Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Alaskan Noble Companion Dog
Moderator: moderatorteam
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Re: Alaskan Noble Companion Dog
Ik vind het griezels 

"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nee, schuw moeten ze niet zijn, mag van mij best wat terughoudend zijn maar niet schuw...Nanna schreef:Niet als er wolvenbloed in zit. Die zijn mij in de regel te schijtbakkerig.malinois schreef: Prachtig deze... zou hem zo meenemen
Maar met deze rassen erin?? Husky, DH, Malamute, grey, BC, lab... dat is toch niet schuw over het algemeen. Hoeveel echt wolf zit er in?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
http://alaskannoblecd.weebly.com/breed-standard.htmlIndividuals of the breed may be somewhat aloof to strangers, but not apprehensive, standing their ground and showing confidence to meet overtures without themselves making them, while others may be openly extroverted to all strangers. They should be observant and vigilant of new situations and people, not switching loyalties easily yet all must be capable of eventually warming up to a friendly stranger.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee dat snap ik, maar van dergelijke rassen verwacht ik dan weer niet echt schuw... het ligt eraan óf er wolf doorheen zit en dan hoeveel... maar de genoemde rassen vind ik nou niet echt schuw over het algemeen. Maar ik zou ze best eens willen zien in het echie om te kijken hoe ze zijn hoorCleva schreef:malinois schreef:http://alaskannoblecd.weebly.com/breed-standard.htmlIndividuals of the breed may be somewhat aloof to strangers, but not apprehensive, standing their ground and showing confidence to meet overtures without themselves making them, while others may be openly extroverted to all strangers. They should be observant and vigilant of new situations and people, not switching loyalties easily yet all must be capable of eventually warming up to a friendly stranger.
Gelul van een dronken aardbei. Mooi praatje hoor maar zo nauw luistert dat natuurlijk niet bij een groepje honden dat je nog niet een ras kunt noemen.

- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Wat jij zegt. De huishond is een soort natuurlijke mutatie door gedragsverandering toch? Ik lul maar effe wat ik hier en daar gelezen heb, maar volgens mij waren het de passieve dominantjes (wolven met een vriendelijke inborst en een hoog IQ en EQ zeg maar), die snapten dat ze door laag kwispelen naar mensen en af en toe eens een andere carnivoor weg blaffen van het kamp uiteindelijk veel meer te vreten kregen dan die 'echte' wolven.Tara schreef:En omdat die domesticatie waarschijnlijk niet een door mensen gestuurd project is geweest. Het lijkt me aannemelijker dat de wolf zichzelf min of meer gedomesticeerd heeft.DebbieZ schreef:Omdat het duizenden jaren kost..silvester schreef:En waarom? Enige duizenden jaren geleden is het de mens ook al gelukt, dus, waarom zou dat nu met al de kennis die we nu meer hebben, moeilijker lukken?
Een opportunist als de wolf zal voordelen hebben gezien van zich ophouden in de nabijheid van mensen, ik denk dat die mensen daar toen wat minder concrete ideeën bij zullen hebben gehad. Die hadden wel wat anders aan hun hoofd.
En buiten dat, als de mens de wolf al gedomesticeerd zou hebben, dan hadden ze al een soort beeld voor ogen moeten hebben dat aansloot bij hun verwachtingspatroon. En dáár gaat het mank, ik geloof nooit dat ze dat hadden.
Dat experiment is anno 2013 niet te herhalen. Je kan wel vriendjes proberen te worden met wolven, maar eer dat je er een cockerspaniel van hebt gemaakt ben je veel langer bezig dan bij die eerste testgroep.

Ik vind het trouwens wel hele stoere mooie honden, en dat idee van terugfokken met een stel goeie rassen spreekt me ook wel aan.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Prachtige dieren maar ik zie 100% zeker wolvenbloed. Overduidelijk en onmiskenbaar. Ik word nu wel een beetje moe van al die zgn wolfvrije rassen met heel duidelijk wolvenkenmerken. Je kan deze blik en ogen niet meer terugfokken uit honden. Wolf zit erdoor. Gegarandeerd. Net zoals in de Tamaskan wolfhond zit. Je ziet dat meteen. Kijk, dit is een wolfachtige hond uit honden zonder puur wolf erdoor.
Dit soort honden krijg je dus als je herders en poolhonden kruist:

Deze honden daarentegen bevatten 100% zeker wolfhond of zelfs wolvenbloed. Dat zie je aan de stand van de ogen en de uitstraling:
Dit zou een herder x husky zijn. Dat kan alleen kloppen als de husky geen stamboom had en een deel wolf was.

Dit soort honden krijg je dus als je herders en poolhonden kruist:

Deze honden daarentegen bevatten 100% zeker wolfhond of zelfs wolvenbloed. Dat zie je aan de stand van de ogen en de uitstraling:
Dit zou een herder x husky zijn. Dat kan alleen kloppen als de husky geen stamboom had en een deel wolf was.

