Amy & Iza zijn te klein of te licht.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
eindelijk vervolg maagtorsie-onderzoek
Moderator: moderatorteam
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
- Aantal honden: 3
Re: eindelijk vervolg maagtorsie-onderzoek
Ingevuld voor rio gelukkig de controle

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik ook niet gelukkig, en ook om me heen eigenlijk maar 1 keer gehoord in al die tijd... zal diegene ook vragen het in te vullen!...LongFields schreef:Okay, ik ken er persoonlijk (gelukkig!) geen die een torsie heeft gehad, maar ik zal voor mijn dames elk een enquete invullen.Inge O schreef:jawel hoor, ik denk dat je jammer genoeg ook alle belgische herders nog bij de gevoelige types kan rekenenLongFields schreef:De Belgische Herders, horen die bij de rassen die je voor de controle-enquete kunt gebruiken?.
En zelf de andere (gelukkig)...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik heb hem ingevuld. Hij stond ook al op het Doberforum volgens mij.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Is er een minimum leeftijd aan verbonden Inge?daarnaast, om de resultaten nog betrouwbaarder te maken hebben we ook weer controlehonden nodig : honden dus die nooit een torsie of dilatatie hebben gehad. om representatief te zijn moeten ze wel tot de torsiegevoelige categorie behoren : dat wil zeggen : alles zo ongeveer vanaf de grootte en het gewicht van een maatje labrador. ook de ‘vals' grote rassen/kruisingen, zoals bv. basset komen in aanmerking.
die controle-enquête vind je hier:
Voor Rana kan ik de controle enquête wel invullen, maar Its is 5
Daar kan nog van alles gebeuren
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Vraagje van eigenaar die een hond met dilatie heeft gehad en overleden is...:Inge O schreef:eindelijk gaat het onderzoek verder, of liever : begint het overnieuw.
zoals in dit topic allemaal te lezen is zijn we (= ikzelf + een studente) een paar jaar terug met dit onderzoek begonnen om na te gaan of en welke relatie er is tussen optreden van maagtorsie en beweging omdat dat bij uitstek een punt is waar vanalles wordt over verteld en weinig of niks van onderzocht/bewezen is.
het vorige onderzoek gaf zéér interessante gegevens : je had eruit kunnen concluderen dat juist rust voor en na de maaltijd de kans op torsie sterk deed toenemen - het tegenovergestelde van wat overal verkondigd wordt dus.
maar bij zorgvuldig statistisch uitwerken bleek er toch een fout in te zitten : we hadden de leeftijd op het ogenblik van de torsie niet meegenomen in de vraagstelling en gezien er enerzijds een relatie is tussen leeftijd en maagtorsie (meer kans op met toenemende leeftijd) en anderzijds tussen leeftijd en beweging (jonge honden bewegen meer) kan dit de uitslag vertekend hebben.
overnieuw dus want de interesse blijft om dit uit te spitten.
dus nog maar een keer : voor de mensen die een torsie- (of dilatatie-)hond hebben gehad (wel vastgesteld door een da), vullen jullie aub. met zoveel mogelijk de enquête in? hier vind je de link (en doorsturen aan bekenden die ook een 'torsiehond' hadden wordt zeer geappreciëerd) :
http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=129952
daarnaast, om de resultaten nog betrouwbaarder te maken hebben we ook weer controlehonden nodig : honden dus die nooit een torsie of dilatatie hebben gehad. om representatief te zijn moeten ze wel tot de torsiegevoelige categorie behoren : dat wil zeggen : alles zo ongeveer vanaf de grootte en het gewicht van een maatje labrador. ook de ‘vals' grote rassen/kruisingen, zoals bv. basset komen in aanmerking.
http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=132549
(en hopelijk komt onze statisticus nu over een paar maand niet weer met een nieuwe aap uit de mouw)
Hij heeft 3 x een dilatie gehad (geen torsie), achter elkaar... (dus in een periode van ong. 12 uur) hoe vaak moet hij hem nu invullen?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Mag ik hem op FB delen?

