Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geldigheidsduur cocktail enting

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

nathalie71

Re: Geldigheidsduur cocktail enting

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Goldendelicious schreef:
nathalie71 schreef:Dydo had in het verleden keurig zijn entingen gehad.Elk jaar.

Toen voor het laatst de cocktail in 2008.
Hij moest eigenlijk volgens de dierenarts in 2009 weer.

Ik heb het laten zitten.Ook omdat ik het zag als geld klopperij.....
Elk jaar kreeg ik wel een kaartje in de bus dat ik hem toch echt moest enten.

Toen hij verzekerd moest worden heeft hij toch weer de cocktail gehad.Dat was september vorig jaar.De dierenarts vertelde nadrukkelijk dat dat echt moest.Ook omdat er steeds mee mensen waren die geen geld meer hadden om te enten en er dus veel on ingeënte honden rond lopen en dat daarom het gevaar op zieken groter werd.......

In het entingsboekje staat dat hij september dit jaar weer daar de herhaling van moet.... :19: Dus elk jaar......
(Dydo gaat nooit naar pension of buitenland)

Ik heb het over de Vanguard 7(CPV-Lepto) + Vanguard 7 (DA2Pi)
Parvo
Hondenziekte
Lever ziekte
Leptospirose(Weil)
Kennelhoest.
Dat is dus geleuter van je dierenarts. Tegenwoordig is titerbepaling de toekomst. Dat is al mogelijk vanaf pupleeftijd en heeft grote invloed op de algehele gezondheid van je hond ten opzichte van het klakkeloos vaccineren.
Misschien vind je dit interessant om te lezen:
http://www.rauwevoedingvoorhonden.nl/va ... eleid3.htm
Nog niet alle pagina's zijn geupdate, maar de belangrijkste info staat er inmiddels wel op.

De link doet het niet Error......
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

http://www.rauwevoedingvoorhonden.nl/va ... eleid3.htm
Volgens mij moet die link het nu wel doen?
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

nathalie71 schreef:Maar hoe zit dat dan met die van Weil?

Zitten er risico`s aan als je je hond elk jaar die cocktail geeft?

Weil is een enting die sowieso maar ca 1/2 jaar werkt en dat is ook bekend. Die moet je dus, als je hond vaak uit plassen drinkt of zwemt wel elk jaar herhalen, liefst in het voorjaar omdat een hond doorgaans "in de zomer" en de maanden daaromtrent in het water is.

Ja, overenten is schadelijk soms; honden kunnen daar niet altijd tegen. Bovendien doe je qua opbouw van bescherming eerder kwaad dan goed. Je denkt dus dat je de hond beter beschermd, maar dat blijkt in de praktijk omgekeerd.

Veel ziektes kun je ook laten "titeren"; kijken in hoeverre de hond daar zelf nog antistoffen tegen heeft. Blijkt dan dat er geen antistoffen zijn, of onvoldoende, kun je gericht daarop enten. Dit gaat niet op voor showhonden omdat daar een "titerbepaling" nog niet is geaccepteerd (nog niet altijd tenminste) en honden die in pension gaan (ook ivm het niet geaccepteerd worden).

Ik laat Guinnie (16) dus al niet meer enten. Ze heeft toen ze 12 was haar laatste cocktail-enting gekregen en is alle jaren daarvoor (!) met een grote cocktail geent. Ook haar rabies is verlopen en dus komt zij de grens niet meer over.
De jongens worden nog wel elke 3 jaar geent; ik denk dat ik weil ook laat zitten; zij drinken nauwelijks uit plassen en zwemmen niet.

Suzanne
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Goldendelicious schreef:http://www.rauwevoedingvoorhonden.nl/va ... eleid3.htm
Volgens mij moet die link het nu wel doen?

Hij doet het.

Bedankt,erg interessant :ok:

Daar staat inderdaad ook iets over alleen Weil enten.....

Dydo zwemt niet maar wil bij warm weer wel graag uit plassen en bloempotten drinken.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Omega »

~Suzanne~ schreef:
nathalie71 schreef:Maar hoe zit dat dan met die van Weil?

Zitten er risico`s aan als je je hond elk jaar die cocktail geeft?
Weil is een enting die sowieso maar ca 1/2 jaar werkt en dat is ook bekend. Die moet je dus, als je hond vaak uit plassen drinkt of zwemt wel elk jaar herhalen, liefst in het voorjaar omdat een hond doorgaans "in de zomer" en de maanden daaromtrent in het water is.
Er is een verhoogd risico op weil als honden in stilstaand water gaan zwemmen of er uit drinken. Stromend water en grote meren vormen een veel kleiner tot geen risico. En dan nog als het al voor langere tijd warm is geweest.

De weil enting beschermt ook maar tegen een beperkt aantal vormen van weil, net als de griepenting voor mensen. Omdat de weil enting ook nog eens een rotenting is heb ik besloten om mijn honden er niet meer voor te enten. Moet dus wel van de zomer zorgen dat ze niet in stilstaande watertjes komen, maar eigenlijk is het risico er niet zoveel groter op geworden..

De rest van de entingen heb ik laten titeren begin dit jaar, in 2018 checken we opnieuw.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva is nog maar 2x geent bedenk ik me net. Toen ze hier aankwam was ze niet in gezonde staat en heb ik haar dus niet laten enten. Ik laat haar rond het jaar nog enten en dan ws niet meer. Wel rabies. Luca en Dumas hebben wel rabies en zijn na hun 1e jaar ook niet meer geent. Slecht? Mss wel maar ok...
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat dierenartsen een stempel voor over een jaar zetten komt door de Weil.
Ik heb er laatst een gesprek over gehad met mijn da. Ze had dat erin gezet terwijl ik wéét dat ze maar eens per drie jaar ent. Dus ik vroeg daarnaar en ze zei dat het was vanwege de Weil, die is een jaar geldig.
Dus heb ik haar gevraagd of ze er dan apart in wilde zetten dat de rest drie jaar is en dus pas na drie jaar hoeft te worden verlengd.
En dat heeft ze dus ook keurig gedaan, na min uitleg dat is daar op shows en wedstrijden gedoe over zou kunnen krijgen.

Overigens ent ik de honden als ze de eerste cocktail krijgen, dan op drie jaar en dan op zes jaar. En daarna geloof ik het wel.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”