Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
maatje voor Rico? Dilemma's
Moderator: moderatorteam
Re: maatje voor Rico? Dilemma's
Als de omstandigheden nog steeds hetzelfde zijn als in je bericht van 2 jaar geleden, lijkt het me niet verstandig om dit te doen. Je hebt al niet voldoende tijd om één hond te geven wat hij nodig heeft, waarom zou dat met een tweede wel lukken en dan nog wel een hond waar je echt mee moet gaan werken en iedere dag erop uit om de energie die de hond heeft te verbruiken. Als je dat nl. niet doet, kan het, zachtjes gezegd, nogal chaotisch gaan worden. Omdat je persé iets wilt, wil dat nog niet zeggen dat je het ook moet doen. Er is ook nog zoiets als je boerenverstand gebruiken.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Woest schreef:Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder, en Gerard heeft door een gebroken knie iets te veel tijd gehad om te internetten. Nu wil hij dus een working kelpie.
Ik heb mijn ernstige twijfels. Allereerst nog steeds bij het nemen van een tweede hond (alle bovengenoemde punten zijn onveranderd), maar zeker ook bij het ras. Gerard is er van overtuigd dat het kan, ik dus niet, los van het feit dat ik niet echt een 'klik' heb met het ras.
Zucht lastig hoor, want ik ben er wel van overtuigd dat een tweede hond heel goed zou zijn voor Rico. Door zijn enthousiasme ben ik nu dus ook steeds naar honden aan het kijken op herplaatsingssites. Die hij vervolgens allemaal niet wil, want hij wil een kelpie.

Tja dan nog maar geen tweede hond denk ik dan. Of hij moet echt weten wat het inhoud en er voor de volle 100% voor gaan met werken met de hond, zijn eigen werk wat hij op een gegeven moment weer oppakt en het gezinsleven. Maar om iets echt te laten werken vind ik dat je allebei achter de keuze van een hond (of ander huisdier) moet staan.
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Nee niet doen!
Daar moet je je echt op toeleggen.
Ik heb me wel over laten halen met 1 kleine en net zwanger van de tweede.
Nou werkelijk
nu 2 jaar later heb ik haar een beetje op de rit maar mijn vriend wilde haar graag maar het viel flink tegen. Dus wat doet en deed hij met haar... niks!
Pas doen als jullie de tijd er voor hebben... Anders ga je er echt spijt van krijgen en gaat zo'n actief ras je leven domineren en dat maakt het voor niemand leuker! Geloof me...
Nou werkelijk

Pas doen als jullie de tijd er voor hebben... Anders ga je er echt spijt van krijgen en gaat zo'n actief ras je leven domineren en dat maakt het voor niemand leuker! Geloof me...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Ik ben gek op kelpie's, dus ik begrijp je man gelijk
Of een Kelpie past, hangt heel erg af van hoeveel offers je wilt geven om hem in het plaatje te laten passen, en wat voor hondje je treft. Ik vind dat er veel verschil in energieniveau is tussen de Kelpie's.
Meld je ook eens aan op de Kelpie facebookgroep (internationaal, dus veel australiers). Er staan veel berichten van mensen die met hun handen in het haar zitten, omdat hun hond probleemgedrag vertoont. Niet omdat het kuthonden zijn, maar omdat ze onbegrepen worden en zich uitten in het slopen van het huis, blaffen en snappen.
Als hij toch voor een kelpie wil, is een showlijn kelpie misschien een beter idee. Sommige honden zijn dubbel geregistreerd (working en australian) maar onder de australians schijnt het wat makkelijker te zijn om een hond te vinden met een niet al te hoog energieniveau.
Ik ben zelf een keer op bezoek geweest bij een fokker, maar heb toch besloten om me te blijven inzetten voor buitenlandse asielhonden en daar ga ik mijn tweede hond vast ook tegenkomen.
De honden die ik daar zag vond ik heel vriendelijk. Echt allemansvrienden en aanhankelijk, vooral de teefjes. Voorkomende problemen bij Kelpies waar het thuis allemaal minder lekker loopt is snap-gedrag. Ze doen het ook tijdens het drijven met vee (ze werken veel dichter op het vee dan bijvoorbeeld borders) en ze willen ook wel eens hun bek gebruiken als je de hond de kans geeft om over je heen te laten lopen (en het kunnen hele sterke karaktertjes zijn). Met kleine kinderen lijkt me dat zeker een punt om rekening mee te houden.

