Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe de beste pup uit te zoeken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Re: Hoe de beste pup uit te zoeken

Ongelezen bericht door Mit »

Met zo'n instelling zou ik lekker verstek laten gaan. Je moet een weloverwogen keus maken en niet eentje die er wel leuk uitziet ofzo.
Zeker niet met een ras als de Fousek.
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Mijn Ollie is ons ook "toegewezen", want zelf hadden we eerder voor zijn broertje gekozen. Die had namelijk een heel eigenwijs scheef blesje :P Uiteindelijk is Ol absoluut veel mooier uitgegroeid, maar nog belangrijker, hij paste ook qua karakter heel goed bij ons :) Dat had z'n fokster goed uitgezocht :D Bij de fokster waar Ollie onlangs pups had liggen ging het in samenspraak, pupkopers mochten elke keer als ze op bezoek komen een voorkeur uitspreken en de fokster zelf nam die voorkeur wel mee in de uiteindelijke verdeling van de pups :)

wij mochten met 5 dagen al bij de olliebabies kijken, en ook de pupkopers mochten na de eerste week al komen kijken. Toen Ol zelf pup was zaten we er ook al met een week, maar de rest van de pupkopers mocht ook pas met een week of 3/4 :) Verschilt nogal per fokker volgens mij..
Topline
Actief
Mijn ras(sen): Boxers
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Topline »

Bij mij mogen de pupkopers ook al vrij vroeg komen hoor, zo rond de week, mits moeder er niet nerveus van wordt.
We hebben ook geregeld aanloop van moeders die bijv. spelende vriendjes of vriendinnetjes komen ophalen, en de kist staat bij ons in de woonkamer, dus ik kan niet altijd voorkomen dat er iemand binnen komt.
gelukkig heb ik honden die het geen probleem vinden als er mensen naar de pups kijken.
Aanraken mag niet, dat mag pas vanaf een week of drie.
Als ik zelf geen pup aanhou mogen de mensen die op de wachtlijst staan ook al vroeg kiezen.
Mijn pups zien er qua kleur verschillend uit en ook qua aftekeningen, dus mensen hebben al snel een voorkeur.

Natuurlijk houd ik , als het mogelijk is, wel rekening met het karakter van het hondje, maar mijn ervaring is dat ze, als ze uit de nest situatie zijn, heel anders kunnen zijn dan je van tevoren hebt ingeschat.

Nou zijn boxers niet zo heel moeilijk, vind ik, een goede opvoeding doet wonderen, dus er ligt ook een groot gedeelte van het succes bij de mensen zelf.

Als mensen aangeven te willen showen of fokken met hun hond, dan probeer ik ze natuurlijk wel heel goed bij te sturen in hun keuze.
ZomerStorm
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita, Akita

Ongelezen bericht door ZomerStorm »

Ik ben juist hartstikke blij dat de fokker Zomer voor ons heeft uitgekozen. Qua karakter past ze echt perfect bij ons en ze is ook nog eens supermooi geworden! Als we zelf hadden moeten kiezen, hadden we vooral op uiterlijk of aaibaarheidsfactor gekozen en dan was het niet Zomer geworden, want die was wat meer timide dan haar zusjes en we vonden een van haar zusjes toen mooier (nu niet meer, overigens. Zomer is de mooiste van het stel :pffff: ). Waarschijnlijk hadden we dan een mindere match dan we nu met Zomer hebben. De fokker heeft toch veel meer kijk op de karakters en kijkt heel goed welke pups bij welke personen (en hun "eisen") passen. Ikzelf maak die de pup maar een paar keer een uurtje mee.
tom-benthe
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): fousek

Ongelezen bericht door tom-benthe »

crutz schreef:
tom-benthe schreef:Dank voor de reacties,

Het inderdaad ook niet zeker dat ik moet kiezen, zelf ben ik er ook geen voorstander van.
Maar ik ben het vergeten te vragen aan de telefoon (zo blij met het goede nieuws).