-
- Zeer actief
Ik heb even naar het filmpje gekeken en het loopje van die hond is ook onmiskenbaar wolf. Ze prijzen het aan als huishondjes maar als ik naar die omgeving kijk en de platgetreden grond in die tuin loopt dat dier daar hele dagen rondjes te rennen. Geen kalme tevreden hond dus maar een stressig dier. Dat zie ik ook wel terug in hoe ze loopt en reageert. Veel te soepel en veel te dol op lang lopen. Dat straalt er vanaf. Ze heeft in haar beweging veel last van de kleine tuin. Wolvenbloed dus. 
Op de achtergrond zie je de geblindeerde kennel. Plastic tegen het gaas en een duidelijk permanent buitenhok. Tot zover de Companion dog zou ik zeggen. Het is gewoon een wolfhondje met veel poolhond erin. Moeilijke dieren denk ik en zeker geen honden voor in een klein huis of zonder andere honden.

Op de achtergrond zie je de geblindeerde kennel. Plastic tegen het gaas en een duidelijk permanent buitenhok. Tot zover de Companion dog zou ik zeggen. Het is gewoon een wolfhondje met veel poolhond erin. Moeilijke dieren denk ik en zeker geen honden voor in een klein huis of zonder andere honden.
- Rahne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tamaskan
- Contacteer:
Van de foto's die Gaby plaatste, die zwarte is Yarrow. Prachtige hond maar zijn eigenaresse had toch wel wat andere verwachtingen van zijn karakter... dit schreef ze:
)
Maar ook de ANCD is nog echt in ontwikkeling, dus er zit nogal wat verschil in onderling (afhankelijk van welke ouders gebruikt zijn).
Die zwarte (op de foto die TS plaatste, dat zijn moeder en 2 dochters), daar zit gewoon wolf achter. Maar er zijn ook volle herders gebruikt bijv, dus dan heb je sommige ANCD pups die meer neigen naar wolfhond en pups die meer neigen naar herder of poolhond.
Die grijze is Noque, prachtige reu ook. Ook hij werd (door Tamaskan eigenaren die hem gezien hebben tijdens een Tamaskan Show) omschreven als behoorlijk terughoudend naar vreemde mensen toe. Verder schijnen ze wel heel zachtaardig te zijn en redelijk goed trainbaar (op hetzelfde niveau als de Tamaskan, geen echte 'will-to-please' maar voor wat lekkers kun je een aardig end komen"Women are easier for him than men. Say someone is staying at our house - for the first day or two, Yarrow will hide upstairs. Within a few days generally he will start at least making appearances, or hanging out in the same room as them. Any movement toward him, eye contact, or speaking to him will send him fleeing. For some people he will graduate to being able to be petted/interacted with around a week or so, but for some it takes longer. Certain men he never seems to completely warm up to.
My close friends and family he has totally accepted and is extremely loving towards, it just takes him a while to get there with people."

Maar ook de ANCD is nog echt in ontwikkeling, dus er zit nogal wat verschil in onderling (afhankelijk van welke ouders gebruikt zijn).
Die zwarte (op de foto die TS plaatste, dat zijn moeder en 2 dochters), daar zit gewoon wolf achter. Maar er zijn ook volle herders gebruikt bijv, dus dan heb je sommige ANCD pups die meer neigen naar wolfhond en pups die meer neigen naar herder of poolhond.
-
- Zeer actief
Precies! Die beschrijving is toch wel iets om over na te denken als je zo'n hond wil kopen. Want deze omschrijving maakt meteen dat je alles op alles moet zetten om te voorkomen dat die hond schrikt buiten. Ga een dier met een dergelijk karakter maar eens vangen in een groot bos vol wild. Met wat pech moet je dat dier dan gaan verdoven. En het dier zelf zal ook niet kalm op straat lopen met zoveel argwaan naar vreemden. Met zo'n uiterlijk wil iedereen er een keer aan zitten en dat zal dat dier niet goed verdragen ga ik zomaar vanuit.
- Mutt
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Retrievermixen
Inderdaad een prachtig beest!malinois schreef:Prachtig deze... zou hem zo meenemenNanna schreef:Dit model, maar dan in Duitse herder. Ik teken ervoor.-Gaby- schreef:

Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
- Suske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): XMechelse Herder
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Waar zit dat 'm dan in? Wat in de ogen, oren, houding, etc, is karakteristiek voor wolven? Ik zie uiteraard wel verschil tussen de twee foto's hoor, maar kan je concreet uitleggen welke eigenschappen (uiterlijk of karakter) onmogelijk zonder wolven gefokt kunnen worden?laeken schreef:Prachtige dieren maar ik zie 100% zeker wolvenbloed. Overduidelijk en onmiskenbaar. Ik word nu wel een beetje moe van al die zgn wolfvrije rassen met heel duidelijk wolvenkenmerken. Je kan deze blik en ogen niet meer terugfokken uit honden. Wolf zit erdoor. Gegarandeerd. Net zoals in de Tamaskan wolfhond zit. Je ziet dat meteen.

