Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Raspup met kromme poten bij Rijdende rechter
Moderator: moderatorteam
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Raspup met kromme poten bij Rijdende rechter
Die hond heeft geen stamboom, die heeft alleen een registratiebewijs van de ARFE. http://www.arfe.nl/
En dat zijn dus alleen registraties van bloedlijnen maar geen verdere officiële gegevens want daar zijn geen afspraken voor, zoals die bij de Raad van Beheer wel zijn over gezondheidsuitslagen.
Als mr Frank zich behoorlijk liet voorlichten zou hij dat verschil weten en die verschillen dus ook aanstippen.
ARFE doet niet mee in de onderhandelingen over regelgeving (al willen ze dat wel voor zover ik weet), en dus kun je daar ook geen verdere zaken aan verbinden.
En dat zijn dus alleen registraties van bloedlijnen maar geen verdere officiële gegevens want daar zijn geen afspraken voor, zoals die bij de Raad van Beheer wel zijn over gezondheidsuitslagen.
Als mr Frank zich behoorlijk liet voorlichten zou hij dat verschil weten en die verschillen dus ook aanstippen.
ARFE doet niet mee in de onderhandelingen over regelgeving (al willen ze dat wel voor zover ik weet), en dus kun je daar ook geen verdere zaken aan verbinden.
- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik had niet het idee dat de kopers dachten dat die kromme poten kwaad konden toen...
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
- Aantal honden: 2
Het is (gelukkig maar) een advies van 'de rijdende rechter'. Het zal mij benieuwen hoe de werkelijke uitspraak komt of is.
Ja, je ziet 1 puppie-foto waarop de hond te zien is met kromme voorpoten. Wat zegt dat? Tevens heb ik gegoogeld op RC. Het hoeft niet erfelijk te zijn.
Ook lijken het simpele mensen. Maar zegt de rechtspraak hier iets over?
Bij de overige zaken vond ik hem wel duidelijk in het advies.
Ja, je ziet 1 puppie-foto waarop de hond te zien is met kromme voorpoten. Wat zegt dat? Tevens heb ik gegoogeld op RC. Het hoeft niet erfelijk te zijn.
Ook lijken het simpele mensen. Maar zegt de rechtspraak hier iets over?
Bij de overige zaken vond ik hem wel duidelijk in het advies.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Dat zullen ze zelf ook vast denken, dat de hond een stamboom heeft. Is ook wel zo dus, alleen geen RvB erkende. Je moest eens weten hoeveel mensen werkelik geloven dat ze de stamboom van hun hond zoooo kunnen opvragen bij de "vereniging van beroepsmatige kennelhouder"Marion. schreef:Ja serieus. Inclusief peroxide in haar haar. Dat stoer, dat deed het hem vooral. Plus dat zielige pruilbekkie.Roompie schreef:Als je die stommerds al hoort lullen.. 'bij het kijken naar de puppies zagen we wel dat er iets niet goed zat met de pootjes maar we vonden het stoer, leuk en hij werd breed!'
Serieus?
Ik heb het programma gezien, en het was weer vooroordeel-bevestigend.
Maar de hond heeft volgens hun zeggen een stamboom.

- Roompie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ja precies!Marion. schreef:Ja serieus. Inclusief peroxide in haar haar. Dat stoer, dat deed het hem vooral. Plus dat zielige pruilbekkie.Roompie schreef:Als je die stommerds al hoort lullen.. 'bij het kijken naar de puppies zagen we wel dat er iets niet goed zat met de pootjes maar we vonden het stoer, leuk en hij werd breed!'
Serieus?

- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vraag me dus af of in de rechtsspraak het idee nu wordt als je hond ' met stamboom' koopt hoef je niet meer na te denken zou het altijd goed moeten zijn...Soort Bovag grantie dus. Lijkt het namelijk wel op, ook de prijs werd als 'behoorlijk' omschreven en is ook veel geld, ik meen 600 euro, maar er zijn veel rassen die meer moeten kosten.
Op elke wandeling is
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
De rijdende rechter is geen arbitrage. Hij kijkt daarom niet verder dan het burgerlijk wetboek denk ik.Marjoleine schreef:Als mr Frank zich behoorlijk liet voorlichten zou hij dat verschil weten en die verschillen dus ook aanstippen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Lynnepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
Nee, ze gaan gewoon langs bij hem voor een advies, dus kunnen we hier iets mee of heeft het totaal geen zin. Een beetje zoals Tussen Kunst & Kitsch, haha.Inge O schreef:maar komt in dat programma de tegenpartij (in deze dus de fokker) dan totaal niet aan bodMarjoleine schreef: Als mr Frank zich behoorlijk liet voorlichten zou hij dat verschil weten en die verschillen dus ook aanstippen.?