Maar er was mij gisteren meerdere malen verteld dat hij de pups wel meerdere keren kon verkopen, dus nog steeds een flinke wachtlijst had. Ook het feit dat het verkoopcontract al te spreken kwam maakt mij achteraf wat nerveus.

karakter is voor mij het allerbelangsrijkst, kleur is ondergeschikt. Ik ga dan (als er tijd genoeg voor is) ook volledig op het advies af van de fokker.

Zelf fok ik paarden, maar dan komen de kopers kijken na een aantal weken, dan kan ik adviseren wat bij ze past.
Vervelend is dat er zo weinig nestjes geboren worden van dit ras, ik moet de kans dus grijpen......

spannend is het wel, nu sta ik eens aan de kant van het lijntje, (en dat bevalt me niets :scratch: )

Door mijn eerdere ervaring zeg ik nu dat als ik er weer voor zou staan qua kiezen zo snel al dat ik deze beurt voorbij zou laten gaan....hoe weinig fokkers er ook zijn.
Tja dat is toch wel lastig, er worden maar 2 nestjes geboren dit jaar :ugh: en ik weet ook niet ofdat er al plannen voor volgend jaar zijn. (sorry ik ben niet iemand die jaren op een hond wil wachten)

Inderdaad mischien is het wel allen zo dat ik aan moet geven dat ik zeker een pup wil.
Ik hoop het, want JAAAAAAA ik wil een pup!!
Mensen zouden nog veel kunnen leren van een roedel 4-voeters!!
tom-benthe
Vaste gebruiker

is het trouwens normaal een aanbetaling???
Bij mijn veulens wel, maar ofdat ook voor een pup geldt????
Laatst gewijzigd door tom-benthe op 26 mar 2013 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

tom-benthe schreef:is het trouwens normaal een aanbetaling???
Bij mijn veulens wel, maar ofdat ook voor ee puip geldt????
Bij beide labradors nooit een aanbetaling hoeven doen :wink:

edit: en beide keren zijn we geadviseerd door de fokker, en bleek onze wens met haar advies overeen te komen.
Laatst gewijzigd door labje op 26 mar 2013 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Een aanbetaling is iets wat per fokker kan verschillen. Ik doe het bij pupkopers die relatief in de buurt wonen (Nederland, Duitsland, België bijvoorbeeld) en die de pup zelf komen ophalen met de auto eigenlijk nooit. Deze mensen heb ik doorgaans van tevoren ook al ontmoet. Bij pups die verder weg komen te wonen (USA, Canada etc.) vraag ik wel een aanbetaling omdat ik deze mensen meestal niet op voorhand al gezien en gesproken heb.
Een aanbetaling heeft zowel voor de koper als de fokker zowel voor- als nadelen vind ik.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

tom-benthe schreef:
crutz schreef:
tom-benthe schreef:Dank voor de reacties,

Het inderdaad ook niet zeker dat ik moet kiezen, zelf ben ik er ook geen voorstander van.
Maar ik ben het vergeten te vragen aan de telefoon (zo blij met het goede nieuws).

Maar er was mij gisteren meerdere malen verteld dat hij de pups wel meerdere keren kon verkopen, dus nog steeds een flinke wachtlijst had. Ook het feit dat het verkoopcontract al te spreken kwam maakt mij achteraf wat nerveus.

karakter is voor mij het allerbelangsrijkst, kleur is ondergeschikt. Ik ga dan (als er tijd genoeg voor is) ook volledig op het advies af van de fokker.

Zelf fok ik paarden, maar dan komen de kopers kijken na een aantal weken, dan kan ik adviseren wat bij ze past.
Vervelend is dat er zo weinig nestjes geboren worden van dit ras, ik moet de kans dus grijpen......

spannend is het wel, nu sta ik eens aan de kant van het lijntje, (en dat bevalt me niets :scratch: )

Door mijn eerdere ervaring zeg ik nu dat als ik er weer voor zou staan qua kiezen zo snel al dat ik deze beurt voorbij zou laten gaan....hoe weinig fokkers er ook zijn.
Tja dat is toch wel lastig, er worden maar 2 nestjes geboren dit jaar :ugh: en ik weet ook niet ofdat er al plannen voor volgend jaar zijn. (sorry ik ben niet iemand die jaren op een hond wil wachten)

Inderdaad mischien is het wel allen zo dat ik aan moet geven dat ik zeker een pup wil.
Ik hoop het, want JAAAAAAA ik wil een pup!!