-
- Zeer actief
DaniBanani schreef:Waar zit dat 'm dan in? Wat in de ogen, oren, houding, etc, is karakteristiek voor wolven? Ik zie uiteraard wel verschil tussen de twee foto's hoor, maar kan je concreet uitleggen welke eigenschappen (uiterlijk of karakter) onmogelijk zonder wolven gefokt kunnen worden?laeken schreef:Prachtige dieren maar ik zie 100% zeker wolvenbloed. Overduidelijk en onmiskenbaar. Ik word nu wel een beetje moe van al die zgn wolfvrije rassen met heel duidelijk wolvenkenmerken. Je kan deze blik en ogen niet meer terugfokken uit honden. Wolf zit erdoor. Gegarandeerd. Net zoals in de Tamaskan wolfhond zit. Je ziet dat meteen.
Dat is erg lastig om uit te leggen. Een wolf en een hond zijn anders. Een wolf heeft een andere schedel, andere plaatsing van de ogen en ook een andere snuit. Een wolfkleurige hond uit honden fokken is geen probleem. Een wolfachtige vacht fokken ook niet. En zelfs een beetje de bouw van een wolf lukt aardig met Duitse herders en poolhonden. Maar een hond fokken uit honden met een wolvenkop en lange grote poten in combinatie met wolvengangwerk gaat dus niet. Toen de Tamaskans net uit waren zag ik meteen dat er een wolfhond doorheen zat. Ze konden me wat met de verhalen dat er 0% wolvenbloed in zou zitten. Iets later kwam meteen naar voren dat er wolfhonden en zelfs wolven in dat ras zitten. De hondjes op deze foto zijn ook overduidelijk wolfbloed dragend. Immers, hun snuiten en kopvorm hebben heel veel van de wolf. Iets dat niet meer voorkomt in de gedomesticeerde honden. Ik vind het ontzettend lastig om uit te leggen. De schedel is gewoon anders... klinkt vaag maar je ziet dat gewoon als je heel erg goed kijkt.
Kijk eens naar deze Alaskan Noble dog. Dit is een hond met een flinke scheut wolf. De snuit is zo dik en sluit zo naadloos aan op de schedel dat dat alleen nog maar van een wolf af kan komen. Een poolhond heeft stop. Dat is een deuk tussen de neus en de schedel. Een hond heeft dat eigenlijk altijd of in elk geval loopt bij de hond de snuit nooit zo naadloos over in de kop. Er zijn wel honden zonder stop maar dat ziet er heel anders uit dan bij de wolf.
Kijk:

Niemand kan mij vertellen dat hier geen wolf in zit ondanks dat dit dier heel erg hondachtig is uitgepakt. Als je niet erg goed kijkt kan het ook wel een groenendaler x DH zijn oid. Maar dat is het duidelijk niet.
Dit is een pure wolf. Zie je de overeenkomsten in de vorm van de schedel?

Gaat echt om de schedel en de plaatsing van de ogen. De oogvorm van de Noble dog hierboven is heel erg hond. De plaats van de ogen echter niet. Bij een hond komen de ogen veel meer naar voren en zijn ze minder diep geplaatst.
In elke wolfhond kan iets anders van de wolf naar voren komen dat hem verraad. Het kunnen de voeten zijn, de ogen, het gangwerk, maakt niet uit. Vrijwel altijd zie je dat. Ook al beweren mensen dat ze dat fokken uit pure honden. Geen enkele poolhond heeft nog deze voeten, deze ogen en deze kopvorm als er niet gewoon ook wolf doorheen zit. Want dat is ook vaak zo. Ze zeggen dat het een poolhond was die erin ging maar daar lokaal zit er wel vaak wolf door. Zo gebruik je bewust en stiekem wel wolvenbloed zonder een wolfhond of wolf te laten dekken. Je suggereert gewoon dat je niet weet dat die Alaskan husky half wolf was. En ook dat ziet iemand die er kijk op heeft echt meteen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouvier
Duidelijk uitgelegd, laeken
Er is ook iets in die blik.. Zo kil en doordringend.

Er is ook iets in die blik.. Zo kil en doordringend.
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Dank voor de uitleg! Ik zou het zelf vast niet herkennen bij een hond die ik tegenkom maar ik snap wel wat je bedoelt op de foto's.

- Tony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Het 'ras' bestaat toch al ruim 20 jaar...Cleva schreef:Gelul van een dronken aardbei. Mooi praatje hoor maar zo nauw luistert dat natuurlijk niet bij een groepje honden dat je nog niet een ras kunt noemen.

