Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Van ras veranderen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk
Aantal honden: 1

Re: Van ras veranderen

Ongelezen bericht door Annedee »

De (oud) Duitse herder is wel al jaren mijn ras, maar ik heb ook een dwergschnauzertje gehad en daar was ik helemaal wezenloos van :mrgreen: .
Maar misschien juist omdat ik daar zo veel van gehouden heb, durf ik niet zo goed weer eenzelfde te nemen. Ik ben toch bang dat ik ga vergelijken. En daarbij komt dat ik zoveel rassen leuk vind, maar ook een onherleidbare herplaatser zou welkom zijn. Ik hoop gewoon dat Hajo nog heel lang bij ons mag blijven, en hij is gelukkig pas vier.
dogo4ever
Zeer actief

Ongelezen bericht door dogo4ever »

O ja, kan ik mij heel goed voorstellen. Wij zijn begonnen met een Engelse Stafford in 1991. Ook mee gefokt. En nu in 2013 hebben wij er nog 2 rond lopen van bijna 9 jaar oud en dat zijn ook gelijk de laatste. Ik ben stapelgek op de 2 die nog rond lopen, begrijp me niet verkeerd. Maar dit zijn wel de laatste. Mijn man is helemaal om naar een ander ras. Ik weet nog niet zo goed wat ik wil als mijn Staffordreu dood is. Er komt een reu van een ander ras bij voor mij maar wat weet ik nog niet. Er staan nog allerlei opties open. En voorlopig is het nog niet aan de orde. Ik heb met mijn reu afgesproken dat hij 20 wordt dus voorlopig hoef ik geen keuze te maken. :mrgreen:
mariabel
Zeer actief
Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin

Ongelezen bericht door mariabel »

ik was verknocht aan teckels. maar mijn eerste hond werd een kruising rottweiler-labrador... daarna kwamen de teckels.
Nu loopt er ook nog een chinees naakthondje.. en een spaans waterhondje..
Maar of de volgende weer een teckel is... ik betwijfel het... er zijn zoveel leuke honden..

Alleen hoorde ik net dat de berner senner van iemand waar ik weleens mee loop dat deze hond kanker heeft.. 4 jaar jong.. dit is volgens mij berner nr 3 van hen.. die veel te jong dood gaat door kanker.. Dus een berner zal hier niet komen.. Al vind ik het prachtige honden..
Afbeelding
Crista
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crista »

Ik ben echt gek op de Rhodesian Ridgeback en dat wordt dan ook zeker onze volgende hond..
Als (als..) er ooit een derde hond komt, wordt dat wel een ander ras of een leuke kruising.
Reden daar van is dat ik ontzettend veel rassen leuk vind, maar de Ridgeback gewoon op nummer 1 staat.

Een ras met een platte neus zal er echter nooit in komen, hetzelfde geldt voor langharige rassen :wink:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Jaap* schreef:Ik ben totaal rasongevoelig. Ik hou van een bepaald týpe hond.
Maar ik kan op vanalles vallen. De enige geheide afknapper is vachtverzorging. Dat moet ik niet hebben.
haha dat had ik ook, maar toen kwam Mika. Nu moet ik er toch aan :schrik:
Gelukkig laat ze zich goed borstelen en knippen.
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Wij hebben thuis altijd verschillende honden gehad. Mijn grootouders hadden labradors en pinchers, mijn ouders eerst een poedel boerenfox mix, daarna twee rottweilers en nu een cairn mix. Mijn oma heeft een teckel en mijn tante had een poedel.

Na Diesel komt er geen stafford meer, ook al is het een vreselijk leuke hond. De ridgeback blijf ik geweldig vinden maar ook de zwitserse herder en de collie vind ik leuk. Volwassen herplaatsers hadden altijd mijn voorkeur maar mijn collega heeft een pup van 10 weken en daar ben ik gisteren mee gaan knuffelen, en zo'n dropje is toch ook heel erg leuk...
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik heb al 15 jaar berners.
Kan me geen leven zonder voorstellen.
Toch gaat dat gebeuren, hierna komt er geen meer.
Teveel hondjes sterven veel te jong, daar wil ik geen aandeel in hebben.
( hoewel mijn huidige dame ook al weer 8 is :D )

Wat ik niet zal missen zijn de haren en inderdaad de vachtverzorging.

Dan hebben we hier ook nog de kooiker van mijn zoon.
Dat vind ik stiekem toch wel een geweldig leuk hondje.
Wandelen met hem is een feestje omdat hij veel levendiger is dan de bernese.

