Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat hadden jullie gedaan?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Wat hadden jullie gedaan?

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Inge O schreef:
DebbieZ schreef:Ik had het ukkie al opgetild bij de benadering. Ze is zo klein, die grote lummels waren lomp, zij vindt het hartstikke eng en er is kans op letsel. Ik zou me dan hebben omgedraaid en weg zijn gelopen met de uk, zodat ze ook niet nog vanuit je arm tekeer kan gaan tegen de doggen. Nu is ze heel erg geschrokken en dat wil je ook niet echt.
ik ook - de opvoedkundige waarde zou me op dat moment even worst wezen want het scenario van niet luisterende stoorzenders en onverschillige bazen is ondertussen zo bekend en voorspelbaar dat ik me daar al zou willen tegen wapenen.
+1 Dit doe ik zelfs met mijn dwergpoedel en die is een stukje minder kwetsbaar dan jou wawa's, je vergeeft jezelf nooit als er een lompe hond jou ukkies verbrijzelen.
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Nanna schreef:
Mit schreef: De tip van het voor zijn is een goeie, stom dat ik daar niet aan heb gedacht zeg. Dan heb je al jaren honden :schrik:
:mrgreen:
Moet je het je wel eigen maken om de horizon voortdurend te scannen. En dan niet op lekkere mannen ;-)
In ons gebied kennen we de meeste mensen wel.
Deze waren ook al bekend bij Lars. De vorige keer ging het blijkbaar ook mis, toen lag Io op haar rug en toen moest Lars van die mevrouw Io in haar nekvel optillen omdat zij haar hond anders niet kon pakken.
:denken:

Maar in elk geval maakt dat het scannen wel makkelijker. Als we trouwens aan de wandel zijn doet ze het niet, alleen als we even ergens stilstaan.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Mit schreef:Ik heb haar gewoon opgetild en verder niet tegen haar gepraat. Haar even op adem laten komen als het ware. Ook omdat U alweer klaarstond voor een potje spelen en Io daar even geen zin in had :mrgreen:
denk dat je dat prima gedaan hebt hoor :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

In dit geval vind ik dat je het goed heb gedaan ze zijn nog al breekbaar met zulke stormende buldozers wel zou ik er mee aan de slag gaan.
Ruby hier voelt zich trouwens wel gesterkt als ik haar optil dan heeft ze nog meer praatjes.
Laatst bij de dierenarts zat ze op schoot en kwam er een grote hond aan toen ging ze hem uit schelden, toen ik haar op de grond zette hield ze zich ineens in.
Maar denk dat zo keertje vast geen kwaad kan beter een levende keffer dan een doode
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

DebbieZ schreef:Ik had het ukkie al opgetild bij de benadering. Ze is zo klein, die grote lummels waren lomp, zij vindt het hartstikke eng en er is kans op letsel. Ik zou me dan hebben omgedraaid en weg zijn gelopen met de uk, zodat ze ook niet nog vanuit je arm tekeer kan gaan tegen de doggen. Nu is ze heel erg geschrokken en dat wil je ook niet echt.
Dit dus. De angst zit er nu wel in en naar mijn mening had je dat kunnen voorkomen door haar eerder op te tillen en met haar uit de situatie te gaan.

Dat ze hoger in rang zou zijn als je haar optilt vind ik onzin omdat je haar niet optilt om nog even de ander honden te sarren maar om haar uit de situatie te halen. Als ik één van mijn honden optil hoeven ze het niet in hun hoofd te halen om te gaan blaffen naar de andere hond.
Afbeelding
gevni havanezers
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

In die drie en half jaar dat ik Jamie heb, heb ik ook echt nog nooit meegemaakt dat een andere hond tegen mij op ging springen o.i.d. als ik Jamie op de arm had. (Ja oke, de valse rothond van de buren, maar het was óf Jamie op de grond en vermoord laten worden óf op de arm en mezelf laten bijten.)
Ik merk dus echt niets vervelends aan het optillen van Jamie. Jamie wordt er niet vals van en er gebeuren geen dingen waar ze bang van wordt.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik til Csiva ook geregeld op. Die gaat nl vluchten als ze het eng vind en als ik haar til valt ze en niet uit, en kan ze rustig vanuit een voor haar vertrouwde situatie kijken. Of ik ga op mn knieen zitten en samen met haar kijken.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Machie schreef:Ik til Csiva ook geregeld op. Die gaat nl vluchten als ze het eng vind en als ik haar til valt ze en niet uit, en kan ze rustig vanuit een voor haar vertrouwde situatie kijken. Of ik ga op mn knieen zitten en samen met haar kijken.
Dat doe ik met Lotje ook. Die vindt sommige situaties nog best eng, en als er dan een bankje in de buurt is (die staan er gelukkig hier wat hier in het dorp), ga ik er zitten, Lotje op schoot en kijken we even rond en na een paar minuten gaan we weer verder met weer een wapperende staart i.p.v. een staart tussen de poten.