Prachtige honden echter zeer zeker, waarbij mijn voorkeur naar de donkere uit gaat...
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
-
- Zeer actief
Is trouwens precies weer het verhaal van de Tamaskan. Die zijn ook o zooo makkelijk en leuk. Grappig dat de twee honden ter herplaatsing ( nu op dit forum notabene staan ze in de herplaatshoek ) vreselijk moeilijk zijn. Een ervan is zelfs haast onhoudbaar als je het mij vraagt. Zeer agressief op honden, agressief tegen mensen, angstig en stressig. Nooit los, kan niet alleen zijn en kan niet met vreemden, kinderen en meer. Tot zover de hond zonder wolvenbloed die perfect als huishond is.
Ik lees gewoon een kwadraat van de Saarloos met de Tjech en dan nog erger. Die zitten er ook leuk ingefokt en dan is dit dus gewoon weer overduidelijk het gevolg. Bange wolfhonden en de lijnen met genoeg Tjech nog eens heel erg agressief met wat pech.
Dat is nu zo jammer. In de eerdere discussies op dit forum werd constant gezegd dat van de Tamaskan alleen lieve makkelijke honden bestaan. Net nadat de Tjech er vet in ging staan de eerste al in de herplaatsing met zeer grote en kwalijke gedragsproblemen. Dat kun je dus ook niet ongestraft doen. Dan krijg je dit. Neem eens genoegen met een uiterlijk dat niet identiek aan de wolf is. Dan loop je ook weinig kans op dergelijk gezeik in je honden. Fok je nesten met die halfTjech-Tamaskans dan krijg je Tjechen en dan moet je de rasbeschrijving ook maar snel aanpassen naar fel, waaks en beschermend. Met veel Saarloos erbij kan je erbij zetten dat ze angstig en terughoudend zijn. Netto krijg je dus terughoudende niet open bijters. Geen hondjes om aan te prijzen als leuke leergierige huishonden met het uiterlijk van de wolf zonder dat er zgn wolf doorheen zit.

Dat is nu zo jammer. In de eerdere discussies op dit forum werd constant gezegd dat van de Tamaskan alleen lieve makkelijke honden bestaan. Net nadat de Tjech er vet in ging staan de eerste al in de herplaatsing met zeer grote en kwalijke gedragsproblemen. Dat kun je dus ook niet ongestraft doen. Dan krijg je dit. Neem eens genoegen met een uiterlijk dat niet identiek aan de wolf is. Dan loop je ook weinig kans op dergelijk gezeik in je honden. Fok je nesten met die halfTjech-Tamaskans dan krijg je Tjechen en dan moet je de rasbeschrijving ook maar snel aanpassen naar fel, waaks en beschermend. Met veel Saarloos erbij kan je erbij zetten dat ze angstig en terughoudend zijn. Netto krijg je dus terughoudende niet open bijters. Geen hondjes om aan te prijzen als leuke leergierige huishonden met het uiterlijk van de wolf zonder dat er zgn wolf doorheen zit.

- Rahne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tamaskan
- Contacteer:
Jammer dat je gelijk weer zo overdrijft. Die ene hond ter herplaatsing was helemaal niet moeilijk, juist een hele sociale en lieve hond. Hij had last van hele erge verlatingsangst, daar zijn deze honden gevoelig voor (en dat staat ook in de karakteromschrijving en iedere fokker geeft dit ook aan wanneer mensen interesse tonen). Die kun je niet even in de bench proppen en dan een hele dag alleen laten, zonder dit goed aangeleerd/opgebouwd te hebben... dan heb je gelijk een hond die totaal in paniek raakt wanneer je deze alleen laat. Hij woont nu in een roedel huskies, er wordt mee gewerkt, en van verlatingsangst is geen sprake meer.laeken schreef:Is trouwens precies weer het verhaal van de Tamaskan. Die zijn ook o zooo makkelijk en leuk. Grappig dat de twee honden ter herplaatsing ( nu op dit forum notabene staan ze in de herplaatshoek ) vreselijk moeilijk zijn. Een ervan is zelfs haast onhoudbaar als je het mij vraagt. Zeer agressief op honden, agressief tegen mensen, angstig en stressig. Nooit los, kan niet alleen zijn en kan niet met vreemden, kinderen en meer. Tot zover de hond zonder wolvenbloed die perfect als huishond is.Ik lees gewoon een kwadraat van de Saarloos met de Tjech en dan nog erger. Die zitten er ook leuk ingefokt en dan is dit dus gewoon weer overduidelijk het gevolg. Bange wolfhonden en de lijnen met genoeg Tjech nog eens heel erg agressief met wat pech.
![]()
Die ander is van mij, die komt van een hele slechte fokker vandaan en toen ik hem kreeg met 11 weken was het een bang hoopje hond. Dat ging met wat geduld eigenlijk heel erg goed tot een half jaartje terug. Hij is toen aangevallen door een andere reu en heeft daar een behoorlijke terugval van gehad, bovendien heb ik het niet goed op kunnen vangen. Ik zit nu in een vervelende situatie waardoor ik al een tijdje behoorlijk gestrest/gespannen ben, kleine dingetjes kunnen mij laten ontploffen of ik barst ineens in janken uit

