Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Een Tia volgens de DA
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Een Tia volgens de DA
Mede om anderen te kunnen helpen heb ik destijds die filmpjes gemaakt en wat ben ik blij dat het je geholpen heeft om een beslissing te maken. Maar ik ben nog blijer dat je hond weer wat opknapt!

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Buddyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)
- Aantal honden: 2
Onze boxer kreeg ook een (heftige) tia. Kon niets meer, niet eten, plassen etc. Leek ook dat hij de nacht niet zou halen. Knapte na een dag toch weer op.
Helaas was het na 1,5 weken weer mis. Toen hebben we hem wel moeten laten gaan omdat hij niet meer "bij" kwam. Bløf was (al) bijna 12 jaar.
Jouw hond is nog jong en de da zei toen tegen ons: "was hij jonger geweest, dan had hij veel meer kans gehad". Dus idd niet opgeven... zolang je hond geen pijn heeft.
Ingrid
Helaas was het na 1,5 weken weer mis. Toen hebben we hem wel moeten laten gaan omdat hij niet meer "bij" kwam. Bløf was (al) bijna 12 jaar.
Jouw hond is nog jong en de da zei toen tegen ons: "was hij jonger geweest, dan had hij veel meer kans gehad". Dus idd niet opgeven... zolang je hond geen pijn heeft.
Ingrid

Lizzy & Faya, de oppashondjes
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
- Buddyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Altijd dogachtigen, nu 2 chihuahua's (van dochter)
- rose
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Daar ben ik ook benieuwd naar!
- rose
- Zeer actief
Nou, dat klinkt al super vergeleken bij gisteren. Hard eten is ook niet nodig nu, haal maar lekker een blikje voor hem 
-
roksefloks
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en Franse krulhaar.
- Aantal honden: 4
Onze Judy kreeg vorig jaar een aanval van GVS. Ze was toen 15 jaar. Het ziet er inderdaad heel akelig uit. Ze knapte ook weer op. Haar kopje heeft nog een poosje scheef gestaan, maar ook dat trok bij.
Ze is uiteindelijk ruim 16 jaar geworden en aan nierfalen overleden.
Dus...zoals mijn voorgangers al zeiden.....geef het de tijd.
Toch jammer dat er nog DA´s zijn die het niet herkennen.
Ze is uiteindelijk ruim 16 jaar geworden en aan nierfalen overleden.
Dus...zoals mijn voorgangers al zeiden.....geef het de tijd.
Toch jammer dat er nog DA´s zijn die het niet herkennen.
groet Sylvia en een poot van de jongen en de meisjes.
- annemick
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
Pfff.. Gelukkig lijkt het voorzichtig wat beter te gaan, wat een schrik en zorgen!
Beterschap
Beterschap
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Klinkt al beter dan gisteren 
- Fizgig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Maar honden krijgen dus zelden TIA's? Goed om te onthouden als er weer iemand is met een hond met dergelijke klachten. En hoe lang duurt het eigenlijk maximaal, langer dan 24 uur, kan dat? GVS aanvallen bedoel ik dus.
-
S@ndr@
- Zeer actief
hopelijk zet t herstel zich goed door, zat zou fijn zijn 
- ranetje
- Zeer actief
In de link die is gegeven staat dit:Fizgig schreef:Maar honden krijgen dus zelden TIA's? Goed om te onthouden als er weer iemand is met een hond met dergelijke klachten. En hoe lang duurt het eigenlijk maximaal, langer dan 24 uur, kan dat? GVS aanvallen bedoel ik dus.
En dat klopt wel ongeveer.Er zijn geen medicijnen tegen het Vestibulair Syndroom. De aandoening treedt acuut op maar verdwijnt ook normaliter snel. Na 24-78 uur is er al een aanzienlijke verbetering opgetreden. De klachten verdwijnen normaliter na 7-14 dagen. Medicatie tegen de misselijkheid kan wel verlichting geven. Prednison is niet nodig.