Of een Kelpie past, hangt heel erg af van hoeveel offers je wilt geven om hem in het plaatje te laten passen, en wat voor hondje je treft. Ik vind dat er veel verschil in energieniveau is tussen de Kelpie's.
Meld je ook eens aan op de Kelpie facebookgroep (internationaal, dus veel australiers). Er staan veel berichten van mensen die met hun handen in het haar zitten, omdat hun hond probleemgedrag vertoont. Niet omdat het kuthonden zijn, maar omdat ze onbegrepen worden en zich uitten in het slopen van het huis, blaffen en snappen.
Als hij toch voor een kelpie wil, is een showlijn kelpie misschien een beter idee. Sommige honden zijn dubbel geregistreerd (working en australian) maar onder de australians schijnt het wat makkelijker te zijn om een hond te vinden met een niet al te hoog energieniveau.
Ik ben zelf een keer op bezoek geweest bij een fokker, maar heb toch besloten om me te blijven inzetten voor buitenlandse asielhonden en daar ga ik mijn tweede hond vast ook tegenkomen.
De honden die ik daar zag vond ik heel vriendelijk. Echt allemansvrienden en aanhankelijk, vooral de teefjes. Voorkomende problemen bij Kelpies waar het thuis allemaal minder lekker loopt is snap-gedrag. Ze doen het ook tijdens het drijven met vee (ze werken veel dichter op het vee dan bijvoorbeeld borders) en ze willen ook wel eens hun bek gebruiken als je de hond de kans geeft om over je heen te laten lopen (en het kunnen hele sterke karaktertjes zijn). Met kleine kinderen lijkt me dat zeker een punt om rekening mee te houden.

-
- Zeer actief
eh, vriendje herplaatsen?Gimmick schreef:Nee niet doen!
Nou werkelijknu 2 jaar later heb ik haar een beetje op de rit maar mijn vriend wilde haar graag maar het viel flink tegen. Dus wat doet en deed hij met haar... niks!

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Maar dan schiet de eerste hond er ook weer bij in?Gollum schreef:Woest schreef:Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder, en Gerard heeft door een gebroken knie iets te veel tijd gehad om te internetten. Nu wil hij dus een working kelpie.
Ik heb mijn ernstige twijfels. Allereerst nog steeds bij het nemen van een tweede hond (alle bovengenoemde punten zijn onveranderd), maar zeker ook bij het ras. Gerard is er van overtuigd dat het kan, ik dus niet, los van het feit dat ik niet echt een 'klik' heb met het ras.
Zucht lastig hoor, want ik ben er wel van overtuigd dat een tweede hond heel goed zou zijn voor Rico. Door zijn enthousiasme ben ik nu dus ook steeds naar honden aan het kijken op herplaatsingssites. Die hij vervolgens allemaal niet wil, want hij wil een kelpie.![]()
![]()
Tja dan nog maar geen tweede hond denk ik dan. Of hij moet echt weten wat het inhoud en er voor de volle 100% voor gaan met werken met de hond, zijn eigen werk wat hij op een gegeven moment weer oppakt en het gezinsleven. Maar om iets echt te laten werken vind ik dat je allebei achter de keuze van een hond (of ander huisdier) moet staan.
Nog los van of je een kelpie kunt bieden wat hij nodig heeft, zou ik me eerst maar eens richten op hond nummer 1 en kijken of het lukt om met Rico dagelijks lange wandelingen te maken. En pas daarna gaan kijken of je daar nog 2-3 keer trainen in de week bij zou kunnen hebben.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
niet doen. Iedereen hier begrijpt wel de wens en het gevoel natuurlijk
maar het is absoluut maar zeer de vraag of ten eerste Rico er wel bij vaart. Is hij een hond die graag met andere honden speelt? Tuurlijk, gezelschap hebben ze wel van elkaar, maar of ze ook echt iets samen doen.... die van mij in ieder geval niet
Daarnaast zal hij dan tijd en aandacht moeten gaan delen; nu al met de kinderen, dan ook nog met een (veeleisende!!!) hond.
Ten tweede vraag ik mij af (maar dat is dan verstandelijk he
) wat jullie precies verwachten van een hond erbij. Denk je dat het dan makkelijker wordt of dat je daar iets mee kunt wat nu niet mogelijk is? Oftewel, wat is voor jullie dan de toegevoegde waarde?
En wat heb je tenslotte die Kelpie te bieden? Ik ken het ras niet maar stel me zo voor dat ze, net als herders en BC, niet veel zelfstandig ondernemen, en een tuin dan niet genoeg is.
Nogmaals, ik begrijp je gevoel, maar mijn mening is beter van niet