Winter is daar heel erg gevoelig voor, juist omdat hij zelf al geen hele stabiele hond is. Hij heeft stabiliteit en rust nodig, vertrouwen dat een bepaalde situatie ok is (andere honden en mensen zijn niet eng of gevaarlijk en kunnen je niks doen). En dat moet ik naar hem uitstralen en dat doe ik op dit moment niet. Heb vandaag een training gehad met hem op een hondenschool waar ze dat er ingehamerd hebben bij mij lol, en hij heeft 90 min lang samen met mij rondjes gelopen op een veld tussen allemaal vreemde honden en mensen. Eerst wat verder af en later op nog geen meter afstand, hij is niet 1 keer uitgevallen naar een andere hond tijdens het lopen en stond op het laatst ook rustig te snuffelen aan de andere honden en mensen. Ik heb hem een beetje als een 'monster' omschreven in mijn herplaatsingsverhaaltje maar dat is ook zodat mensen niet door zijn mooie uiterlijk zijn karakter onderschatten.
Ik heb ook een teef hier die van haar basis uit heel erg stabiel is en die kan wel omgaan met mijn huidige toestand. Die is trouwens Wolfhond x Saarloos

Als je echt een beeld wil van de Tamaskan moet je zaterdag 7 december meewandelen in "Het Leesten", altijd gezellig

- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Wat vervelend dat je er moe van wordt Marc. Oké, ik weet van de Tamaskan en het vermoeden heb ik ook bij de ANCD. Welke rassen nog meer?laeken schreef:Prachtige dieren maar ik zie 100% zeker wolvenbloed. Overduidelijk en onmiskenbaar. Ik word nu wel een beetje moe van al die zgn wolfvrije rassen met heel duidelijk wolvenkenmerken.
En Rahne, Marc waant zich al gauw een deskundige terwijl hij nog nooit een Tamaskan in het echt heeft gezien. Dat er ooit gezegd werd dat er in de Tamaskan geen wolf zat, maar dat het er toch in zit, dat zal hij denk ik blijven melden tot het einde der tijden. Ook al wordt de Tamaskan al lang niet meer op die manier aangeprezen, sinds men er achter gekomen d.m.v. DNA testen dat degene die het ras heeft opgestart en de slogan had verzonnen, heeft gelogen. "De perfecte huishond" en dat er alleen lieve en makkelijke Tamaskans bestaan wordt ook niet gezegd. En een keer langs komen op een "rassen"dag om ze in het echt te ontmoeten, ho maar.

Edit: Misschien ook leuk om te lezen: http://www.tamaskan-dog.nl/de-tamaskan/karakter
En de precieze uitnodiging voor de Tamaskan dag:
Op zaterdag 7 december, om 12.00 uur in de middag, staat er een wandeling gepland in Apeldoorn 'Het Leesten'.
http://www.doggies.nl/hondenlosloopgebi ... helen-5345
Iedereen, zowel met als zonder Tamaskan, is welkom! Er is een omheind losloop gebied waar de honden los kunnen en met elkaar kunnen spelen. Als er mensen zijn die liever een aanlijn wandeling maken dan is dat eventueel ook mogelijk.
Er is een kiosk aanwezig waar gegeten en gedronken kan worden.
Verzamelen op de parkeerplaats van kiosk 'Ugchelse Berg' aan de Hoenderloseweg 191.
Laatst gewijzigd door -Gaby- op 02 nov 2013 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- -Gaby-
- Zeer actief
Ja, anders had ik zijn foto er ook niet bij gezet.renee-uk schreef: is die grauwe ook een ancd gaby?