- Fizgig
- Zeer actief
Okee, dankjewel. Er komen hier toch wel vaker mensen, vind ik, waarvan de hond ook zulke klachten heeft en waarbij de dierenarts het idd niet heeft herkend als GVS.ranetje schreef:In de link die is gegeven staat dit:Fizgig schreef:Maar honden krijgen dus zelden TIA's? Goed om te onthouden als er weer iemand is met een hond met dergelijke klachten. En hoe lang duurt het eigenlijk maximaal, langer dan 24 uur, kan dat? GVS aanvallen bedoel ik dus.En dat klopt wel ongeveer.Er zijn geen medicijnen tegen het Vestibulair Syndroom. De aandoening treedt acuut op maar verdwijnt ook normaliter snel. Na 24-78 uur is er al een aanzienlijke verbetering opgetreden. De klachten verdwijnen normaliter na 7-14 dagen. Medicatie tegen de misselijkheid kan wel verlichting geven. Prednison is niet nodig.
- ranetje
- Zeer actief
Ik hoor ook vaker over tia's dan over gvs (wat het dan wel blijkt te zijn)Fizgig schreef:Okee, dankjewel. Er komen hier toch wel vaker mensen, vind ik, waarvan de hond ook zulke klachten heeft en waarbij de dierenarts het idd niet heeft herkend als GVS.
Erg spijtig.
- Fizgig
- Zeer actief
Nou idd ik lees het best wel vaak, dat een hond een tia heeft gehad. Wat erg dan zeg, daar klopt waarschijnlijk niet veel van dus. Bij mensen zijn tia's trouwens ook niet per se levensbedreigend. Dat is echt per geval verschillend en het komt ook voor dat mensen er helemaal niks aan over houden. Volgens mij loopt het meestal goed af. CVA's zijn weer een ander verhaal natuurlijk. Ik kijk vaak naar Dr G en het is zelfs mogelijk om nooit te merken dat je een tia hebt gehad, dat zien ze dan bij sectie pas, hele kleine gaatjes. Maar daar hoeft iemand echt niet aan dood te gaan. Dus waarom ze dan toch meteen euthanasie adviseren, snap ik niet.ranetje schreef:Ik hoor ook vaker over tia's dan over gvs (wat het dan wel blijkt te zijn)Fizgig schreef:Okee, dankjewel. Er komen hier toch wel vaker mensen, vind ik, waarvan de hond ook zulke klachten heeft en waarbij de dierenarts het idd niet heeft herkend als GVS.
Erg spijtig.
Als de hond nou heel oud is, tja, misschien is het dan ook wel zo dat ze er meer aan over houden of er niet uitkomen, maar dat moet je dus eigenlijk altijd minstens een dag afwachten. Moet er wel een stijgende lijn in het herstel zitten ook. Maar ik weet nu dat ik dat mensen dus kan adviseren om het even af te wachten in zo'n situatie, vreselijk toch als een hond voor niks een spuit krijgt?
- rose
- Zeer actief
De mijne gaan heel hard draaien, sterkte!
Meng je water door het nat voer? Dan krijgt hij in ieder geval ook vocht binnen.
Meng je water door het nat voer? Dan krijgt hij in ieder geval ook vocht binnen.
- labje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retriever
Oh wat raakt me dit.Inge O schreef:nou, en of.Nanna schreef:Ik zou naar een andere DA gaan. Het kan een vestibulair syndroom zijn (heeft te maken met het middenoor) en daar kunnen ze vaak weer helemaal van opknappen, hoe dramatisch het er nu ook uitziet.
Hij is te jong om het nu al op te geven.
ik zit me hier helemaal boos te maken omdat da's dit potverdorie nooit lijken te leren.
geef je hondje niet op, er is een zéééééér grote kans dat dit niks met een tia te maken heeft maar met een ontregeld evenwichtszintuig en op die leeftijd komt dat vast en zeker weer goed.
Mijn vorige lab ,11 jaar, viel om, echt helemaal niet meer mobiel van het ene op het andere moment.
Diagnose toenmalige DA: hersenbloeding, komt nooit meer goed.
We hebben Bob toen laten inslapen in de veronderstelling dat hij niet beter kon worden.
Wie weet had hij nog wat langer bij ons kunnen blijven
Goed dat je dit onder de aandacht brengt Inge
:

- ranetje
- Zeer actief
24 tot 78 uur minstens geduld hebben.Dipsy20 schreef:Het gaat met Athos redelijk
Hij wil niet meer zo drinken eten nat voer weer wel
Zijn oogjes waren bijna normaal en die beginnen nu weer
Vanaf vanmorgen half 11 geen plasjes niks meer gedaan
Reageert nog wel op me stem maar wel iets minder
De eene keer zijn zijn oogjes dof en de andere keer stralen ze weer iets
Buiten lijkt hij het nog wel na zijn zin te hebben probeert te lopen
Wil alleen nog maar in de bench ligge
Zouden jullie willen duimen zodat hij toch nog opknapt
Want ik kan nog lang niet zonder hem me allessie
En ik vind dit zo moeilijk om te zien
Alsjeblieft.