maar het is absoluut maar zeer de vraag of ten eerste Rico er wel bij vaart. Is hij een hond die graag met andere honden speelt? Tuurlijk, gezelschap hebben ze wel van elkaar, maar of ze ook echt iets samen doen.... die van mij in ieder geval niet

Ten tweede vraag ik mij af (maar dat is dan verstandelijk he

En wat heb je tenslotte die Kelpie te bieden? Ik ken het ras niet maar stel me zo voor dat ze, net als herders en BC, niet veel zelfstandig ondernemen, en een tuin dan niet genoeg is.
Nogmaals, ik begrijp je gevoel, maar mijn mening is beter van niet

Laatst gewijzigd door lucie op 19 mei 2015 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- gerard k
- Actief
- Mijn ras(sen): Västgötaspets, Working kelpie
- gerard k
- Actief
Ik ben dus de man
En idd een working kelpie is de hond die ik graag aan ons gezin toevoeg. Dit is niet omdat ik ze vanaf een plaatje zo mooi vind of iets dergelijks maar omdat ik denk dat een kelpie perfect zou passen.
Ik had dit topic al eerder gelezen en toen miranda zei dat ze het topic omhoog ging halen met mijn plan had ik haar al voorspeld dat ze vooral advies ging krijgen aan de hand van haar eigen negatieve eerste bericht, en ook van mensen zonder ervaring met het ras. Van horen zeggen dus, dat is wel jammer want van horen zeggen is ook elke border geflipt. Wat uiteraard ook niet zo is als je er een uit de goede lijnen haalt
.
Miranda heeft de situatie erg negatief omschreven, waardoor ik ook gelijk zou zeggen een hond erbij nee.
Met rico wordt op dit moment 1 keer in de week aan behendigheid gedaan, 2 keer in de week schapendrijven training en zeker 1 keer in de maand met de schaapskudde een dag de hei op meestal wel 2 keer in de maand en in de wintermaanden nog vaker. De dagelijkse wandelingen zijn inderdaad niet zo lang maar het aantal keer schapendrijven kan uitgebreid worden en gaat met rico ook gebeuren.
Rico werkt niet als een border collie, rico duwt de kudde en is te sturen naar links en rechts maar ophalen en op grote afstand werken kan hij niet. Een dag op de hei is voor rico dan ook een hele inspannende dag.
Hiervoor is mijn keus gevallen op de working kelpie. Uit de goede lijnen heb je een rustige hond die alles voor je doet, fijn in huis is en graag voor je werkt. Uiteraard kun je ze niet 7 dagen in de week in je tuin zetten en zeggen vermaak je maar.
Zoals ik van veel eigenaren van deze honden heb begrepen zijn ze lang niet zo geflipt als dat vaak omschreven wordt. Afgelopen weekeind ben ik bij een training schapendrijven voor kelpies geweest, heb daar met veel eigenaren gesproken en vooral veel honden gezien. Dit heeft mij alleen zekerder van mijn zaak gemaakt. Een kelpie past bij ons.
Maar, uiteraard zijn wij een gezin, en uiteraard moeten we allemaal een hond willen. Aangezien deze hond onderdeel van ons gezin wordt, zolang miranda er dus niet zeker over is zal de kelpie er ook niet komen.
