Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

al na week pup uitzoeken

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: al na week pup uitzoeken

Ongelezen bericht door Shima »

Ik hoop dat het een misverstand is, zo niet dan nam ik daar geen pup. (mijn persoonlijke mening hoor)
Hier worden eerst de puppy/karakter testen gedaan en gelijk daarna worden de pups verdeeld. Dit gaat in goed overleg tussen koper en fokker waarbij de fokker wel de doorslaggevende stem heeft. :mrgreen:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Je kunt het lijstje ook aanvullen met.
Past het in mijn groep qua karakter.?
Heeft het hondje een foutje wat ik wel weg kan werken .
Is het een foutje wat minder is als het andere pupje heeft en zit het te sterk in mijn lijn of niet.
Wil ik even inleveren op het 1 omdat het ander juist is wat ik graag zie .
Ondanks een mooi hondje staat het type mij aan en wil ik dat .
Mooie hond maar toont ze het of is een plumppudding.
.........
.......
......
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Fin schreef:
willem269 schreef:Hallo,
we hebben een hond op het oog. Een week geleden werd een nest geboren. We wilden na een paar weken eens gaan kijken. Nu mailde de fokker dat er zondag al iemand komt en of wij misschien ook snel willen komen omdat hij ons de eerste keus had beloofd. Nu ben ik bang dat je na nog maar een week geen goede keus kunt maken. Iemand daar een mening over?
Zou het er niet om gaan om jou even te ontmoeten?
Vroeg ik mij ook af. Heeft de ts al persoonlijk kennis gemaakt met de fokker? Of is het contact tot nu toe alleen via telefoon en/of mail verlopen?
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ushi's fokker pijt bij de draadharen ook de kampioene eruit als ze nog nat zijn.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik zou er wel naartoe gaan en erover praten met de fokker. Laat de fokker dan eerst maar vertellen wat hij/zij nou precies bedoelt. Daarna zou ik aangeven dat je nog steeds graag gebruik wilt maken van de beloofde 'eerste keus' en die keus pas op een week of 6 wilt maken. Goed uitleggen waarom dan wel en nu nog niet.
Dan is het aan de fokker of die dat ziet zitten. Zoniet, dan kun je altijd nog afwachten of op 6 weken de pup die jij dan wilt nog beschikbaar is of je ziet er gewoon van af.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

nanna schreef:Ik ken ook iemand die dat doet Die kiest meteen na de geboorte, als ze nog nat zijn.
"Want dan kun je het het beste zien"
Hij heeft tientallen kampioenen gefokt.
Ja, soms zie je het al als ze eruit vallen.
Sommige pups hebben "het". Geen idee wat precies, maar dat zie je dan direct.
En dat zijn dan inderdaad de toppers, exterieur-technisch.

Het is ook zo dat een hond perfect in elkaar kan zitten, maar een zoutzak is. Dat ene dat er nodig is voor dat stukje extra uitstraling, dat is dat "het" wat ik bedoel. Dan kijk je door dat foutje heen omdat zo'n hond zich zo zelfbewust toont.

Maar dat is dus zuiver exterieur.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
thezoozwolle
Actief
Mijn ras(sen): sharpei
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door thezoozwolle »

Muk schreef:
thezoozwolle schreef: Wij bepalen de uiteindelijke keus eigenlijk.
Serieus?
Dan zou ik bij jou nooit een pup kopen. Ik wil zelf wel inspraak hebben in de pup. Ik moet er tenslotte mee leven en ik betaal voor de pup veel geld. De fokker mag best aangeven welke pup die het beste vindt passen bij mij, maar ik wil niet dat er voor mij bepaald wordt. Alsof een pupkoper per definitie geen verstand heeft van het kiezen van een hond.

