Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Arme Luca....Atopie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

yuki
Zeer actief

Re: Arme Luca....Atopie

Ongelezen bericht door yuki »

Canto schreef:Voor welke mijt(en) Luca allergisch is zullen we nog even af moeten wachten, maar ik weet wel dat ik er niet onderuit ga komen. In ieder geval, voorkomen gaat niet lukken.

Eerst wil ik kijken hoe hij reageert op de medicinale shampoo en dan gaan we kijken wat aanslaat.
Voer heb ik al van alles geprobeerd, maar kan mijn vinger er niet op leggen wat wel of niet werkt. Ik heb duck, renske, smuldier, kivo, voer zonder gluten, met gluten, RC, ProPlan, Dog Lovers Gold geprobeerd.

En ik wil ding voor ding uitsluiten, anders weet ik het straks helemaal niet meer :scratch:
Misschien dat er nog meer mensen zijn met ervaringen van Atopica?
De shampoo zal zijn voor de gisten? Ik neem aan dat hij malassezia heeft en je met malaseb moet wassen? Mijn ervaring is dat het wassen wat verlichting brengt, maar wel slechts voor dag of 2.

Eerder las ik dat hij atopische dermatitis heeft dus dan zou omschakelen op ander voer niet nodig zijn, al naar gelang welke er uit de test komen? Wel zou je kunnen proberen of hij wellicht op bepaalde eiwitten of granen reageert. Heb je ook de dogloversgold Passion geprobeerd? (vis/zoete aardappel zonder gluten en granen)? Mijn vorige hond had zowel allergie voor bepaalde voedingsoorten maar ook omgevingsallergie (atopie). Hij deed het goed op Hills ZD (van de dierenarts) maar gelukkig later op geit, paard en konijn (haaksbarf kvv)

Als je hond niet allergisch blijkt voor huisstofmijten etc kun je gewoon een kussen nemen waar bv de hoes afkan die je gewoon heet kunt wassen. Als hij dat wel blijkt te hebben zou ik idd eerder voor een biabed ofzo kiezen.

Cyclosporine (Atopica) zou ik maar ff laten voor wat het is, het is alleen maar reteduur en niet het wondermiddel als hoe het op de markt werd gebracht als veilig alternatief voor cortico's, zo onschuldig is het namelijk niet!! Ik heb nog geen hond meegemaakt uit de allergie gevallen die ik ken, die er beter van werd. Kosten klauwen vol geld ook. Ja de gevallen die het er volgs de eigenaars goed op deden, kregen ook (lage) dosering Moderin erbij. Logisch dat je verbetering ziet!
Moderin (methylpred) is een variant van prednison of prednoral en heeft wat minder bijwerkingen qua vraatzucht, plassen enz. Maar een zo jonge hond op dit soort middelen zetten zou niet mijn voorkeur hebben. Mijn hond kreeg voor het eerst een lage onderhoudsdosering moderin toen hij 7 was (bij een shar-pei al zo ongeveer seniorleeftijd). Toen was het niet meer beheersbaar met alle andere middelen, aangezien een allergie opbouwt.

Bij een jonge hond zou hyposensibilisatie wel een optie zijn wat mij betreft, ofschoon succes ook hierbij niet verzekerd is. Als uit de tests komt dat je hond een farine of copramijt allergie heeft zit je met brokken imo al wat minder. Afspoelen of invriezen wordt wel gedaan en ook in koekjes zitten deze meelmijten. Dan zit je dus sowieso beter met vlees.

Allergie bij een hond is een heel complex iets. Ik ben er 7 jaar mee in de weer geweest en ik zou het niet graag weer doen. Maar een hond teruggeven aan de fokker omdat hij allergisch is vind ik persoonlijk ook nogal harteloos. Je bouwt er toch een band mee op? Maar wellicht hadden ze de hond voor andere doeleinden dan als huishond....
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
yuki
Zeer actief

Canto schreef:Eventjes een update.

Afgelopen vrijdag de uitslag binnen gekregen omtrent Luca zijn atopie. Hij is allergisch voor twee soorten huisstofmijt en twee schimmelsoorten.
Afgelopen donderdag is ook weer de homeopaat geweest en we zijn ons nu aan het focussen om Luca zijn immuunsysteem weer op te peppen.

