Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Logboek Vovo

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

BaasInOpleiding
Actief
Mijn ras(sen): toevallig nu een Fox Terrier
3 a 4 jaar oud
reu
12-12-2012 gaan we samenwonen!
Aantal honden: 1

Re: Logboek Bobo

Ongelezen bericht door BaasInOpleiding »

Corneliana het merendeel van de tijd ligt ie opgekruld op zn plaats te soezen/slapen, en ben ik bezig met van alles en nog wat behalve met hem, dus het is niet zo dat ik me de hele dag op hem stort :)
Onderzoek alles en behoud het goede
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

BaasInOpleiding schreef:Corneliana het merendeel van de tijd ligt ie opgekruld op zn plaats te soezen/slapen, en ben ik bezig met van alles en nog wat behalve met hem, dus het is niet zo dat ik me de hele dag op hem stort :)
okee, gelukkig voor hem :LOL:
dan blijkt dat al die indrukken ook erg vermoeiend zijn denk ik. hoelang heb je hem nou precies?
Corneliana
Zeer actief

S@ndr@ schreef:ik ben geen CM fan, maar ik geloof wel in ontspanning als het gaat over de omgang met dieren :mrgreen:
lekker ( rustiig aan beginnen, anders verlies je de moed) joggen met de hond is altijd een goed plan :ok: doe ik ook en t is echt een aanrader ook voor jou zelf :engel: t brengt ook wat ontspanning - als je kalm aan begint
ik vind zelf het ochtendhalfuurtje uit al een soort van meditatie. samen sjokken we door het dorp ik bekijk wat etalages (voor zover er geen tralies voor zitten dan) hij besnuffelt een paal ;) iedereen slaapt hier nog in huis en zo word ik wel lekkerder wakker zelf. echt een goeie toevoeging. ook goed voor de spijsvertering enzo.
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Ja nog steeds heel veel nieuwe indrukken, en hij is ook erg nieuwsgierig, hij is sinds 12-12-'12 bij ons. Daarvoor dus 5 maanden asiel. en daarvoor 3 dagen alleen in bos, en daarvoor is een raadsel maar echt heel fijn zal het niet zijn geweest gezien zijn enorme wantrouwen (wat naar ons toe dus dagelijks afneemt, mooi om te zien!!)
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

De ochtendwandeling is ie het drukst en trekkerigst, savonds laat en/of snachts is ie het rustigst bij het wandelen.
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Fan van CM, nee ben van niemand fan! Zie motto :)
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

nou ik moet s@ndra gelijk geven
hier kijken de honden ook als ik aan het eten ben
liggen ook op de bank
dwingen ook aandacht af
en ik ben nog gewoon de baas in huis :U:
ik zou dat extreme echt naast je neer gaan leggen
op deze manier wordt het voor jou en je hond echt niet prettig
Afbeelding
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

BaasInOpleiding schreef:Kan ik meteen vragen of jullie er pure fox terrier inzien of wat boerenfox of wat n man uit de buurt meende te zien een vleugje stafford.
Zoals ik hem herinner is hij te groot voor een fox (voor zover dat kan). En hij heeft erg lange poten.

Wat dit forum betreft: probeer je echt door de reacties geen te lezen. Er staan hier echt goede dingen en het voordeel is dat hier ook gelijk gereageerd wordt als iemand iets raars zegt. Op andere fora mis ik dat, waardoor dat vaak verkeerde adviezen staan.
Corneliana
Zeer actief

BaasInOpleiding schreef:Ja nog steeds heel veel nieuwe indrukken, en hij is ook erg nieuwsgierig, hij is sinds 12-12-'12 bij ons. Daarvoor dus 5 maanden asiel. en daarvoor 3 dagen alleen in bos, en daarvoor is een raadsel maar echt heel fijn zal het niet zijn geweest gezien zijn enorme wantrouwen (wat naar ons toe dus dagelijks afneemt, mooi om te zien!!)
ow das nog maar net. ik merk nu dat Sky echt begint te wennen aan ons. hij bewaakt de roedel ;0 en ik een poos gedacht dat dat er niet in zat.
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Inge O schreef:ik heb er bewondering voor hoe je doorzet en er alles aan doet om er het beste van te maken maar van het asiel vind ik het zacht gezegd geen slimme actie om dit type karaktertje bij een onervaren en soms onzekere baas te zetten.