Maar ik had ze ook al veel eerder opgetild. Ieder opvoedkundige regel zal me dan worst wezen, ik heb liever een hele hond.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik had haar, als het mijn hond was, opgepakt op het moment dat die bulldozers eraan kwamen. Maar niet nadat de bron van de angst weg is. Ze heeft het zelf uitgedaagd ws door te blaffen (dat dat niet hoort, weet je en ik had als baas van een bulldozer deze niet op andere honden af laten donderen). Io zou bij mijn steun kunnen krijgen in de vorm van schuilen tussen mijn benen en voor de rest hersteld ze vast vanzelf.

Maar goed, ik heb geen wawa's.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:
Ellen. schreef:
Mit schreef:Heeft het achteraf optillen nog toegevoegde waarde of is dat meer vermenselijken?
Dat laatste dus, ik had het niet gedaan. Ze herpakken zich vanzelf wel weer, als je haar in het dan onrustig/trillerig/bangig gedrag gaat optillen, versterk je het alsnog alleen maar. Ik had ook gelijk die B'doggen aangepakt incl de bazen, en de kleintjes even achterwege gelaten en gedaan alsof ze er niet waren. Ook met je aanwezigheid (dat ze tussen je benen schuilen) versterk je het angstig gedrag denk ik.
waarom zou je je honden niet mogen steunen door ze bij je te laten 'schuilen'?
lijkt me een prima manier om ze te laten weten dat je er voor ze bent.

zelfs rita zocht op die manier nog steun, niet door te schuilen, maar wel door dicht tegen me aan te lopen als er weer eens een hoop zwaar verkeer achter elkaar langskwam.
dat vond ze eng en juist door haar de kans te geven steun bij me te zoeken vindt ze het inmiddels doodgewoon en zoekt ze in dat soort situaties geen steun meer.
Schuilen tussen de benen vind ik een prima oplossing, daar zou ik totaal geen moeite mee hebben.
Ze kunnen beter daar schuilen dan op de vlucht slaan. :ok:
Het naderhand oppakken omdat ze een beetje over de rooie was zie ik ook geen probleem in, als je dan maar niet uitgebreid gaat troosten..

Het blaffend er naar toe rennen moet je er wel uit zien te krijgen Mit, echt. !!
Daarmee loop je gewoon een te groot risico.
Als er grote honden aan komen weet je dat ze gaat blaffen.
Dus voorlopig terugroepen voor ze er op af gaat en daarvoor belonen lijkt me beter. :wink:
Beste kans dat ze met consequente training zelf al naar je toe komen zonder te gaan blaffen als je dat goed volhoudt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Eerlijk? Daarom zou ik al niet met een chi naar een losloopgebied gaan, vooral niet eentje die zelf durft te blaffen. Ze zijn zo vreselijk kwetsbaar, het is zo stuk. Zelf loopt ik met een vriendin en haar mechelaar, kruising chi x franse bull en chi wel in een losloopgebied, maar chi loopt in je hakken. De meeste mensen zien de chi pas als we voorbij zijn en moeten dan altijd heel hard lachen :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

renee-uk schreef:je zet je hond helemaal niet hoger in rang door hem op te tillen, die honden hebben helemaal geen rangorde samen.
het kan wel aantrekkelijk worden om te springen naar een opgetilde hond, maar dat kun je afwenden door weg te draaien van de springer.
als ik van die hummels had gingen ze mooi wel de lucht in.
Idem. Ik ben er voor om chi's ook gewoon hond te laten zijn, maar tegen zulke lomperds bescherm ik ze hoe dan ook. En als ze daarvoor omhoog moeten, gaan ze omhoog.
AfbeeldingAfbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik twijfelde even bij het daarna oppakken om te troosten. Maar denk dat je het gewoon goed hebt gedaan hoor, na alles gelezen te hebben.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

ik denk dat je in dat soort dingen helemaal niet teveel moet nadenken maar gewoon gevoelsmatig moet handelen. het is jouw hondje, staat bibberend voor je. bij een grote hond zou ik er naast gaan zitten gewoon close even uithijgen en een klein hondje til je even op.
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ik pluk de dwergteckel van m'n moeder ook van de grond als er een hond aankomt die ik niet vertrouw.
En die kleine gek is ook niet vies van een potje patsen dus ik vind dat helemaal niks.
Gelukkig heb ik dan wel altijd Enzi bij me en Jerry blijft bij hem in de buurt, vaak na één blik van Enz druipen vreemde honden wel af.