@ts
Ik zou een andere fokker zoeken, je kunt namelijk niet na de eerste week al een goede keus maken.
Hier steekt het anders in elkaar, ik ben geen fokker, maar opvang/herplaats.
Dus betaal je geen extreem hoge bedragen, maar bedragen tussen de 250-270 euro.
Het nestje van vorig jaar bijvoorbeeld daar kwam een jong stel kijken voor een pup, hadden geen voorkeur voor reu of teef.
Ze vonden het teefje wat nog over was heel erg leuk,en de reu die er nog was.
Maar het teefje dat was een erg pittige tante, de reu was een gemoedelijke reus.
Ik ben toen (wel samen met hun) overeengekomen dat ze reu Joey meenamen.
Ze zijn super blij met hem nog steeds en het is nog steeds een lekkere sul, die prima bij hun past.
Voor 8 weken gaat hier niks weg. 7 weken vind ik zelf te jong.
Het liefst eigenlijk nog met 9 weken na de tweede enting maar ik snap best dat de nieuwe baasjes er zo snel mogelijk van willen genieten.
Ik heb wel eens mensen "afgewezen" voor een hond die hun erg leuk vonden ( wat oudere hond ) en ben ik samen op zoek gegaan met hun naar een hond die wel bij hun paste.
En soms wijs ik mensen definitief af, en ja dan gaan ze naar marktplaats of een andere stichting. Maar dan weet ik zeker dat ik geen hond terug krijg omdat het niet gaat in het gezin.
Ik ben daar best heel streng in en doe ook huisbezoek en nacontrole.
thezoozwolle
Actief

Nanna schreef:
Dan kom ik bij jou geen hond kopen ;-)

Gelukkig verkoop ik ook geen honden , maar is het meer een adoptie procedure :tong: :wink:
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

thezoozwolle schreef:
Muk schreef:
Serieus?
Dan zou ik bij jou nooit een pup kopen. Ik wil zelf wel inspraak hebben in de pup. Ik moet er tenslotte mee leven en ik betaal voor de pup veel geld. De fokker mag best aangeven welke pup die het beste vindt passen bij mij, maar ik wil niet dat er voor mij bepaald wordt. Alsof een pupkoper per definitie geen verstand heeft van het kiezen van een hond.

@ts
Ik zou een andere fokker zoeken, je kunt namelijk niet na de eerste week al een goede keus maken.
Het nestje van vorig jaar bijvoorbeeld daar kwam een jong stel kijken voor een pup, hadden geen voorkeur voor reu of teef.
Maar het teefje dat was een erg pittige tante, de reu was een gemoedelijke reus.
Ze zijn super blij met hem nog steeds en het is nog steeds een lekkere sul, die prima bij hun past.
Het liefst eigenlijk nog met 9 weken na de tweede enting maar ik snap best dat de nieuwe baasjes er zo snel mogelijk van willen genieten.
Ik heb wel eens mensen "afgewezen" voor een hond die hun erg leuk vonden ( wat oudere hond ) en ben ik samen op zoek gegaan met hun naar een hond die wel bij hun paste.
En soms wijs ik mensen definitief af, en ja dan gaan ze naar marktplaats of een andere stichting. Maar dan weet ik zeker dat ik geen hond terug krijg omdat het niet gaat in het gezin.
Begrijp ik het goed dat je nesten herplaatst?
Waar komen die dan vandaan?
Afbeelding
thezoozwolle
Actief

Tara schreef:
thezoozwolle schreef:Maar dan weet ik zeker dat ik geen hond terug krijg omdat het niet gaat in het gezin.
Nou, dat vind ik nogal wat. :hmmm:
Dat klopt, dat is ook nogal wat.
Maar even een voorbeeld van wat je zoal tegenkomt met huisbezoeken:

Mensen hadden een hond van Spaanse stichting Ace gezien.
Ze wonen in Zwolle waar ik voor die organisatie de huisbezoeken doet.
Hadden nog nooit een hond gehad, hadden wel een kat
Ook 3 kinderen van 2,4 en 6 jaar.
Omdat ik graag wil zien hoe kinderen op een hond reageren en of ze kleine "commando's / opdrachtjes" kunnen uitvoeren neem ik mijn altijd suffe en lieve Sharpei Sandy mee.
Bij binnenkomst vielen al een hoop dingen op, een erg druk en rommelig gezin.
Kinderen die veel ruzie maakte met elkaar en elkaar veel sloegen.
Alle 3! de kinderen hadden al iets van een laptop en waren daar druk mee.
Even ruilen van de spelletjes ging met slaan en ruzie.
Het middelste kind kwam met de kat aangesjouwd, wat niet op een erg zachte manier ging, en mama zei er niets van.
Sandy liep eens rustig door de puinhopen heen en liet het allemaal gebeuren.
Op een gegeven moment werd het jongste kind gecorrigeerd door de moeder, wat deed het meisje: Die reageerde het af op Sandy, zette een knie in haar en duwde eens goed!

Ja dan is mijn beslissing snel genomen en in zown gezin komt er op zeker geen hond van Ace.
thezoozwolle
Actief

labje schreef:
thezoozwolle schreef:
Muk schreef:
Serieus?