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik had al gezocht en gevonden, soms ben ik een beetje lui en niet helemaal uitgeslapen-Gaby- schreef:Ja, anders had ik zijn foto er ook niet bij gezet.renee-uk schreef: is die grauwe ook een ancd gaby?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
- Zeer actief
Ik waan me geen expert want ik heb zelf geen Tamaskan. Ik wilde er heel graag een en dat was 2 jaar geleden. In twee jaar is de berichtgeving misschien volledig veranderd, zou kunnen want ik ben gestopt met me echt inlezen. Wel is er een paar maanden geleden op dit forum een discussie geweest. Kan ook een jaar geleden zijn. Toen werden er de hele tijd wolfhonden gebruikt in de Tamaskan waaronder ook de Tjech. Daarbij merkte ik op dat het karakter van de Tjechen dan dus ook echt wel in de Tamaskan zou komen. Dat werd deels weggewoven want de Tamaskan was en is een heel stabiel ras werd er gezegd. Toen merkte ik op dat het inkruisen van een ander ras betekent dat je per direct half Tjechen hebt en niet Tamaskans met Tjechenbloed. Een hond uit twee rassen is nl 50-50 wat kan betekenen dat je er wat karakter betreft heel erg Tjechen uit kan krijgen. Herinneren jullie je die discussie niet?
Ik weet niet welk bloed Winter draagt. Op mij komt het over als een hond met heel veel Saarloos en Tjech. Want het lijkt of hij van allebei iets heeft. De Tjechen die ik kende toen ik zelf nog met de honden liep waren niet erg prettig en het gedrag dat jij Rahne beschrijft klinkt als Tjech. Pittig reageren op angstprikkels. Dus met de tegenaanval.
Ik wist overigens niet dat Winter van jou was Rahne, ik dacht dat jouw Winter een teef was. Dat is dus een foutje van mijn kant.
Ik weet niet welk bloed Winter draagt. Op mij komt het over als een hond met heel veel Saarloos en Tjech. Want het lijkt of hij van allebei iets heeft. De Tjechen die ik kende toen ik zelf nog met de honden liep waren niet erg prettig en het gedrag dat jij Rahne beschrijft klinkt als Tjech. Pittig reageren op angstprikkels. Dus met de tegenaanval.
Ik wist overigens niet dat Winter van jou was Rahne, ik dacht dat jouw Winter een teef was. Dat is dus een foutje van mijn kant.
- -Gaby-
- Zeer actief
En je hebt ze nog nooit ontmoet. Misschien zou een meer genuanceerde mening je dan sieren i.p.v. alleen je vermoedens brengen als feiten door dingen die je op internet hebt gelezen.laeken schreef:Ik waan me geen expert want ik heb zelf geen Tamaskan.

Dat was bijna drie jaar geleden, dit topic:http://www.hethondenforum.nl/plaza/view ... &p=4435025laeken schreef:Ik wilde er heel graag een en dat was 2 jaar geleden. In twee jaar is de berichtgeving misschien volledig veranderd, zou kunnen want ik ben gestopt met me echt inlezen. Wel is er een paar maanden geleden op dit forum een discussie geweest. Kan ook een jaar geleden zijn.
Ja, die herinner ik me best, bijna drie jaar geleden dus. De hond die gebruikt is, was een Tsjech en de opa van Mila, dit was een foundation dog, dus die komt terug in een paar lijnen. Die is gekruist met husky's, waardoor het maximale percentage in een gedeelte van de Tamaskans nooit meer dan 25% aan Tsjech is, want daarna zijn er geen Tsjechen meer ingezet. Mila bijvoorbeeld is een kwart Tsjech, de rest is poolhond, zoals het overgrote deel van de Tamaskans vooral uit poolhonden bestaat. Verder is er een Saarloos gebruikt. De hond van Rahne is half Saarloos. Maar zoals je wel weet bevestigen uitzonderingen de regel. De Saarloos die gebruikt is, is een hele ontypische Saarloos. Een hond die bij elke vreemde op schoot komt zitten en zich door iedereen laat aanhalen en niet schuw wat zo typerend is voor de Saarloos. Dit karakter vererft deze hond ook, wat zijn kinderen zijn net zo. Je laat het voorkomen of er zo maar een Tsjech en zo maar een Saarloos gebruikt zijn met de bijbehorende typische karakters, terwijl dit niet klopt. Bij het inkruisen van nieuw bloed, gaat er een heel selectieproces aan vooraf. En het is nog een "ras" in kinderschoenen, dus er moet nog worden bijgeschaaft, individuen moeten beoordeeld worden op hun karakter alvorens ze voor de fok worden ingezet, en er moet nieuw bloed worden toegevoegd, maar geloof mij, dit gebeurt met beleid.laeken schreef:Toen werden er de hele tijd wolfhonden gebruikt in de Tamaskan waaronder ook de Tjech. Daarbij merkte ik op dat het karakter van de Tjechen dan dus ook echt wel in de Tamaskan zou komen. Dat werd deels weggewoven want de Tamaskan was en is een heel stabiel ras werd er gezegd. Toen merkte ik op dat het inkruisen van een ander ras betekent dat je per direct half Tjechen hebt en niet Tamaskans met Tjechenbloed. Een hond uit twee rassen is nl 50-50 wat kan betekenen dat je er wat karakter betreft heel erg Tjechen uit kan krijgen. Herinneren jullie je die discussie niet?

In Winter zit 0,0% Saarloos, dat weet ik zeker.laeken schreef:Ik weet niet welk bloed Winter draagt. Op mij komt het over als een hond met heel veel Saarloos en Tjech. Want het lijkt of hij van allebei iets heeft. De Tjechen die ik kende toen ik zelf nog met de honden liep waren niet erg prettig en het gedrag dat jij Rahne beschrijft klinkt als Tjech. Pittig reageren op angstprikkels. Dus met de tegenaanval.