Ik had dit topic al eerder gelezen en toen miranda zei dat ze het topic omhoog ging halen met mijn plan had ik haar al voorspeld dat ze vooral advies ging krijgen aan de hand van haar eigen negatieve eerste bericht, en ook van mensen zonder ervaring met het ras. Van horen zeggen dus, dat is wel jammer want van horen zeggen is ook elke border geflipt. Wat uiteraard ook niet zo is als je er een uit de goede lijnen haalt
Miranda heeft de situatie erg negatief omschreven, waardoor ik ook gelijk zou zeggen een hond erbij nee.
Met rico wordt op dit moment 1 keer in de week aan behendigheid gedaan, 2 keer in de week schapendrijven training en zeker 1 keer in de maand met de schaapskudde een dag de hei op meestal wel 2 keer in de maand en in de wintermaanden nog vaker. De dagelijkse wandelingen zijn inderdaad niet zo lang maar het aantal keer schapendrijven kan uitgebreid worden en gaat met rico ook gebeuren.
Rico werkt niet als een border collie, rico duwt de kudde en is te sturen naar links en rechts maar ophalen en op grote afstand werken kan hij niet. Een dag op de hei is voor rico dan ook een hele inspannende dag.
Hiervoor is mijn keus gevallen op de working kelpie. Uit de goede lijnen heb je een rustige hond die alles voor je doet, fijn in huis is en graag voor je werkt. Uiteraard kun je ze niet 7 dagen in de week in je tuin zetten en zeggen vermaak je maar.
Zoals ik van veel eigenaren van deze honden heb begrepen zijn ze lang niet zo geflipt als dat vaak omschreven wordt. Afgelopen weekeind ben ik bij een training schapendrijven voor kelpies geweest, heb daar met veel eigenaren gesproken en vooral veel honden gezien. Dit heeft mij alleen zekerder van mijn zaak gemaakt. Een kelpie past bij ons.
Maar, uiteraard zijn wij een gezin, en uiteraard moeten we allemaal een hond willen. Aangezien deze hond onderdeel van ons gezin wordt, zolang miranda er dus niet zeker over is zal de kelpie er ook niet komen.
- Paisley
- Zeer actief
Het viel me trouwens ook op dat de fokker waar ik ben geweest, er 14 honden rondliepen! En die mensen werkten dus ook nog. De hele dag waren ze natuurlijk bezig met die honden 'mennen'. Ze waren verdeeld over verschillende groepen welke ondergebracht werden in de tuin en schuren, en altijd 1 groep in huis. Die groep wisselt.
Het is niet mijn manier van honden houden, maar blijkbaar kan het prima. Er werd wel iedere dag gewandeld, maar het natuurlijk onmogelijk om 14 werkhonden alle 14 mee te sporten op dagelijkse basis. Dan zou 3 keer in de week trainen al heel wat zijn.
Als je een 'werkhonden' persoon bent, dan heb je weinig met een willekeurig hondje waar weinig drift in zit. Dan past een hond als de Kelpie gewoon beter.
Het is niet mijn manier van honden houden, maar blijkbaar kan het prima. Er werd wel iedere dag gewandeld, maar het natuurlijk onmogelijk om 14 werkhonden alle 14 mee te sporten op dagelijkse basis. Dan zou 3 keer in de week trainen al heel wat zijn.
Als je een 'werkhonden' persoon bent, dan heb je weinig met een willekeurig hondje waar weinig drift in zit. Dan past een hond als de Kelpie gewoon beter.

