Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

leptospirose enting nog zinvol? (ziekte van weil)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: leptospirose enting nog zinvol? (ziekte van weil)

Ongelezen bericht door Gollum »

esenhazel schreef:Ziekte van Weil / Leptospirose
Aangemerkt moet worden dat deze ziekte voornamelijk door de serovars groepen, grippotyphosa, bratislava, sejroe, pomona en saxkoebing wordt veroorzaakt, waar tegen de vaccinatie NIET beschermt, omdat deze groepen in de entstoffen die momenteel gebruikt worden, niet zitten. Als u de hond laat enten voor de ziekte van weil, denkt u natuurlijk zo mijn hond is nu veilig, maar niets is minder dan waar. De dierenarts hoor je niet over, maar vaccinatie tegen weil (leptospirose) is een verraderlijke enting, omdat deze bij veel bacteriën gewoon niet werkt, en de hond gewoon deze ziekte op kan lopen. De enting werkt maar bij enkele bacteriën, terwijl er momenteel wereld wijd 200 verschillende bacterie groepen bestaan.

Wie kunnen er Weil ( leptospirosis) krijgen?
Dieren die geen goed immuunsysteem hebben, Pups, oude honden en dieren die al gezondheidsklachten hebben (brokkeneters) door een verminderd immuunsysteem. Een gezonde vlees en bot etende hond zal hier niet gauw last van krijgen. Enig risico is laat in de zomer in stilstaand water, wat boven de 22 graden is, als er botulisme en blauw algen heerst. Dan kunt u de hond beter niet laten zwemmen in dit water, voor de rest loopt het niet met zo’n vaart. De vaccinatie tegen leptospirose (weil) kan de nieren, hersenen en immuunsysteem van uw hond beschadigen, de oorzaak is het kwik wat hier in zit. Deze enting is zéér belastend voor uw hond, en zeker niet ongevaarlijk .Tevens werkt deze vaccinatie niet preventief, bied maar enkele maanden bescherming, daarna loopt hij weer onbeschermd rond.
Bron?
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door esenhazel »

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Gollum
Zeer actief

yuki schreef:
Aangemerkt moet worden dat deze ziekte voornamelijk door de serovars groepen, grippotyphosa, bratislava, sejroe, pomona en saxkoebing wordt veroorzaakt, waar tegen de vaccinatie NIET beschermt, omdat deze groepen in de entstoffen die momenteel gebruikt worden, niet zitten. Als u de hond laat enten voor de ziekte van weil, denkt u natuurlijk zo mijn hond is nu veilig, maar niets is minder dan waar. De dierenarts hoor je niet over, maar vaccinatie tegen weil (leptospirose) is een verraderlijke enting, omdat deze bij veel bacteriën gewoon niet werkt, en de hond gewoon deze ziekte op kan lopen. De enting werkt maar bij enkele bacteriën, terwijl er momenteel wereld wijd 200 verschillende bacterie groepen bestaan.

Dieren die geen goed immuunsysteem hebben, Pups, oude honden en dieren die al gezondheidsklachten hebben (brokkeneters) door een verminderd immuunsysteem. Een gezonde vlees en bot etende hond zal hier niet gauw last van krijgen. Enig risico is laat in de zomer in stilstaand water, wat boven de 22 graden is, als er botulisme en blauw algen heerst. Dan kunt u de hond beter niet laten zwemmen in dit water, voor de rest loopt het niet met zo’n vaart. De vaccinatie tegen leptospirose (weil) kan de nieren, hersenen en immuunsysteem van uw hond beschadigen, de oorzaak is het kwik wat hier in zit. Deze enting is zéér belastend voor uw hond, en zeker niet ongevaarlijk .Tevens werkt deze vaccinatie niet preventief, bied maar enkele maanden bescherming, daarna loopt hij weer onbeschermd rond.
Jammer dat mijn hondje brokken boven kvv prefereert, nou loopt ze dus ook nog meer kans op Weil, of ik haar laat vaccineren of niet?
Waar staat dit geschreven (bronvermelding) :blah:
haha je was me voor :F:
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

Ah ok, nou is me weer een hoop meer duidelijk. Zo ook dat mijn kvv vretende vorig hond zijn allergie en huidklachten door de brokken had die hij niet at:mrgreen:

Gelukkig kun je helende halsbanden op die site bestellen, dus mocht mijn brokvretende 4voeter daarom Weil krijgen, kan ik daar een helende halsband bestellen, problem solved! :ok:
Laatst gewijzigd door yuki op 22 feb 2013 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Gollum
Zeer actief

esenhazel schreef:http://www.diamond-fauna.nl/website/ind ... &Itemid=30
Jammer dat de schrijver ook totaal niet onderbouwt met bronvermelding en bewijs. Het klinkt allemaal erg gekleurd.
yuki
Zeer actief

Kells schreef:

Jaja, ook hier weer een geweldige onderbouwing.

