Bestaan er geen zetpil-pijnstillers? Of per injectie?Caro. schreef:Nee, die bestaan niet.SannePP schreef:Is er geen niervriendelijke maagbeschermer dan?Wat een rotkeuzes zeg!!!
Sterkte in elk geval
Moderator: moderatorteam
Bestaan er geen zetpil-pijnstillers? Of per injectie?Caro. schreef:Nee, die bestaan niet.SannePP schreef:Is er geen niervriendelijke maagbeschermer dan?Wat een rotkeuzes zeg!!!
Caro. schreef:Dank jullie wel![]()
Ja, ik weet dat het een mooie leeftijd is voor een Rottweiler, een pracht leeftijd zelfs.
Maar desondanks blijven de beslissingen moeilijk.
Vanmorgen wilde ze weer niet niet eten, een uurtje of twee later eet ze dan wel.
Maar ze is ook zeker geen hoopje ellende hoor, want dan wist ik het wel, het is gewoon dat het slechter gaat. Heel
logisch met een oudere hond, maar door haar nieren en de medicatie is het moeilijk kiezen wat nu het beste te doen.
Morgenochtend bel ik de dierenarts voor een afspraak en dan gaan we het even doorpraten wat te doen.
Dat roosje is hopelijk niet nodig hoorAriane schreef:Caro. schreef:Dank jullie wel![]()
Ja, ik weet dat het een mooie leeftijd is voor een Rottweiler, een pracht leeftijd zelfs.
Maar desondanks blijven de beslissingen moeilijk.
Vanmorgen wilde ze weer niet niet eten, een uurtje of twee later eet ze dan wel.
Maar ze is ook zeker geen hoopje ellende hoor, want dan wist ik het wel, het is gewoon dat het slechter gaat. Heel
logisch met een oudere hond, maar door haar nieren en de medicatie is het moeilijk kiezen wat nu het beste te doen.
Morgenochtend bel ik de dierenarts voor een afspraak en dan gaan we het even doorpraten wat te doen.![]()

Hij klonk enorm positief, natuurlijk is het wel een flink oude hond zei hij en mankeert ze overal wel wat, maar niet dusdanig dat haarrenee-uk schreef:dat klinkt eigenlijk toch heel positief caro, ik hoop dat deze aanpak werkt en ze nog een hele tijd zonder al te grote problemen mee kan
Heel herkenbaarCaro. schreef:Hij klonk enorm positief, natuurlijk is het wel een flink oude hond zei hij en mankeert ze overal wel wat, maar niet dusdanig dat haarrenee-uk schreef:dat klinkt eigenlijk toch heel positief caro, ik hoop dat deze aanpak werkt en ze nog een hele tijd zonder al te grote problemen mee kan
leven aan een zijden draadje hangt, zeg maar.
Het is wel zo dat het heel erg wisselend is: zo heeft ze een paar uitstekende dagen en zou je haar hooguit 8 of 9 jaar geven en zo stort
ze zo ongeveer in en zie je een hoopje ellende liggen en dat laatste heeft de dierenarts absoluut niet kunnen zien vandaag, dus dat moest
ik dan proberen zo goed mogelijk over te brengen dat ze vandaag dus in uitstekende doen is.
Zal je altijd zien natuurlijkMaar goed, het is echt een hele fijne dierenarts, luistert goed en begreep het probleem ook volkomen en
zag diverse symptomen die er ook wel op duiden.
ranetje schreef: Heel herkenbaar![]()
Mijn Rana heeft ook nog de gewoonte om in de spreekkamer altijd direct naar de kast met de koektrommel te schuiven.
Misselijk zijn doet er dan even niet toe, bij de DA hoort een koekje (liefst meer) uit de koektrommel.![]()
Mijn DA ziet dus nooit een hond die zich niet lekker voelt, zelfs als dat wel het geval is.
Rana is buitenshuis, en zeker bij de DA, "keeping up appearances"
Ziet er voor Kaya toch ook best positief uit voorlopig
Caro. schreef:Fijn hè?ranetje schreef: Heel herkenbaar![]()
Mijn Rana heeft ook nog de gewoonte om in de spreekkamer altijd direct naar de kast met de koektrommel te schuiven.
Misselijk zijn doet er dan even niet toe, bij de DA hoort een koekje (liefst meer) uit de koektrommel.![]()
Mijn DA ziet dus nooit een hond die zich niet lekker voelt, zelfs als dat wel het geval is.
