Pakdebal schreef:Liesbeth schreef:
Luuk kent de hondentaal heel goed en zal hooguit 'vervelend' kunnen worden bij honden die hem niet begrijpen. Gebeurt dat, dan grijp ik wel in, om de andere hond te ontlasten, maar normaal gesproken weet Luuk het heel goed zelf op te lossen.
denk maar niet , dat honden onderling die " taal " niet kennen , zelfs puppy's weten dit al ..
dus als je schrijft " die hem niet begrijpen " , dat begrijp ik dan niet zo goed, want ALLE honden begrijpen dit !
maar
mooi dat je dan ingrijpt , want mijn hond had HD , en geloof maar, dat dat knap vervelend is , als je er dan eentje op je rug krijgt !..
.
Een pup is nog bezig die hondentaal te ontwikkelen en die leren ze nog wel, totdat die o zo 'wijze' hondeneigenaar denkt in te moeten grijpen als honden zich met hun hondendingen bezig gaan houden. Want 'ongewenst' gedrag MOET onderdrukt worden (volgens jouw boekje(s)).
Luuk kent de hondentaal heel goed, vooral omdat hij zijn eerste 2 jaar voornamelijk met een andere, oudere reu in de kennel heeft doorgebracht.
Tessa daarentegen is een ander verhaal, omdat zij haar eerste jaar weggehouden is bij andere honden. Volgens jou zou zij de hondentaal ook goed moeten kunnen verstaan omdat ALLE honden die kunnen verstaan.
Nou NIET dus. Ik zie heel grote verschillen tussen Luuk en Tessa qua interpretatie van hondengedrag.
Als ik situaties tegenkom waarin ik denk dat ik in moet grijpen dan doe ik dat, maar dat komt dan meestal omdat ik naar de houding van de mens, achter de hond, kijk

.
Over het algemeen lossen de honden onderling het beter op dan hun bazen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018