Paisley schreef:
Veel mensen zijn hier voor 1 hond, maar ik hou het lekker bij 1
De voordelen van 1 hond:
-Je hebt meer een maatje die op jou gericht is
Ik vind dat niet echt een voordeel. Dat op jou gericht zijn is noodgedwongen, omdat jij het enige constante sociale contact bent. Ik heb ook jarenlang 1 hond gehad hoor, maar de aandacht voor mij is niet echt veel minder geworden nadat de tweede hond kwam. Ook nr. 2 is meer dan genoeg gericht op mij, en daarnaast hebben ze lekker elkaar (en de katten), om mee te spelen en tegenaan te slapen.
-Je bent alleen, net als ik, en ik neem de hond bijvoorbeeld gewoon mee als ik ergens een etentje heb, in de kroeg zit of als ik bij mensen over de vloer kom. Dan sta ik niet op tijd. Ik zie mezelf dat met twee honden niet zo snel doen, en daar zou mijn sociale leven onder leiden.
Mijn ervaring is dat hond nr. 2 in nieuwe situaties het gedrag van nr. 1 zoveel mogelijk kopieert, en ik heb 2 honden die ik overal mee op visite kan nemen, die in restaurants braaf onder tafel liggen tot wij klaar zijn met eten en de lekkere restjes komen. De truuk is volgens mij dat je de eerste goed leert hoe hij zich op feestjes en partijen heeft te gedragen, want de tweede hond heb ik zelf niks hoeven leren op dat gebied. Op stikdrukke verjaardagen waar ook nog eens andere honden rondlopen ligt mijn stel uiteindelijk ergens op een comfortabele plek te dutten.
-Ik heb de droom van een hond die goed onder appèl staat onder alle omstandigheden. De hond van mijn zus neem ik dwars door de stad los mee. Dat wil ik met mijn hond ook bereiken. Met twee honden die allebei nog niet op dat niveau zitten, is het niet te doen lijkt me.
Dwars door de stad los mee laten lopen vind ik persoonlijk een tikje onverantwoord. Je kan een stikbrave hond hebben, maar als een of andere gek heeft besloten om zijn niet-sociale hond ook lekker stoer los mee te nemen en die hond neemt een hap uit die van jou, kan de meest brave hond in paniek de weg over schieten en dan is de doodsoorzaak een auto en kan je die gek met die rothond niet eens aanklagen.
Als je de lat iets lager legt is het prima te doen om een tweede hond te leren wat je die eerste ook hebt bijgebracht qua luisteren. Ik ben persoonlijk nog steeds apetrots over het feit dat ik mijn (jacht)honden tijdens een weekendje bungalowpark los rond het huisje kan laten lopen. Thuis gaan ze alleen los in de losloopgebieden, maar zonder verkeer in de buurt kan ik er gewoon op vertrouwen dat ze keurig in de 'tuin' blijven.
Ik zou een tweede hond erbij willen hebben als ik erg achteraf zou wonen en bijvoorbeeld een erf zou hebben waar ze los kunnen. Het lijkt me wel heel leuk om twee honden samen te zien en ik zou me er geruster op voelen dat de honden elkaar hebben als ik niet thuis ben. Als ze de ruimte hebben en ze kunnen naar buiten, zou je ze gerust een dag alleen kunnen laten.
Twee honden hebben ook binnenshuis lol van elkaar, en na heel lang en langzaam opbouwen kunnen die twee van mij in een noodgeval wel 7 uur alleen thuis blijven. Zo lang is het gelukkig vrijwel nooit, maar ik denk dat het heel veel scheelt dat ze gezelschap hebben aan elkaar en aan de katten.