@ts
Nou schrik niet hoor, ik heb niet dagelijks nestjes liggen hier.
Maar we vangen honden op voor stichtingen en particulier.
Honden waarvan de baasjes zijn overleden of erg ziek zijn , of gewoon honden die zijn gedumpt.
Ook moederloze kittens hebben we in huis gehad die blijven tot ze zelfstandig zijn maar minimaal tot 8 weken.

Soms komt het voor dat er (per ongeluk) zwangere teven naar Nederland komen of er afstand word gedaan van een zwangere teef of poes.
Die blijven niet in het asiel maar bevallen thuis bij een opvang gezin waar 24 uur zorg is als het nodig is.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nanna schreef:
Dan kom ik bij jou geen hond kopen ;-)
+1
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

thezoozwolle schreef:
labje schreef:
Nou schrik niet hoor, ik heb niet dagelijks nestjes liggen hier.
Maar we vangen honden op voor stichtingen en particulier.
Honden waarvan de baasjes zijn overleden of erg ziek zijn , of gewoon honden die zijn gedumpt.
Ook moederloze kittens hebben we in huis gehad die blijven tot ze zelfstandig zijn maar minimaal tot 8 weken.

Soms komt het voor dat er (per ongeluk) zwangere teven naar Nederland komen of er afstand word gedaan van een zwangere teef of poes.
Die blijven niet in het asiel maar bevallen thuis bij een opvang gezin waar 24 uur zorg is als het nodig is.
Oké, helder.
Afbeelding
willem269
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kooiker

Ongelezen bericht door willem269 »

Hallo,
sorry voor mijn late reactie maar ik had wat verkeerd gedaan bij mijn registratie, waardoor ik me weer moest melden en pas vanavond werd 'vrijgeschakeld' om te kunnen antwoorden. Daarvoor kon ik in deze rubriek wel schrijven, maar niet reageren.
Ik heb heel wat losgemaakt, begrijp ik. Inmiddels hebben we de fokker, waarmee we eerder op een clubmatch al uitgebreid hadden kennisgemaakt (duas het was van zijn kant geen kwestie om ons te leren kennen), laten weten dat we niet eerder willen komen dan wanneer de pups vier weken oud zijn. Daarop regaeerde hij heel nuchter: 'Is goed, dan hoor ik het wel'.
En als er echt zo veel belangstelling is en de pups zijn al 'vergeven', wachten of kijken we wel verder. We wachten liever iets langer zodat we rustig een keuze kunnen maken. Ik ben blij met de vele reacties die mijn idee dat je na een week niet kunt zien hoe een pup is, ondersteunen. En ook kan ik er inkomen dat iemand (fokker) die veel ervaring heeft met een ras, het al eerder kan zien wat mooi is en wat niet. Maar alleen mooi is niet genoeg, al weet ik niet of je bij vier tot zes weken al veel van het karakter ziet. Het zijn dan meestal gewoon leuke, lieve, enthousiaste pups. Nogmaals bedankt voor alle reacties
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Vitalia »

Ik kijk nooit naar "rasstandaard" maar gewoon welke pup mij aantrekt. Ik weet op voorhand dat ik een teefje wil, en daar kies ik uit. Het hondje moet me raken, en meestal is dat helemaal geen probleem, er is er altijd wel ééntje waar je op valt :D . Wij mochten kiezen op de dag dat ze gechipt werden en daarvoor ging het gewoon om bezoekjes waarbij ik al wel zelf een keuze maakte in mijn hoofd en daar bleef ik ook bij. Wij hebben altijd het geluk gehad eerste keuze te hebben of tweede keuze maar dan nam de persoon van eerste keuze een reu :cheer: .
één keertje hadden we tweede keuze maar omdat we niet wilden dat de oren werden gecoupeerd, kwamen we de dag dat eerste keuze mocht kiezen ook ons hondje ophalen. Die man had eerst de onze aangewezen, ik wilde haar echt hebben, toen de fokker naar binnen ging om een lintje te halen en terug kwam, wist hij niet meer welke hij wilde :D ik heb hem toen "geholpen" :wink: , daarna was Evita van ons! :lol1:
Afbeelding
Afbeelding
Robin
Zeer actief
Mijn ras(sen): shi tzu x maltezer x jackrussel Robin en Mikai
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Robin »

Ik had de eerste keus bij Robin, had al gereserveerd voordat de pups geboren waren. Toen de pups net geboren waren, kreeg ik foto's doorgestuurd. We hadden afgesproken dat we met 3 weken zouden gaan kijken en dan een keuze zouden maken. Maar nav de foto's was ik zo weg van Robin, dat ik haar meteen heb gereserveerd. Wel onder voorbehoud, mochten we na 3 weken helemaal vallen voor een ander pupje, dan kon dat ook nog. De keuze is niet veranderd.