-
- Zeer actief
Eerlijk gezegd denk ik dat we langs elkaar heen praten. Of die discussie 2 of 3 jaar geleden was maakt niet uit. Wat wel uitmaakt, en daar hoef je geen enkele Tamaskan voor te kennen (ik heb er wel een paar gezien maargoed) is dat er rassen in gaan die invloed hebben. Als in Winter geen enkele Saarloos zit dan zal er wel Tjech in zitten. En dat is nu precies wat het effect van Tjechen is. Misschien zit er ook nog een terughoudende wolfhond in als poolhond en dan krijg je dus zeer gevoelige honden die ook nog eens agressief worden met pech.
Ik kom niet naar de Tamaskan dag omdat ik geen Tamaskan ga nemen. En de mensen die daar komen nemen geen lastige Tamaskans mee dus dat zegt niks. Ik geloof ook prima dat er heeel veel hele leuke en lieve Tamaskans zijn. Ik denk ook helemaal niet dat het gros nu lastig is. Wel denk ik dat je als buitenstaander een mening mag hebben over de rassen die je inkruist in een ras. Neem aan dat jij ook een mening hebt over kortsnuiten? Daar hoef jij zelf toch geen mops voor te hebben? Ik ken Tjechen prima. Ken ook wolfhonden en Saarloos. En heb inmiddels ook 2 keer een Tamaskan ontmoet. Ik vond de Tamaskans het prettigst. En de wolfhond die Timberwolf x DH was. Dat was een uitermate kalm en lief dier. Ook bij Jos een Wolfhond ontmoet. Ook een zeer lief en aardig stabiel dier. Het is dus niet zo dat ik nooit een wolfhond gezien heb verder. De tjechen die ik gezien heb waren ronduit pittig of erger. Ik vraag me dus af waarom je om het uiterlijk zo'n ras in een Tamaskan gaat fokken. Neem een Tjech en kies ervoor maar ga geen halftjechen fokken en die dan verder fokken als Tamaskan.
Hoe weet je trouwens dat er geen Saarloos in Winter zit maar wat er wel in zit weet je niet? Dat onbekende kan toch alles zijn?
Wat mij gewoon opvalt is dat het ras makkelijk wordt voorgesteld maar dat geloof ik dus niet meer. Ik denk dat je wel degelijk rekening moet houden met dezelfde lastige eigenschappen als de andere wolfhonden hebben. Die zitten immers steeds meer in de Tamaskan. Deze lijken inmiddels nl niet zoveel meer op huskies of poolhonden maar zijn identiek aan wolfhonden. Dat kan alleen als ze vol zitten met dat bloed. De laatste dekkingen die ik heb vernomen is alleen met wolfhonden of directe nakomelingen daarmee. En ik vind ernstige verlatingsangst wel een groot gedragsprobleem. Een wolfhond met verlatingsangst gaat door de bench en door de deur en desnoods door de raam. En dan? Dan los op straat. En dan? Precies, grote problemen die wel degelijk aan de eigenschappen van een wolf gekoppeld zijn.
Ik kom niet naar de Tamaskan dag omdat ik geen Tamaskan ga nemen. En de mensen die daar komen nemen geen lastige Tamaskans mee dus dat zegt niks. Ik geloof ook prima dat er heeel veel hele leuke en lieve Tamaskans zijn. Ik denk ook helemaal niet dat het gros nu lastig is. Wel denk ik dat je als buitenstaander een mening mag hebben over de rassen die je inkruist in een ras. Neem aan dat jij ook een mening hebt over kortsnuiten? Daar hoef jij zelf toch geen mops voor te hebben? Ik ken Tjechen prima. Ken ook wolfhonden en Saarloos. En heb inmiddels ook 2 keer een Tamaskan ontmoet. Ik vond de Tamaskans het prettigst. En de wolfhond die Timberwolf x DH was. Dat was een uitermate kalm en lief dier. Ook bij Jos een Wolfhond ontmoet. Ook een zeer lief en aardig stabiel dier. Het is dus niet zo dat ik nooit een wolfhond gezien heb verder. De tjechen die ik gezien heb waren ronduit pittig of erger. Ik vraag me dus af waarom je om het uiterlijk zo'n ras in een Tamaskan gaat fokken. Neem een Tjech en kies ervoor maar ga geen halftjechen fokken en die dan verder fokken als Tamaskan.
Hoe weet je trouwens dat er geen Saarloos in Winter zit maar wat er wel in zit weet je niet? Dat onbekende kan toch alles zijn?
Wat mij gewoon opvalt is dat het ras makkelijk wordt voorgesteld maar dat geloof ik dus niet meer. Ik denk dat je wel degelijk rekening moet houden met dezelfde lastige eigenschappen als de andere wolfhonden hebben. Die zitten immers steeds meer in de Tamaskan. Deze lijken inmiddels nl niet zoveel meer op huskies of poolhonden maar zijn identiek aan wolfhonden. Dat kan alleen als ze vol zitten met dat bloed. De laatste dekkingen die ik heb vernomen is alleen met wolfhonden of directe nakomelingen daarmee. En ik vind ernstige verlatingsangst wel een groot gedragsprobleem. Een wolfhond met verlatingsangst gaat door de bench en door de deur en desnoods door de raam. En dan? Dan los op straat. En dan? Precies, grote problemen die wel degelijk aan de eigenschappen van een wolf gekoppeld zijn.
Ik vind die van jou er veel mooier uit zien.Deze hebben van die dunne pootjes.Irta schreef:Oh myWat een absurd mooie honden!!!
Ik weet niet,het mysterieuze heeft wel wat maar ik ben niet verliefd,sorry....haha
- -Gaby-
- Zeer actief
Wanneer die discussie was maakt wel uit, in de eerste plaats omdat jij er zelf over begon met de opmerking of wij ons dat niet herinnerden en omdat er in een paar jaar tijd meer kan veranderen dan in een paar maanden of een jaar als er nog iets zo in opbouw is.laeken schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat we langs elkaar heen praten. Of die discussie 2 of 3 jaar geleden was maakt niet uit. Wat wel uitmaakt, en daar hoef je geen enkele Tamaskan voor te kennen (ik heb er wel een paar gezien maargoed) is dat er rassen in gaan die invloed hebben. Als in Winter geen enkele Saarloos zit dan zal er wel Tjech in zitten. En dat is nu precies wat het effect van Tjechen is. Misschien zit er ook nog een terughoudende wolfhond in als poolhond en dan krijg je dus zeer gevoelige honden die ook nog eens agressief worden met pech.