Het is naar om te zien, maar het zou echt na het eerste herstel verder goed moeten komen in de daarop volgende twee weken.
Hou vol
Ik duim voor hem
- rose
- Zeer actief
Ach Marion
Wat moeten we toch eigenlijk blij zijn he met alle kennis op hondenfora. Van de da kun je echt vaak niet op aan...
Wat moeten we toch eigenlijk blij zijn he met alle kennis op hondenfora. Van de da kun je echt vaak niet op aan...
- Fizgig
- Zeer actief
Ik duim dat je hondje snel weer wat wakkerder wordt. Misschien helpt het om een lievelingsspeeltje in de buurt van zijn neus te leggen oid, of een dekentje als ie dat gebruikt. Iets vertrouwds bij hem leggen, misschien dat dat de zintuigen wat kan prikkelen. Of zachtjes tegen hem praten. Ik zing ook wel eens voor mijn honden, worden ze rustig van. Hij hoort je vast wel, alleen kan nog niet reageren.
Bedenk maar dat ie een mooie droom heeft, want zo zal het vast zijn. Bij epileptische insulten zie je ook dat mensen geen herinnering meer hebben van het insult, dat zal bij GVS net zo zijn. En de kans is dus best groot dat ie gewoon weer wakker zal worden, ook al denk je nu, dat het nooit gaat gebeuren. Ook al wordt ie straks weer wakker, het maakt het natuurlijk niet makkelijker om aan te zien. Dus ik zou zorgen dat ie zich lekker voelt en meer kun je toch ook niet doen? Ik duim dat ie heel snel weer wakker gaat worden. Post anders gewoon hier om je zorgen te uiten, misschien kunnen wij je dan bijstaan. Veel sterkte.
Bedenk maar dat ie een mooie droom heeft, want zo zal het vast zijn. Bij epileptische insulten zie je ook dat mensen geen herinnering meer hebben van het insult, dat zal bij GVS net zo zijn. En de kans is dus best groot dat ie gewoon weer wakker zal worden, ook al denk je nu, dat het nooit gaat gebeuren. Ook al wordt ie straks weer wakker, het maakt het natuurlijk niet makkelijker om aan te zien. Dus ik zou zorgen dat ie zich lekker voelt en meer kun je toch ook niet doen? Ik duim dat ie heel snel weer wakker gaat worden. Post anders gewoon hier om je zorgen te uiten, misschien kunnen wij je dan bijstaan. Veel sterkte.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
rose schreef:Van de da kun je echt vaak niet op aan...
Dat is toch eigenlijk heel erg?
De hond van mijn vriendin kreeg ook zo'n aanval. Zij helemaal van de wap naar de dierenarts die het over een hersenbloeding had.
Ze moest haar hond de volgende dag door zijn waarnemer laten controleren omdat hij geen weekenddienst had, en die zei iets anders.
De volgende dag moest ze haar door een andere waarnemer laten controleren en jawel, daar kwam diagnose nummer 3
's Maandags weer naar de eigen praktijk waar een ander dienst had en daar was diagnose nummer 4.....
De laatste vond het GVS en dat was het ook. Het was een x- DH van toen ongeveer 12 of 13 die nog heel aardig is opgeknapt en na nog een paar van die tikken 17 is geworden.
Vroeger vroeg ik me als ik naar de da ging af wat mijn hond had maar al een jaar of wat vraag ik me af wat de da ervan zegt en dat vind ik echt erg.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- labje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retriever
Heb nu een andere DA Roos.rose schreef:Ach Marion![]()
Ook mee in strijd geweest vwb titeren etc.
Uiteindelijk begreep hij waarom ik er zo op aandrong.
We kunnen prima door 1 deur nu.
Ben blij met goede adviezen/tips/ meningen van mensen op het forum die weten waar ze het over hebben!

- ranetje
- Zeer actief
Tegen die misselijkheid is misschien wel iets te doen Inge?Inge O schreef:wakker is hij wel hoor, alleen kan hij bijna niks omdat zijn evenwicht vreselijk gestoord is en dat maakt hem ook nog eens erg misselijk waardoor eten ook niet lukt.Fizgig schreef:Ik duim dat je hondje snel weer wat wakkerder wordt.
