Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geen reactie meer nodig.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Yukusaki Akitas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jitsu: Japanse akita
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Reu en teef samen

Ongelezen bericht door Yukusaki Akitas »

luna2906 schreef:Ik ga trouwens ook even off topic. Ik begrijp dat je een reu aan wilt houden, in verband met het dekgeld dat je anders moet betalen. Een economische overweging, dat kan ik nog begrijpen. Maar wat heb je aan een zoon van Jitsu als je geen andere teef dan Jitsu hebt? Ik mag toch hopen dat je Jitsu niet wilt laten dekken door haar zoon? Dus dan kun je in principe net zo goed een teef aanhouden, want dekgeld moet je toch betalen als je daarna verder wilt fokken. En als je een reu aanhoudt om mee verder te gaan, moet je toch nog een teef hebben. Dus, ik snap het probleem uberhaupt niet zeg maar :denken:

Hoo, nee, dit begrijp je gelukkig verkeerd. Ik wil geen reu aanhouden als dekreu voor mijzelf. Uiteraard laat ik Jitsu niet dekken door haar zoon.
Laatst gewijzigd door Yukusaki Akitas op 02 jan 2013 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Yukusaki Akitas
http://www.yukusaki.nl
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Yukusaki Akitas schreef:Grootschalig fokken wil niet zeggen dat het verkeerd is. Al is het misschien de verkeerde woordkeuze.

Leeftijd lijkt mij echt helemaal niets uitmaken voor een nest pups. Zoals ik al meerdere keren heb gezegd, weet ik helemaal niet precies hoe alles gaat lopen, maar dit wil blijkbaar niemand horen. Ik kan inderdaad geen 2 nesten per jaar betalen, omdat je dan praat over 3 tot 5000 euro voor een nest. Dit 2 keer per jaar betalen kan niet, wat niet wil zeggen dat ik het niet kan betalen als er met dit nest iets fout gaat.

Redenen waarom ik wil fokken maakt zelfs helemaal niets uit, waarom wil je dat weten? (nogmaals, heb niets te verbergen, maar zie ook niet in waarom ik me verdedigen hierin)

Grootschalig fokken heeft bij mij in ieder geval geen positieve gedachten, maar dat is misschien persoonlijk.
Ik denk dat leeftijd wel degelijk iets uitmaakt, hoewel ik niet zou durven zeggen dat je 'te jong' bent ofzo. Leeftijd is wel gekoppeld aan ervaring in sommige gevallen en aangezien Jitsu je eerste hond van dit ras is en ze nu 1 jaar oud is, denk ik dat je nog niet heel veel ervaring hebt in de wereld van het fokken van Akita's.
Je teefje is nu 1 jaar oud, de gezondheidsuitslagen e.d. zijn er nog niet en je weet al dat je grootschalig wil gaan fokken. Sorry, maar ik krijg daar echt een beetje de kriebels van. En aangezien je zegt dat het je niet uitmaakt dat het verhaal een beetje afwijkt van het eigenlijke onderwerp en je niks te verbergen hebt, ben ik wel benieuwd waarom je zo graag wil fokken. Is geen rare vraag denk ik?
Je mag mij ook prima vragen waarom ik Xavi als dekreu gebruik hoor. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Yukusaki Akitas schreef:
luna2906 schreef:Ik ga trouwens ook even off topic. Ik begrijp dat je een reu aan wilt houden, in verband met het dekgeld dat je anders moet betalen. Een economische overweging, dat kan ik nog begrijpen. Maar wat heb je aan een zoon van Jitsu als je geen andere teef dan Jitsu hebt? Ik mag toch hopen dat je Jitsu niet wilt laten dekken door haar zoon? Dus dan kun je in principe net zo goed een teef aanhouden, want dekgeld moet je toch betalen als je daarna verder wilt fokken. En als je een reu aanhoudt om mee verder te gaan, moet je toch nog een teef hebben. Dus, ik snap het probleem uberhaupt niet zeg maar :denken:

Hoo, nee, dit begrijp je gelukkig verkeerd. Ik wil geen reu aanhouden als dekreu voor mijzelf. Uiteraard laat ik Jitsu niet dekken door haar zoon. Ik zit alleen te overwegen(!!) om een reu aan te houden omdat ik een pup uit mijn eerste zelfgefokte nest zou willen houden, en aan een teefje (nog) niets heb ;)
Kijk en dit soort dingen begrijp ik dus niet. Je 'hebt niks' aan een teefje. Dus....de pup die je aanhoudt wordt ook automatisch dekreu.
Waarom moet alles toch maar fokken??? Kun je niet een leuk teefje aanhouden als vriendinnetje voor Jitsu...of is dat zonde omdat het dan niks oplevert?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

...
Laatst gewijzigd door Yukusaki Akitas op 02 jan 2013 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Yukusaki Akitas
Afbeelding
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

...
Laatst gewijzigd door Yukusaki Akitas op 02 jan 2013 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Yukusaki Akitas
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

Yukusaki Akitas schreef:

Hoo, nee, dit begrijp je gelukkig verkeerd. Ik wil geen reu aanhouden als dekreu voor mijzelf. Uiteraard laat ik Jitsu niet dekken door haar zoon. Ik zit alleen te overwegen(!!) om een reu aan te houden omdat ik een pup uit mijn eerste zelfgefokte nest zou willen houden, en aan een teefje (nog) niets heb ;)
Gelukkig. Maar qua eigen kennel heb je dan toch ook niet veel aan een reu? Je kunt de reu uiteindelijk wel inzetten als dekreu, maar dus niet voor je eigen kennel. Nou ja, gewoon mijn overdenkingen hoor. Wat je aanhoudt als er een nest komt, moet je uiteraard helemaal zelf weten :wink:

Ik ben overigens ook altijd nieuwsgierig naar de overwegingen van fokkers. Niet alleen t.a.v. Het fokken an sich, maar ook qua keuze honden etc. Maar ik begrijp dat ik geacht word dat hier niet te vragen? Het is in ieder geval niet aanvallend bedoeld. Ik heb Iris ook gevraagd waarom Xavi geschikt is als dekreu :engel:

Edit: wat ik me ook afvraag: wat voor werk doe je of hoop je te gaan doen? Ik zat me zo eens te bedenken dat als ik alleen een nest zou fokken (dus zonder partner of helpende hand) mijn werkgever niet zou staan te springen als ik 8 weken verlof wilde. En inkomsten moet je zelf verwerven als je alleen bent. Nogmaals, gewoon mijn hersenspinsel, geenszins aanvallend bedoeld.
Laatst gewijzigd door luna2906 op 01 jan 2013 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

...
Laatst gewijzigd door Yukusaki Akitas op 02 jan 2013 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Yukusaki Akitas
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Yukusaki Akitas schreef:Met grootschalig fokken bedoel ik eigenlijk gewoon meerdere teven en (eventueel) meerdere reuen hebben. Of ik wil fokken of niet, bij mij komen er sowieso meerdere honden. Dat bedoel ik met grootschalig. Ik denk dat ik het verkeerde woord gebruik, want ik bedoel het allemaal gewoon via de regels e.d.

Klopt, ervaring heb je nodig in de fokkerij, maar of je nou 21 bent en je eerste nest fokt, of 50 bent en je eerste nest fokt, ervaring heb je nog niet. Dus vandaar dat de leeftijd naar mijn idee niets uitmaakt.