Met de AB zijn we gestopt, want hij scheet z'n eigen helemaal leeg. Ik had aan vier zakjes niet genoeg om het op te kunnen ruimen :oops:
Verder zijn we weer begonnen met een eleiminatiedieet op basis van paard en eend/konijn.

De medicinale wassingen reageert hij heel erg goed op, dus misschien moeten we daar nog even mee door blijven gaan. Wanneer de shampoo op is moet ik terug naar de Da en gaan we kijken hoe het ervoor staat qua gisten en de huidontstekingen.

Over vier tot zes weken doen we een nieuw bloedonderzoek omtrent zijn alvleesklier en het algehele bloedbeeld.
De desensibilisatie vloeistof kan tot een half jaar gemaakt worden, dus die optie kunnen we ook nog begaan.

Nu maar hopen dat Luca op gaat knappen en wat wil gaan aankomen, want dan kan hij lekker met de meiden naar buiten.

Wel hebben we nog een jasje besteld voor hem, zodat ik wat verder met hem kan wandelen.
Nu is het snel plassen en poepen in de hoop geen mensen tegen te komen, want je ziet ze al denken als ze Luca zien.
Terwijl ik mijn bericht zat te typen heb jij net een update geplaatst, waardoor mijn bericht weer deels achterhaald is :denken:

Ik lees dat hij voor 4 dingen allergisch is? Dat valt op zich nog mee, ik heb (meestal) meer meegemaakt. Wat niet wil zeggen dat het zou blijft, aangezien allergie opbouwt en hij nog vrij jong is. maar wat betreft de hyposensibilisatie zegt men dat het gunstiger is als een hond alleen maar indoor allergieen heeft of outdoor (outdoor is vooral grassoorten en andere buiten allergieen) Dat het dan meer slagingskans zou hebben.

Mijn hond kreeg van de meeste AB kuren meer jeuk, behalve van Cefaral, daar werd het jarenlang beter van. Als je wilt dat hij aankomt dan is eend een goede optie o.a. Mijn hjondje werd er moddervet van :wink: Helaas kon hij daar gegeven moment ook niet tegen maar wel tegen paard, geit en konijn.

Als de gisten straks weg zijn kun je het wassen ook nog voortzetten met bv pyoderm shampoo wat ook goed helpt bij jeuk.

Esther
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

yuki schreef: De shampoo zal zijn voor de gisten? Ik neem aan dat hij malassezia heeft en je met malaseb moet wassen? Mijn ervaring is dat het wassen wat verlichting brengt, maar wel slechts voor dag of 2.

Eerder las ik dat hij atopische dermatitis heeft dus dan zou omschakelen op ander voer niet nodig zijn, al naar gelang welke er uit de test komen? Wel zou je kunnen proberen of hij wellicht op bepaalde eiwitten of granen reageert. Heb je ook de dogloversgold Passion geprobeerd? (vis/zoete aardappel zonder gluten en granen)? Mijn vorige hond had zowel allergie voor bepaalde voedingsoorten maar ook omgevingsallergie (atopie). Hij deed het goed op Hills ZD (van de dierenarts) maar gelukkig later op geit, paard en konijn (haaksbarf kvv)

Als je hond niet allergisch blijkt voor huisstofmijten etc kun je gewoon een kussen nemen waar bv de hoes afkan die je gewoon heet kunt wassen. Als hij dat wel blijkt te hebben zou ik idd eerder voor een biabed ofzo kiezen.

Cyclosporine (Atopica) zou ik maar ff laten voor wat het is, het is alleen maar reteduur en niet het wondermiddel als hoe het op de markt werd gebracht als veilig alternatief voor cortico's, zo onschuldig is het namelijk niet!! Ik heb nog geen hond meegemaakt uit de allergie gevallen die ik ken, die er beter van werd. Kosten klauwen vol geld ook. Ja de gevallen die het er volgs de eigenaars goed op deden, kregen ook (lage) dosering Moderin erbij. Logisch dat je verbetering ziet!
Moderin (methylpred) is een variant van prednison of prednoral en heeft wat minder bijwerkingen qua vraatzucht, plassen enz. Maar een zo jonge hond op dit soort middelen zetten zou niet mijn voorkeur hebben. Mijn hond kreeg voor het eerst een lage onderhoudsdosering moderin toen hij 7 was (bij een shar-pei al zo ongeveer seniorleeftijd). Toen was het niet meer beheersbaar met alle andere middelen, aangezien een allergie opbouwt.