:LOL: :LOL: :LOL:
zit het nog eens vol verbazing te lezen, en verbaas me nu ook over de vele stijl/spelfouten, beetje slordig van meneer of mevr. de wetenschappert :lees:

Esther
esenhazel
Zeer actief

yuki schreef:Ah ok, nou is me weer een hoop meer duidelijk. Zo ook dat mijn kvv vretende vorig hond zijn allergie en huidklachten door de brokken had die hij niet at:mrgreen:

Gelukkig kun je helende halsbanden op die site bestellen, dus mocht mijn brokvretende 4viervoeter daarom Weil krijgen, kan ik daar een helende halsband bestellen, problem solved! :ok:

:goeie: die zag ik ook al staan. Kreeg deze link door van een vriendin die een hond heeft met nierproblemen, dus ook niet durft te enten. Door de schuld van de dierenarts die maar bleef roepen het is een blaasontsteking en niks anders heeft haar hond van 3 jaar nu cronisch nierfalen. dus veel vertrouwen in dierenarts is er niet meer.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
yuki
Zeer actief

esenhazel schreef:
yuki schreef:Ah ok, nou is me weer een hoop meer duidelijk. Zo ook dat mijn kvv vretende vorig hond zijn allergie en huidklachten door de brokken had die hij niet at:mrgreen:

Gelukkig kun je helende halsbanden op die site bestellen, dus mocht mijn brokvretende 4viervoeter daarom Weil krijgen, kan ik daar een helende halsband bestellen, problem solved! :ok:

:goeie: die zag ik ook al staan. Kreeg deze link door van een vriendin die een hond heeft met nierproblemen, dus ook niet durft te enten. Door de schuld van de dierenarts die maar bleef roepen het is een blaasontsteking en niks anders heeft haar hond van 3 jaar nu cronisch nierfalen. dus veel vertrouwen in dierenarts is er niet meer.
ik hoop toch niet dat ze haar hoop op de helende halsbanden vestigt maar een versvlees nierdieet of andere maatregelen neemt?

Esther
esenhazel
Zeer actief

yuki schreef:
esenhazel schreef:

ik hoop toch niet dat ze haar hoop op de helende halsbanden vestigt maar een versvlees nierdieet of andere maatregelen neemt?

:LOL: heb de hond nog niet met zo'n halsband zien lopen, maar wat nog niet is kan komen.
had het er toevallig van de week over of ze versvlees mag en ze zei van niet. heeft iets van RC geloof ik. Mij lijkt persoonlijk een versvlees dieet beter.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
yuki
Zeer actief

esenhazel schreef:
yuki schreef:
esenhazel schreef:

:LOL: heb de hond nog niet met zo'n halsband zien lopen, maar wat nog niet is kan komen.
had het er toevallig van de week over of ze versvlees mag en ze zei van niet. heeft iets van RC geloof ik. Mij lijkt persoonlijk een versvlees dieet beter.
nouja tis maar wat de hond eet, als ie maar eet toch? Nierdieet neem ik aan, kvv kan best, niet veel keuze maar bandit heeft nierdieet in het pakket.

Esther
esenhazel
Zeer actief

Ze kreeg altijd kvv. Wel goede tip, zal het ff doorgeven. Geloof dat ze wel liever vers wil geven.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Versvoer, zo min mogelijk enten & geen wormen/vlooienzooi voeren & vooral niet castreren...
Denk dat dat wel een aardige basis is om een degelijk immuunsysteem op te bouwen. Daar vertrouw ik al jaren op & gaat al jaren goed. Baggeren in slootjes doen vooral de cairns met veel plezier :mann:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
yuki
Zeer actief

Inge O schreef:
Badu schreef:Versvoer, zo min mogelijk enten & geen wormen/vlooienzooi voeren & vooral niet castreren...
Denk dat dat wel een aardige basis is om een degelijk immuunsysteem op te bouwen. Daar vertrouw ik al jaren op & gaat al jaren goed.
goh, laat ik het nu al jaren andersom doen en dat gaat net zo goed.

totdaar de bewijskracht van je 'theorie'.
Gollum schreef:Het klinkt allemaal erg gekleurd.
vriendelijk uitgedrukt :F: .
:goeie:

Esther
yuki
Zeer actief

Kom op zeg, laten we toch ns ophouden met de bewering dat vers voeren DE oplossing is voor al het leed een hond kan overkomen! de mijnr blieft t (nog) niet maar dan nog :roll:
ook mensen die gezond leven en eten kunnen ziek worden en dood gaan, honden ook.