als het goed komt (en dat zal het wel :ok: ) ligt het aan jouw inzet maar zeker niet aan hun goede plaatsingsstrategie.
Ik ken de geschiedenis en hier is heel wat aan vooraf gegaan en zeker niet zomaar.
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Inge O ik snap dat je die indruk hebt dat er wat aan de keuze van het asiel van wij als baasjes voor deze hond op aan te merken is.

Vriend en ik hebben er veel over gepraat, ik heb me enorm lopen inlezen, boeken uit bieb, Youtube filmpjes, internet afstruinen, ik had zelfs hele gesprekken met een vreemde op Wordfeud die wel heel ervaren is in het rehabiliteren van echte zwervers uit Spanje/Portugal (als ik me goed herinner)

Ook met het asiel hebben we veel gesproken over de hond, zijn karakter, gebruiksaanwijzing, zijn behoefte, enz enz

Letterlijk werd daar gezegd: Het is een bijzondere hond en die heeft bijzondere baasjes nodig.

Toen schutterde ik wat van "nou bijzonder in de zin van dat wij in eerste instantie uitgaan van wat goed voor de hond is, en dat wij er heel veel liefde geduld en tijd voor over hebben/ serieuze intenties, JA! Maar bijzonder in de zin dat ik ervaren ben en wel vaker met dit bijltje heb gehakt: totaal niet!"

Toen zei R. dat ze dat eerste belangrijker vond.

De proeftijd is ook verlengt, van drie naar vier weken, en ik kon altijd bellen en mailen met vragen, dus het is zeker niet zo dat ze gewoon blij waren dat de hond geplaatst werd en dat was dat!

Ze zijn zelf 5 maanden met hem aan het werk geweest, en zij hebben zn progressie gezien, en wij konden ook het verschil zien met de wandeling die we maakten en de keer daarop, 1 week later.

Bobo is door zijn slechte jeugd gewoon zeer langzaam van vertrouwen, en zo zijn er wel meer gedragingen en karaktereigenschappen die op zowel op hem als op mij van toepassing zijn, dus gek genoeg lijken we ergens op elkaar, nou als dat geen band schept! ;)
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Ow en dat loeren naar de baasjes en hun maaltijd tijdens het eten: Had op een site (ik meen dogbreedinfo...?) gelezen dat dat in hondentaal vrij respectloos is om te roedelleiders niet met rust te laten als die aan het eten zijn.

Vind het soms verwarrend waar de een zegt dat ik te soft ben (vriend) en de ander dat ik te perfectionistisch/extreem ben (feedback op sommige berichten van mij hier) Ben zoekende mensen, geduld is een schone zaak ja toch niet dan nou dan :p
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nou laat ik het zo zeggen, onze hond ligt er gewoon bij en kijkt dus ook tijdens het eten, kan er niets respectloos aan vinden, t zijn gezelschapsdieren, zolang hij het niet van mijn bord af gapt, doet ie er wat mij betreft niets fout mee. we hebben hier ook helemaal geen rangorde probleem - weet ik bijna zeker :pffff: je weet maar nooit wat zo`n website ( of CM) er van vind natuurlijk :U: :mrgreen:

kijk even wat jij vind,wat vind jij acceptabel, jij moet er mee leven en de regels hanteren, zo`n website kan richt lijnen geven - maar je moet wel even het nut ervan inzien , jij bepaalt :wink: en jij hanteert en net als met een dieet het moet wel te doen zijn, anders hou je het niet vol en ben je niet consequent .
Voorbeeld,
mijn hond mag bij voorbeeld niet op de bank, niet van wegen rangorde, maar omdat de bank dan vol is, dus duh, logisch. die regel is duidelijk voor hem, voor ons ik kom lekker bij hem op de grond zitten af en toe, en ja daar mag ie ook best om vragen wat mij betreft :wink: de ene keer doe ik het wel de andere keer niet, thats life.
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Ik denk dat je je eigen gevoel moet volgen. Jij hebt dagelijks met hem te maken. Probeer een weg te vinden in wat je wel en niet prettig vindt in zijn gedrag. Vind jij het aandacht opeisen en loeren op je eten vervelend, dan moet je daarmee aan de slag. Hier doen ze dat ook, tenmiste als wij aan het eten zijn liggen ze altijd ergens in de buurt. Maar zolang ze het eten niet van mijn bord graaien en te dichtbij komen, doen ze maar. Aandacht wordt geregeld op een soort van dwingende manier gevraagd (tegen je opspringen etc) en het ligt aan mijn bui of ik er wel of niet op in ga. Zo zoek ik samen met mijn honden de weg die ons het beste past. Leuk trouwens wat je allemaal met hem zou willen doen.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Update:

Als ik in de keuken met lekker eten bezig ben (dus niet n sinaasappel pellen maar vlees snijden enz) dan wilde wij m graag liggend op zn vaste plaats (hondenkussen) hebben. Naar vriend luisterde die wel, al ging dat met wat lipjes optrekken gepaard, beetje "objection!" achtig, maar hij ging WEL af. Naar mij luisterde hij niet, omdat ik niet persé wilde dat hij af ging, om het zicht van zn witte tanden te vermijden (ik nog in behoorlijke schijterd stand). Dus nam ik genoegen met hond met voorpoten niet voorbij de drempel tussen woonkamer en keuken (open toog, geen deur dr in) Dat lukte prima.

Nadat ik rond Kerst een keer kipkluifjes aan het bakken was, en bij het opscheppen in serveerschaal er 1 liet vallen en hij als een duveltje uit een doosje naar voren schoot om het stuk kip te pakken, besloten dat achter de drempel niet genoeg is en dat dit een mooi moment was om vanaf toen 1 lijn te trekken met vriend, en nu krijg ik Bobo dus ook liggend op zn plaats, met inderdaad soms wat gedrag erbij wat doet denken aan stampvoetende kleuter (ik wil niet!), maar dat trek ik inmiddels stukken beter.

Ook is het niet meer zo dat wanneer hij iets te eten krijgt buiten zn 2x per dag Kivo KVV hij meteen praatjes krijgt.
We moeten er wel alert op zijn dat we hem niet na het eten bij ons roepen om vingers af te likken ofzo, want dat lijkt zo gezellig maar geeft natuurlijk signaal dat er aan de eettafel wel eens iets te halen zou kunnen zijn, en ik wil bedelgedrag zeker niet stimuleren/aanmoedigen. Naja als je m zelf roept is het wat anders dan wanneer hij zichzelf bedient van een stel vettige handen natuurlijk.

Verder is de vriezer bijna leeg en heb ik gepoogd in te lezen of honden beter afwisseling in hun dieet kunnen hebben of dat dat meer iets van mensen zelf is. Mijn voorzichtige conclusie is dat als je zelf maaltijden samenstelt (is dat barf? Ben nog niet goed bekend met wat die term inhoudt) het wel aan te raden is om af te wisselen van diersoorten, maar als je een KVV geeft dat niet hoeft.

Toch ga ik eens een doos Kivo compleet met vis proberen, eens kijken wat ie daarvan vindt.