Verder weet ik in welke lijn Saarloos zit en dat is niet in die van Winter en dat zijn een beperkt aantal honden. Daarom weet ik dat, maar ik weet niet precies wat wel de lijn van Winter is. Het gaat dus ook niet om half Tsjechen, maar er is een gedeelte Tamaskans met maximaal 25% Tsjech, want de oprichter van het ras heeft honden met 50% Tsjech gebruikt en die Tsjech was ook nog eens geselecteerd op karakter.
Kortsnuiten vind ik een totaal ander verhaal, want dat gaat om een feitelijk vast te stellen lichamelijke aandoening en deze honden zijn veel in het straatbeeld, in tegenstelling tot de Tamaskan. Ik ben dan ook wel benieuwd welke Tamaskans je hebt ontmoet. Er zijn er maar zo weinig in Nederland, ik ken ze allemaal.
Dat van die recent vernomen dekkingen met alleen wolfhonden is overigens onzin, door de kleine populatie in Europa worden er in Duitsland en Nederland nu honden gebruikt waar de Saarloos in zit, maar er zijn Tamaskans over de hele wereld. Maar ook hier weer, dat zijn geen honden die zich als de gemiddelde Saarloos gedragen.
Er zijn in NL verder geen lastige Tamaskans, dus alle honden komen naar de Tamaskandag tenzij de eigenaren andere verplichtingen hebben, dus je krijgt zeker een reëel beeld van de Tamaskan, als je zou komen. En het ras wordt niet per definitie als "makkelijk" voorgesteld, een poolhond is ook niet makkelijk, bij al deze rassen kan verlatingsangst een rol spelen. Wel als socialer dan de wolfhonden die er nu zijn. Minder pittig dan de Tsjech en zonder het schuwe van de Saarloos, maar uitzonderingen bevestigen de regel.
Ik snap je zorgen best en ik was ook erg verbaasd toen ik voor het eerst op een Tamaskandag was, vanwege de open karakters. Die had ik ook niet verwacht van honden gefokt uit deze rassen. Daarom ben ik er ook heen gegaan. Jammer dat je niet wilt komen, maar breng niet iets zo overdreven als een vaststaand feit terwijl je niet de moeite wilt nemen deze honden in het echt te ontmoeten.

- Kai
- Actief
- Mijn ras(sen): Kruising Husky x Mechelse Herder
In deze hond zie ik wat overeenkomsten met onze hond wat ook een kruising herder x husky is. Ik zal eens recente foto's maken en die plaatsen. Vanuit een bepaalde hoek en afhankelijk van de manier waarop hij kijkt heeft hij ook wel wat uiterlijke kenmerken van een wolf in onze leken-ogen. Vooral nu hij zijn wintervacht heeft.laeken schreef:Dit soort honden krijg je dus als je herders en poolhonden kruist:
![]()
De sneeuw die nu bij ons ligt vindt hij helemaal geweldig

- -Gaby-
- Zeer actief
Mooie hond, die Kai! Ben benieuwd naar foto's!
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Siberische Husky
- Contacteer:
Prachtige dieren inderdaad. Ben benieuwd of er fokkers zijn van dit bijzondere ras? Ik ben er nog nooit een tegengekomen in ieder geval. Wel denk ik dat er inderdaad iets van wolf aanwezig is.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo - Aantal honden: 4
Ik zou deze onmiddellijk nemen en ik ben geen herder fan. Ik vind de ogen juist prachtig. Deze is ook veel mooier van kleur dan die in het filmpje.Nanna schreef:Dit model, maar dan in Duitse herder. Ik teken ervoor.-Gaby- schreef:
Spijtig dat het er nooit van zal komen