Esther
Badu
Zeer actief
Contacteer:

yuki schreef:Kom op zeg, laten we toch ns ophouden met de bewering dat vers voeren DE oplossing is voor al het leed een hond kan overkomen! de mijnr blieft t (nog) niet maar dan nog :roll:
ook mensen die gezond leven en eten kunnen ziek worden en dood gaan, honden ook.
Tuurlijk, alles kan... zeker dat dood gaan :LOL:
Afbeelding

moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Citaat van mijn dierenarts:
De leptospirose enting van Intervet (tegenwoordig MSD) is de enige die goed getest is op werkzaamheids duur en dat is 13 maanden. We hebben nogal wat jachthonden bij ons in de praktijk en die werden voorheen 2 x per jaar gevaccineerd. Dat doen we al 8 jaar niet meer en zonder problemen. De lengte duur van voldoende titer tegen lepotospirose is bij andere vaccins minder goed onderbouwd en getest. Die varen eigenlijk mee op de uitslagen van MSD. Vacinatie tegen leptospirose is een andere soort vaccinatie voor wat betreft de immuunreactie (Lepto is ten eerste geen virus maar een bacterie) en er worden geen geheugencellen (T cellen) aangemaakt dus kun je eigenlijk niet een langere bescherming krijgen. Er zijn meerdere types (Hardjo vnl rund), Canicola, icterohaemoragica) dat heeft er ook mee te maken bij welke gastheer die het meeste voorkomt hond , runderen varkens mens). In de Lepto van MSD zitten 2 varianten : Leptospira canicola and icterohaemorrhagiae . Dat heeft als grote voordeel dat degene die voor mensen gevaarlijk is door vaccinatie van de hond niet meer door de hond verspreid kan worden via de urine. De uitscheiding van leptospiren vanuit de nieren word dus geblokkeerd. Dus vanuit volksgezondheid belangrijk. De kans dat jij geinfecteerd wordt door in contact te komen met rattenurine is niet zo groot, maar de kans dat jij met honden-urine in aanraking komt is wel veel groter. Dus door je hond te vaccineren bescherm je met een omweg ook jezelf.DE types die in het vaccin zijn zijn degene die in Europa het meest voorkomt. Voor zuidelijke landen heb je ook Lepto1 met een andere variant.
Dus wat mij betreft is 1 x per jaar vaccineren met het vaccin van MSD/Intervet de beste keuze.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

De gevestigde wetenschap veegt al een tijdje compleet de vloer aan met die 'bewezen' werkzaamheidsduur die de fabrikant stelt. :mrgreen:
Daarnaast loopt de hond wat mij betreft een groter risico om direct geïnfecteerd te raken door het vaccin zelf dan dat het überhaupt de betreffende lepto serovar uit het vaccin oploopt.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Goldendelicious schreef:De gevestigde wetenschap veegt al een tijdje compleet de vloer aan met die 'bewezen' werkzaamheidsduur die de fabrikant stelt. :mrgreen:
Ook dat nog... Boeven zijn het, allemaal :mann:
Afbeelding

Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Casey schreef:
Kruimel53 schreef:En wat zijn volgens jou de juiste gronden Kees?
Kijken of er risico is op natuurlijk infectie- zo niet dan heeft vaccinatie uiteraard geen zin. Dus een poedeltje wat op een appartement woont en alleen op het balcon een plasje doet hoeft uiteraard niet gevaccineerd te worden. Een hond die vooral in de tuin woont, met vijver en ratten en muizen zou ik dus wel vaccineren. Dan kun je nog naar het klimaat kijken: mijn honden worden iedere 6 maanden geënt wegens het klimaat hier, dat zal in Nederland niet nodig zijn.

Kees
Precies. Zo doe ik het ook. Als ik in de naburige wijk zou wonen (een paar km verderop) met regelmatig rattenplagen in de sloten dan zou ik m'n honden absoluut vaccineren tegen Weil. Dan kunnen plassen water op grasvelden of bermen ook besmet zijn.
Maar aangezien wij landelijker wonen en er hier geen ratten zitten (of weinig) is het besmettingsgevaar een stuk lager.
Daarnaast vriest het nu en zijn de leptospiren niet aktief. Dat worden ze pas boven de 10 graden C.
Het type bodem speelt ook mee. Op zure bosgrond vind je ze bijna niet. Daar is de vossenlintworm een groter risico.
Leptospiren houden van een licht alkalische tot neutrale bodem.
Zo is voor ieder te bepalen waar het risico ligt voor zijn hond.
Speel je liever op safe; dan laat je je hond in mei vaccineren en niet in oktober.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”