Rana is buitenshuis, en zeker bij de DA, "keeping up appearances"
Ziet er voor Kaya toch ook best positief uit voorlopig![]()
Ik had het ooit met mijn eerste hond; die kon niet meer opstaan, dus in de auto getild, bij de dierenarts eruit getild en toen
we de spreekkamer ingingen, sprong ze heel vrolijk op de behandeltafel.....![]()
haha, sta je daar met 'm'n hond wil niet meer
lopen'
Nou, dat klinkt toch wel voorzichtig positief!Caro. schreef:Zo weer terug van de dierenarts met Kaatje Ka en alles goed doorgesproken.
Uiteraard was ze sinds gister in bijzonder goede doen; lekker gespeeld met Puch gister, vanmorgen aangevallen op haar eten... dus de dierenarts zag een kiplekkere hond![]()
![]()
Maar goed, het verhaal over haar maag was duidelijk natuurlijk en de zeer afgesleten nagels rechts achter verraadde ook wel het één en ander.
Algemeen vindt hij haar voor haar leeftijd nog in bijzonder goede doen; perfect op gewicht, bespiering wordt veel minder, maar niet dusdanig dat hij er op dit moment een spuit anabolen-toestanden wilde geven, slijmvliezen prima in orde en een mooi geluid van hart/longen/spijsvertering.
Er zijn verschillende opties voorgelegd:
1. afstappen van de Previcox en haar tramadol gaan geven wat veel minder belastend is voor de maag, maar ze kunnen er suf van worden.
2. Previcox blijven geven, daarbij nog tramadol en een maagbeschermer.
2. Previcox verhogen van een half naar 3/4 tablet en daarbij maagwandbeschermer geven (Ulcogant en die schijnt zeer weinig belastend voor de nieren te zijn)
3. Previcox verhogen en een maagzuurremmer geven
Previcox is te prefereren boven tramadol, omdat het ontstekingremmend werkt en ze vooral last zal hebben van artrose.
Tramadol heb ik zelf een jaar geslikt en ik vond het niet het fijnste spul ter wereld, dus daar was ik een beetje terughoudend over.
Ik heb voor nu gekozen om de Previcox iets te verhogen naar 3/4 pil en daarbij de Ulcogant te geven.
Dat gaan we 2 weken proberen en de dierenarts zei dat je dan al zeer duidelijk verschil zou moeten zien als de Ulcogant werkt.
Zien we geen verschil, dan kunnen we een maagzuurremmer proberen of het daar beter op gaat en anders dus overstappen naar tramadol.
Al naar gelang de medicatie over een paar maanden haar nierfunctie controleren of dat goed gaat.
Bulten zijn bevoeld, soort wratten zijn bevoeld en hij zei dat die bijna altijd goedaardig zijn dit soort wratten (of wild vlees of wat dan ook).
Al met al was zijn conclusie dat ze uiteraard problemen heeft, maar dat ze een oude hond is, zeker gezien het ras, en dat meegenomen in het geheel, vindt hij haar nog in buitengewoon goede 'staat' (haha).
Pak van m'n hart en ik hoop dat de Ulcogant haar leven weer wat prettiger maakt en ze nog weer een tijd vooruit kan. Ze heeft het eerder gehad, maar toen had ze die nierproblemen en konden we eigenlijk niet echt bepalen of het nu werkte of niet en wat voor uitwerking het op haar nieren had (het kwam toen allemaal tegelijk eigenlijk).
Ze ligt nu te snurken van alle inspanningen om vooral de meeste brave hond te zijn en zich veel beter voor te doen dan ze thuis is
Oké, bedankt voor de infoHanneke2 schreef:
Nou, dat klinkt toch wel voorzichtig positief!
Wat Tramadol betreft: mijn vader heeft het geslikt in zijn laatste maanden en Jack slikt het nog dagelijks (4 x 50mg), maar het effect was niet te vergelijken. Bij mijn vader leek het weinig uit te maken, die was toen al heel erg op z'n retour en werd alleen maar steeds minder alert. Jack werd er vooral in het begin nogal hyper van, maar als pijnstiller was het duidelijk veel effectiever dan Previcox. Dus ik zou niet uitgaan van je eigen ervaringen, bij een hond is het effect zomaar helemaal anders.