Yukusaki Akitas schreef:Met grootschalig fokken bedoel ik eigenlijk gewoon meerdere teven en (eventueel) meerdere reuen hebben. Of ik wil fokken of niet, bij mij komen er sowieso meerdere honden. Dat bedoel ik met grootschalig. Ik denk dat ik het verkeerde woord gebruik, want ik bedoel het allemaal gewoon via de regels e.d.
Klopt, ervaring heb je nodig in de fokkerij, maar of je nou 21 bent en je eerste nest fokt, of 50 bent en je eerste nest fokt, ervaring heb je nog niet. Dus vandaar dat de leeftijd naar mijn idee niets uitmaakt.
De reden waarom ik zo graag wil fokken is dat ik helemaal gek ben op pups. Het lijkt me heerlijk om 8 weken met die pups bezig te zijn en uiteraard om ze zelf ook op te zien groeien. Dat is naar mijn idee ook de belangrijkste reden, ondanks dat er ook minder leuke kanten aanzitten. Is dat niet bij elke "hobby"?
Ik heb de opleiding dierverzorging niveau 4 gevolgd op het helicon, en ik merkte daar (en op de middelbare school ook) al dat ik zeer geïnteresseerd ben in erfelijkheid en genetica. Zo ben ik dus ook heel benieuwd hoe de theorie daarvan ook in de praktijk uitkomt. Natuurlijk kan ik dat bij andere fokkers volgen, maar dat is toch anders. En aangezien ik het ook heerlijk vind om met pups bezig te zijn, waarom zou ik het dan niet combineren?
Er zijn nog meerdere redenen om te fokken, maar deze twee vind ik het belangrijkste.
Klopt, maar het scheelt wel of je 21 bent en 1 jaar geleden je eerste Akita aanschafte of 50 bent en al meerdere jaren Akita's hebt en meedraait in het wereldje. De positieve en negatieve punten weet, etc. Misschien heb ik het wel helemaal mis, maar het komt op mij heel naïef over, per se willen fokken, want puppies zijn zo leuk.
Erfelijkheid en genetica is inderdaad heel interessant, maar ik zou dus juist wél eerst bij andere fokkers willen kijken hoe de theorie in de praktijk uitpakt voordat ik zelf ga 'proberen'. Dat is dus het stukje ervaring waar ik het hierboven over heb.
Je hebt nu sinds 1 jaar een Akita, weet er al heeeel veel vanaf zoals je zelf zegt en de reden om te fokken is dat puppies zo leuk zijn en genetica interessant.
Ik denk dat als iedereen zou gaan fokken die pups erg leuk vindt, een groot deel van het forum hier wel kan beginnen.

Fokken houdt helaas heel wat meer in dan alleen "leuk puppies hebben".
Een van de redenen dat ik mezelf absoluut nog niet als fokker wil zien en ik er maanden over getwijfeld heb om Xavi als dekreu te gebruiken. Nu doe ik dat 'samen' met zijn fokker, die al wel een aantal jaren meedraait.
Ik denk echt dat je het gruwelijk onderschat.