Bij een jonge hond zou hyposensibilisatie wel een optie zijn wat mij betreft, ofschoon succes ook hierbij niet verzekerd is. Als uit de tests komt dat je hond een farine of copramijt allergie heeft zit je met brokken imo al wat minder. Afspoelen of invriezen wordt wel gedaan en ook in koekjes zitten deze meelmijten. Dan zit je dus sowieso beter met vlees.

Allergie bij een hond is een heel complex iets. Ik ben er 7 jaar mee in de weer geweest en ik zou het niet graag weer doen. Maar een hond teruggeven aan de fokker omdat hij allergisch is vind ik persoonlijk ook nogal harteloos. Je bouwt er toch een band mee op? Maar wellicht hadden ze de hond voor andere doeleinden dan als huishond....

Dat was hier niet het geval hoor :wink:

Toen hij 3 jaar geleden helemaal open lag en niet tegen moderin kon (enorm, echt enorm plassen en helemaal niet lekker ervan), heb ik via de dermatoloog Atopica gekregen. Dit heeft hij toen een paar maanden gekregen zodat zijn huid weer herstelde en het hielp echt heel erg goed en absoluut zonder moderin erbij :ok:
Daarnaast zijn we toen begonnen met immunotherapie en daar gaat het ook zo goed mee, dat hij nu (vorig jaar) alleen nog de 2 ergste allergie maanden voor hem Atopica nodig heeft (september en oktober). Hopelijk nog minder dit jaar.
Hij is één week niet lekker ervan, niet echt ziek, maar wel duidelijk hangerig, lusteloos en wat misselijk. Na een week gaat dat over, maar hij was veel zieker van de allergie zelf dan van de Atopica.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
yuki
Zeer actief

Caro. schreef:
yuki schreef: De shampoo zal zijn voor de gisten? Ik neem aan dat hij malassezia heeft en je met malaseb moet wassen? Mijn ervaring is dat het wassen wat verlichting brengt, maar wel slechts voor dag of 2.

Toen hij 3 jaar geleden helemaal open lag en niet tegen moderin kon (enorm, echt enorm plassen en helemaal niet lekker ervan), heb ik via de dermatoloog Atopica gekregen. Dit heeft hij toen een paar maanden gekregen zodat zijn huid weer herstelde en het hielp echt heel erg goed en absoluut zonder moderin erbij :ok:
Daarnaast zijn we toen begonnen met immunotherapie en daar gaat het ook zo goed mee, dat hij nu (vorig jaar) alleen nog de 2 ergste allergie maanden voor hem Atopica nodig heeft (september en oktober). Hopelijk nog minder dit jaar.
Hij is één week niet lekker ervan, niet echt ziek, maar wel duidelijk hangerig, lusteloos en wat misselijk. Na een week gaat dat over, maar hij was veel zieker van de allergie zelf dan van de Atopica.
Goed om te weten Caro! Je bent echt de eerste waarvan ik het hoor. :ok: Ik ken helaas door de pei, heel veel allergische honden. Bij sommigen zeiden de eigenaars dat het zo goed ging op de atopica maar dat het zo prijzig was, als ik dan doorvroeg werd er altijd een cortico van enig soort toegevoegd. Ik ken iemand die zich nogal met Westies bezighoudt (ik geloof nr 1 op lijst met allergische hondjes) en dar ook weinig positiefs over atopica.

Wat fijn dat de immunotherapie aanslaat, waarvoor is hij allergisch?
En als je dit dan aan een medium of large hond moet geven loop je leeg.

