreef:
waarom heb je dan een vibrator nodig? lijkt me dat je het dan net zo goed met een clicker en een plak worst kan en dat zal bij suus dus echt niet meer werken.

ik vrees dat jij je de halve waarheid hebt laten vertellen - een hond met een tt moet wel degelijk weten dat er stroom kan komen als hij de trilling negeert en ja, dat bouw je op in een prikkelarme omgeving want anders gaat hij zoals malinois zegt zelfs door stroom waar hij van in brand schiet.
De worst is in de aanleerfase de positieve motivator. Een hond die los van de lijn is, valt niet te corrigeren. Een vibro kan er voor zorgen dat de hond in de trainingsfase (en prikkelarme omgeving) niet aan je commando kan ontsnappen, en dus aanleert dat HIER ook altijd hier betekent.

Ik vind het gek dat je zegt dat een hond altijd stroom moet krijgen wanneer je aan een TT begint. Er zijn heel veel honden die een betrouwbaar HIER kunnen aanleren met alleen positieve beloning. Waarom zouden er niet honden zijn die een betrouwbaar HIER aanleren wanneer er een milde vorm van correctie mogelijk is?
Het is toch niet alles of niets?
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Renee1966 schreef:echt, de hele combinatie, renee en knopjes en die in een stresssituatie accuraat bedienen,dat wordt gewoon niks.
Dat is ook de ellende met een TT. Er zijn mensen die hem aankopen en het zien als laatste redmiddel en vervolgens die hond onder stroom zetten als hij achter een ree aan vliegt.

Je hoort het te zien als trainingsmiddel. Dus zonder stress en commotie maar op het trainingsveld. Niet om AF te leren om achter wild aan te leren, maar om AAN te leren dat hij moet komen als je roept.
Afbeelding
Renee1966
Zeer actief

dat snap ik wel. maar uiteindelijk moet het in een situatie waar ze aan de kledder gaat, wel ingezet worden natuurlijk.
ze kan heel goed hierkomen. het gaat om die situatie dat er wat haar neus inwaait en ze aan de race gaat (wat ik dus succesvol weggetraind dacht te hebben). kom op zeg , meer dan anderhalf jaar loopt ze helemaal los. en daarvoor zo'n half jaar de lijn niet vast, maar langzaam ingekort en daarvoor een halfjaar geen correctie met de lijn hoeven geven. dus eigenlijk al 2 1/2 jaar goed op stem en fluit te roepen.
ik denk dat wat inge zei heel waar is , als ze eenmaal weten dat die optie van weglopen er is, houd je altijd dat risico
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”