De reden waarom ik zo graag wil fokken is dat ik helemaal gek ben op pups. Het lijkt me heerlijk om 8 weken met die pups bezig te zijn en uiteraard om ze zelf ook op te zien groeien. Dat is naar mijn idee ook de belangrijkste reden, ondanks dat er ook minder leuke kanten aanzitten. Is dat niet bij elke "hobby"?
Ik heb de opleiding dierverzorging niveau 4 gevolgd op het helicon, en ik merkte daar (en op de middelbare school ook) al dat ik zeer geïnteresseerd ben in erfelijkheid en genetica. Zo ben ik dus ook heel benieuwd hoe de theorie daarvan ook in de praktijk uitkomt. Natuurlijk kan ik dat bij andere fokkers volgen, maar dat is toch anders. En aangezien ik het ook heerlijk vind om met pups bezig te zijn, waarom zou ik het dan niet combineren?
Er zijn nog meerdere redenen om te fokken, maar deze twee vind ik het belangrijkste.
Klopt, maar het scheelt wel of je 21 bent en 1 jaar geleden je eerste Akita aanschafte of 50 bent en al meerdere jaren Akita's hebt en meedraait in het wereldje. De positieve en negatieve punten weet, etc. Misschien heb ik het wel helemaal mis, maar het komt op mij heel naïef over, per se willen fokken, want puppies zijn zo leuk.
Erfelijkheid en genetica is inderdaad heel interessant, maar ik zou dus juist wél eerst bij andere fokkers willen kijken hoe de theorie in de praktijk uitpakt voordat ik zelf ga 'proberen'. Dat is dus het stukje ervaring waar ik het hierboven over heb.
Je hebt nu sinds 1 jaar een Akita, weet er al heeeel veel vanaf zoals je zelf zegt en de reden om te fokken is dat puppies zo leuk zijn en genetica interessant.
Ik denk dat als iedereen zou gaan fokken die pups erg leuk vindt, een groot deel van het forum hier wel kan beginnen. :wink: Fokken houdt helaas heel wat meer in dan alleen "leuk puppies hebben".
Een van de redenen dat ik mezelf absoluut nog niet als fokker wil zien en ik er maanden over getwijfeld heb om Xavi als dekreu te gebruiken. Nu doe ik dat 'samen' met zijn fokker, die al wel een aantal jaren meedraait.
Ik denk echt dat je het gruwelijk onderschat.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

...
Laatst gewijzigd door Yukusaki Akitas op 02 jan 2013 19:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Yukusaki Akitas
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Yukusaki Akitas schreef:
Irisz schreef:Waarom moet alles toch maar fokken??? Kun je niet een leuk teefje aanhouden als vriendinnetje voor Jitsu...of is dat zonde omdat het dan niks oplevert?
Dat zou ik kunnen doen, en ik weet ook goed dat fokkerij niks oplevert. Maar zo zou je het kunnen zien. Dat het "zonde" is. Maar niet omdat het niets oplevert. Ik doe het niet voor het geld. Alleen waarom zou dat "vriendinnetje" geen vriendje kunnen zijn, die dan toevallig ook als dekreu zou KUNNEN dienen? Vriendje, vriendinnetje? Vaak gaat reu en teef makkelijker dan twee teven, voornamelijk bij de akita's. Nee niet alles draait om geld, zeker dit niet.
Absoluut. Dus als ze jou zeggen dat je een reutje wil aanhouden omdat je twee teven geen goed idee, vindt, begrijp ik je volkomen! Maar je geeft aan dat er ooit wel een teefje komt waarschijnlijk om mee door te fokken (dus is bovenstaande reden al een beetje raar) en daarnaast heb je het meteen over een dekreu. Puppies worden niet geboren als dekreu. :19:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

...
Laatst gewijzigd door Yukusaki Akitas op 02 jan 2013 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Yukusaki Akitas
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Yukusaki Akitas schreef:
Irisz schreef:Ik denk echt dat je het gruwelijk onderschat.
En, hoe goed je het ook bedoelt, ik denk dat jij dat vanuit de andere kant van de pc niet kunt weten ;)

Goed, nu dit allemaal besproken is, kunnen we weer terug ontopic gaan? :)
Geen probleem. Succes ermee allemaal. :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

...
Yukusaki Akitas
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Iedereen is natuurlijk ooit ergens een keer begonnen en de ene 21jarige is de andere niet. :wink:

Ik heb nog nooit met honden gefokt dus wat dat betreft geen tips. Kan de fokker van je teef je daar niet mee helpen?

Van scheiden van reu en teef weet ik wel het 1 en ander. Daarvoor hebben ze benches, kennels, hekken en zelfs deuren (met haakjes) uitgevonden. :wink:
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

...
Laatst gewijzigd door Yukusaki Akitas op 02 jan 2013 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Yukusaki Akitas
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Yukusaki Akitas schreef:
Gelukkig is Jitsu een heel gemakkelijke teef, en hoop ik dat de reu dat van haar over neemt, al heeft dat natuurlijk niets met loopse teven te maken, maar het karakter over het algemeen.
dat wéét je nog helemaal niet, ze is net een jaar :19:
Afbeelding
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Als jij zo graag op jezelf wilt gaan wonen, zou ik nog maar even wachten met een nestje fokken.

