Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Je hond leren afliggen zonder druk

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Je hond leren afliggen zonder druk

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik leer alles aan zonder druk, die druk (of plicht) komt pas als ik heel erg zeker weet dat mijn honden het betreffende commando ook inderdaad kennen :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Bommeltje schreef:
Dee schreef:Het 1,2 snap ik ook niet zo. Waar is dat voor?
Ik vind het alleen maar onnodig gepraat eigenlijk. Vraag is niet om het af te zeiken, maar ben oprecht benieuwd.
Ik hoop dat ik het goed uit kan leggen, ga er in ieder geval mijn best voor doen :scratch:

Er zijn sporten waar de vooruitstuur oefening in het pakket zit. Die kun je op diverse manieren aanleren. In de obedience bereiden ze de hond voor op de oefening door "ready steady..." voor het commando "go" te zeggen. De hond weet dat er een "go" aan gaat komen en zit al helemaal klaar om weg te stuiven. Ik heb gemerkt dat je deze voorbereidende signalen ook kunt gebruiken om andere oefeningen aan te kondigen zodat ze sneller worden uitgevoerd.

Maar een hond gaat anticiperen en als je "een twee down" zegt dan zul je merken dat het commando voor down niet het woordje "down" wordt maar dat de hond gaat reageren op het commando "een". Vandaar dat je het kunt omdraaien. Dus "down, een twee". Je hond zal dan steeds sneller af gaan en reageren op het commando "down".

Het is geen aanleermethode voor de oefening äf. Het is een methode voor de hond die de af-oefening half beheerst of misschien wel helemaal om deze oefening sneller uit te leren voeren. De hoge stem zorgt ervoor dat de oefening ook met plezier wordt uitgevoerd en dus ook sneller.

Dit is wellicht alleen interessant voor mensen die aan sport doen want natuurlijk maakt het niet zoveel uit of je hond nu met handgebaar gaat liggen of niet en of ie het de ene keer net wat langzamer doet dan de andere keer.

En ach, het filmpje had wel iets duidelijker gekund.
Ik zie dat de honden het met veel plezier doen. :ok:

En misschien is het leuk voor honden die een probleem hebben met down liggen.

Voor mijn manier van trainen geldt dat een hond het commando gaat associeren met het down gaan/zijn (= associatieleren).
Dus mijn commando "down" komt in het begin pas als de hond ligt, vervolgens als de hond bijna ligt en daarna als hij het goed begrepen heeft vóór hij aanstalten maakt om te gaan liggen.
Dan dus echt op commando.
En altijd maar één keer het commando.
Ik leer de honden dat soort commando's ook zonder druk :wink:

Ik zeg niet dat het verkeerd is wat je doet, maar het is anders. :wink:
Voor mij, gevoelsmatig, geef jij de honden het commando "down een twee" en dan ook nog een paar herhalingen.
Dus niet het enkelvoudige commando "down" :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik denk dat je met dit filmpje je doel een beetje voorbij gestreefd bent, misschien had je er bij moeten zetten/inmonteren wat precies het doel is en hoe je dit bereikt. Je ziet nu alleen bij je eerste hondje een hoop onrust doordat jij zo aan het draaien bent, en een hond die niet lijkt te gehoorzamen op het eerste commando. Het nut van het eerst 1,2 zeggen ontgaat me ook, ik zie er in ieder geval geen voordeel van in het filmpje. Ook beloon je nu in mijn ogen het eerste hondje voor het weer opstaan na de down, hij/zij ligt eigenlijk nog nauwelijks helemaal of hij/zij staat al weer op door je stembeloning.
Het tweede hondje doet het wel aardig, de derde gaat al voordat je het commando geeft af.
Als dit filmpje bedoeld is om mensen iets te leren, dan denk ik dat het niet een erg geschikt filmpje is. Wél heel leuk om jouw hondjes te zien trouwens!
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Ik deed het gewoon met een koekje naar beneden vanuit zit, kwam het niet binnen dan deed ik het koekje onder mijn been door zodat de hond wel moet liggen. Na een paar keer gaf ik het commando en gebaar erbij en na een tijdje doen ze het feilloos op zowel commando als gebaar.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Mutt schreef:
Bommeltje schreef:
Paisley schreef:Maar als je een hond hebt die het hele commando 'af' nog niet kent, dan bereik je er toch weinig mee door dat gewoon maar tegen hem te zeggen?
Als ik denk aan het aanleren van een commando, dan denk ik aan het koppelen van een gesproken woord aan gedrag die je op een of andere manier uitlokt (zoals met gebogen knie op de grond zitten en de hond onder je knie door laten kruipen achter een brokje aan)
Je geeft je hond meerdere malen het commando nadat je hem de oefening hebt aangeleerd zonder commando. De hond beheerst dan dus wel de oefening maar niet het commando dat erbij hoort. Als de hond de oefening uitvoert op alleen een commando dan beloon je hem uitbundig. Je zult zien dat je dan bijvoorbeeld geen handgebaar of andere lichaamstaal nodig hebt. En dat dus ook niet hoeft af te bouwen.

Je zegt ook: down, een, twee. Als de hond het leert snappen dan gaat ie eerst op "twee" liggen, later op "een" en wat later nog sneller op alleen het commando down. Niet een, twee, down want dan gaat de hond anticiperen en als commando voor het liggen reageren op "een". Dat is juist verkeerd om.
Ik zou dan toch kiezen voor een handgebaar (voor de overgang) of hier pas mee beginnen als de hond het gedrag eigenlijk spontaan zonder enige uitlokking gaat vertonen (want dit heb je dus nodig om de hond er aan het begin van het proces toe te zetten). Waarbij er dus minder afleiding/minder chaotisch druk.

Het filmpje geeft het idee volgens mij niet geheel weer, maar het idee is verder inderdaad erg handig. Maar zoals ik het in het filmpje zie, geeft dit straks problemen als je ingewikkeldere commando's gaat aanleren :wink:
Gaan liggen is bij mij altijd een handgebaar geweest en nooit een gesproken commando, bij geen van mijn honden. Werkt perfect.
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

Maar eerste 'down' zeggen en daarna een, twee maakt dat tellen toch geheel overbodig?
Ready, steady, go principe ken ik wel maar heeft m.i. Alleen zin bij de start van een agility trail. Als je het op andere commando's gaat toepassen verliest het z'n waarde (ze weten immers nog steeds niet wat er gaat komen). Daarbij vindt ik het voor stationaire handelingen erg overbodig.

Hier vloeit het commando ook langzaam voort uit het begrijpen van de oefening en eventueel een handgebaar (aanwijzing).

Maar goed dat is mijn mening.
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Leuk filmpje.
Maar ik ben meer van de ouderwetse methode: snoepje naar beneden en tegelijkertijd bevel af, hond leert meteen liggen op handgebaar, maar ook op stem, 2 vliegen in 1 klap. Hond kent dan na een paar dagen liggen op handgebaar of stem en heeft niet allebei nodig. Afbouwen van handgebaar is dan ook niet nodig en dat gaat heel snel. Wolfke kon al liggen zonder handgebaar op 10 weken oud.
Maar ieder zijn ding natuurlijk.
Buddyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Buddyboy »

moniek&bo schreef:Ik heb het Max vanuit zit aangeleerd met een snoepje voor zijn neus houden en dan naar de grond bewegen. Als hij ging liggen benoemde ik het commando 'af'.

Als ik nu naar de grond wijs en af zeg weet hij wat ik bedoel.

(Zo heb ik het bij Bo trouwens ook aangeleerd)

De manier die ik beschrijf bevalt mij prima.
Maar ieder z'n manier toch?
Idem... werkt prima
Afbeelding
Lizzy & Faya, de oppashondjes
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”