In NL, maar daar buiten zijn neem ik aan nog meer opties?
tom-benthe
Vaste gebruiker

uiteraard heb ik ook in het buitenland gekeken.

In frankrijk en belgie kon ik niets gevonden krijgen, duitsland zit 1 fokkers die alleen aan jagers verkoopt. :(:
Uiteraard in tjechie worden er meer puppies geboren, maar helaas heb ik maar van 1 fokker die ik benadert heb een emailtje terug gekregen (helaas geen pups)

Verder is het daar lastiger aangezien ze buitenlanders wantrouwen. de vraag is ook ofdat ze mij ook eerlijk een goede pup verkopen.... :-?
overigens is de enigste buitenlandse taal die ze misschien spreken duits, spreek ik niet.
Je zit met de ontbrekende garanties bij erfelike afwijkingen, moeilijke comunicatie en nog veel meer dingen waardoor ik de voorkeur voor een pup uit nederland heb.

Ik ken ook de pupbemiddeling van de fousekvereniging nl, daardoor weet ik welke nl fokkers er wel pups krijgen.
de beide onderste twijfelen nog aan de dekking.

Toch bedankt voor de link! :ok:
Mit
Zeer actief

Nouja, met een ras als de Fousek is het niet heel raar dat er alleen aan jagers wordt verkocht toch?
Wat wil je er zelf mee gaan doen? Ik zou ook wat verder kijken trouwens, Tsjechië zelf is ook maar een dagje rijden en ze spreken gewoon Engels (toen ik er was dan).
Meer fokkers benaderen dus, laat zien dat je echt interesse hebt. Want is het omdat deze fokker pups heeft of omdat deze fokker je écht aanspreekt?
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Er zijn van dat ras (Fousek's Nanna) meerdere fokkers in Nederland, waarvan er ook een aantal dit jaar een nestje verwachten.
Ik snap de haast niet zo. Een pup importeren kan natuurlijk ook, België, Duitsland, Tsjechië is geen van allen heel ver weg.

En als je een pup op bestelling wil ga je maar naar een broodfukker.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Sucha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Artésien Normand en Dalmatische Hond

Ongelezen bericht door Sucha »

ik had eerste keus bij het nest van Draak. Lief die alleen koningin Rups kende van dit ras koos Draak. Ze blafte niet en leek erg rustig. Fokker en ik lachten in ons vuistje die oogjes zeiden genoeg. Straatmeid Draak ontwikkelde zich prima, en nu wordt ze bijna 2 en blaft wanneer de zaken niet gaan zoals zij bedenkt...en ze heeft de taak van (overleden)Storm over te nemen, de tuin bewaken... hahahha was al zichtbaar in het nest. we hebben er nog dagelijks lol om... ja we nemen Draakje want die blaft niet hahahhahhahahha
Afbeelding
in herinnering mijn lieve Storm
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik heb get contract wel vrij vroeg meegegevn, niet om te tekenen maar om rustig door te lezen en samen tot een overeenkomst te komen.
Betalen werd pas bij het ophalen gedaan net als het tekenen van het contract en het kiezen van het pupje.
tom-benthe
Vaste gebruiker

ik zeg niet dat de fokker mij opjaagt, ik zeg ik voel me opgejaagt.
Het is heel goed mogelijk dat ik niet hoef te kiezen en niet hoef te tekenen hoor.