- gerard k
- Actief
De gene die de training gaf vertelde me ook dat hun honden in de lammer periode ook weinig tot niets aan werk te doen hadden. Dat is toch een behoorlijke periode en geen flippende honden in huis. In australie wordt een kelpie gewoon aan de ketting gelegd als er geen werk te doen is.
Nu is dat natuurlijk nietom te zeggen ikneemeen kelpie en hoef er weinig tot niets mee te doen. Maar puur om aan te geven dat het niet allemaal zo heftig is als soms omschreven wordt.
En idd een bankhang hondje is niet echt mijn ding
Nu is dat natuurlijk nietom te zeggen ikneemeen kelpie en hoef er weinig tot niets mee te doen. Maar puur om aan te geven dat het niet allemaal zo heftig is als soms omschreven wordt.
En idd een bankhang hondje is niet echt mijn ding
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik denk dat schapendrijven absoluut leuk is te doen met een Kelpie
Alleen dat kan je niet dagelijks doen. Dat is niet erg, maar als het de andere dagen niet wandelen is, is het lastig om een hond met dat energie niveau tevreden te houden denk ik. Ik denk dat niet wandelen algemeen voor veel honden niet zou kunnen.
Als je wel de mogelijkheid hebt om in ieder geval 1 keer per dag fatsoenlijk te wandelen, geloof ik dat het ras best moet passen.
Waarom trouwens een working Kelpie en niet een 'show'?
Alleen dat kan je niet dagelijks doen. Dat is niet erg, maar als het de andere dagen niet wandelen is, is het lastig om een hond met dat energie niveau tevreden te houden denk ik. Ik denk dat niet wandelen algemeen voor veel honden niet zou kunnen.
Als je wel de mogelijkheid hebt om in ieder geval 1 keer per dag fatsoenlijk te wandelen, geloof ik dat het ras best moet passen.
Waarom trouwens een working Kelpie en niet een 'show'?
- Paisley
- Zeer actief
Ja ze liggen daar 'gewoon' aan de ketting, maar ze hebben ook geen keus. Als ze de boel bij elkaar blaffen, heeft niemand er last van. Ik heb in Engeland honden aan de ketting gezien, waar er een geul uitgesleten is aan het einde van de ketting waar de hond dus al duizenden rondjes aan die ketting heeft lopen rennen.gerard k schreef:De gene die de training gaf vertelde me ook dat hun honden in de lammer periode ook weinig tot niets aan werk te doen hadden. Dat is toch een behoorlijke periode en geen flippende honden in huis. In australie wordt een kelpie gewoon aan de ketting gelegd als er geen werk te doen is.
Maar in huis moet een hond zich gedragen, naar tientallen huis- en gedragsregels. Als je wilt dat dat goed gaat, is het maar zaak dat je hond genoeg te doen heeft op een dag om zijn driften in kwijt te kunnen. Anders zou er wel eens omgericht gedrag kunnen ontstaan, als in: Bankstellen opvreten, niet alleen kunnen zijn, behang van de muren trekken of blaffen
Ik zou het zelf in ieder geval met twee jonge kinderen niet zien zitten. Maar goed, ik ben ook te lui voor het gezinsleven, dus ook te lui voor gezinsleven met een werkhond erbij

- Gimmick
- Zeer actief
Oh nee niet nodig...Corneliana schreef:eh, vriendje herplaatsen?Gimmick schreef:Nee niet doen!
Nou werkelijknu 2 jaar later heb ik haar een beetje op de rit maar mijn vriend wilde haar graag maar het viel flink tegen. Dus wat doet en deed hij met haar... niks!
hij heeft er gewoon voor gezorgd dat hij geen zeggenschap meer heeft in t ras wat er ooit nog bij komt.
En ik vermaak me prima met mijn stuiterbal. Het heeft bloed zweet en tranen gekost en idioot veel werk maar het is wel echt mijn meisje.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Ik snap best wel dat mensen denken dat een Kelpie een hond is die snel flipt als hij niks te doen heeft, maar dat overdreven gedoe altijd. Een kelpie geeft zich helemaal in zijn werk of in de sport, maar thuis zijn het gewoon normale rustige honden die ook best met een dagje minder kunnen.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Een dagje minder vast, maar niet regelmatig (als in dagelijks) wandelen? Er is nu al te weinig tijd om dagelijks te wandelen. Er wordt nu met de andere hond 2-3x in de week iets mee gedaan, meer dan 1 a 2x in de week werken is dus niet waarschijnlijk met de Kelpie (of de andere hond moet er serieus onder gaan lijden).
Je kunt mensen maar beter waarschuwen voor het ergste, dan kan het daarna voornamelijk nog meevallen. Niet alle staffords worden hondagressief, maar er vanuit gaan dat die van jou dat niet wordt, is niet handig als je hondagressiviteit niet kan hanteren (lees, geen tijd heb om meer te werken).
Je kunt mensen maar beter waarschuwen voor het ergste, dan kan het daarna voornamelijk nog meevallen. Niet alle staffords worden hondagressief, maar er vanuit gaan dat die van jou dat niet wordt, is niet handig als je hondagressiviteit niet kan hanteren (lees, geen tijd heb om meer te werken).
Ik ga helemaal met mijn voorganger mee. Hier ook een superlieve (Australian) Kelpie die echt niet mokt als we eens een dagje niet verder komen dan een half uurtje door het bos. Maar toen ik in februari wat langer ziek was en mijn man alleen in de weekenden met de honden kon werken en ze doordeweeks alleen een rondje om het blok liepen ging hij zich in huis toch echt wel zelf bezighouden.
Hij sloeg om alles aan en ging 'herderen' naar onze andere hond. Het is een ontzettend slim en gevoelig hondje die een taak moet hebben en mentaal uitgedaagd moet worden. In huis is het inderdaad gewoon een rustige, makkelijke hond, maar dat komt omdat hij zich daarbuiten vrijwel dagelijks uit kan leven.

