Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoeveel rijst?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Hoeveel rijst?

Ongelezen bericht door M@scha »

Hylos schreef:Haha ja dat is helemaal waar. Er gaan veel doemverhalen rond waar de afkomst soms niet meer van te achterhalen is. Dat verhaal over varkensvlees vond ik idd ook al vaak apart. Maargoed ik ben redelijk nieuw op dit gebied en dan neem je snel dingen aan.

Feit blijft wel dat ik vind dat brokken fabrikanten véél beter gecontroleerd moeten worden. Hoe mag je in godsnaam een brok goed voer noemen, als het voor meer dan de helft uit granen bestaat. Het blijft een rare industrie wat dat betreft. Geldt uiteraard ook deels voor kvv. Doordat de controle zo minimaal is en ook de eisen kan er vanalles in gekwakt worden.

Maargoed, de kip die xavi krijgt als barf zit vaak ook zooi in. Die we zelf ook opeten. :engel:

Dus waar beginnen we dan? Misschien moeten we zelf maar een hondenvoer lab oprichten. :mrgreen:

jep, ga zelf maar onderzoeken :-)

ik neem het allemaal met een korreltje zout. bij mij wordt de forel ook niet ingevroren voordat sam het krijgt en ondanks dat hij een brokkenmeneer is krijgt hij zijn zalmkop heel ipv kapotgeslagen

http://www.youtube.com/watch?v=xrILGkR2nWU

daarbij vind ik het altijd bijna lachwekkend dat er zoveel mensen met overgewicht onder de hondenbezitters zitten. ook onder de versvoerders. ik denk dan.. tot op de molecuul ben je bezig met het voer van je hond, kijk eens naar dat van jezelf :mrgreen:

en ik mag dat zeggen want ik heb een kont als een wasmasjien :pffff: (en kijk ook niet naar hondenvoermoleculen behalve icm de allergie van sam)
Afbeelding
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

ranetje schreef:Ik lees in dit topic al een paar keer ....... géén rijst!! ..........
Wat is het probleem van rijst dan?

Ik geef Rana tegenwoordig geregeld rijst met kipfilt (samen gekookt) omdat ze dat heel lekker vindt en de brokken samen met twee lepels rijstmengsel tenminste wel naar binnen gaan. :ok:
De DA keek ook al geschokt :mrgreen:
Maar zo eet ze en persoonlijk vind ik dat het belangrijkste.
(ik ga op haar leeftijd ook niet meer aan het uitproberen wat voor andere brokken....... kvv kan niet).
Wat mij betreft, alles waar TE voor staat vormt een probleem. Witte rijst is funest op velerlei gebied qua mensenziektes. En dat is iets waar ik me dan mee bezig houd, voedingswaardes en gezonde diëten in relatie tot ziekte. Niet zozeer hond gerelateerd. Voor zo af en toe is het voor een hond wel lekker.

Maar goed, onderbouwing. Misschien heb je iets aan deze link? Even zoeken op 'rijst'. Bron: een dierenarts die tevens orthomoleculair arts is.
http://www.carnivoer.nl/spijsvertering#record_6
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

~Suzanne~ schreef:
En, de honden zullen jouw voer best lekker vinden maar de balans is er wel uit.

Suzanne
elke dag compleet voeren kan dan weer leiden tot tekorten.
iets met de opname van bepaalde stoffen.

hoe dat in het echte leven is, weet ik niet.
hier een hond die elke dag compleet brokken eet en een hond die nooit compleet eet (nrv). beide prima honden en als bijberoep afvalcontainer zijn voor de resten van ons eten. (vooral de brokkenhond dan, die woont nu eenmaal dichter bij de keuken :engel: )
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Goldendelicious schreef:
ranetje schreef:Ik lees in dit topic al een paar keer ....... géén rijst!! ..........
Wat is het probleem van rijst dan?

Ik geef Rana tegenwoordig geregeld rijst met kipfilt (samen gekookt) omdat ze dat heel lekker vindt en de brokken samen met twee lepels rijstmengsel tenminste wel naar binnen gaan. :ok:
De DA keek ook al geschokt :mrgreen:
Maar zo eet ze en persoonlijk vind ik dat het belangrijkste.
(ik ga op haar leeftijd ook niet meer aan het uitproberen wat voor andere brokken....... kvv kan niet).
Wat mij betreft, alles waar TE voor staat vormt een probleem. Witte rijst is funest op velerlei gebied qua mensenziektes. En dat is iets waar ik me dan mee bezig houd, voedingswaardes en gezonde diëten in relatie tot ziekte. Niet zozeer hond gerelateerd. Voor zo af en toe is het voor een hond wel lekker.