Ik zal misschien ooit weer een teckel nemen, dat was mijn eerste ras, maar dan wel een ruwharige ipv lang.

Jack Russel en Golden heb ik ook gehad maar daar bevalt het karakter mij niet van.
oh ja, en bij mijn moeder altijd poedels of bouviers, bah!
Ik hou niet van die krullige vachten, die voelen naar onder mijn hand.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn voorkeur gaat uit naar de herders en de retrievers. Ik denk dat hier altijd zo'n combi zal rondlopen. Ook omdat mijn vriend een grote voorkeur voor de retrievers heeft. Grote kans dat het gewoon herplaatsers of asieldieren worden. Een rashond hoef ik niet perse
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Een ander ras erbij, dat kan.

Maar zonder mechels zie ik me de komende jaren/decennia toch echt niet vallen. Een amerikaanse stafford wordt het alvast zeker niet meer.
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Hier loopt wat aan diversiteit maar door lichamelijke beperkingen en het feit dat ik een ras wil waar niet per ze iets mee hoef stap ik denk ik over naar een kleiner ras, teckel standaard en of de volpino.
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Nanna schreef:Als het maar niet hond- of mensagressief is vind ik het al gauw goed.
Sociaal zijn is een must; ik heb geen zin om met bijters aan de riem te lopen. Voor de rest maakt het me allemaal maar weinig uit.
Mwah ik denk stiekum dat je wensenlijstje wel ietsje langer is en dan niet qua uiterlijk, maar wel qua karakter.
Mijn honden zijn niet mens-of hondagressief, maar ik zie je er nog niet mee thuiskomen.
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Ik heb niet bewust voor een golden gekozen, vind het opzich wel een leuk ras.

Voor een volgende heb ik geen rasvoorkeur, zolang karaktereigenschappen in orde zijn vind ik het al gauw goed.
Al is de kans een stuk groter dat die eigenschappen in een retrieverachtige voorkomen dan in een stafford of herder. Maar kan ook prima poedeltje, collie, cocker etc zijn.
Afbeelding
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Of er na mijn Briard ooit weer een hond in huis komt weet ik nu nog niet? Ik ben niet rasgebonden maar met een wawa zie je mij niet snel lopen. :mrgreen:
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Vanwege de gezondheid wil ik na Bink geen Stafford meer (tenzij er echt in kansloze in het asiel zit bijv.). Het is altijd mijn droomras geweest en nu ik een Stafford (herplaatser) in bezit heb krijg ik te maken met hun grootste probleem, allergieën. Voorheen zag ik dat nooit maar nu ik er zelf een heb kom ik alleen maar Staffords tegen met allergieën voor van alles en nog wat, hoofdzakelijk granen, mijten en pollen. Bink heeft dit allemaal en ik wordt er af en toe knettergek van, daarom voor mij nooit meer dit ras. Het karakter vind ik wel geweldig, voor mensen zijn ze super en met hond agressie is met wat aanpassingen goed mee om te gaan.

Wat ik in de toekomst zou willen, geen idee, in ieder geval sportief en na alles wat ik met Bink meegemaakt heb wil ik een zo gezond mogelijk ras, maar welke dat is moet ik me nog in verdiepen. Maar qua uiterlijk staan de Rhodesian Ridgeback, Bouvier en Herder (zoals de oud duitse of grauwe) hoog op mijn lijstje.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik denk maar zo dat ik altijd een mechel zal hebben, een huskey (X) vind ik ook geweldig maar ik ben er nog niet uit of ik die zou kunnen geven wat ze nodig hebben. Tot die tijd blijven het toch altijd de mechels :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
herejede
Zeer actief

Ongelezen bericht door herejede »

mochten mijn honden er niet meer zijn, wil ik graag een pitbul of een ier
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Nanna schreef:
Lief schreef:
Nanna schreef:Als het maar niet hond- of mensagressief is vind ik het al gauw goed.
Sociaal zijn is een must; ik heb geen zin om met bijters aan de riem te lopen. Voor de rest maakt het me allemaal maar weinig uit.
Mwah ik denk stiekum dat je wensenlijstje wel ietsje langer is en dan niet qua uiterlijk, maar wel qua karakter.
Mijn honden zijn niet mens-of hondagressief, maar ik zie je er nog niet mee thuiskomen.
Nou de malamute reuen die ik op shows zag waren toch écht niet zo aardig naar elkaar :tongue:
Die werden goed uit elkaar gehouden....En nee, dat zoek ik niet.
Ik wil het zoals op de KCM van de Hongaarse herdershonden club, alle Puli's op één kluwen :engel: En verderop zitten dan de Kaukazen en Maremma's 20 meter uit elkaar...
Prima als je dat zoekt hoor, het zijn puike waakhonden. Maar in mijn eengezinswoning in een woonwijk hoef ik zo'n hond niet.
:mrgreen:

