Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Depressie na scheerbeurt.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Aantal honden: 4
Contacteer:

Re: Depressie na scheerbeurt.

Ongelezen bericht door Gipsy »

alm@ schreef:
lets have fun schreef:
alm@ schreef:
lets have fun schreef:Anti-depressiepunten? Wat is dat?
Dat staat vast in haar blog :wink:
Heb ik ook even gekeken maar dan moet ik 2 pagina blog en tig youtube filmpjes doorspitten :ugh:
Je moet er wat voor over hebben om antwoord op je vraag te krijgen :engel:

Sorry maar ik heb nog wel wat anders te doen dan uren op een forum te zitten...en kan dus niet zo snel antwoorden... :ok:

Ik had het over de acupunctuurpunten die men gebruikt bij depressie, that's all ! En drupels van Dr. Bach (blachbloesems) zijn ook altijd interessant.
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Gipsy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatamixs, een "weet ik veel :)" maar met hoog knuffelgehalte :) ...
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gipsy »

bouvierpoedel schreef:Een hond die van alles mankeerd en onder narcose zowat de pijp uit gaat door het scheren. Je schrijft net zo verward en vaag als je behandelmethodes lieverd.
Heb eerlijk waar nog nooit gehoord van een hond die door scheren zowat de pijp uit gaat en in coma raakt.
Dit heb ik helemaal niet gezegd. En er stond duidelijk bij dat in Boomers geval andere factoren meespeelde.

Nogmaals dit topic gaat NIET over "een" hond... maar over de x-cases die je er over kan terugvinden op internet over dit thema.
En een eigenaar die zijn hond gaat zitten uitlachen... zou misschien beter geen hond hebben ! :wink:
Vita 1997-2008, Maxime 2000-2011, Pineau 1998-2012
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

MirandaH schreef:Sorry hoor, maar wat een vaag gedoe. Het voelt vast anders, zo''n geschoren vacht. Sommigen vinden het een opluchting, anderen ervaren het wellicht als onprettig. En ik weet wel zeker dat het gedrag van de eigenaar kan bijdragen aan het gedrag van de hond. Een van mijn trimklanten (tevens door mij gefokt) wordt geschoren ipv geplukt, niet mooi maar wel noodzakelijk. Meestal logeert hij dan ook wel een nachtje hier en wij merken hoegenaamd geen verschil aan hem. Maar komt hij thuis dan gaat hij zich 'schamen' volgens de baasjes, die hem inderdaad uitlachen. Niet zo leuk voor de hond. En ik kan me niet voorstellen dat hij de enige hond is waarbij dat gebeurt.
Ik zeg er altijd wat van als de baasjes de hond gaan uitlachen als ze hem komen halen, dat is voor de hond niet leuk. Overigens merk ik aan Sacha altijd als het weer tijd wordt voor een trimbeurt, ze wordt dan traag. Heb ik haar weer gefatsoeneerd, dan is ze echt veel vrolijker.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Gipsy schreef: Sorry maar ik heb nog wel wat anders te doen dan uren op een forum te zitten...en kan dus niet zo snel antwoorden... :ok:

Ik had het over de acupunctuurpunten die men gebruikt bij depressie, that's all ! En drupels van Dr. Bach (blachbloesems) zijn ook altijd interessant.

:denken: Want van depressies door scheren raak je in coma? Ik snap er werkelijk de ballen van.
Maar fijn dat je drukpuntenmassage geholpen heeft.
Wie weet, kun je nog wat betekenen op de coma afdeling.
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
Gipsy schreef: En een eigenaar die zijn hond gaat zitten uitlachen... zou misschien beter geen hond hebben ! :wink:
Dan kan ik ze wel wegdoen, want ik hinnik aan de lopende band om hun stommiteiten. :19:
Zij gelukkig ook om de mijne ;-)
:LOL: Charlie werd er jarenlang pislink van. Ze was ongetwijfeld beter af in het asiel :mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Wie weet, kun je nog wat betekenen op de coma afdeling.
Daar moeten ze uit hun coma, niet erin ;-)
Dat deed ze toch.
Al zou het voor jou wel erg handig zijn; paar keer drukken en je kunt je zonder verdere omhaal in je boeketreeksroman verdiepen :mann:
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Onze maltezer was juist altijd veel vrolijker na een trimbeurt! Ik had juist altijd het idee dat die vacht in de weg had gezeten en ze blij was dat het weer korter en lichter was. Ook een hondje hier in de buurt die getrimd word lijkt altijd veel blijer na het trimmen...
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Hmm, dit topic krijgt weer eens een aparte/vreemde/onverwachte (Haal door wat niet van toepassing is) wending.