Esther
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

yuki schreef:
Caro. schreef:

Goed om te weten Caro! Je bent echt de eerste waarvan ik het hoor. :ok: Ik ken helaas door de pei, heel veel allergische honden. Bij sommigen zeiden de eigenaars dat het zo goed ging op de atopica maar dat het zo prijzig was, als ik dan doorvroeg werd er altijd een cortico van enig soort toegevoegd. Ik ken iemand die zich nogal met Westies bezighoudt (ik geloof nr 1 op lijst met allergische hondjes) en dar ook weinig positiefs over atopica.

Wat fijn dat de immunotherapie aanslaat, waarvoor is hij allergisch?
En als je dit dan aan een medium of large hond moet geven loop je leeg.
Ik krijg het godzijdank voor 80% vergoed van de verzekering (kosten euro 100,00 per maand) en de immunotherapie ook (kosten zo'n euro 700,00 per jaar).

Hij is voor 11 dingen allergisch (dus ook 2 flesjes en 2 injecties om de paar weken) o.a. voor alle soorten mijten, voor een heleboel soorten onkruid (waaronder brandnetel), voor de berk en pff... ik weet het niet exact meer, maar zou het zo kunnen nazoeken.
Dus zowel 'buiten' als 'binnen' allergieën.

Direct in zijn eerste levensjaar kreeg hij al problemen; open voeten, wonden op zijn pootjes, enz. Het jaar ernaar buik helemaal open, toen een injectie, wat maar tijdelijk hielp. Het jaar ernaar moderin, maar het was een ramp, want zijn allergie seizoen is bijna het hele jaar door en het ergste van maart t/m oktober. In de winter herstelde het nauwelijks, omdat zijn tenen open lagen en hij heeft wel door de sneeuw met compleet kapotte voeten gelopen.

Toen was het mooi geweest en op naar de dermataloog; huid onderzocht op allerlei zaken, daarnaast een allergie test op de huid en een bloedtest om de allergieën met meer zekerheid vast te stellen (of ze overeen kwamen).
In september (nu 2,5 jaar geleden) zijn we gestart met de immunotherapie en toen ook de atopica. De atopica heeft hij toen een paar maanden gekregen totdat zijn wonden weer hersteld waren en de immunotherapie krijgt hij uiteraard het hele jaar door.

Sindsdien gaat het veel en veel beter, vorig jaar en het jaar daarvoor had hij alleen in september en oktober nog ondersteunende medicatie nodig (atopica dus) en dit jaar is het natuurlijk weer afwachten wat er gebeurt, maar we hebben hele goede hoop.

Dus ja, ik ben heel erg tevreden over de atopica: Puchu reageerde er veel beter op (qua bijwerkingen) dan op de moderin en het helpt bij hem ook heel erg goed.
Wel is hij de eerste week niet lekker ervan hoor; hangerig, lusteloos en wat misselijk. Daarna trekt dat weer bij en dus eigenlijk heb ik nog maar één week per jaar een echt wat zieke hond van de allergie (klopt ondertussen al het hout hier af :F: ).
De atopica geven we uiteraard zo kort en zo minimaal mogelijk, want het is natuurlijk sterk rotspul, maar ja dat is moderin ook. Het is allemaal zwaar spul en alleen aan te raden als het echt niet anders gaat.
Afbeelding
A good dog never dies...

yuki
Zeer actief

Klopt Caro, ik heb het met Yuki zo lang mogelijk weten uit te stellen met smeerseltjes, een spray van virbac en vaak een kuurtje Cefaral. Dat is jaren redelijk goed gegaan. Tot het niet meer werkte omdat allergie opbouwt, dus toen 1 x kuur prednoral gedaan en dat beviel niet heel erg, ofschoon het wel werkte. Moderin had mijn d.a. niet in zijn huisapotheek dus moest ik via een andere d.a. kopen. Gegeven moment zat hij groot deel van het jaar op de zeer lage dosis om de dag en in de wintermaanden helemaal zonder en in die tijd zag hij er ook uit op zijn best.

Wij zijn destijds in A'dam mte homeopathie begonnen (drainage compositum, enz enz) via de praktijk van Tannetje Koning en helaas deed het niets. Toen de knop omgezet en bij de dermatoloog (Leistra van het MCA) terechtgekomen.