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Hoe groot is trouwens een grote tuin? Moet ik dan denken aan 500m2, 5000m2 of 5 hectare? Dat maakt wel serieus uit (hoewel dat voor een kelpie mogelijk nog onvoldoende is als er niet dagelijks gewandeld wordt, dan moet het wel erg uitdagend terrein zijn)
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Een mechel is dan wel geen kelpie, maar een keer een dagje wat minder doen kan hier best. Maar 'slechts' 2-3x in de beweging intensieve hondentraining is hier echt niet afdoende. Ja wij werken ook allebei, maar ik zit dan ook 's morgens wel een halfuur op de fiets of ga een halfuur lopen + flink balletje gooien om hun energie te drainen.
In mijn kennissenkring en familie zijn meerdere mensen met een werkhond(knpv, jacht, sledehonden), bijna allemaal zijn het relaxte honden thuis, maar moeten wel hun dagelijkse beweging krijgen om zo te blijven. Dat zal voor een Kelpie vast niet anders zijn.
Wat is eigenlijk de oorzaak dat Rico zijn dagelijkse portie beweging niet krijgt? Met meerdere keren schapendrijven per week klinkt het als een fanatieke eigenaar, het klinkt alleen zo dubbel als je dan geen 'tijd of zin' hebt om ook aan zijn dagelijkse behoefte te voldoen
In mijn kennissenkring en familie zijn meerdere mensen met een werkhond(knpv, jacht, sledehonden), bijna allemaal zijn het relaxte honden thuis, maar moeten wel hun dagelijkse beweging krijgen om zo te blijven. Dat zal voor een Kelpie vast niet anders zijn.
Wat is eigenlijk de oorzaak dat Rico zijn dagelijkse portie beweging niet krijgt? Met meerdere keren schapendrijven per week klinkt het als een fanatieke eigenaar, het klinkt alleen zo dubbel als je dan geen 'tijd of zin' hebt om ook aan zijn dagelijkse behoefte te voldoen