Eigen ervaring, met kat ipv hond.

Puck, ons 'kneuzenkatje' komt buitengewoon slecht door zijn vacht heen. Verhaart heel beroerd, en heeft daarnaast nog het een en ander aan klachten. (Hartroblemen, slechte knieën, voedselallergie)
We scheren Puck 1 a 2 keer per jaar, beetje afhankelijk van het weer en hoe hij zich lijkt te voelen.
Puck vindt het heerlijk. Blijft er vrijwillig voor zitten.
Na het scheren is hij beslist niet "depri" eerder erg vrolijk.
Overigens ga ik niet zo diep dat ik echt verwacht dat dat met een verbeterd zelfbeeld te maken heeft. Volgens mij is het meer dat hij een hoop irriterend haar kwijt is, dat er weer lucht bij zijn huid kan komen en dat het wat koeler is. Kortom: dat hij zich hierdoor fysiek wat lekkerder voelt.

Ik kan me voorstellen dat er ook dieren of honden zijn die zich net na een trimbeurt fysiek minder lekker voelen, en daardoor wat narrig reageren. En uiteraard de mogelijke baasjes die anders reageren.
Of een dier zijn gedrag en humeur laat afhangen van zijn 'zelfbeeld' waag ik te betwijfelen.
(Oh, jee, nu zal ik wel afgeschoffeld worden)
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Gipsy schreef:
lets have fun schreef:
alm@ schreef:
lets have fun schreef:Anti-depressiepunten? Wat is dat?
Dat staat vast in haar blog :wink:
Heb ik ook even gekeken maar dan moet ik 2 pagina blog en tig youtube filmpjes doorspitten :ugh:

Sorry maar ik heb nog wel wat anders te doen dan uren op een forum te zitten...en kan dus niet zo snel antwoorden... :ok:

Nu weet ik nog steeds niks :vaag: :LOL: Maar bedankt hoor :ok:
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Nou, dat heb ik nog nooit gemerkt. Wel dat het onwennig aanvoelt, maar depressief? Volgens mij praten die baasjes hun honden wat aan. :piew:
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
Habibi schreef: Of een dier zijn gedrag en humeur laat afhangen van zijn 'zelfbeeld' waag ik te betwijfelen.
Door mij niet hoor :ok: Ik denk dat honden niet aan zelfbeeld doen ;-)
:LOL: Trek Charlie een jas aan en ze staat vol overgave haar eigen spiegelbeeld uit te kafferen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef:
Habibi schreef: Of een dier zijn gedrag en humeur laat afhangen van zijn 'zelfbeeld' waag ik te betwijfelen.
Door mij niet hoor :ok: Ik denk dat honden niet aan zelfbeeld doen ;-)
:LOL: Trek Charlie een jas aan en ze staat vol overgave haar eigen spiegelbeeld uit te kafferen.
Die loopt jouw voor kutwijf uit te schelden dat je haar die jas aan getrokken hebt. :cool2:
Beetje hondenfluisteraar hoord dat. :pffff:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Hier worden ze er altijd extra vrolijk van. Ik scheer de oudjes altijd in het voorjaar en dan is het net of ik wat jonge lammetjes de wei in gooi. :mrgreen:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Gipsy schreef:Alma, het hele verhaal is 2 blz. lang... :wink: het was een samenspel van allerlei zaken.
Maar het was heel interessant om deze theorie hierdoor te ontdekken want ik had er zelf nog nooit van gehoord en dan vind ik dat waardevol om te delen met anderen.