Ik ben van de Bouvier, via de Zwarte Rus naar de Kaukaas gegaan en daarbij liep dan af en toe een Lakeland terrier, die blijven hier wel rondlopen, ik wil er als Baco er niet meer is, nog wel een Lakeland erbij :cheer: of er dan weer wat groters komt, dat zien we dan wel weer, vind de Hovawart ook wel wat :wink:
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Nanna schreef:
Lief schreef:
Nou de malamute reuen die ik op shows zag waren toch écht niet zo aardig naar elkaar :tongue:
Die werden goed uit elkaar gehouden....En nee, dat zoek ik niet.
Ik wil het zoals op de KCM van de Hongaarse herdershonden club, alle Puli's op één kluwen :engel: En verderop zitten dan de Kaukazen en Maremma's 20 meter uit elkaar...
Prima als je dat zoekt hoor, het zijn puike waakhonden. Maar in mijn eengezinswoning in een woonwijk hoef ik zo'n hond niet.
Ja je zult mij ook niet op een show tegenkomen, mij te gespannen gedoe, maar ondanks dat het dominante donders zijn, kun je mijn honden prima in een kluwe puli's kwijt.
Ik moet alleen veel meer nadenken over wat ik doe, en dat maakt het verschil.
Ze zijn niet hondagressief, maar ook niet conflictmijdend van aard.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Zeg nooit nooit maar ik geloof dat er hier geen Mops meer komt nadat Bommel ooit gaat hemelen. Geen idee wat er dan wel komt.
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

Afgelopen jaar wel nagedacht over iets kleiners dan een golden retriever, maar kon eerlijk geen ras vinden dat voor mij de ideale hond was, dus toch maar weer een golden besteld. Ik heb ooit een Engelse fokster horen zeggen ; een ander ras is een compromi en dat klopt voor mij wel.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Een border collie wordt het niet meer omwille van de gezondheid, erg jammer want ze passen perfect bij me.
Verder ga ik mee met Jaap :ok:
Mijn lab/border mix is stiekem nog leuker dan de borders, wie weet wordt een dergelijke kruising de volgende.
Ik zou dolgraag een American pitbull terriër willen maar hondagressie hoef ik niet.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik denk dat er hier voorlopig wel een of meer weimaraners rondlopen.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Gister op Animal Event was het weer overduidelijk...wat vind ik toch veel honden leuk...
Maar ook genoeg honden die alleen leuk zijn om even naar te kijken.(Thai Ridge)
Ik heb al van alles in huis gehad...ik hou gewoon niet precies van één type hond.
Het moet een maatje zijn, dat vooral.
Op AE ook weer een Spinone in de lieve ogen gekeken....oef....
Maar een Cardigan moest beslist op de foto, een bruine Barbet echt even goed bekeken en een Cattledogpupje uitgebreid bewonderd.
Dus ja...maar een Cardigan zal er beslist weer komen. Dat staat wel vast. Maar verder?
Een hond met een fijn karakter, dat vooral!
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

jawel, ik vind heel veel rassen leuk. Sterker nog, ik denk dat ik van bijna ieder ras een exemplaar zou kunnen vinden waar ik dol op zou kunnen worden, zelfs als het niet mijn eerste keus was. Maarrrrr ik hou nu eenmaal van "eigenaardige" honden. Of eigenheimers, geen pleasers bij voorkeur. Zolang er nog sharpeis in de opvang zitten, zal ik die nog nemen denk ik. Maar ik kijk juist ook vaak naar andere rassen. Akita's, Shiba's , Chows hebben toch wel mijn voorkeur. Grote nakers vind ik ook erg leuk, Basenji's. Maar vooral de Oosterlingen en molossers zie ik graag. Ik zie mezelf niet zo snel met een JR of Shitzu eindigen eigenlijk. Maar je weet nooit hoe het loopt :wink:
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