Uiteraard heb ik vantevoren contact gehad met de fokker en ik ben zeker voor eerst wezen kijken voordat ik me op de wachtlijst heb gezet.
Het is van mij kant een weloverwogen keuze geweest, (en ja ik ga ook jachtraining doen, een kennis van mij jaagt en ik wil daar dan ook wle eens mee op pad).

Het heeft mijn voorkeur om een pup in nl te kopen, dan kan ik zijn vorderingen bij houden, tjechie is inderdaad maar een dag rijden , maar dat doe je ook niet iedere 2 weken om even te gaan kijken.

ach ik had eigelijk gewoon wat meer moeten vragen aan de telefoon, maar ja je weet hoe het gaat........ je staat buiten in de wind en bent zo al blij dat je dat vergeet. :oeps:

Ik heb ze al een maitje gestuurt en anders hoor ik het maandag wel, geduld is een schone zaak zij mijn mams altijd (maar dat valt niet mee :W: )
tom-benthe
Vaste gebruiker

moosje schreef:En als je een pup op bestelling wil ga je maar naar een broodfukker.
Waarom zou ik naar een brookfokker gaan??? :scratch:
Ik ben toch niet gek!!! :neenee:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

tom-benthe schreef:
moosje schreef:En als je een pup op bestelling wil ga je maar naar een broodfukker.
Denk dat je ook erg veel moeite zal moeten doen (als het al zóu lukken) om een Fousek te vinden bij een broodfokker.
Broodfokkers houden zich niet bezig met zeer weinig voorkomende en niet populaire rassen lijkt mij.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Laicka heeft mijn fokker uitgekozen op basis van de dingen die ik met haar wilde doen en wat de verdere plannen waren met haar. 2 Dagen voor ophalen wist ik welke dame ik die zondag mee zou nemen. De beslissing is toen genomen met 7 weken
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
tom-benthe
Vaste gebruiker

LongFields schreef:
tom-benthe schreef:
Denk dat je ook erg veel moeite zal moeten doen (als het al zóu lukken) om een Fousek te vinden bij een broodfokker.
Broodfokkers houden zich niet bezig met zeer weinig voorkomende en niet populaire rassen lijkt mij.

Denk ik ook!!
tom-benthe
Vaste gebruiker

mocht de fokker voor mij kiezen, prima!!!
zij kent de pups het beste en kan de beste mach maken.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

moosje schreef: En als je een pup op bestelling wil ga je maar naar een broodfukker.
ik heb ook al pups besteld, net zoals mensen bij mij al op bestelling gekocht heb.
Ik zal wel een grandiose broodfukker zijn hoor, daar niet van, maar ik begrijp je niet hoor...

moest er meer besteld worden (en zodoende over nagedacht worden), zou dat de broodfok industrie volgens mij net niet ten goede komen.

De mensen die hier en nu een pup willen, maakt niet uit wat en gewoon eens naar de winkel stappen, hebben volgens mij een veel groter aandeel in de broodfukkerij dan de mensen die wachten op hun "bestelling" :denken:

Maar ok, ik zal het wel krom en op zijn Belgisch bekijken :wink:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

maart schreef:
moosje schreef: En als je een pup op bestelling wil ga je maar naar een broodfukker.
ik heb ook al pups besteld, net zoals mensen bij mij al op bestelling gekocht heb.
Ik zal wel een grandiose broodfukker zijn hoor, daar niet van, maar ik begrijp je niet hoor...

moest er meer besteld worden (en zodoende over nagedacht worden), zou dat de broodfok industrie volgens mij net niet ten goede komen.