En Ja ik weet nu dat het er mee te maken heeft gehad... want de wetenschappers of gewone DA's konden niet meer verder met Boomer's toestand en begrepen niets van zijn semi-comateuze toestand en dan heb ik Brian laten oordelen en door de anti-depressie punten te stimuleren werd Boomer wel terug wakker en alert en bijdehand...

De kliniek had alle mogelijkheden overlopen, een overdosis Profonol kon het niet zijn...iets had hem in deze toestand gebracht. En toen we niet meer wisten wat te doen, dachten ze daaraan, en ging ik uit po onderzoek.
Hey als je niets probeert, vind je ook niets hé...

Dinsdag gaat hij in ieder geval nog onder de scanner
Mijn hond kreeg Propofol toen dr tandjes getrokken werden.
Speciaal voor bejaarde hondjes met slechte hartjes.
Gelukkig deed ze geen Michael Jackson, maar hobbelt ze hier nog vrolijk rond.
Profonol ken ik niet
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Ik ken sub-coma en coma. Maar wat is nou een semi-comateuze toestand?
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Nanna schreef:Nou ja, in sommige gevallen kan ik me wel voorstellen dat je als hond het liefst een paar weken lang op je bed gaat liggen met de gordijnen al die tijd dicht..... :oeps:

Afbeelding
:LOL:

Arm beest. Ja die snap ik wel.

Onze Bouviers werden door mijn moeder in de zomer altijd behandeld. Lelijk dat we t vonden.
Maar we riepen dan oh wat ben je moooi! En trots dat ze waren :pffff:
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Mijn ouders hebben een plukhond maar die word ook geschoren.
Na een paar keer naar de trimmer begon het op te vallen dat hun hond echt raar deed na de scheerbeurt.
Niet willen eten, lusteloos, een beetje wazig doen en niet willen wandelen.
Ze leek wel gedrogeerd en volgens mij was ze dat ook want ze zijn overgestapt naar een andere trimmer,
en die zei dat ze weleens durfde bijten als haar nagels geknipt werden. Ze kwam toen ook normaal terug en niet wazig.
Ik heb het hier ook weleens gelezen dat trimmers soms honden kalmeerpilletjes geven.
Dus dat beest was gewoon helemaal suf ipv depressief.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Gipsy schreef:Vorige week sprak mijn DA me over honden die depressief worden na een eerste scheerbeurt.

Ik had er nog nooit van gehoord en ben direct gaan G**glen. Ik leer graag bij :pffff:

100den en 100den topic over depressieve honden na een scheerbeurt....ongelooflijk.

Wie heeft hier al een depressieve hond gehad na een scheerbeurt ? want als ik de zoekfunctie hier gebruik dan vind ik hierover geen topic.
Ik ben benieuwd...en wie weet worden sommige gedragingen van hondjes nu voor sommigen duidelijk en doen we iets goeds.

Kenmerken: lusteloos, veel slapen, niet willen gaan wandelen, stiller worden, trieste blik, soms apatisch, lethargisch,...
Waar moet ik precies op googlen? Welke zoekterm? scheren, depressie, hond brengt mij niet veel. De meeste honden lijken een trimbeurt in mijn salon als verjongingskuur te ervaren, maar misschien zien de baasjes en ik dat niet goed hoor.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb wat van de gevonden linkjes gelezen

Dit gaat allemaal over 'clipper rash' of 'clipper burn', verschillende namen voor het resultaat van TE kort scheren. TE kort scheren is noodzakelijk wanneer baasjes hun honden dermate verwaarlozen dat een zeer korte coupe de enige mogelijkheid is. Deze honden zijn dus verwaarloosd!! De overgang van lang/dik vilt naar glad geschoren is te groot. Ze worden niet depressief maar doodgewoon ziek zelfs voor een paar dagen. Maar dit gaat om verwaarloosde honden (al zal de baas dat vast anders zien...).

Honden zoals Poedels in continentaal leeuwtoilet of Chinese naakthondjes worden met regelmaat heel kort geschoren en die hebben nergens last van.

Dat je zoveel links kunt vinden is dus eigenlijk heel erg treurig want het gaat allemaal om verwaarlozing!

Of de hond van Gipsy verwaarloosd was/is, dat weet ik niet
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Habibi schreef:Hmm, dit topic krijgt weer eens een aparte/vreemde/onverwachte (Haal door wat niet van toepassing is) wending.

Eigen ervaring, met kat ipv hond.

Puck, ons 'kneuzenkatje' komt buitengewoon slecht door zijn vacht heen. Verhaart heel beroerd, en heeft daarnaast nog het een en ander aan klachten. (Hartroblemen, slechte knieën, voedselallergie)
We scheren Puck 1 a 2 keer per jaar, beetje afhankelijk van het weer en hoe hij zich lijkt te voelen.
Puck vindt het heerlijk. Blijft er vrijwillig voor zitten.
Na het scheren is hij beslist niet "depri" eerder erg vrolijk.
Overigens ga ik niet zo diep dat ik echt verwacht dat dat met een verbeterd zelfbeeld te maken heeft. Volgens mij is het meer dat hij een hoop irriterend haar kwijt is, dat er weer lucht bij zijn huid kan komen en dat het wat koeler is. Kortom: dat hij zich hierdoor fysiek wat lekkerder voelt.

Ik kan me voorstellen dat er ook dieren of honden zijn die zich net na een trimbeurt fysiek minder lekker voelen, en daardoor wat narrig reageren. En uiteraard de mogelijke baasjes die anders reageren.
Of een dier zijn gedrag en humeur laat afhangen van zijn 'zelfbeeld' waag ik te betwijfelen.
Dan zou de hond eerst een zelfbeeld moeten hebben, en laat dat nu eens niet het geval zijn.

Dat de hond zich anders voelt als hij geschoren is, ja dat kan ik me voorstellen, maar dat beest weet echt niet waarom hij zich anders voelt, die weet echt niet wat er is gebeurd, dus waarom depressief??

Mijn vorige hond Yentle is ook een keer geschoren. Die ging van dit:
Afbeelding

naar dit:
Afbeelding

Ik heb er dan ook niks, nada, zilch van gemerkt. Waarom ook? Er is toch niks aan de hand, ook al had ik die liever niet willen doen en vond ik het hartstikke zonde.

Sommige mensen zijn de hond toch echt veel te veel menselijke eigenschappen aan het toedichten. Het is een HOND!
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

misschien omdat het trimmen of scheren gewoon niet zo leuk is, ze moeten lang stil staan, moeten uit hun eigen omgeving zonder hun gelieft baasje.
zijn waarschijnlijk gestrest en onder de indruk

denk dat dit zo beetje vergelijkbaar is bij een dierenarts, dat doen de meeste honden ook niet graag
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik doe wat fout, mijn honden gaan blij kwispelend naar de da en staan blij kwispelend op tafel voor een trimbeurt...
Schiet mij maar lek!!
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

fes/lou schreef:Ik doe wat fout, mijn honden gaan blij kwispelend naar de da en staan blij kwispelend op tafel voor een trimbeurt...
Schiet mij maar lek!!
Je moet ook liever zijn voor je honden :zweep:
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

fes/lou schreef:Ik doe wat fout, mijn honden gaan blij kwispelend naar de da en staan blij kwispelend op tafel voor een trimbeurt...
Schiet mij maar lek!!
Ja precies...
Wij zijn het die er geen drol van snappen :cheer:
Of kammen we ze té goed vooraf :wink:
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Rosita Compagner schreef:Ik heb wat van de gevonden linkjes gelezen

Dit gaat allemaal over 'clipper rash' of 'clipper burn', verschillende namen voor het resultaat van TE kort scheren. TE kort scheren is noodzakelijk wanneer baasjes hun honden dermate verwaarlozen dat een zeer korte coupe de enige mogelijkheid is. Deze honden zijn dus verwaarloosd!! De overgang van lang/dik vilt naar glad geschoren is te groot. Ze worden niet depressief maar doodgewoon ziek zelfs voor een paar dagen. Maar dit gaat om verwaarloosde honden (al zal de baas dat vast anders zien...).

Honden zoals Poedels in continentaal leeuwtoilet of Chinese naakthondjes worden met regelmaat heel kort geschoren en die hebben nergens last van.

Dat je zoveel links kunt vinden is dus eigenlijk heel erg treurig want het gaat allemaal om verwaarlozing!

Mijn honden zijn ook in leeuwtoilet en toch heeft Wolfke er last van, de eerste dagen lijkt hij te vluchten, gaat achter de kast janken en piepen. Ik denk dat hij het vooral vreemd vind dat hij ineens zijn staart op zijn rug voelt. Duurt spijtig genoeg een week (training GH kan dan ook niet). En hij gaat niet van lang naar kort, maar word om de 2-3 weken geschoren. Dino heeft dat ook heel lang gehad, nu nog soms, maar niet meer zo vaak. Ik reageer daar totaal niet op, dus het word ook niet versterkt.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hij kan ook gewoon last hebben dat de vacht zo kort geschoren is en het kriebelt en prikt. Dat lijkt me eerder aan de hand dan een depressie. Waarover zou hij depressief moeten zijn. Hij weet toch niet wat er is gebeurd.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Rosita Compagner schreef:Ik heb wat van de gevonden linkjes gelezen

Die van mij heeft het gehad na zijn "trimbeurt" kapotte oren als reactie van het scheren. Hevig trillen toen ik hem als noodgreep maar gewassen heb bleek zijn hele huid rood te zijn.

We moesten naar de DA voor zijn oren waar de DA aangaf dat het wel leek of hij een allergische reactie had gehad op "iets"

Spikey is 2 weken niet te genieten geweest. Tot zelfs vechten met Laika aan toe.
Afbeelding
gevni havanezers
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Linsey schreef: Mijn honden zijn ook in leeuwtoilet en toch heeft Wolfke er last van, de eerste dagen lijkt hij te vluchten, gaat achter de kast janken en piepen. Ik denk dat hij het vooral vreemd vind dat hij ineens zijn staart op zijn rug voelt. Duurt spijtig genoeg een week (training GH kan dan ook niet). En hij gaat niet van lang naar kort, maar word om de 2-3 weken geschoren. Dino heeft dat ook heel lang gehad, nu nog soms, maar niet meer zo vaak. Ik reageer daar totaal niet op, dus het word ook niet versterkt.
Dus om de twee of 3 weken is hij een week van slag?
Waarom laat je hem nog scheren dan?

Sorry de vraag lijkt wat bot en zo bedoel ik het niet :oops: maar het verbaast me echt. :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

ranetje schreef:
Linsey schreef: Mijn honden zijn ook in leeuwtoilet en toch heeft Wolfke er last van, de eerste dagen lijkt hij te vluchten, gaat achter de kast janken en piepen. Ik denk dat hij het vooral vreemd vind dat hij ineens zijn staart op zijn rug voelt. Duurt spijtig genoeg een week (training GH kan dan ook niet). En hij gaat niet van lang naar kort, maar word om de 2-3 weken geschoren. Dino heeft dat ook heel lang gehad, nu nog soms, maar niet meer zo vaak. Ik reageer daar totaal niet op, dus het word ook niet versterkt.

Sorry de vraag lijkt wat bot en zo bedoel ik het niet :oops: maar het verbaast me echt. :?
Omdat ik ergens nog hoop dat het gaat wennen (bij Dino is het uiteindelijk ook gestopt, het van slag zijn). Maar als het zo blijft dan ga ik hem niet meer scheren. Misschien dat ik hem elke week scheer dat het dan ook beter went, dan gaat hij van heel kort naar nog korter. Na 3 weken is het toch al weer redelijk lang.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Linsey schreef:
ranetje schreef:

Omdat ik ergens nog hoop dat het gaat wennen (bij Dino is het uiteindelijk ook gestopt, het van slag zijn). Maar als het zo blijft dan ga ik hem niet meer scheren. Misschien dat ik hem elke week scheer dat het dan ook beter went, dan gaat hij van heel kort naar nog korter. Na 3 weken is het toch al weer redelijk lang.
Scheerkop niet te bot of te warm? Misschien moet je hem net iets langer laten. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”