Het meeste bereik je toch imo door zelf elimineren en provoceren en door ervaring met waar je hond het goed of slecht op doet. Mijn hond kreeg eens een AB (anders dan de Cefaral) die speciaal voor de huid moest zijn. Binnen een paar doseringen lag hij helemaal open, dus nooit meer die.

Esther
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hé volgens mij had ik ook Leistra... even snel kijken hoor... hmmm, zie ineens geen namen op de site erbij staan.
Ja, ik weet nog dat jij ook vreselijk hebt lopen tobben met Yuki. Wat dat betreft hebben wij echt enorm geluk dat de immunotherapie zo goed aanslaat bij hem, want dat is ook gewoon mazzel hebben.

Ik heb het lijstje erbij gepakt, positieve controle:

- copramijt
- farinaemijt
- huisstofmijt
- hooimijt
- meelmijt
- boompollen I (berk, els, hazelaar)
- boompollen II (eik, beuk iep)
- kruidenpollenmengsel (bijvoet, brandnetel, paardenbloem, smalle weegbree)
- koolzaad

Overigens krijgt hij al zijn hele leven vers (carnibest) te eten, maar dat hield absoluut niet de allergieën onder controle.
Afbeelding
A good dog never dies...

Kika
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kika »

Ik heb hier een hond die compleet atopisch is.
Hij zit al jaren aan de prednison, in een erg lage dosis en het is redelijk onder controle te houden.
Wij zijn vorig jaar begonnen met pure Omega6 ( www.amiqure.nl).
Eerst een stootkuur van 3 maanden en daarna nog 1 capsule per dag. Hij is een half jaar vd pred af geweest, had weer vacht, kreeg ook weer meer bespiering.
Wel weer een terugval gehad door stress (vakantie e.d.), maar het werkte voor hem dus wel.
Nu weer begonnen en hij reageert er weer erg goed op.
Ook gebruik ik om de zoveel tijd een kuur silsterk. Dit om zijn weerstand optimaal te houden.
Hij is net geopereerd aan een bult en moest vanwege een knokpartij de dag erna helaas aan de AB. Als er iets funest voor hem is, is het narcose (wat ie nu ook niet heeft gekregen) en AB. Krijgt ie dus echt alleen bij hoge uitzondering. Toch reageert ie door de omega6 echt beter dan voorheen.

Verschil tussen atopica en pred is niet zo heel groot behalve dat Atopica hee duur is. Het zou op de langere termijn minder schadelijk zijn, maar indien er kanker bij je hond geconstateerd wordt (dan kan het er dus al een tijd zitten) mag je absoluut geen atopica meer geven omdat dat tumor voedend oid zou zijn. Pred heeft dat weer niet.

Tis en blijft opletten met een hond met atopica, mijn motto is echt om het afweersysteem (dus vooral de huid) zo optimaal mogelijk te houden.

Qua bed ligt hij hier idd op een nylon kussen of een biabed zonder hoes.
yuki
Zeer actief

Kika schreef:Ik heb hier een hond die compleet atopisch is.
Hij zit al jaren aan de prednison, in een erg lage dosis en het is redelijk onder controle te houden.
Wij zijn vorig jaar begonnen met pure Omega6 ( www.amiqure.nl).
Eerst een stootkuur van 3 maanden en daarna nog 1 capsule per dag. Hij is een half jaar vd pred af geweest, had weer vacht, kreeg ook weer meer bespiering.
Wel weer een terugval gehad door stress (vakantie e.d.), maar het werkte voor hem dus wel.
Nu weer begonnen en hij reageert er weer erg goed op.
Ook gebruik ik om de zoveel tijd een kuur silsterk. Dit om zijn weerstand optimaal te houden.
Hij is net geopereerd aan een bult en moest vanwege een knokpartij de dag erna helaas aan de AB. Als er iets funest voor hem is, is het narcose (wat ie nu ook niet heeft gekregen) en AB. Krijgt ie dus echt alleen bij hoge uitzondering. Toch reageert ie door de omega6 echt beter dan voorheen.