-
- Zeer actief
Bij ARFE kan je wel aan de verschillende afstammingsbewijzen (brons, zilver,goud, diamant) zien hoe het staat met de gezondheid van de hond. b.v de vader van Phantom heeft een diamanten stamboom dat wil zeggen dat hij op gezondheid is getest (penhipp, ellebogen, ncl en wat een fokker mss nog meer doet) en zich bewezen heeft op zowel werk (dat kan van alles zijn gaat om het vnl sportief bezig zijn) als showgebiedMarjoleine schreef:Die hond heeft geen stamboom, die heeft alleen een registratiebewijs van de ARFE. http://www.arfe.nl/

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working terriers
- Aantal honden: 10
Toen ik op die afwijking ging googelen kreeg ik meteen te lezen: maar het kan erfelijk zijn bij teckels, bassetts, sommige bulldogs en (help) sommige terriers.
Dus, is onder hondenmensen bekend dat het extreem kort en krom vergroeien van de voorpoten (en achterpoten) bij bepaalde rassen erfelijk, en in bepaalde gevallen zelfs gewenst, is....
De ARFE registreert elke hond waarvan de eigenaar wil dat die geregistreerd wordt. Da's ook een mooi handeltje, vroeger registreerden ze pitbulls die niet FCI waren, nu Amerikaanse bulldogs en chihuahua's (en allerlei andere honden die een beetje buiten de boot vallen, zoals die afschuwelijke XXL pitbulls, wat kruisingen zijn van Amstaff met Engelse bulldog) die niet bij de FCI horen.
Alternatief voor wie niet FCI honden fokt: doe zoals ik: print alle foto's die je hebt van de voorouders van je hond die je goed kent, zelf hebt of gehad hebt, en/ of waar je zelf foto's van hebt, en zet bij elke voorouder de relevante info, en maak daarmee zelf een afstammingsbewijs. Want die ARFE vraagt ook redelijk wat geld voor een papiertje met een stel namen die de fokker zelf aanlevert...
Nou ja, als je kromme honden fokt zoals bulldogs, (of, blijkbaar, kortpotige jack russells, tekkels en bassets) komen deze problemen dus weleens boven. Het kan/ zal wel recessief vererven, maar wat moet zelfs een huishond nu met zulke kromme, mismaakte poten ook?
Kan me voorstellen dat rashonden fokkers een beetje benauwd zijn over wat voor jurisprudentie ook in dit soort dingen, want als die beerput van erfelijke kwalen en degeneratie bij rashonden eenmaal opengaat, is het met de lucratieve zaakjes en de schone schijn, ook op den duur gedaan.
Dus, is onder hondenmensen bekend dat het extreem kort en krom vergroeien van de voorpoten (en achterpoten) bij bepaalde rassen erfelijk, en in bepaalde gevallen zelfs gewenst, is....
De ARFE registreert elke hond waarvan de eigenaar wil dat die geregistreerd wordt. Da's ook een mooi handeltje, vroeger registreerden ze pitbulls die niet FCI waren, nu Amerikaanse bulldogs en chihuahua's (en allerlei andere honden die een beetje buiten de boot vallen, zoals die afschuwelijke XXL pitbulls, wat kruisingen zijn van Amstaff met Engelse bulldog) die niet bij de FCI horen.
Alternatief voor wie niet FCI honden fokt: doe zoals ik: print alle foto's die je hebt van de voorouders van je hond die je goed kent, zelf hebt of gehad hebt, en/ of waar je zelf foto's van hebt, en zet bij elke voorouder de relevante info, en maak daarmee zelf een afstammingsbewijs. Want die ARFE vraagt ook redelijk wat geld voor een papiertje met een stel namen die de fokker zelf aanlevert...
Nou ja, als je kromme honden fokt zoals bulldogs, (of, blijkbaar, kortpotige jack russells, tekkels en bassets) komen deze problemen dus weleens boven. Het kan/ zal wel recessief vererven, maar wat moet zelfs een huishond nu met zulke kromme, mismaakte poten ook?
Kan me voorstellen dat rashonden fokkers een beetje benauwd zijn over wat voor jurisprudentie ook in dit soort dingen, want als die beerput van erfelijke kwalen en degeneratie bij rashonden eenmaal opengaat, is het met de lucratieve zaakjes en de schone schijn, ook op den duur gedaan.
-
- Zeer actief
O ja trouwens, volgens mij is dezelfde afwijking algemeen be- en erkend onder achondroplasie, oftewel dwerggroei. Of zoiets.
