Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een vandaag over fokken

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Een vandaag over fokken

Ongelezen bericht door M@scha »

ze weten vaak wel zaken maar willen er niet aan. zo hoor ik ook nooit wat over de grote allergie/huidproblemen bij mijn ras.. en geloof me, dat is een probleem
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Inge O schreef:
massam schreef:ze weten vaak wel zaken maar willen er niet aan. zo hoor ik ook nooit wat over de grote allergie/huidproblemen bij mijn ras.. en geloof me, dat is een probleem
maar zelfs al weten ze dát een probleem voorkomt dan weten ze daarom nog niet in welke mate - in welke honden het dus aanwezig was/is en dat lijkt me nou eigenlijk een basistaak van een rv : zeer goed documenteren.

maar wa nie is da is nie he :W:

sorry, ik heb een enorm slecht beel van de gemiddelde RV
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Nanna schreef:
Inge O schreef: wat de fokkers betreft die bij de rv zijn aangesloten mag dat in principe niet spelen gezien die op de voet gevolgd worden - behalve voor ziektes maar daar wordt (meestal) ook niet naar gevraagd.
Nee, alleen of je je U of ZG wel zoveel keer gehaald hebt want anders krijg je geen pupbemiddeling :19:
:mrgreen: Leg mij maar eens uit op welke manier de RVs de nesten (kunnen) volgen....... behalve qua showresultaten en gezondheidsuitslagen die meestal maar voor een beperkt deel van de nakomelingen beschikbaar zullen zijn. En de rest dan?
Gos
Zeer actief

Nanna schreef: Ik denk sowieso dat het heel moeilijk is om naar 'de gezonde rashond' te gaan.
Er spelen teveel ondergrondse belangetjes mee, waaronder geld en/of eerzucht.
Wat mij betreft wordt het hele fenomeen rashond opgeheven, dat is toch een doodlopende weg. Ga maar bepaalde typen hond fokken. En niet showen voor de prijsjes, alleen aankeuren. Gedrag en gezondheid zwaar (heel zwaar) mee laten wegen.
Doe daar per grootte/type een eenheidsprijs op en ik denk dat er al aardig wat problemen de wereld uit zijn.

Maar de Raad ziet me aankomen ;-)
Als je dat doet, heb je toch weer een organisatie nodig die de registraties doet, anders kun je nog niks volgen op termijn. En wat heb je dan weer? Juist........ of kijk je alleen naar de waarneembare/testbare gezondheid van de aan te keuren dieren?

Ook bij niet-rashonden van een bepaald type zoals de xMH en xHH gebrukt in de africhting spelen menselijke factoren als geld en eerzucht een rol. Daar zit de selectie weliswaar in de functie, maar toch spelen vergelijkbare factoren een rol. Ook daar zijn er enorme hypes en dekreuen die heel erg veel ingezet worden, zonder enige restrictie dan u vraagt, wij draaien. Ook daar gelden imago-factoren: een hond wordt ook vaak gekozen op externe factoren, zoals een zeer kundige geleider die goed presteert met die hond over het algemeen gemakkelijker zijn reu in zal kunnen zetten voor de fok dan iemand met een misschien kwalitatief net zo'n goede hond die een mindere geleider is of minder bekend.

Je idee van een eenheidsprijs per kilo (oh nee, per grootte/type :oohja: ) is charmant.

Maar wie gaat dat afdwingen? Ik zie zo maar voor me dat voor speciale exemplaren er toch meer geld geboden gaat worden door mensen die nou net dat wat zeldzamere kleurtje willen hebben.
Gos
Zeer actief

Nanna schreef:Tis ook maar een soortement van droom van me hoor ;-)
Ik heb ze ook hoor Nanna :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”