Verschil tussen atopica en pred is niet zo heel groot behalve dat Atopica hee duur is. Het zou op de langere termijn minder schadelijk zijn, maar indien er kanker bij je hond geconstateerd wordt (dan kan het er dus al een tijd zitten) mag je absoluut geen atopica meer geven omdat dat tumor voedend oid zou zijn. Pred heeft dat weer niet.
Tis en blijft opletten met een hond met atopica, mijn motto is echt om het afweersysteem (dus vooral de huid) zo optimaal mogelijk te houden.

Qua bed ligt hij hier idd op een nylon kussen of een biabed zonder hoes.
Sterker nog, cortico's hebben juist een afremmende werking op de groei van kanker. Toen ik bij De Ottenhorst kwam met Yuki met kanker zei Johan de Vos meteen tegen mij: typisch dat hij toch nog kanker heeft ontwikkeld omdat hij toch al paar jaar op een onderhoudsdosis Moderin zat..... :80:

Esther
yuki
Zeer actief

Caro. schreef:Hé volgens mij had ik ook Leistra... even snel kijken hoor... hmmm, zie ineens geen namen op de site erbij staan.
Ja, ik weet nog dat jij ook vreselijk hebt lopen tobben met Yuki. Wat dat betreft hebben wij echt enorm geluk dat de immunotherapie zo goed aanslaat bij hem, want dat is ook gewoon mazzel hebben.

Ik heb het lijstje erbij gepakt, positieve controle:

- copramijt
- farinaemijt
- huisstofmijt
- hooimijt
- meelmijt
- boompollen I (berk, els, hazelaar)
- boompollen II (eik, beuk iep)
- kruidenpollenmengsel (bijvoet, brandnetel, paardenbloem, smalle weegbree)
- koolzaad

Overigens krijgt hij al zijn hele leven vers (carnibest) te eten, maar dat hield absoluut niet de allergieën onder controle.
Leistra of Seunke, meer zitter er daar niet (zoeken we daar nou altijd dezelfde artsen uit :wink: )
Hoe dan ook, Yuki had aanmerkelijk minder allergieen, 2 grassoorten en copra en farinaemijt (beide meelmijten vlgs mij)
Carnibest ging gegeven moment niet meer en het ging vrij goed op haaksbarf (geit, paard , konijn) Rund en kip moest ik het allereerst uit zijn eetpatroon laten.

Stomme met die allergietesten is, als je jaar of 2 jaar later nogmaals prikt, je weer een heel andere of langere lijst kunt krijgen. Daarom is hyposensibiliseren ook lastig, al kan het ook heel goed uitpakken. Fijn dat dat bij jullie ook zo uitpakt. Ik weet ook een hondje die eruit zag om door een ringetje te halen. Ze deed het super op vegabrokken van Yarrah. Als ze eens gewoon voor de gezelligheid een ander koekje of frolicje kreeg was het meteen raak.

Esther
Canto
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Canto »

Het belangrijkste voor ons is nu dat hij geen jeuk meer heeft.
Daarnaast komt kijken dat wij nu zijn immuunsysteem weer op peil proberen te krijgen, want die blijkt enorm gedaald te zijn. En daarbij speelt zijn gewicht nu ook een hele grote rol.

Prednison wil ik nu helemaal nog niet aan denken, net zoals jullie zelf al aangeven omdat hij nog zo jong is. Daarnaast krijgt Luca hele nare bijwerkingen ervan, hij kan z'n plas echt niet ophouden.

We proberen het zo goed mogelijk onder controle te houden.
Ook willen we overstappen naar Lotgering en dan de brokken even achterwege houden om later te proberen of het ook daaraan ligt. Hij staat nu op de Dog Lovers Gold, maar ook hier zit kip en lamsmeel in :hmmm:

Deze week gaan we weer terug naar de Da en dan gaan we verder kijken.
Desensibilisatie is ook nog een optie, maar op dit moment nog niet. Eén ding tegelijk :wink:

De homeopaat is er ook druk mee bezig en zij staat goed in contact met Tannetje Koning, dus we hopen er maar het beste van.

Om terug te komen op de vorige eigenaren....tsja, wat moet je ervan zeggen.
Twee jaar lang is alles onderdrukt geweest door de Pred en vervolgens doen ze nog afstand ook.
Ik kan er ook niet bij, maar ja wie zijn wij?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”