Maar goed, onderbouwing. Misschien heb je iets aan deze link? Even zoeken op 'rijst'. Bron: een dierenarts die tevens orthomoleculair arts is.
http://www.carnivoer.nl/spijsvertering#record_6
Interessant, dank je :ok:

Voor een 13 jarige hond die geen zin heeft maar met dat beetje rijst met kip er bij wel eet maak ik me niet druk.
Zo wordt ze geen gratenpakhuis, maar blijft op een fatsoenlijk (wel vrij licht) gewicht.
Dat is voor mij het belangrijkste :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

M@scha schreef:
@hylos

ik ken geen enkele hond met allergie voor kip die wel tegen verse kip kunnen. integendeel. verse kip triggert ze vaak nog meer, ik denk omdat in verse kip zoveel meer kip zit dan in brok waar ook kip in zit (en ja dat staat er krom maar jullie snappen het wel toch?) ik ben heel benieuwd of dit eigen ervaring van jou is of dat je dit ergens gelezen hebt

en ik ken hééél veel honden met allergie door mijn ervaringen met Sam en omdat ik daardoor erg druk ben (geweest) met het begeleiden van andere eigenaren met jeukhondjes
Inderdaad, Elmo word gigantisch ziek van verse kip/kipkarkas/kipfilet (gekookt dan weer niet). Zelfs van kip die in de oven heeft gelegen (en neehee die botten krijgt hij niet).
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Gittje schreef:
~Suzanne~ schreef:En, de honden zullen jouw voer best lekker vinden maar de balans is er wel uit.
Jezus, ik krijg het toch dikwijls op m'n heupen met zo een uitspraken :roll:

Alsof een paar "niet volledig uitgebalanceerde" maaltijden, wat ik overigens betwijfel, zo'n kwaad kunnen.
Inderdaad... ze krijgen hier van alles mee dus ook compleet ondoordacht... het enige waar ik wel naar kijk is dat het niet te pittig is en geen dingen zijn de ze echt niet mogen zoals chocola oid.
Ik eet zelf niet eens uitgebalanceerd.. ik eet wat ik lekker vind en ik gok dat het redelijk gezond is dus dat er wat groente en vlees bij zit.
en dan ook niet elke dag van de week. Ik eet ook weleens een frietje omdat ik het lekker vind.
Hier krijgen ze dagelijks een boterham, voor Xena omdat ze dan geen last heeft van zure oprispingen. En dan krijgt de rest er ook allemaal eentje... gewoon omdat het mag.
Wel is hun dagelijkse maaltijden in principe Lotgering, alleen in het weekend is er een BARF dagje...
Ook niet over nagedacht over verhoudingen gewoon wat afwisseling niks meer en niks minder.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hutsje schreef:
~Suzanne~ schreef:
renee-uk schreef:jemig, ik gaf mijn honden vroeger heel vaak hart, daar is er nog nooit een van aan de schijt gegaan :U:
Ik zeg toch ook 'doorgaans'? ;-)
Dit is de gemiddelde ervaring van rauwvoerders: orgaan laxeert. En hart wordt tot orgaan gerekend.

Het is maar een waarschuwing hoor, TS mag ermee doen wat ze wil.

Suzanne
nee hoor, hart is net zo goed spiervlees. als je nu alleen lever zou geven kan ik me wel voorstellen dat dat laxeert, hart kan ook maar hoeft niet. je kunt er prima rijst bijgeven of nog beter, kipkarkas of poot.
Volgens mij had ik dat laatst ook al een keer gevraagd idd. ik dacht ook dat spiervlees was.
En van hart is er hier ook nog nooit een aan de schijt gegaan, het enige waarvan ze wat minder vaste ontlasting van hebben is van pens (lap) dat laxeert dus wel maar geen spuitpoep gewoon wat minder vast. :U: ik zie het probleem dan weer niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”