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Inge O schreef:nee, als je de controle-enquête alleen maar voor oude honden zou mogen invullen zou het natuurlijk weer niet kloppen - er is dus geen minimum leeftijd maar ik neem aan dat de leeftijden van torsie- en controlegroep wel zullen 'gematched' worden (ik zeg 'ik neem aan' omdat ik dat nu eventjes niet kan vragen, er komt namelijk net een nieuwe statisticus.)ranetje schreef:Is er een minimum leeftijd aan verbonden Inge?daarnaast, om de resultaten nog betrouwbaarder te maken hebben we ook weer controlehonden nodig : honden dus die nooit een torsie of dilatatie hebben gehad. om representatief te zijn moeten ze wel tot de torsiegevoelige categorie behoren : dat wil zeggen : alles zo ongeveer vanaf de grootte en het gewicht van een maatje labrador. ook de ‘vals' grote rassen/kruisingen, zoals bv. basset komen in aanmerking.
Voor Rana kan ik de controle enquête wel invullen, maar Its is 5
Daar kan nog van alles gebeuren
Heb voor beiden ingevuld.........................de controlegroep
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Gevraagd: de derde keer weten ze niet zeker want toen is hij onderweg naar de DA overleden. De eerste 2 keer konden ze met een slang nog zijn maag 'leeg laten lopen' (gas) dus volgens de DA was hij toen nog niet gedraaid...Inge O schreef:oei, da's wel heel complex, ik vrees dat we die er om die reden beter uitlaten.malinois schreef:Vraagje van eigenaar die een hond met dilatie heeft gehad en overleden is...:Inge O schreef:eindelijk gaat het onderzoek verder, of liever : begint het overnieuw.
zoals in dit topic allemaal te lezen is zijn we (= ikzelf + een studente) een paar jaar terug met dit onderzoek begonnen om na te gaan of en welke relatie er is tussen optreden van maagtorsie en beweging omdat dat bij uitstek een punt is waar vanalles wordt over verteld en weinig of niks van onderzocht/bewezen is.
het vorige onderzoek gaf zéér interessante gegevens : je had eruit kunnen concluderen dat juist rust voor en na de maaltijd de kans op torsie sterk deed toenemen - het tegenovergestelde van wat overal verkondigd wordt dus.
maar bij zorgvuldig statistisch uitwerken bleek er toch een fout in te zitten : we hadden de leeftijd op het ogenblik van de torsie niet meegenomen in de vraagstelling en gezien er enerzijds een relatie is tussen leeftijd en maagtorsie (meer kans op met toenemende leeftijd) en anderzijds tussen leeftijd en beweging (jonge honden bewegen meer) kan dit de uitslag vertekend hebben.
overnieuw dus want de interesse blijft om dit uit te spitten.
dus nog maar een keer : voor de mensen die een torsie- (of dilatatie-)hond hebben gehad (wel vastgesteld door een da), vullen jullie aub. met zoveel mogelijk de enquête in? hier vind je de link (en doorsturen aan bekenden die ook een 'torsiehond' hadden wordt zeer geappreciëerd) :
http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=129952
daarnaast, om de resultaten nog betrouwbaarder te maken hebben we ook weer controlehonden nodig : honden dus die nooit een torsie of dilatatie hebben gehad. om representatief te zijn moeten ze wel tot de torsiegevoelige categorie behoren : dat wil zeggen : alles zo ongeveer vanaf de grootte en het gewicht van een maatje labrador. ook de ‘vals' grote rassen/kruisingen, zoals bv. basset komen in aanmerking.
http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=132549
(en hopelijk komt onze statisticus nu over een paar maand niet weer met een nieuwe aap uit de mouw)
Hij heeft 3 x een dilatie gehad (geen torsie), achter elkaar... (dus in een periode van ong. 12 uur) hoe vaak moet hij hem nu invullen?
hoezo weten ze dan zeker dat het uiteindelijk geen torsie was?
(ik heb verder geen idee dus ik schrijf letterlijk wat ik nu hoor... of het kan of niet weet ik dus niet)

- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Ah ik zat me net af te vragen of Luna voor de controle groep kon, maar die is net zo groot of net iets groter dan Luca.Machie schreef:Ingevuld voor Luca, als controlehond.
Dumas is te klein
Ik zal mijn schoonmoeder vragen of ze hem ook in wil vullen voor hun labrador. Caelin heeft wel een handicap aan haar staart (vergroeide wervels o.i.d.), maakt dat uit?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:dan was het de derde keer waarschijnlijk ondertussen toch wel een torsie, sterven door een dilatatie zie ik niet meteenmalinois schreef:Gevraagd: de derde keer weten ze niet zeker want toen is hij onderweg naar de DA overleden. De eerste 2 keer konden ze met een slang nog zijn maag 'leeg laten lopen' (gas) dus volgens de DA was hij toen nog niet gedraaid...Inge O schreef:oei, da's wel heel complex, ik vrees dat we die er om die reden beter uitlaten.malinois schreef: Vraagje van eigenaar die een hond met dilatie heeft gehad en overleden is...:
hoezo weten ze dan zeker dat het uiteindelijk geen torsie was?
(ik heb verder geen idee dus ik schrijf letterlijk wat ik nu hoor... of het kan of niet weet ik dus niet).
maar dit wordt moeilijk om in juiste gegevens om te zetten.

- Nawosh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Controle enquete Ingevuld voor 2 honden.
Groetjes, Marjan
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb het hele verhaal gedeeld, de links staan er inKells schreef:Staat er inmiddels ergens een link op Facebook? Zo ja, dan deel ik de link op de Setter pagina's. Ik vraag mij af of ik hem zelf in moet vullen. Het probleem is er zeker bij Ieren, maar het komt bij de werklijnen niet voor.Inge O schreef:jawel hoormalinois schreef:Mag ik hem op FB delen?.

- Plumeau
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie
Goed bezig! Ik hoop dat er iets uit rolt waarmee de kans op maagtorsies in de toekomst kleiner zal worden.
Aanvulling op het onderzoek: maagtorsies komen ook bij kleinere dieren voor. Wij zijn er ooit een frettenvrouwtje aan verloren
Ik vul geen formulier in aangezien een fret natuurlijk geen hond is en we bovendien niet weten of ze voor het voorval iets van de (altijd beschikbare) brokken had gegeten, maar voor de volledigheid leek het me goed om het even te melden. Autopsie is door de lokale DA gedaan.
Aanvulling op het onderzoek: maagtorsies komen ook bij kleinere dieren voor. Wij zijn er ooit een frettenvrouwtje aan verloren
Laatst gewijzigd door Plumeau op 07 feb 2013 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Hij staat er bij mij ook op.Kells schreef:Staat er inmiddels ergens een link op Facebook? Zo ja, dan deel ik de link op de Setter pagina's. Ik vraag mij af of ik hem zelf in moet vullen. Het probleem is er zeker bij Ieren, maar het komt bij de werklijnen niet voor.Inge O schreef:jawel hoormalinois schreef:Mag ik hem op FB delen?.

- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge, is het mogelijk om hem ook in het Engels te maken of is dat veel te veel werk?
Dan kan ik hem even bij de Shilohmensen in Amerika in de groep gooien.
Dan kan ik hem even bij de Shilohmensen in Amerika in de groep gooien.

- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Dat dacht ik wel, maar denk vraag het even voor de zekerheid.Inge O schreef:nee hoorluna2906 schreef: Caelin heeft wel een handicap aan haar staart (vergroeide wervels o.i.d.), maakt dat uit?.
- tootjeko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugese Podengo medio en Jack Hussel
Mijn honden zijn ook te klein en te licht, maar heb het bericht van malinois gedeeld op Facebook.
Succes met het verdere onderzoek.
Succes met het verdere onderzoek.

- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Ingevuld voor Ushi!

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- dogluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De Duitse Dog
Nooit meegemaakt gelukkig ,ik heb de lijst 2 x ingevuld

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik heb de controle groep ingevuld, succes met jullie onderzoek! 
- Belle
- Zeer actief
Ik heb de lijst 5 keer ingevuld (gelukkig 3 keer de controlelijst). Ik heb voor Isa ook ingevuld, maar misschien dat ze buiten de categorie valt, maar dan wissen jullie het wel weer.
Succes met het onderzoek!
Succes met het onderzoek!
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik zal het mogen voor je invullen. Kenzo is erg torsie gevoelig, da is ook bang dat het een keer out gaat. Iz en A zijn, hoop ik, niet gevoelig hiervoor
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
-
Muk
2x ingevuld, allebei de enquêtes helaas.
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Ik ga ze ook invullen, 3 maanden geleden hadden we hiermee te maken.
Gelukkig heeft ze het overleefd en verloren we niet nummer 4 in een maand tijd!
Ik plaats je berichtje op het Boerboelplein, er zijn diverse gevallen bekend de laatste tijd.
Gelukkig heeft ze het overleefd en verloren we niet nummer 4 in een maand tijd!
Ik plaats je berichtje op het Boerboelplein, er zijn diverse gevallen bekend de laatste tijd.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
3 keer de controlelijst ingevuld 
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
ik vind vraag 11 ff moeilijk in te vullen, aangezien Kyra's maagtorosie begonnen is toen ik niet thuis was
ze zat buiten, maar of ze nu rond liep of sliep, geen idee
edit: aanvulling
Heb al wel de controle enquete in gevuld voor onze huidige 4 honden
edit: aanvulling
Heb al wel de controle enquete in gevuld voor onze huidige 4 honden
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
spijtig, maar wel begrijpbaarInge O schreef:tja, gezien dat juist de cruciale vraag is heeft het weinig zin daarover te speculeren, die kan dan jammer genoeg nietvania schreef:ik vind vraag 11 ff moeilijk in te vullen, aangezien Kyra's maagtorosie begonnen is toen ik niet thuis was![]()
.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Ik heb 2x de controle enquete ingevuld.
Heeft het zin als ik die ook invul voor overleden honden ? Allemaal aan iets anders overleden trouwens.
Ziva heb ik niet ingevuld , die is pas 8 mnd. Daar heb je niks aan
Heeft het zin als ik die ook invul voor overleden honden ? Allemaal aan iets anders overleden trouwens.
Ziva heb ik niet ingevuld , die is pas 8 mnd. Daar heb je niks aan
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Ow maar die weet ik nog wel hoor.
Elena en Ditch is nog niet zo heel lang geleden en van Roan weet ik het nog wel ondanks dat hij alweer bijna 6 jaar dood is.
Wat die dingen betreft heb ik echt een goed geheugen
Maar dan ga ik ze even invullen , zal Gringo van mn ouders er ook meteen bij pakken.
Elena en Ditch is nog niet zo heel lang geleden en van Roan weet ik het nog wel ondanks dat hij alweer bijna 6 jaar dood is.
Wat die dingen betreft heb ik echt een goed geheugen
Maar dan ga ik ze even invullen , zal Gringo van mn ouders er ook meteen bij pakken.
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- moosje
- Zeer actief
- Contacteer:
Inge O schreef:ik kijk even - vorige keer hadden we dat ook al gedaan via zwanet, ik zoek of ik die vertaling nog kan vindenmoosje schreef:Inge, is het mogelijk om hem ook in het Engels te maken of is dat veel te veel werk?
Dan kan ik hem even bij de Shilohmensen in Amerika in de groep gooien..