Ik ben nu al meer dan 2500 euro kwijt en heb nog geen pups. Ook ik krijg de indruk dat je het allemaal sterk onderschat.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

...
Laatst gewijzigd door Yukusaki Akitas op 02 jan 2013 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Yukusaki Akitas
Afbeelding
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

...
Yukusaki Akitas
Afbeelding
Yukusaki Akitas
Zeer actief
Contacteer:

...
Yukusaki Akitas
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Jeetje wat blaas je hoog van de toren zeg :80:
Je hebt heel veel plannen, maar eigenlijk weet je nooit hoe de toekomst gaat lopen.
Er is natuurlijk meer dan alleen fokken, weet niet hoe het zit met inkomen/studeren oid? Op jezelf wonen kost ook genoeg geld per maand, en dan zal er ook maandelijks inkomen moeten zijn, of je moet een partner hebben met een goede baan, maar als je die al had gehad was de discussie er met je ouders wss niet geweest.
Als je volgend jaar op jezelf wil wonen en een nestje wil fokken vind ik dat erg knap. Op jezelf wonen moet je ook "leren"
Juist in dat licht is het ook wel erg vroeg om al bezig te zijn met wat je aanhoudt. Je zegt je kan niks met een teef, hoe weet je dat nou, je weet toch niet hoe je er dan voor staat. En mss draait je teef idd over twee jaar van karakter en moeten alle honden vooral optiefen

Je weet gewoon niet waar je staat over een jaar, en ook het grootschalig fokken, zie eerst maar een eerste gezond nest de wereld op te krijgen.
Afbeelding
luna2906
Zeer actief

Yukusaki Akitas schreef:
Hutsje schreef:
Yukusaki Akitas schreef:
Gelukkig is Jitsu een heel gemakkelijke teef, en hoop ik dat de reu dat van haar over neemt, al heeft dat natuurlijk niets met loopse teven te maken, maar het karakter over het algemeen.
Waarom kan ik dat in hemelsnaam niet weten? Natuurlijk weet ik wel dat mijn hond een gemakkelijke hond is :s uiteraard kan dat nog veranderen, maar dat kan met ELKE hond..
Mijn teef is na een jaar nog enorm veranderd :wink: veel van haar trekjes zijn wel gebleven, maar kon ze met een jaar nog met alle honden, is ze nu toch een stuk pittiger en mindermakkelijk in het contact met andere honden. Het is natuurlijk niet gezegd dat het verandert, maar het is wel iets om rekening mee te houden toch? Ik neem tenminste aan dat karakter ook mee speelt in de fokgeschiktheid van je teef? Ik ben het met Jessica eens dat je pas over zeker een jaar echt kunt zeggen dat ze makkelijk is. Nu is ze ook makkelijk, maar ze is nu nog niet volwassen.

Een puppyren lijkt me trouwens niet heel handig als scheiding. Misschien kan het wel hoor, maar komt een beetje hond daar niet zo over heen?
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Meid, als je denkt een nest te kunnen fokken (en ook genoeg reserve te hebben, voor het geval er iets mis gaat) en op jezelf te kunnen gaan wonen, moet je dat lekker doen. Je bent of naief, of hebt erg veel geld.
In ieder geval succes!
Afbeelding
http://www.greyblessings.nl
luna2906
Zeer actief

luna2906 schreef:
wat ik me ook afvraag: wat voor werk doe je of hoop je te gaan doen? Ik zat me zo eens te bedenken dat als ik alleen een nest zou fokken (dus zonder partner of helpende hand) mijn werkgever niet zou staan te springen als ik 8 weken verlof wilde. En inkomsten moet je zelf verwerven als je alleen bent. Nogmaals, gewoon mijn hersenspinsel, geenszins aanvallend bedoeld.
Ik quote hem nog even, want ik ben er toch wel nieuwsgierig naar :wink:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Yukusaki Akitas schreef:
Hutsje schreef:
Yukusaki Akitas schreef:
Waarom kan ik dat in hemelsnaam niet weten? Natuurlijk weet ik wel dat mijn hond een gemakkelijke hond is :s uiteraard kan dat nog veranderen, maar dat kan met ELKE hond..