Inmiddels is het commando "los" wel bekend, en graag ook los vlak voor me haha, het varieert wel wat ie in zn bek heeft en waar we zijn. In de tuin doet ie het wel met n tennisbal, maar niet met de piepende rookworst (afgelopen week gekocht bij de Hema, zit nu al een scheurtje in :( )

Ook populair is een partijtje lummelen in huis, vriend en ik elk aan een kant van de woonkamer en dan om de beurt met balletje rollen.
Aangezien vriend stukken minder tijd heeft om samen met hond bezig te zijn ben ik wat vaker de gelukkige die de bal "los" voor zich op de grond vindt *grijns*

Ik probeer wel aan te moedigen dat vriend het meeste met m doet als ie eenmaal thuis is, want nu is het een beetje de man die op zondag het vlees komt snijden haha

Met een hoop gezig zag en rondjes lopen is het trekken aan de riem ook stukken verminderd, al loopt ie af en toe nog wel eens dwars voor me langs als er iets heeeeeel lekkers te ruiken is. Nou ja..... hoe dat precies zit vraag ik me af....! Want soms dan lijkt het ZO urgent dat ik denk "nou dan ga ik je daar over een paar minuutjes nog een langsbrengen", en dan is het uiteindelijk zo ver, en dan is het opeens niet meer interessant! Dan denk ik: Was die plotselinge ruk naar de bosjes puur om je zin door te drijven of rook het daar echt veelbelovend en viel dat later wat tegen....?

Op de bank springen heeft ie niet meer gedaan, ja als de gordijnen open zijn en er iemand langsloopt, al maakt het wel uit WIE er langsloopt. De overbuurman kon rekenen op in een oogwenk met neus tegen het raam, voorpoten op de rugleuning van bank, en de spieren in zn nek/schouderpartij opgepompt. De postbode is al niet meer interessant, die heeft ie nu al wel vaak genoeg voorbij zien komen.

Bij het passeren van andere honden mis ik nog wat signalen voordat het luid blaffend aan de riem gaan hangen begint.
Ik probeer dan maar gewoon door te lopen alsof er niets aan de hand is, en prijs hem zodra hij weer rustig is.

Hij heeft de kat en mij wel flink laten schrikken toen ik met een wasmand naar boven wilde lopen, kat zat onderaan de trap, hond had dat geroken/gehoord/gezien, en glipte zó tussen mn benen door de gang in (waar hij dus helemaal niet mag komen, zit n deur tussen)
Dus ik die wasmand direct naar de grond geduwd en in een reflex riep ik vrij hard gvd, ik schrok me lam! Zag daar even beelden van een dooie kat voor mn ogen flitsen, DAT NOOIT!!

Maar ja kat heeft inmiddels al bijna een maand zn eigen achtertuin nauwelijks gezien, en al miauwt ie niet om naar buiten te gaan maar wel om mij op te halen voor een partijtje samen dutten op bed, als straks de winter voorbij is zou ik het wel erg fijn vinden als er een babyhekje in de toog tussen woonkamer en keuken zit, waar hond netjes achter blijft en niet uit zn dak gaat als kat voorbij komt lopen van en naar tuin.

Nu ben ik me aan het voorbereiden op de tweede sessie met de honden gedrags therapeut, alles wat ik wil lijkt wel 10 stappen verder dan we nu zijn, zoals los lopen en lekker frisbieen, of samen met vriend de hond los laten sprinten van vriend naar mij en weer terug.

Als ik zie hoe hij geniet van het ronddartelen in de tuin, dan gun ik hem dat ook zo op een groter stuk land dan die paar meter gras die we hier hebben.

Gisteren een zoekspelletje gedaan, ik was met handje brokken de tuin in gegaan, hier en daar een brokje verstopt, en toen hond geroepen. Hij had ze in no time bijna allemaal te pakken, op 1 na, die lag denk ik te dichtbij hek/openbare voetpad, maar die kwam later in zn vizier toen we van wandelen terug kwamen.

Voor nu wel weer even genoeg, vragen opmerkingen constructieve kritiek welkom!!
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Re: Logboek Bobo Update

Inge O Dank voor je reaktie!

Lange lijn staat op de boodschappenlijst.

(Van die 600 lezers kunnen er vast nog wel meer mensen reageren op de update, met name omdat tweede sessie met GT al overmorgen is, wil me graag goed voorbereiden, voor de kosten wil ik er alles uit halen wat erin zit :D)
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Over een paar uur komt de GT voor de tweede sessie.