Ik vind dat je prima gehandeld hebt :ok:
Mit
Zeer actief

Fijn om de reacties te lezen! Met het blaffen van Io gaan we aan de slag, dat vind ik ook echt bloedirritant en link. Ze lokt het zelf uit maar vergeet dat ze maar 1,5 kilo weegt :schrik:
Gelukkig doet U het niet :ok:
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik heb zelfs mijn Shadow altijd bij mij laten schuilen en die gaat heus niet snel stuk.
Toen hij opgroeide had hij die zekerheid soms nodig dat ik er voor hem was. Daar krijg je niet direct een kreng van, maar een hond die de baas vertrouwt.
Als het te druk of te lomp wordt, ook al hebben ze zelf eerst geblaft, dan moet die veiligheid er zijn. Soms zijn ze dan zelfs zo slim om het drukke te gaan verbinden aan het aanblaffen en houden ze daar ook mee op.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Even een toevoeging op wat al gezegd is (en waar ik het mee eens ben).
Let op, bepaalde types kunnen heel vervelend reageren als je ze achter je laat schuilen. Skadi was als jonge hond zo'n type. Die stond achter me uit te dagen met een kop van 'mot je wat? je kan het krijgen hoor, mijn mama en ik lusten je rauw' :schrik:
Io lijkt me ook wel zo'n type :F:
Die houding corrigeer ik. Ik wil daar niks van hebben. IK los het op, en jij bemoeit je maar met je eigen zaken.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Nerazi
Zeer actief

Miranda schreef: Let op, bepaalde types kunnen heel vervelend reageren als je ze achter je laat schuilen. Skadi was als jonge hond zo'n type. Die stond achter me uit te dagen met een kop van 'mot je wat? je kan het krijgen hoor, mijn mama en ik lusten je rauw' :schrik:
:LOL:

Hier ook zo eentje. Maar dan zet ik een stap opzij en dan sta je daar zonder je mama en dan ben je ineens toch minder stoer :engel:
Schuilen mag, ik bescherm je ook. Maar die grote waffel houdt je dan ook dicht.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Meghan schreef:Hier ook zo eentje. Maar dan zet ik een stap opzij en dan sta je daar zonder je mama en dan ben je ineens toch minder stoer :engel:
Ja, die grote waffel leerde ze als pup al dicht te houden. Zat ze grote honden uit te schelden vanachter mijn rokken. Dan ging *klik* die riem los en zette ik een stap opzij. Mevrouw leerde dat heel snel af :mrgreen:

Nee, ik bedoel echt de houding. Ik zag het pas toen ik achterom keek omdat de andere hond niet reageerde zoals ik verwachtte. Stond ze daar uit te dagen, de trut.
Ken je het beeld van een bokser, die op zijn tenen staat te dansen en met een grote uitdagende grijns een wenkend gebaar maakt naar zijn tegenstander? Die houding, maar dan op zijn honds :hmmm:
And few will ever climb
Nerazi
Zeer actief

Miranda schreef:
Meghan schreef:Hier ook zo eentje. Maar dan zet ik een stap opzij en dan sta je daar zonder je mama en dan ben je ineens toch minder stoer :engel:
Ja, die grote waffel leerde ze als pup al dicht te houden. Zat ze grote honden uit te schelden vanachter mijn rokken. Dan ging *klik* die riem los en zette ik een stap opzij. Mevrouw leerde dat heel snel af :mrgreen:

Nee, ik bedoel echt de houding. Ik zag het pas toen ik achterom keek omdat de andere hond niet reageerde zoals ik verwachtte. Stond ze daar uit te dagen, de trut.
Ken je het beeld van een bokser, die op zijn tenen staat te dansen en met een grote uitdagende grijns een wenkend gebaar maakt naar zijn tegenstander? Die houding, maar dan op zijn honds :hmmm:
:mrgreen: Ik heb beeld. Hoe heb je dit haar afgeleerd? Ok, duidelijk maken dat je dit niet wilt hebben. Bij Enzi loop ik direct door als ik merk dat hij zich sterker voelt door mij. Ik zeg dan eigenlijk niets en loop meteen door. Als ik ga praten/corrigeren fokt hij zich alleen maar meer op en heeft volgens mij het idee dat ik het allemaal tegen de andere hond heb ipv tegen hem. Hij heeft op dat moment bij wijze van alleen maar een tikje tegen zn bil nodig om de hond tegen de grond aan te beuken om vervolgens triomfantelijk om te draaien en dan naar me toe te komen van 'Zo vrouwtje, hebben wij dat even samen geflikt :lol1: '.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Mit schreef:Heeft het achteraf optillen nog toegevoegde waarde of is dat meer vermenselijken?
een dier in nood helpen is nooit een vermenselijking !