-
- Zeer actief
Wel ben ik het met het oordeel eens van veel mensen hier, dat de nieuwe eigenaars ook maar eens wat verstand van zaken mogen krijgen voordat ze een levend wezen zoals een hond kopen, je kunt alvast eens vantevoren wat kennis opdoen, of gewoon je gezond verstand gebruiken, en dan zie je dat iets wat krom is, wellicht niet gezond is. En je kunt ook wel bedenken dat er aan breed, grenzen zijn.
Verder had de fokker ook zijn zegje mogen doen, en minstens zijn honden laten zien, misschien hadden die idd rechte, normale poten; een verhaal van 1 kant is niet eerlijk.
Ik kan de link niet meer openen of zien dus, maar denk dat ik aan het vervolg redelijk kan begrijpen wat er gebeurd en gezegd is.
Verder had de fokker ook zijn zegje mogen doen, en minstens zijn honden laten zien, misschien hadden die idd rechte, normale poten; een verhaal van 1 kant is niet eerlijk.
Ik kan de link niet meer openen of zien dus, maar denk dat ik aan het vervolg redelijk kan begrijpen wat er gebeurd en gezegd is.
- Es
- Zeer actief
- Contacteer:
Denk dat fokkers zonder rashonden net zo goed allerlei ellende te verbergen hebben alleen die registreren niks.
Op elke wandeling is
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Google laat je behoorlijk in de steek zie ik al.terrierjunk schreef:O ja trouwens, volgens mij is dezelfde afwijking algemeen be- en erkend onder achondroplasie, oftewel dwerggroei. Of zoiets.
Achondroplasie is kortbenigheid. Dat is zeg maar een teckel (maar er zijn meerdere varianten van).
Radius Curvus Syndroom is het ongelijk groeien van spaakbeen en ellepijp ten opzichte van elkaar, waardoor het ene bot dus het andere bot krom trekt. Dat zoiets uiteindelijk ook effect heeft op de ellebogen sporeekt voor zich lijkt me.
Hoewel RCS vaker voor lijkt te komen bij kortbenen is het bepaald niet voorbehouden aan alleen achondroplasten.
RC is daadwerkelijk een ziekmakende afwijking, achondroplasie is dat niet.
En dan dwerggroei: dat is weer iets heel anders, ben ik bang. Hier heeft dat niets mee te maken.
- Xtine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
terrierjunk schreef:O ja trouwens, volgens mij is dezelfde afwijking algemeen be- en erkend onder achondroplasie, oftewel dwerggroei. Of zoiets.
Denk datje twee woorden mengt.
Chondrodysplasie kan ook afwijkingen in de botgroei geven.
Maar Chondrodysplasie is een andere ziekte dan RC.
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Contacteer:
Dat dus!Es schreef:Denk dat fokkers zonder rashonden net zo goed allerlei ellende te verbergen hebben alleen die registreren niks.

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
- sandrav
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alano Espanol Cane Corso
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
is geen verborgen gebrek dus.
mijn DA zegt dat bv een navelbreuk geen verborgen gebrek is .... dat ik dan niet eens hoef te melden.. (dat doe ik uiteraard wel)
Mensen hebben zelf ook ogen toch?
Ik zou iig zelf zo'n pup nooit verkopen.
mijn DA zegt dat bv een navelbreuk geen verborgen gebrek is .... dat ik dan niet eens hoef te melden.. (dat doe ik uiteraard wel)
Mensen hebben zelf ook ogen toch?
Ik zou iig zelf zo'n pup nooit verkopen.
Tara schreef:En dan nog was hij onvolledig, aangezien geen woord is gerept over de eigen verantwoordelijkheid van de koper.Tulp schreef:Vind ik niet, hij deed geen uitspraken over de hond of deze zaak specifiek. Hij kende de feiten niet dus gaf hij alle opties. Dat de mensen er vervolgens maar 1 onthouden die in hun straatje past kan hij niets aan doen.
Hij was simpel
1. jammer/vervelend vooral voor de hond
2. bewuste gemaakte fout/genomen risico van de fokker: opdraaien voor alle kosten
3. onbewust/pech: aankoopbedrag terugbetalen wegens ondeugdelijk produkt
Ze hadden gezien dat hij kromme poten had, en tóch hebben ze hem zonder ergens naar te vragen gekocht. Dan heb je toch ook boter op je hoofd?
En dát zijn nou die mitsen, maren, tenzijen en indienen die wel degelijk van invloed zullen zijn op hoe het exact allemaal in elkaar steekt.