- Woest
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Västgötaspets
Ehm geen idee, orde van grote van 1000m2?Domor schreef:Hoe groot is trouwens een grote tuin? Moet ik dan denken aan 500m2, 5000m2 of 5 hectare? Dat maakt wel serieus uit (hoewel dat voor een kelpie mogelijk nog onvoldoende is als er niet dagelijks gewandeld wordt, dan moet het wel erg uitdagend terrein zijn)
Wat sporten betreft kan met een eventuele 2e hond overigens gewoon hetzelfde als met Rico. Gerard kan gewoon met 2 honden gaan schapen drijven en ik kan met een beetje geluk wel 2 uur achter elkaar behendigheid doen. Daar zit hem het probleem dus niet in. Maar dat wandelen, daar kom ik gewoon niet aan toe. Ik werk maar 8 uur in de week, maar daarnaast moet ik kinderen naar school en peuterspeelzaal brengen, boodschappen doen, vrijwilligerswerk en ik moet nog rekening houden met middagslaapjes, al wordt dat nu steeds minder.
- kaatje888
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boomer & Maltezer.
Het is leuk dat je wil schapen drijven en behendigheid wilt doen, maar ik zelf vind dat een hond ook zijn uitlaatrondes moet hebben, en een tuin is geen vervanging.
Waarom eigenlijk een working kelpie en geen show?
Waarom eigenlijk een working kelpie en geen show?
In liefdevolle herinnering
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
Binky 12-08-2000?, ?-?-2010 en Tycho 20-05-2006, 02-04-2014
- suzan25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog
Ik wil niet vervelend doen, maarwaar een wil is, is een weg. Ik ben ook druk met mijn werk, kind, huishouden, enz., maar mijn honden krijgen toch echt bijna iedere dag een lange wandeling. En soms betekent dat ik om 6 uur in de ochtend buiten met ze loop of ik doe om 20.30u nog een ronde van een uur. En ook ik ben wel eens moe of heb geen zin maar daar hebben de honden geen boodschap aan, ik heb voor ze gekozen en dan moet je ze gewoon geven wat ze nodig hebben. Ik zou in jullie situatie dan ook geen nieuwe hond nemen, zou het pas doen als er meer tijd zou zijn voor de honden.Woest schreef:Ehm geen idee, orde van grote van 1000m2?Domor schreef:Hoe groot is trouwens een grote tuin? Moet ik dan denken aan 500m2, 5000m2 of 5 hectare? Dat maakt wel serieus uit (hoewel dat voor een kelpie mogelijk nog onvoldoende is als er niet dagelijks gewandeld wordt, dan moet het wel erg uitdagend terrein zijn)
Wat sporten betreft kan met een eventuele 2e hond overigens gewoon hetzelfde als met Rico. Gerard kan gewoon met 2 honden gaan schapen drijven en ik kan met een beetje geluk wel 2 uur achter elkaar behendigheid doen. Daar zit hem het probleem dus niet in. Maar dat wandelen, daar kom ik gewoon niet aan toe. Ik werk maar 8 uur in de week, maar daarnaast moet ik kinderen naar school en peuterspeelzaal brengen, boodschappen doen, vrijwilligerswerk en ik moet nog rekening houden met middagslaapjes, al wordt dat nu steeds minder.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Daar zou nog zat tijd over moeten blijven om te wandelen natuurlijk, dat kan ook met kinderen.Woest schreef:Ehm geen idee, orde van grote van 1000m2?Domor schreef:Hoe groot is trouwens een grote tuin? Moet ik dan denken aan 500m2, 5000m2 of 5 hectare? Dat maakt wel serieus uit (hoewel dat voor een kelpie mogelijk nog onvoldoende is als er niet dagelijks gewandeld wordt, dan moet het wel erg uitdagend terrein zijn)
Dus het kan hoe dan ook, het is alleen de vraag hoe hoog het op het prioriteiten lijstje staat van de dag denk ik.
Het zal nu een gewoonte zijn om het niet te doen, en dan komt het eigenlijk nooit uit om het ineens wel te doen
Als je het anders gaat zien, als iets wat moet, net als de kinderen naar school brengen en koken, dan heb je er altijd wel tijd voor. Denk ik dan.
Dat lijkt me ook een kwestie van tijd maken en prioriteiten stellen.
Hier komt het ook niet altijd lekker uit, maar ik weet wat voor honden we genomen hebben dus er moet gewoon iets gedaan worden met ze. Voor mij is het juist goed, verplichte ontspanning.
Het geeft niet als je die tijd/prioriteit niet wilt maken, maar ga dan geen tweede hond en zeker geen actief ras nemen. Ik denk dat je daar niemand een plezier mee doet, de hond zeker niet.

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
eens.RedPassion schreef:Dat lijkt me ook een kwestie van tijd maken en prioriteiten stellen.Hier komt het ook niet altijd lekker uit, maar ik weet wat voor honden we genomen hebben dus er moet gewoon iets gedaan worden met ze. Voor mij is het juist goed, verplichte ontspanning.
Het geeft niet als je die tijd/prioriteit niet wilt maken, maar ga dan geen tweede hond en zeker geen actief ras nemen. Ik denk dat je daar niemand een plezier mee doet, de hond zeker niet.
en over die tuin: je kunt mazzel hebben natuurlijk. dat beide honden zich er uitstekend kunnen vermaken.
mijn erf is ruim 2000m² met gras, struiken, bomen, een Vijver en een enorme zandbak. maar ze doen er niks mee