De mensen die hier en nu een pup willen, maakt niet uit wat en gewoon eens naar de winkel stappen, hebben volgens mij een veel groter aandeel in de broodfukkerij dan de mensen die wachten op hun "bestelling" :denken:

Nee hoor dat bekijk jij niet verkeerd, maar denk dat met "op bestelling" hier bedoeld wordt dat ze NU die pup willen & niet willen wachten....
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

crutz schreef:
maart schreef:

Nee hoor dat bekijk jij niet verkeerd, maar denk dat met "op bestelling" hier bedoeld wordt dat ze NU die pup willen & niet willen wachten....
Zo las ik hem ook, maar snap dat het ook anders gelezen kan worden.
Maar ik begreep ook dat Moosje bedoelde dat het over 'nu! liefst gisteren!' nog ging.
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Branka schreef:
crutz schreef:
maart schreef:

Zo las ik hem ook, maar snap dat het ook anders gelezen kan worden.
Maar ik begreep ook dat Moosje bedoelde dat het over 'nu! liefst gisteren!' nog ging.
Klopt. :ok:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Mit
Zeer actief

Toewijzen vind ik ook niks maar in overleg met een fokker, daar ben ik wel voor.
Als ik een pup wil waarvan de fokker denkt dat dat wellicht geen goede match is en er komt een gedegen onderbouwd voorstel dan zal ik heus niet wegrennen. Denk ik zo.
Ik had met Nathalie ook de afspraak dat zij zou kijken welke pup het best bij ons zou passen. Nu is dat wel anders want zij kent ons beter maar ik vond dat wel prettig.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Als je nu met al die vragen zit, dan zou ik gewoon even bellen. Dan weet je hoe de fokker er over denkt.

Fusca zag ik voor het eerst met 4 weken. Ik gaf toen de voorkeur aan de andere twee teefjes en haar sprak me niet aan.Ietsje kleine oortjes, iets fijn bone, nee, dat zou niet mijn hondje worden.
Met 6 weken mijn 1e voorkeur aangegeven. Helaas, deze kreeg ik niet en werd bij een kennis van de fokker geplaatst. Van de andere twee teefjes maakte het me toen niets meer uit. Aangezien het hele nestje van zeer goede kwaliteit is en ik van deze combinatie (vooral de door ons gefokte vaderhond) een pup wilde. Ik ben van mening dat je beter een ' gemiddeld' hondje uit een goed nest kunt hebben dan het beste hondje uit een nest met meerdere mindere honden. Vooral wanneer er de intentie is om er mee verder te gaan. Al heb ik nog wel even heel goed nagedacht.
Oh ja en ik ben nu superblij met mijn hondje. Natuurlijk, ze heeft nog iets fijn bone en haar oortjes zijn net niet te klein, maar wat is ze mooi uitgegroeid in het voor mij gewenste type. Ze is meer het type kooikerhondje wat ik voor ogen heb dan haar zusje welke ik beter vond.
Voor 4-6 weken kun je nog niet een goede keuze maken en in mijn geval dus ook nog niet bij 4 weken.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik denk ook dat de term "eerste keus uit het nest" vaak overschat wordt. Je hoort wel eens mensen zeggen dat ze alleen maar eerste keus willen en anders maar niet. Alsof er maar 1 hondje uit een heel nest goed is, en de rest afval, zo vind ik dat altijd klinken. Wat voor mij de beste keus is, is voor een ander juist een hele onverstandige, en andersom waarschijnlijk ook. Iedere pup heeft positieve punten die heel goed kunnen matchen bij 1 potentiële eigenaar, en weer totaal niet handig zijn bij een andere.
Toen we Sjefke kochten hád ik niet eens meer keus, alle andere pups waren al verkocht en ook al verhuisd naar hun nieuwe eigenaren. Iedereen had Sjefke laten zitten, om een voor mij tot op de dag van vandaag onbegrijpelijke reden. Ik heb er bijna 13 jaar een superfijn hondje aan gehad waarmee ik alles heb kunnen doen wat ik wilde, ze heeft op showgebied eigenlijk alles gewonnen wat er te winnen viel (terwijl ik haar nooit heb aangeschaft om te gaan showen) en heeft me 6 heerlijke pups gegeven, en inmiddels ook legio klein- en achterkleinkinderen. Ze was dan misschien wel de laatste keus (en zou op papier wellicht betiteld zijn als kneusje omdat niemand haar wilde), maar het was (voor mij en ik denk ook wel in zijn algemeenheid) de beste keus die ik had kunnen maken, wanneer ik die keus nog had gehad.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik hoef niet persé eerste keus, ik wil een pup waar ik een klik mee heb en dat kan best een pupje zijn dat overblijft nadat anderen hun keus gemaakt hebben.
wat ik niet wil is een pup waar ik geen klik mee heb en of een fokker nou vindt dat dat voor mij de juiste pup is of niet, uiteindelijk maak ik toch zelf die keus; is het niet bij die fokker dan wel bij een andere.
ik koop ook geen groene trui als ik een rode wil hebben, zelfs niet als iedereen zegt dat die groene beter bij me past, laat staan dat ik de eerstkomende 10-12 jaar met een hond wil doorbrengen die iemand anders voor me gekozen heeft en die ik zelf eigenlijk niet zie zitten.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