- Xtine
- Zeer actief
En dat bedoel ik nou net,Inge O schreef:a-chondroplasie.Xtine schreef:terrierjunk schreef:O ja trouwens, volgens mij is dezelfde afwijking algemeen be- en erkend onder achondroplasie, oftewel dwerggroei. Of zoiets.
Denk datje twee woorden mengt.
Chondrodysplasie kan ook afwijkingen in de botgroei geven.
Maar Chondrodysplasie is een andere ziekte dan RC.
dat ene lettertje maakt in deze wel een wereld van verschil.
het moet Chondrodysplasie,
zonder a zijn in dit geval.
- Xtine
- Zeer actief
Kruimel53 schreef:Achondroplasie (ook wel dwerggroei) is een erfelijke aandoening waarbij de vorming van kraakbeen in de lange pijpbeenderen gestoord is, waardoor zich geen normale groeischijf ontwikkelt.
Bron
Chondrodysplasie' is de naam voor een groep zeldzame kraakbeenaandoeningen waardoor het skelet zich niet normaal ontwikkelt.
Bij chondrodysplasie maakt de groeischijf, die kraakbeen bevat, geen nieuwe botcellen aan. Daardoor wordt de botgroei belemmerd.
Elke type chondrodysplasie veroorzaakt andere symptomen. Chondrodysplasie veroorzaakt meestal een klein postuur (dwerggroei). Sommige typen chondrodysplasie leiden tot dwerggroei met korte ledematen in verhouding tot de romp (achondroplasie), andere typen veroorzaken een korte romp in verhouding tot de ledematen. Sommige kinderen en volwassenen hebben korte ledematen, o-benen, een vergroot voorhoofd, een vreemd gevormde neus (zadelneus) en een gebogen rug. Soms kunnen gewrichten niet alle bewegingen maken die ze moeten kunnen maken.
Bron
Achondroplasie is dus een vorm van chondrodysplasie.
Waar bvb in de meeste gevallen een hond met achondroplasie dit regelmatig verdeeld heeft in het lichaam,
bij chondrodysplasie bvb 1 poot echt misvormd kan zijn en de andere normaal.
- Xtine
- Zeer actief
Even het correcte verschil tussen beiden terug opgezocht.
Komt uit doctoraatsstudie.
Per definitie kan bij achondroplasie geen kraakbeen worden gevormd en daardoor kan er ook geen groei plaatsvinden.
Bij chondrodysplasie kan er wel kraakbeen worden gevormd, maar deze is afwijkend van uitzicht.
Deze termen worden veelal als synoniemen gebruikt, waardoor e rin de literatuur veel onduidelijkheid bestaat over
de daadwerkelijke oorzaak van beschreven dwerggroei.
In de meeste gevallen echter is gebleken dat chondrodysplasie een meer correcte benaming vormt voor de afwijking dan achondroplasie,
omdat er een afwijkend kraakbeen wordt gevormd .
Komt uit doctoraatsstudie.
Per definitie kan bij achondroplasie geen kraakbeen worden gevormd en daardoor kan er ook geen groei plaatsvinden.
Bij chondrodysplasie kan er wel kraakbeen worden gevormd, maar deze is afwijkend van uitzicht.
Deze termen worden veelal als synoniemen gebruikt, waardoor e rin de literatuur veel onduidelijkheid bestaat over
de daadwerkelijke oorzaak van beschreven dwerggroei.
In de meeste gevallen echter is gebleken dat chondrodysplasie een meer correcte benaming vormt voor de afwijking dan achondroplasie,
omdat er een afwijkend kraakbeen wordt gevormd .
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Neehee.
Chondroplasie is de verzamelnaam, achondroplasie is een vorm van chondroplasie en dat is de vorm die we kennen als kortbenigheid.
Wat deze pup had is radius curvus syndroom, een afwijking die bij normaalbenige honden ook voorkomt en bij achondronplasten iets meer dan bij normaalbenigen.
Chondroplasie is de verzamelnaam, achondroplasie is een vorm van chondroplasie en dat is de vorm die we kennen als kortbenigheid.
Wat deze pup had is radius curvus syndroom, een afwijking die bij normaalbenige honden ook voorkomt en bij achondronplasten iets meer dan bij normaalbenigen.
- JLPaco
- Actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
Roompie schreef:Als je die stommerds al hoort lullen.. 'bij het kijken naar de puppies zagen we wel dat er iets niet goed zat met de pootjes maar we vonden het stoer, leuk en hij werd breed!'
Serieus?
Gelukkig heeft ze wel haar schoonmoeder en haar broers achter haar staan. Oh man wat een simpel volk.Marion. schreef:Ja serieus. Inclusief peroxide in haar haar. Dat stoer, dat deed het hem vooral. Plus dat zielige pruilbekkie.