En dit gold eveneens voor al mijn opvanghonden, helaas...
Overigens kun je in een flinke tuin natuurlijk wel van alles organiseren om het leuk te maken voor je honden. Speurspelletjes, balletjes, denkwerk noem maar op.
Helemaal mee eens. Zie je hond(en) ook maar eens iets waar je verplicht zoveel tijd/werk in te steken hebt als je ze belangrijk vindt. Als je 8 uur per week werkt, zie ik niet in hoe je dan geen tijd hebt voor een wandelingetje. Al ga je 3x een kwartier, da's nog beter dan niks. Tussen vrijwilligerswerk/dutjes/boodschappen zou je nog zeeën van tijd moeten hebben. Ik kan me niét voorstellen dat je elke dag niet een paar uurtjes (her en der verspreid) de tijd hebt?suzan25 schreef: Ik wil niet vervelend doen, maarwaar een wil is, is een weg. Ik ben ook druk met mijn werk, kind, huishouden, enz., maar mijn honden krijgen toch echt bijna iedere dag een lange wandeling. En soms betekent dat ik om 6 uur in de ochtend buiten met ze loop of ik doe om 20.30u nog een ronde van een uur. En ook ik ben wel eens moe of heb geen zin maar daar hebben de honden geen boodschap aan, ik heb voor ze gekozen en dan moet je ze gewoon geven wat ze nodig hebben. Ik zou in jullie situatie dan ook geen nieuwe hond nemen, zou het pas doen als er meer tijd zou zijn voor de honden.
- Woest
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Västgötaspets
Inmiddels weer 2 jaar en een hoop hoofdbrekens verder, en jawel die kelpie gaat er toch komen. Niet mijn keus, maar Gerard z'n passie ligt echt bij het schapendrijven, en dat lukt niet goed meer met Rico alleen.(Rico is inmiddels 8 en heeft een half jaar terug op het randje van de dood gebalanceerd na een vermoedelijke vergiftiging)
Afijn, inmiddels wonen we in een woonwijk, met uitlaatgebied letterlijk naast de deur. En de kinderen zitten allebei op school. Dat geeft mij de mogelijkheid om uitgebreid te gaan wandelen op de dagen dat ik vrij ben. Wat er wel wat minder zijn geworden,maar dat biedt financieel dan weer meer mogelijkheden.
Op dit moment is Gerard aan het oriënteren om ergens in de buurt een weitje te regelen, zodat we daar zelf wat schaapjes op kunnen zetten, om regelmatig te kunnen oefenen. De pup komt waarschijnlijk in december.
Afijn, inmiddels wonen we in een woonwijk, met uitlaatgebied letterlijk naast de deur. En de kinderen zitten allebei op school. Dat geeft mij de mogelijkheid om uitgebreid te gaan wandelen op de dagen dat ik vrij ben. Wat er wel wat minder zijn geworden,maar dat biedt financieel dan weer meer mogelijkheden.
Op dit moment is Gerard aan het oriënteren om ergens in de buurt een weitje te regelen, zodat we daar zelf wat schaapjes op kunnen zetten, om regelmatig te kunnen oefenen. De pup komt waarschijnlijk in december.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
gerard k schreef: Maar, uiteraard zijn wij een gezin, en uiteraard moeten we allemaal een hond willen. Aangezien deze hond onderdeel van ons gezin wordt, zolang miranda er dus niet zeker over is zal de kelpie er ook niet komen.
Bijzonder.Woest schreef:Inmiddels weer 2 jaar en een hoop hoofdbrekens verder, en jawel die kelpie gaat er toch komen. Niet mijn keus, maar Gerard z'n passie ligt echt bij het schapendrijven...
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Mwah Tamara/Bayko, mijn vriend hoeft ook geen werkers. Maar aangezien ik er mee werk, maakt hem dat minder uit.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Idem voor mijn vader met border collies. Hij vindt ze mooi maar that's it, als je hem zou laten kiezen op karakter en werkbehoefte kwam er never nooit 1. Maar zolang wij ze bezig houden vindt hij alles best (inclusief hond nummer 5, border collie nummer 3Machie schreef:Mwah Tamara/Bayko, mijn vriend hoeft ook geen werkers. Maar aangezien ik er mee werk, maakt hem dat minder uit.

In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook