Habibi schreef:Hmm, dit topic krijgt weer eens een aparte/vreemde/onverwachte (Haal door wat niet van toepassing is) wending.
Eigen ervaring, met kat ipv hond.
Puck, ons 'kneuzenkatje' komt buitengewoon slecht door zijn vacht heen. Verhaart heel beroerd, en heeft daarnaast nog het een en ander aan klachten. (Hartroblemen, slechte knieën, voedselallergie)
We scheren Puck 1 a 2 keer per jaar, beetje afhankelijk van het weer en hoe hij zich lijkt te voelen.
Puck vindt het heerlijk. Blijft er vrijwillig voor zitten.
Na het scheren is hij beslist niet "depri" eerder erg vrolijk.
Overigens ga ik niet zo diep dat ik echt verwacht dat dat met een verbeterd zelfbeeld te maken heeft. Volgens mij is het meer dat hij een hoop irriterend haar kwijt is, dat er weer lucht bij zijn huid kan komen en dat het wat koeler is. Kortom: dat hij zich hierdoor fysiek wat lekkerder voelt.
Ik kan me voorstellen dat er ook dieren of honden zijn die zich net na een trimbeurt fysiek minder lekker voelen, en daardoor wat narrig reageren. En uiteraard de mogelijke baasjes die anders reageren.
Of een dier zijn gedrag en humeur laat afhangen van zijn 'zelfbeeld' waag ik te betwijfelen.
(Oh, jee, nu zal ik wel afgeschoffeld worden)
Dan zou de hond eerst een zelfbeeld moeten hebben, en laat dat nu eens niet het geval zijn.
Dat de hond zich anders voelt als hij geschoren is, ja dat kan ik me voorstellen, maar dat beest weet echt niet waarom hij zich anders voelt, die weet echt niet wat er is gebeurd, dus waarom depressief??
Mijn vorige hond Yentle is ook een keer geschoren. Die ging van dit:
naar dit:
Ik heb er dan ook niks, nada, zilch van gemerkt. Waarom ook? Er is toch niks aan de hand, ook al had ik die liever niet willen doen en vond ik het hartstikke zonde.
Sommige mensen zijn de hond toch echt veel te veel menselijke eigenschappen aan het toedichten. Het is een HOND!