renee-uk schreef:ik hoef niet persé eerste keus, ik wil een pup waar ik een klik mee heb en dat kan best een pupje zijn dat overblijft nadat anderen hun keus gemaakt hebben.
wat ik niet wil is een pup waar ik geen klik mee heb en of een fokker nou vindt dat dat voor mij de juiste pup is of niet, uiteindelijk maak ik toch zelf die keus; is het niet bij die fokker dan wel bij een andere.
ik koop ook geen groene trui als ik een rode wil hebben, zelfs niet als iedereen zegt dat die groene beter bij me past, laat staan dat ik de eerstkomende 10-12 jaar met een hond wil doorbrengen die iemand anders voor me gekozen heeft en die ik zelf eigenlijk niet zie zitten.
Het één hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten hè Renée? :wink:
Als je gewoon goed overlegt als fokker met de mensen die een pup willen, dan is er denk ik in bijna alle gevallen een prima match te maken tussen potentiële pupkoper en pup. Ik heb hier nog nooit gedonder over gehad tot nu toe, en heb pas 1x gehad dat de nieuwe eigenaren in eerste instantie hun zinnen hadden gezet op een pup die ik als fokker absoluut ongeschikt voor hen vond. Ik heb hen duidelijk uitgelegd waarom hun voorkeurspup niet verstandig was en die andere pup wel, en na mijn uitleg begrepen ze waarom ik die andere pup beter bij hen vond passen en gingen ze akkoord. Ze zijn nog steeds superblij met de pup die ze meegenomen hebben en met het advies dat ik hen destijds gegeven heb.
Natuurlijk moet je geen genoegen nemen met een pup waar je totaal geen klik mee hebt, maar dat is voor een fokker natuurlijk ook niet wenselijk, om zoiets dan door te willen drukken. De kans dat je zo'n pup later weer terugziet omdat hij herplaatst moet worden is dan behoorlijk groot lijkt me.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Inge O schreef:
LongFields schreef:Ik denk ook dat de term "eerste keus uit het nest" vaak overschat wordt. Je hoort wel eens mensen zeggen dat ze alleen maar eerste keus willen en anders maar niet. Alsof er maar 1 hondje uit een heel nest goed is, en de rest afval, zo vind ik dat altijd klinken. Wat voor mij de beste keus is, is voor een ander juist een hele onverstandige, en andersom waarschijnlijk ook. Iedere pup heeft positieve punten die heel goed kunnen matchen bij 1 potentiële eigenaar, en weer totaal niet handig zijn bij een andere.
nou, exact :ok: .
Als er maar 1 pup uit een heel nest geschikt zou zijn kun je beter een ander ras of iig combinatie kiezen denk ik dan.

Hier wordt er niet gekozen voor de pups 6 weken oud zijn. Daarna gaat het in overleg. Ik kijk welke pup ik bij wie vindt passen en dat bespreken we dan samen. Als ik een pup ergens absoluut niet vind passen gaat ie daar niet toe. Als mensen geen klik hebben met de hond uiteraard ook niet maar ik ga ook geen hondje aan mensen "opperen" waar ze geen klik mee hadden. Dat merk je echt wel als mensen op bezoek komen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”