je hebt het goed gedaan , en dit bewijst maar weer , hoe tegenwoordig met honden(rassen ) wordt omgesprongen , totaal niet dus !. :80:
wat een angst
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Meghan schreef: :mrgreen: Ik heb beeld. Hoe heb je dit haar afgeleerd?
Ik heb haar heel beslist weggestuurd, met een nadrukkelijk wijzend gebaar en een streng "Weg!"

Toen gingen *flap* die oortjes vroom naar achteren en liep ze een paar passen naar achter. Daarop ontspande die andere hond ook, en die kon ik toen gemakkelijk wegsturen.
De keren daarop was een 'euh' genoeg.
And few will ever climb
Mit
Zeer actief

Io doet dat gelukkig niet nee, die stond gewoon tussen mijn benen en klauwde af en toe omhoog "til me opppp!"

De honden die we vandaag tegenkwamen werden keurig genegeerd trouwens.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Meghan schreef:
Miranda schreef:Let op, bepaalde types kunnen heel vervelend reageren als je ze achter je laat schuilen. Skadi was als jonge hond zo'n type. Die stond achter me uit te dagen met een kop van 'mot je wat? je kan het krijgen hoor, mijn mama en ik lusten je rauw' :schrik:
:LOL:
Hier ook zo eentje. Maar dan zet ik een stap opzij en dan sta je daar zonder je mama en dan ben je ineens toch minder stoer :engel:
Hahaha. Felix heeft er een handje van om de andere baasjes in te palmen, en als ze hem dan uitgebreid staan te prijzen en te aaien zelfingenomen die andere honden de gek aan te steken :tongue:

Overigens, ik stond eens te praten met een groepje mensen bij een picknickbank waar een klein hondje op rondparadeerde. Dat hondje deed niks anders dan continu die hele tafel in beslag nemen en blaffen naar de andere honden.
Je kon jezelf eigenlijk niet verstaanbaar maken, en de eigenaar klaagde erover hoe ontzettend irritant ze dat gedrag vond.
Ik heb dat hondje van de tafel getild en op de grond gezet, en het was net alsof je de stekker eruit had getrokken :LOL:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik vind dat je goed gereageerd hebt.

Wel doe ik het anders, ik til Balou altijd gelijk op als er een grote onbekende hond op hem afkomt, ik neem geen enkel risico.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Mit
Zeer actief

Ze heeft geen honden meer aangeblaft! Ik ben druk aan het oefenen met stipt hierkomen en dat gaat best aardig.
Dus niet meer zonder koekjes op stap en dan moet het goedkomen! Pienter ding!
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Lief schreef:Ik heb zelfs mijn Shadow altijd bij mij laten schuilen en die gaat heus niet snel stuk.
Toen hij opgroeide had hij die zekerheid soms nodig dat ik er voor hem was. Daar krijg je niet direct een kreng van, maar een hond die de baas vertrouwt.
Als het te druk of te lomp wordt, ook al hebben ze zelf eerst geblaft, dan moet die veiligheid er zijn. Soms zijn ze dan zelfs zo slim om het drukke te gaan verbinden aan het aanblaffen en houden ze daar ook mee op.

Hier hetzelfde! :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mit schreef:Ze heeft geen honden meer aangeblaft! Ik ben druk aan het oefenen met stipt hierkomen en dat gaat best aardig.
Dus niet meer zonder koekjes op stap en dan moet het goedkomen! Pienter ding!
:ok:
En volhouden, niet je aandacht laten verslappen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Inge O schreef:
ik ook - de opvoedkundige waarde zou me op dat moment even worst wezen want het scenario van niet luisterende stoorzenders en onverschillige bazen is ondertussen zo bekend en voorspelbaar dat ik me daar al zou willen tegen wapenen.
Ik zou ook optillen van tevoren. Kan ze ook niet blaffend naar de honden rennen. Ze zijn nu eenmaal veel kwetsbaarder en kleiner, ook al wil je ze zien als echte honden. Er zit wel degelijk een te groot verschil in.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”