Heb nu dit even gauw genoteerd, gaarne reakties!

Buiten: Het eten van brood e.d.

Het toch niet volgen maar net iets meer vooruit, wat is de leiderpositie en wat is nog een “pack walk”, is het langzaam sloffen naast een grasveld en hij speuren iets om te beperken?

Enerzijds is buiten lopen natuurlijk feest want al die lekkere luchten en de laatste nieuwtjes, anderzijds is ie dus niet meer op baas gefocust, gezien de scherpe bochten en de benen die dan tegen hem aan komen want hij zit niet op te letten.

Commando “vrij” commando “let op” ofzo???

Wil hem buiten meer op mij gefocust hebben, en uiteindelijk ook met afleidingen, en dat ik met commando hem kan reguleren ipv aan zn riem te trekken als ie etensresten op het spoor is (en dan wil ie er uit alle macht heen en er bovenop duiken!!

Is Vovo klaar wel genoeg bij het vliegen naar het raam/tuinhek? Moet ik er eerder bij zijn?

Ontmoetingen met honden, hoe doe je dat? Nu sta ik naast hem, hij gaat voor me uit en ze staan kop tegen kop, dan zie ik geen lipjes ed en opeens BLAF.

Of hij komt n mega dikke grote teef tegen, en hij gaat zich achter mij verschansen (teef liep los en was totaal niet bang ofzo, wel heel nieuwsgierig, was ook nog vlak voor haar territorium en baas (op straat voor hun huis/oprit, baasje op de stoep met pup van teef)

Onderprikkeld vs overprikkeld: Genoeg wandelen, speuren, rennen, springen, spelen in tuin/in huis (verschil!)
Maar dus ook niet teveel...?
(laatst bij thuiskomst poging tot spelen met zn drieen, was net 2 uur alleen geweest, ging van op zij liggen en buik laten aaien naar grommen naar mij, leek echt compleet out of the blue, is dat dan gewoon te snel te veel te druk ofzo??)
Commando “los” (rubberen rookworst met piep)

Huilen bij weggaan, 1 minuut voluit en dan stil, zacht klassieke muziek en speeltje maakt geen verschil, had wel idee dat net zo afscheid nemen als van vriend (Tot zo!) en zwaaien voor het echt uit zicht lopen ietsje verschil maakte? Of toch beter gewoon je ding doen en hem negeren??

Het is niet dat het een straf is om hem alleen te laten, ik moet gewoon n boodschap doen!

Hond aan muur bij boodschap doen, vriend zegt nee, ik heb het liever ook niet, wel iets om in de toekomst te leren, ff alleen zijn buiten? Oefenen op rustigere plek dan vlak naast ingang supermarkt?

Visite, bang, bench training? Of bange visite training? :D

Basis obedience: De zit, af, liggen, blijf, KOM vooral....

Pas na meer keer roepen....

Maar dan komt ie wel.

Voortaan 1x KOM roepen en dan paar seconden wachten en dan naar binnen en wandelen 5 minuten uitstellen....??

Wil dat ie ietsje beter en sneller luistert als we buiten zijn.

Verwarring als ie met vriend en mij samen is, is nog steeds op allebei aan het letten, rekening mee houden met 1 tegelijk tegen m praten?? Of moeten wij gewoon ons ding doen en hij er maar aan wennen?

Hij lijkt snel in de war als er meer dingen met meer mensen tegelijk gebeuren (zie op visite schoonfamilie en dat razendsnel van de een naar de ander kijken, zoveel mensen om in de gaten te houden!)

Poep: Dan weer pindasaus (dik/dun) dan weer keutels.

Olijfolie, plantaardig, forum, harde poep houdt anaalklieren schoon??

Wanneer mee nemen de bus in, en wat zijn dan de do's en don'ts? Eerst heel lang wandelen, lekker moe, dan een rustige bus uitzoeken? Of gewoon DOEN?