Ik snap wel dat een fokker meekijkt met welk hondje het meest geschikt is, maar ik zou altijd zelf wel de keuze willen maken. Het wordt dan toch míjn hond..
Afbeelding
By madelief47 at 2012-01-03
Marfique
Actief
Mijn ras(sen): x Hollandse herder

Ongelezen bericht door Marfique »

Zelf heb ik de nestjes waarbij je al op een paar weken moest kiezen links laten liggen; we zijn bij een pup van ruim 12 weken wezen kijken, die had het voor ons niet, nu hebben we een pup van 7 weken bij een boerenfamilie vandaan gehaald (ze leert hier per dag meer dan per week ergens in een koeienstal!)

Ik denk dat je het karaktertje als fokker al vrij snel kan zien, en dat geldt waarschijnlijk ook voor veel ervaren hondenmensen; maar voor ons, als particulier, die 1 keer per 10/15 jaar een pup kiezen is dat wat lastiger. Maar tot nu toe zijn we met onze keuzes altijd gelukkig geweest :)
willem269
Vaste gebruiker

Boutje schreef:
Tja, de eerste foto van Pippa kreeg ik toen ze 1 dagje jong was, tenminste van het hele nest.
Ook wij kregen een foto van de eerste dag. Zeven pups drinkend bij de moeder. Nou niet bepaald een beeld om te kunnen zeggen: die wil ik wel. Het alternatief op de eerste dag is zeven pups slapend.
Als fokker heb je nog zicht op tekening en gewicht, daar kun je wellicht op af gaan. Maar een foto na één dag? Maken kleine puppies geen inhaalslag, blijven aanvankelijk grote puppies niet eens even 'hangen' in de ontwikkeling?
willem269
Vaste gebruiker

Nou, vooruit dan, niks geheimzinnigs aan natuurlijk, een kooiker. Het ging me alleen meer om het principe, vandaar.
Ilupa

Ongelezen bericht door Ilupa »

Vind ik echt een beetje pretentieus. Alsof jouw inzicht in die pup belangrijker is dan het inzicht dat die mensen in zichzelf hebben... :scratch:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

willem269 schreef:Ook wij kregen een foto van de eerste dag. Zeven pups drinkend bij de moeder. Nou niet bepaald een beeld om te kunnen zeggen: die wil ik wel. Het alternatief op de eerste dag is zeven pups slapend.
Als fokker heb je nog zicht op tekening en gewicht, daar kun je wellicht op af gaan. Maar een foto na één dag? Maken kleine puppies geen inhaalslag, blijven aanvankelijk grote puppies niet eens even 'hangen' in de ontwikkeling?
Dat kan best.
Ik heb hier een nest van vijf, nu bijna 7 weken, waarbij de kleinste reu ook de kleinste was bij de geboorte (292 gram).
Hij is nu fors aan de maat en hoewel hij wrs iets lager blijft dan zijn broer (hij heeft een wat andere bouw) wordt dat een behoorlijk reu, zeker weten!

Een van de teven, die best fors was bij de geboorte, is nu het kleinste teefje: gewoon een wat tenger gebouwd hondje.

Als jij een hondje wilt uit dit nest en je hebt duidelijk aangegeven wat je ermee wilt (showen, fokken, sporten?) zou de fokker daar rekening mee moeten houden en de keuze pas rond de 6 weken moeten laten maken.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ilupa schreef:
Vind ik echt een beetje pretentieus. Alsof jouw inzicht in die pup belangrijker is dan het inzicht dat die mensen in zichzelf hebben... :scratch:
Dat is meestal ook zo.
Als het goed is ziet de fokker de pups 24/7 en de koper enkele malen een paar uur.
Dat maakt dus wel verschil.