yuki schreef:jawel, ik vind heel veel rassen leuk. Sterker nog, ik denk dat ik van bijna ieder ras een exemplaar zou kunnen vinden waar ik dol op zou kunnen worden, zelfs als het niet mijn eerste keus was. Maarrrrr ik hou nu eenmaal van "eigenaardige" honden. Of eigenheimers, geen pleasers bij voorkeur. Zolang er nog sharpeis in de opvang zitten, zal ik die nog nemen denk ik. Maar ik kijk juist ook vaak naar andere rassen. Akita's, Shiba's , Chows hebben toch wel mijn voorkeur. Grote nakers vind ik ook erg leuk, Basenji's. Maar vooral de Oosterlingen en molossers zie ik graag. Ik zie mezelf niet zo snel met een JR of Shitzu eindigen eigenlijk. Maar je weet nooit hoe het loopt :wink:
:wink: :D

Ik ben opgegroeid met herders en herder/bouvier-kruisingen. Mijn eerste eigen hond was een duitse herder x american akita, daarna een duitse herder en nu een kleine aap (hoewel die volgens Marjoleine ook grotendeels herder zou moeten zijn). Rasgroep 1 heeft toch wel mijn voorkeur, in de toekomst zie ik nog wel een keer een dh, misschien een shiloh en ik vind de Västgotaspets ook errug leuk, maar een rasloze herplaatser sluit ik ook zeker niet uit.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik ga er vanuit dat er hier altijd wel 1 of meerdere hovawarts zullen rondlopen :lol1: ze hebben voor mij wel alles wat ik zoek in een hond. Het is ook fijn dat er binnen het ras uitschieters zijn naar het een of het ander zoals meer richting berghond (eigenzinnig, minder will to please) of meer richting herder (meer baasgericht) en ook qua waaksheid zit er ook genoeg variatie. Actief en altijd zin in actie als de baas het wil maar geen zenuwlijder waar altijd maar wat mee gedaan moet worden. Luieren en een dag bankhangen vinden ze ook heerlijk. Voor mij valt alles precies binnen de marges wat ik leuk vind en waar ik wat mee kan.

Ik sluit niet uit dat er ooit een ander ras bijkomt en de kans is misschien groter dat er een hond bijkomt waar ik gewoon op val.
nusca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een mechelaar.

Ongelezen bericht door nusca »

Voordat ik op dit forum kwam had ik hier makkelijk antwoord op kunnen geven. Nu ben ik zoveel wijzer geworden over zoveel meer hondenrassen en heb de leukste kruisingen voorbij zien komen dat ik het antwoord niet weet.
Mechels blijven favoriet, daarnaast zou ik moeilijk kunnen kiezen.
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

kipo schreef:
yuki schreef:jawel, ik vind heel veel rassen leuk. Sterker nog, ik denk dat ik van bijna ieder ras een exemplaar zou kunnen vinden waar ik dol op zou kunnen worden, zelfs als het niet mijn eerste keus was. Maarrrrr ik hou nu eenmaal van "eigenaardige" honden. Of eigenheimers, geen pleasers bij voorkeur. Zolang er nog sharpeis in de opvang zitten, zal ik die nog nemen denk ik. Maar ik kijk juist ook vaak naar andere rassen. Akita's, Shiba's , Chows hebben toch wel mijn voorkeur. Grote nakers vind ik ook erg leuk, Basenji's. Maar vooral de Oosterlingen en molossers zie ik graag. Ik zie mezelf niet zo snel met een JR of Shitzu eindigen eigenlijk. Maar je weet nooit hoe het loopt :wink:

Ik ben opgegroeid met herders en herder/bouvier-kruisingen. Mijn eerste eigen hond was een duitse herder x american akita, daarna een duitse herder en nu een kleine aap (hoewel die volgens Marjoleine ook grotendeels herder zou moeten zijn). Rasgroep 1 heeft toch wel mijn voorkeur, in de toekomst zie ik nog wel een keer een dh, misschien een shiloh en ik vind de Västgotaspets ook errug leuk, maar een rasloze herplaatser sluit ik ook zeker niet uit.
oosterlingen en shitzu heb je vet gemaakt, je bedoelt dat een Shitzu ook een oosterling is? :mrgreen:
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

yuki schreef:
kipo schreef:

oosterlingen en shitzu heb je vet gemaakt, je bedoelt dat een Shitzu ook een oosterling is? :mrgreen:
Ja, ik kon het niet laten :D .
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

ik wil een keer een Markiesje sinds Nanna een fotootje had geplaatst van een look-a-like. Een rasechte.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”