Jeetje, waarom blijft iedereen hier nou in door gaan???
weet je? :oohja: laat maar.... :zwaai
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Of een reu (intact) en een teef (loops) samen gaan, hangt 100% van de honden af en is niet te voorspellen. Even los van of je ze wel of niet voldoende kan scheiden om ongewenste dracht te voorkomen, zit je ook met het karakter van beide honden. Zo zijn er teven die behoorlijk pittig worden wanneer ze loops en eventueel daarna schijndrachtig worden, deze teven willen vaak niet eens dat de reu in de buurt komt en maken dit duidelijk op een manier die zei denken dat gepast is... en dit is niet altijd even prettig voor de reu.

Aan de andere kant heb je natuurlijk reuen die ontzettend makkelijk zijn en zich prima laten corrigeren, maar je hebt er ook mannen bij die zo geregeerd worden door hun hormonen dat ze niet meer te houden zijn. Dit kan leiden tot gejoel, geloei en geblaf maar ze kunnen ook rustig door deuren heen willen bijten om maar bij die teef te komen.

Conclusie: het kan goed gaan maar het kan ook best mis gaan. Als het goed gaat, heb je geen problemen en kan je ze prima samen houden. Als het mis gaat, wat doe je dan? Eventueel kan je er dan voor kiezen om de reu gedurende de loopsheid ergens onder te brengen (pension/familie)

Over het fokken zelf: of je de kennis en vaardigheden bezit, kan ik niet over oordelen want daarvoor ken ik je niet. Je verhaal zo lezende twijfel ik wel of je de financiële middelen en de tijd hebt om echt te gaan fokken. Met name het opstarten van een kennel (alle testen, zeker bij een groot ras; benodigdheden voor de bevalling, potje voor dierenartskosten voor nood, dierenartskosten voor de pups, voer voor pups en moeder...) is gewoon duur. Dit is wat mij ook tegenhoudt om te gaan fokken voordat ik een plek voor mijzelf (woon ook nog thuis), een inkomen waar ik goed van rond kan komen (studeer nu nog) en voldoende kennis over het ras heb zodat ik kan anticiperen op problemen die fokkers van het ras vaak tegenkomen.

Verder over het houden van een reu of teef: als je toch gebruik moet gaan maken van een dekreu voor je eerste nest en je eventueel grootschalig wil gaan fokken, zou ik een teefje houden. Op die manier kan je eventueel om het jaar met elke teef fokken waardoor je jaarlijks een nestje hebt. Dit moet dan wel verantwoord zijn qua gezondheid van de teven, maar dat lijkt me logisch.

Succes met je plannen in ieder geval
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Yukusaki Akitas schreef:
Hutsje schreef:
Yukusaki Akitas schreef:

Jeetje, waarom blijft iedereen hier nou in door gaan???
weet je? :oohja: laat maar.... :zwaai
Precies...ik geef t ook op. Ze weet het allemaal veel te goed zelf en het ziet er niet naar uit dat er überhaupt over vragen of adviezen wordt nagedacht. Dan houdt het op.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Meid, je slaat je eigen ruiten in. Stel je voor dat ik een potentiële pupkoper ben. Ik ga ff googlen op jouw kennel. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om bij jou een pup te kopen na het lezen van dit topic.

En daar heeft niemand hier een aandeel in behalve jij zelf. Je komt in al je reacties vreselijk naïef over. Hoe meer je zegt dat je het echt wel weet en kan en vreselijk veel kennis hebt, hoe minder dat het overkomt.

Ik vind het allemaal erg onprofessioneel. Hallo, ik ben 21, heb mijn eerste akita, neem een nestje bij mijn ouders thuis omdat ik puppies leuk vind en ik weet alles. Zo kom je over. Ik zou daar wat aan gaan werken als ik jou was. Je maakt een alles behalve verantwoordelijke en volwassen indruk. Kom op, fokkers die al jaren in de wereld zitten weten het ook nog niet allemaal hoor. Je probeert over te komen als iemand die het allemaal weet en juist daaraan kan je zien dat je nog helemaal niks weet.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ach straks gaat ze weer weg en komt ze weer terug onder een andere naam :wink: dit is niet de eerste keer dat ze er is...
nathalie
Zeer actief
Contacteer:

Is je hond eigenlijk al wel getest?
Afbeelding