Afbeelding

Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

willem269 schreef:Nou, vooruit dan, niks geheimzinnigs aan natuurlijk, een kooiker. Het ging me alleen meer om het principe, vandaar.
dan neem je toch geen pup van die fokker?
willem269
Vaste gebruiker

We hebben keurig gezegd dat we met vier weken wel eens komen kijken. Hebben zowel de fokker als de vader (van het nest) al op een clubmatch ontmoet en dat was geen verkeerde ervaring. Maar zoals ik eerder al schreef, als de pups tegen die tijd al vergeven zijn of niet naar onze smaak, dan kijken we verder. Het is wel een huisgenoot waar we heel lang mee willen optrekken.
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

willem269 schreef:We hebben keurig gezegd dat we met vier weken wel eens komen kijken. Hebben zowel de fokker als de vader (van het nest) al op een clubmatch ontmoet en dat was geen verkeerde ervaring. Maar zoals ik eerder al schreef, als de pups tegen die tijd al vergeven zijn of niet naar onze smaak, dan kijken we verder. Het is wel een huisgenoot waar we heel lang mee willen optrekken.
ja daarom maar als je je nu al een beetje aan de fokker ergert of in elk geval aan wat hij/zij vraagt dan is het wel lastig natuurlijk want je koopt wel van die persoon die huisgenoot.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Uitzoeken op "karakter" kan ik soms bij eigen nesten heel snel al.....maar das op gevoel & niet op kleur oid...& zou dat nooit bij een vreemde fokker kunnen / willen
willem269
Vaste gebruiker

Ik ben een positief ingesteld mens dus met de ergernis valt het wel mee. Zoals gezegd, we hebben de fokker al eens ontmoet. Prettig contact. Toen was het nestje op komst. Hij zei toen dat hij ons bovenaan zou zetten. Vervolgens meldde hij dat een geïnteresseerd potentieel koperspaar, dat van heel ver moest komen, al na een week wilde komen kijken. Misschien omdat ze in de buurt waren, ik weet het niet.
Dus hij kan ons ook alleen hebben willen waarschuwen dat er 'kapers op de kust' waren, met de beste bedoelingen. Maar we willen ons niet laten opjutten, vandaar.
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Robin schreef:Ik had de eerste keus bij Robin, had al gereserveerd voordat de pups geboren waren. Toen de pups net geboren waren, kreeg ik foto's doorgestuurd. We hadden afgesproken dat we met 3 weken zouden gaan kijken en dan een keuze zouden maken. Maar nav de foto's was ik zo weg van Robin, dat ik haar meteen heb gereserveerd. Wel onder voorbehoud, mochten we na 3 weken helemaal vallen voor een ander pupje, dan kon dat ook nog. De keuze is niet veranderd.

Ik snap wel dat een fokker meekijkt met welk hondje het meest geschikt is, maar ik zou altijd zelf wel de keuze willen maken. Het wordt dan toch míjn hond..
Zo doen wij het nu ook. Is voor ons de eerste keer, maar dit leek mij een goede manier.
willem269 schreef:Ik ben een positief ingesteld mens dus met de ergernis valt het wel mee. Zoals gezegd, we hebben de fokker al eens ontmoet. Prettig contact. Toen was het nestje op komst. Hij zei toen dat hij ons bovenaan zou zetten. Vervolgens meldde hij dat een geïnteresseerd potentieel koperspaar, dat van heel ver moest komen, al na een week wilde komen kijken. Misschien omdat ze in de buurt waren, ik weet het niet.
Dus hij kan ons ook alleen hebben willen waarschuwen dat er 'kapers op de kust' waren, met de beste bedoelingen. Maar we willen ons niet laten opjutten, vandaar.
Maar het is toch niet eerlijk dat die mensen dan nu eerst mogen kiezen als jij bovenaan de lijst staat? Kijk, dat mensen langs gaan komen oké (al zou ik geen bezoek toestaan de eerste drie weken), maar het kiezen zou dan moeten wachten tot de eerste op de lijst zijn keus heeft gemaakt.
AfbeeldingAfbeelding
willem269
Vaste gebruiker

Afbeelding

Nou, hier is Nibor. Vier weken oud. Dit is wat hij er zelf over te zeggen heeft:

Hallo, ik ben Nibor en ik ben al vier weken oud. Nu woon ik nog bij mijn ouders en mijn broertjes en zusjes maar over vier weken ga ik bij Willem en Ageeth wonen. Vanmiddag waren ze even bij me op bezoek. Ik heb aan Willem's kin gelikt en op Ageeth's vinger gesabbeld. Maar daar kreeg ik geen dik buikje van. Dus ik was blij dat ik later geweekte brokjes kreeg en nog even bij mama kon drinken. Maar ze leken me wel aardig, denk ik, want ik weet het eigenlijk niet meer zo goed.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

En op welke basis is de keus nu juist op deze pup gevallen en al op deze leeftijd?
Het is wel een dot om te zien, maar dat zijn denk ik alle pups uit het nest wel. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”