Voor de rest alleen rust houden.
Rana heeft ook een klein tikje gehad.
Ze herstelde snel.
Ik heb niet eens bedacht om naar de DA te gaan omdat ik het herkende van Max van marian*
- Fizgig
- Zeer actief
O ja. Ik heb wel ervaring met mijn kat die partiële insulten krijgt als zijn suiker te laag daalt. Dan gaat ie in rondjes lopen en kan er niet meer mee stoppen. Maar die eet dan nog wel. Het is heel gek maar dan hou ik de etensbak voor zijn neus terwijl hij rondjes loopt en dan eet ie al lopende, echt waar. Het moet wel zo, anders krijg ik zijn suiker niet omhoog.Inge O schreef:wakker is hij wel hoor, alleen kan hij bijna niks omdat zijn evenwicht vreselijk gestoord is en dat maakt hem ook nog eens erg misselijk waardoor eten ook niet lukt.Fizgig schreef:Ik duim dat je hondje snel weer wat wakkerder wordt.
Zou je hond misschien wat bouillon willen drinken? Misschien dat dat wel aantrekkelijk is?
- Strandjutter
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ook ik duim voor een spoedig herstel . :ranetje schreef: 24 tot 78 uur minstens geduld hebben.
Alsjeblieft.
Het is naar om te zien, maar het zou echt na het eerste herstel verder goed moeten komen in de daarop volgende twee weken.
Hou vol
Ik duim voor hem![]()
![]()
![]()
![]()
Voel helemaal met je mee , mijn Sil kreeg een aanval van GVB toen hij al 12 was , ook hij moest met alles geholpen en ondersteund worden , vreselijk om te zien dat je hond zo machteloos is
Na 3 dagen begon het zichtbare herstel ,en na ongeveer 14 dagen was hij nagenoeg hersteld, restverschijnselen had hij soms wat moeite met evenwicht , maar daar viel prima mee te leven .
Helaas kreeg hij een jaar later nierfalen , en daar kon hij helaas niet van herstellen .

-
wen
- Zeer actief
Fann heeft een half jaar geleden in 2 maanden tijd 3 keer GVS gehad waarvan de laatste keer heel heftig
De DA heeft wat tegen de misselijkheid gegeven en dat hielp haar heel goed, ze werd meteen een heel stuk rustiger. Het duurde een week voordat ze van helemaal niet kunnen staan met veel hulp en beetje kon lopen. Ze is nu 13,5 de foto in mijn onderschrift is van twee maanden geleden. Ze is nog een beetje onstabiel soms maar vermaakt zich kostelijk en heeft nog zin in een goede wandeling, al is het in een sukkeltempo 
Geef het tijd maar als je elke dag iets verbetering ziet is er zeker hoop dat het goedkomt. Het is zo sneu ze zo te zien. Heel veel sterkte
Geef het tijd maar als je elke dag iets verbetering ziet is er zeker hoop dat het goedkomt. Het is zo sneu ze zo te zien. Heel veel sterkte
-
g.vercoelen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): border collie
Ik ga hier duimen heb een golden retriever gehad die heeft op haar 13e ook gehad mijn dierenarts zei ook een hersenbloeding .ze heeft er daarna nog 3 keer gehad 2 minder zwaar en nog 1 zware maar ze is 16,5 jr geworden bij de eerste keer heeft het wel een paar maanden geduurt voordat ze weer heel goed kon lopen
- ranetje
- Zeer actief
Hoe gaat het met Athos?
- Fizgig
- Zeer actief
O wat fijn. Wat een goed nieuws. Nu nog wat verder opknappen maar. Ga je eigenlijk de dierenarts nog op de hoogte brengen? Misschien wel goed als die ook weet wat GVS is en dat ze daar dus uit kunnen komen. Het kan dus wel drie dagen duren voor ze er helemaal overheen zijn, maar het is toch een vreselijk idee dat honden dan worden ingeslapen. Ik weet niet of het je gebruikelijke dierenarts was of niet. Je zou denken dat ze GVS wel kennen maar helaas dus niet. Of ze kennen het misschien wel maar geven dus de verkeerde diagnose. Nou beterschap voor je hondje nog.
- rose
- Zeer actief