Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden belasting

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

kaatje888
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.
Aantal honden: 1

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door kaatje888 »

Ik vind hondenbelasting echt belachelijk :pffff:
Maar ik betaal het wel netjes.
Alleen dan ook nog de drollen opruimen, kom op zeg :pffff:
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Tara schreef:Hondenbelasting heeft -heel gek- niks met honden van doen.
De gemeente is dan ook niet verplicht om de hondenpoep om te ruimen, sterker nog: het binnengeharkte geld hoeft niet eens aan hondgerelateerde zaken te worden besteed.
Maar het is dan niet rechtvaardig om te heffen.
Want dan laat je één groep voor de hele rest betalen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Wij betalen netjes die belasting en ik heb er niet zo heel veel moeite mee. Zeker in (het deel van) Apeldoorn waar ik woon mag ik niet echt klagen over HUP's en onderhoud.
Neemt niet weg dat ik het ook een vrij onredelijke belasting vind.

LabradorSam schreef:
toots schreef:Dat van die buren.
Heeft mijn moeder mee gemaakt.
Ze had toen pas een hond en ze had hem die ochtend aangegeven dat kon ze gelukkig aan geven.
Maar die buren hadden dus werkelijk zo´n Pippo aangesproken of opgebeld.
Terwijl die hond er pas een maand was en het was nog maar een pup gewoon uit afgunst ofzo.
Is mij ook gebeurd. Direct keurig aangegeven op maandag, zaterdag daarvoor opgehaald. Een week later een controleur, haha, al aangegeven, maar dat wist meneer de controleur nog niet. Gelukkig had ik een email om het aan te tonen.
Een controleur mag en kan alleen controleren. Als jij netjes je hond aangegeven hebt, hoef jij niets aan hem of haar te tonen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
iones
Zeer actief

Tara schreef:
iones schreef:
Tara schreef:Hondenbelasting heeft -heel gek- niks met honden van doen.
De gemeente is dan ook niet verplicht om de hondenpoep om te ruimen, sterker nog: het binnengeharkte geld hoeft niet eens aan hondgerelateerde zaken te worden besteed.
Maar het is dan niet rechtvaardig om te heffen.
Want dan laat je één groep voor de hele rest betalen.
Nee, dat is inderdaad niet eerlijk. Het leven is dan ook niet eerlijk.
Dat klopt.
Maar ik vind wel dat er hier en daar aan gedaan mag worden en niet als een sloom schaap gewoon over je heen laten glijden.
Belasting heffen over iets waar niets tegenovergesteld wordt, is niet kies.
En dan hoef je daar ook niet "netjes" aan te voldoen.

Gewoon niet betalen dus.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Ik betaal netjes, je weet het van te voren je neemt een hond en dan hoort het erbij
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

kanche schreef:Ik betaal netjes, je weet het van te voren je neemt een hond en dan hoort het erbij
Dat is waar. Ik betaal ook netjes hondenbelasting én ruim de poep ook op als het op hinderlijke plaatsen ligt. Een ander hoeft geen last te hebben van mijn hond.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Muk schreef:
kanche schreef:Ik betaal netjes, je weet het van te voren je neemt een hond en dan hoort het erbij
Dat is waar. Ik betaal ook netjes hondenbelasting én ruim de poep ook op als het op hinderlijke plaatsen ligt. Een ander hoeft geen last te hebben van mijn hond.
Veel verschill in Duitsland met hier .?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Ceara
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Ongelezen bericht door Ceara »

In Giessenlanden heft men ook honden belasting, die ik keurig betaal. Echter heb ik bezwaar aangetekend tegen de hondenbelasting op grond van de recente rechtelijke uitspraak waarin staat dat de gemeente belasting mag heffen op honden omdat daar kosten tegenover staan. Nu hier doet men helemaal niets, of men moet met die kosten de controleur bedoelen, waarvan ik een boete krijg als mijn hond op straat poept of als ik mijn hond los laat lopen waar het niet mag. Het tweede bezwaar wat ik heb is dat er geen kattenbelasting wordt geheven. De katten hier in de buurt zijn ingedeeld in twee categorieën, degene die overdag naar buiten worden gegooid en degene die 's-nachts naar buiten worden gegooid.
Beide soorten doen hun ontlasting vooral niet in hun eigen tuin en opruimen ho maar. Van aanlijnen hebben ze ook nog nooit gehoord. Ik wil best betalen, maar dan ook in redelijkheid wat doen aan die katten.
Fietsen is gezond, eet meer fiets.
Foxen
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Foxen »

Wij betalen gewoon hondenbelasting en in onze gemeente zijn er ook een paar voorzieningen voor honden zoals omheinde losloopplekken. Ik heb geen moeite met hondenbelasting als het geld ook wordt besteed aan zulke voorzieningen voor honden. Helaas kunnen gemeenten ook beslissen het belastinggeld ergens anders voor te gebruiken. Dat vind ik een slechte zaak.

Het lijkt mij inderdaad ook onterecht dat er geen kattenbelasting bestaat.
Laatst gewijzigd door Foxen op 29 nov 2013 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Sinds we gefuseerd ( Van Andijk, naar Medemblik) zijn moeten we ook betalen, en ik vind het een soort van legale diefstal, dus de Gemeente jat "min of meer legaal "van haar honden liefhebbende burgers. en dan op de site van de gemeente heel wat tips zetten over inbraak preventie, een hond werkt wat dat aan gaat heel goed, maar dan wordt je weer legaal bestolen door de gemeente en geen verzekering die dat vergoed :engel:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 29 nov 2013 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

In de vorige gemeente was het niet, hondenbelasting.
Hier wel. Ik betaal het ook netjes (kenneltarief). Ze controleren ook en wat ik heel erg niet netjes vond is dat ze aan mijn buurjongen van toen 11 jaar gingen vragen of zijn buren honden hadden en zo ja, hoeveel dan.
Buiten dat het nergens op sloeg, ik betaalde gewoon, vind ik het heel erg kwalijk daar een kind voor te misbruiken.

Maar goed.
Hondenbelasting gaat in de algemene pot en er worden dus algemene dingen van gedaan. Het wordt dus niet specifiek voor hondse zaken gebruikt.
Ik ben er voor de hondenbelasting af te schaffen, want nu worden hondeneigenaren relatief zwaarder belast en de rest van de mensen lichter, terwijl voor bijvoorbeeld kinderen en hangjongeren ook kosten worden gemaakt.
Dat mag wel wat evenrediger verdeeld, vind ik.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Foxen
Actief
Mijn ras(sen): Boerenfox

Ongelezen bericht door Foxen »

Marjoleine schreef:In de vorige gemeente was het niet, hondenbelasting.
Ze controleren ook en wat ik heel erg niet netjes vond is dat ze aan mijn buurjongen van toen 11 jaar gingen vragen of zijn buren honden hadden en zo ja, hoeveel dan.
Buiten dat het nergens op sloeg, ik betaalde gewoon, vind ik het heel erg kwalijk daar een kind voor te misbruiken.
Schandalig!

Hier is nog geen controleur geweest trouwens.

Ik denk dat er in de politiek op dit moment (want: crisis en gemeentes hebben het financieel zwaar) weinig stemmen opgaan om de hondenbelasting af te schaffen. Maar ik vind het eigenlijk ook een oneerlijke belasting (argumentatie zie eerdere bericht).
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

bouvierpoedel schreef:
Muk schreef:
Ik lees dit nu pas, maar er is niet veel verschil tussen Nederland en Duitsland. Gemeenten hier kunnen zelf de hoogte van de hondenbelasting bepalen en waar zij het geïnde geld aan uitgeven.
Wij boffen met slechts 35 euro voor de eerste hond per jaar, dat is weinig, ook voor Duitse begrippen.
Alleen met de zogenaamde "vechthondenrassen" zit het anders, dan betaal je flink meer en heb je nog wat extra verplichtingen.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Hier gelukkig geen hondenbelasting :cheer:

De paar weken dat ik in NL woonde met Manu heb ik niets opgegeven. Toen ik hem kocht wist ik dat ik met 2 maanden uit NL zou vertrekken.
Pepper en Lucy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pepper en Lucy »

Voor mensen die belasting moeten betalen geef jullie hond bij de gemeente ook weer aan mocht hij/zij helaas te komen overlijden?
[size=40]In nood leert men z'n vrienden kennen.
Hoe beter je mensen leert kennen des te meer dat je van honden
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pepper en Lucy schreef:Voor mensen die belasting moeten betalen geef jullie hond bij de gemeente ook weer aan mocht hij/zij helaas te komen overlijden?
Hmmm. De dood van Saar scheelt ons dus ook 160 euro in het jaar aan hondenbelasting :ugh:
Ja. Dat ga ik dus wel aangeven ja.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Pepper en Lucy schreef:Voor mensen die belasting moeten betalen geef jullie hond bij de gemeente ook weer aan mocht hij/zij helaas te komen overlijden?
Ja. Op de site van mijn gemeente staat daar een formulier voor dat je kunt invullen. Je moet dan nog een overlijdensverklaring van de dierenarts bijvoegen. Ik kreeg vervolgens netjes het bedrag terug voor de resterende maanden van het betreffende belastingjaar.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Pepper en Lucy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pepper en Lucy »

Ik heb destijds met Demi ook gedaan al was het voor 20 dagen.
[size=40]In nood leert men z'n vrienden kennen.
Hoe beter je mensen leert kennen des te meer dat je van honden
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Nee, omdat we toch niet lang zonder hond zijn.
Als bij de gemeente iemand eens in de database duikt zullen ze denken dat onze eerste hond nog steeds leeft.

In onze gemeente zouden ze dit jaar de hondenbelasting afschaffen, dat gebeurde toch maar niet omdat ze begroting niet kloppend konden krijgen.. Ben benieuwd of het in 2014 wel echt afgeschaft gaat worden.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Omega schreef:In onze gemeente zouden ze dit jaar de hondenbelasting afschaffen, dat gebeurde toch maar niet omdat ze begroting niet kloppend konden krijgen.. Ben benieuwd of het in 2014 wel echt afgeschaft gaat worden.
O, is dat zo? Dan moet ik Miep misschien maar bij mijn moeder onderbrengen :F:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Hier is hij afgeschaft maar het verlies aan inkomsten voor de gemeente wordt gecompenseerd door het over alle inwoners uit te smeren.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
S@ndr@
Zeer actief

is toch net zo eerlijk als t toch in de algemene pot verdwijnt, geen discriminatie meer van honden eigenaren :wink:
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Muk schreef:
bouvierpoedel schreef:
Muk schreef:
Alleen met de zogenaamde "vechthondenrassen" zit het anders, dan betaal je flink meer en heb je nog wat extra verplichtingen.
Dat is ook weer afhankelijk van waar je zit volgens mij? Ik geloof dat de eisen in het zuiden weer aanzienlijk strenger zijn dan bv net over de grens? Ook qua muilkorven voor bep. rassen? Zelf nooit problemen gehad overigens, behalve de vraag Kamfphund? nu en dan :wink:
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

S@ndr@ schreef:is toch net zo eerlijk als t toch in de algemene pot verdwijnt, geen discriminatie meer van honden eigenaren :wink:
Vind ik ook. Plus dat ik bijvoorbeeld via het huurdersdeel van de onr.goedbelasting toch wel iets betaal.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

wij betalen hier ook honden belasting,we woonde hier nog maar net of we kregen al een brief van de gemeente dat ze gehoord hadden dat wij honden hadden,en dat we deze wel moesten aangeven...

dus alle honden zijn keurig aangemeld,we betalen dus nu zo'n kleine 500 euro per jaar om onze honden op eigen terrein/grond uit te laten... :U:
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Marion. schreef:
Omega schreef:In onze gemeente zouden ze dit jaar de hondenbelasting afschaffen, dat gebeurde toch maar niet omdat ze begroting niet kloppend konden krijgen.. Ben benieuwd of het in 2014 wel echt afgeschaft gaat worden.
O, is dat zo? Dan moet ik Miep misschien maar bij mijn moeder onderbrengen :F:
Totdat de gemeentes toch samen gaan, ben benieuwd of we dan toch nog/weer hondenbelasting moeten betalen.
Op het moment heb ik vooral een dode mus gevoel..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
S@ndr@
Zeer actief

Kimmie schreef:wij betalen hier ook honden belasting,we woonde hier nog maar net of we kregen al een brief van de gemeente dat ze gehoord hadden dat wij honden hadden,en dat we deze wel moesten aangeven...

dus alle honden zijn keurig aangemeld,we betalen dus nu zo'n kleine 500 euro per jaar om onze honden op eigen terrein/grond uit te laten... :U:
er zou misschien gewoon hier en daar eens wat meer protest moeten komen.bezwaar aan tekenen, petities tekenen, enz.
zolang iedereen braaf betaald en zijn mond houdt gebeurt er niets, t is en blijft een makkelijk melkkoetje voor de gemeentes :19:
iones
Zeer actief

En dat zal het ook blijven ook, als ik die brave reacties in dit topic lees.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb tot nu toe alle petities over het onderwerp getekend, én bezwaar aangetekend tegen mijn aanslag. Helaas is het bezwaar ongegrond verklaard en was het voor mij ondoenlijk om tegen die beslissing ook nog eens in beroep te gaan dus daar is het bij gebleven.
S@ndr@
Zeer actief

yep, Nederlanders laten zich graag uitpersen zelfs voor zoiets raars eigenlijk als de honden belasting, goed beschouwd gaat t nergens over, als je je hond voor een kar zou spannen om hem te laten werken, dan wordt je nog bekeurd ook :wink: ( terwijl t wel is ontstaan in de tijd dat honden nog werkten).
Ik zal er in ieder geval wel actie tegen proberen te ondernemen petitie getekend, en bezwaar aantekenen ( niet dat t werkt als je bijna alleen staat, maar t is toch wel een signaal -zouden meer mensen moeten doen
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”