Staren naar etende baasjes, wanneer is het vol verwachting/bedelen/ niet respectvol naar de alfa's (die willen toch in rust eten en niet aangestaard worden....?

Een goed boek...?

Osteopaat.... ff geen geld voor na deze twee sessies....

de lange lijn... 1 persoon tegelijk of direct met zn tweeen (ivm van de een naar de ander lopen, plus zn verwarring, is het wel verwarring, of gewoon afleidingen?

Signalen eerder opvangen bij contact met vreemde hond (die hazewind achtige op fietspad, hij liep los, reu, bleef staat, wij zaten, en opeens Vovo uitval en blaf, hond weggejaagd, merkt ie dan zwakte/angst bij de andere hond? Hoe hier als baasje mee omgaan? Ik blijf maar “rustig” zeggen om m rustig te krijgen, wanneer ben ik zn gedrag aan het belonen ook al zeg ik geen “goed zo”??

Wil meer aandacht van hem als wel buiten zijn, hem beter kunnen lezen (en de vreemde hond ook! Voor er naar voren wordt gesprongen en geblaft)

Katten.... Wasmand incident, buiten, kat helemaal aan eind van de straat, hangt meteen aan de riem te trekken als een malle.... Dus let ie niet meer op mij.....

Probeer steeds te doen alsof er nix aan de hand is, huppekee we gaan normaal doen en gewoon onze weg vervolgen, maar ja zn aandacht heb ik natuurlijk niet als ie in modus “kat gespot!” is....

En dr wonen er hier zoveel in de buurt!! Ook mega oude kater die totaal niet te intimideren is, wordt ie woest van!!!!
Corneliana
Zeer actief

BaasInOpleiding schreef:Update:

Als ik in de keuken met lekker eten bezig ben (dus niet n sinaasappel pellen maar vlees snijden enz) dan wilde wij m graag liggend op zn vaste plaats (hondenkussen) hebben. Naar vriend luisterde die wel, al ging dat met wat lipjes optrekken gepaard, beetje "objection!" achtig, maar hij ging WEL af. Naar mij luisterde hij niet, omdat ik niet persé wilde dat hij af ging, om het zicht van zn witte tanden te vermijden (ik nog in behoorlijke schijterd stand). Dus nam ik genoegen met hond met voorpoten niet voorbij de drempel tussen woonkamer en keuken (open toog, geen deur dr in) Dat lukte prima.

Nadat ik rond Kerst een keer kipkluifjes aan het bakken was, en bij het opscheppen in serveerschaal er 1 liet vallen en hij als een duveltje uit een doosje naar voren schoot om het stuk kip te pakken, besloten dat achter de drempel niet genoeg is en dat dit een mooi moment was om vanaf toen 1 lijn te trekken met vriend, en nu krijg ik Bobo dus ook liggend op zn plaats, met inderdaad soms wat gedrag erbij wat doet denken aan stampvoetende kleuter (ik wil niet!), maar dat trek ik inmiddels stukken beter.

Ook is het niet meer zo dat wanneer hij iets te eten krijgt buiten zn 2x per dag Kivo KVV hij meteen praatjes krijgt.
We moeten er wel alert op zijn dat we hem niet na het eten bij ons roepen om vingers af te likken ofzo, want dat lijkt zo gezellig maar geeft natuurlijk signaal dat er aan de eettafel wel eens iets te halen zou kunnen zijn, en ik wil bedelgedrag zeker niet stimuleren/aanmoedigen. Naja als je m zelf roept is het wat anders dan wanneer hij zichzelf bedient van een stel vettige handen natuurlijk.

Verder is de vriezer bijna leeg en heb ik gepoogd in te lezen of honden beter afwisseling in hun dieet kunnen hebben of dat dat meer iets van mensen zelf is. Mijn voorzichtige conclusie is dat als je zelf maaltijden samenstelt (is dat barf? Ben nog niet goed bekend met wat die term inhoudt) het wel aan te raden is om af te wisselen van diersoorten, maar als je een KVV geeft dat niet hoeft.

Toch ga ik eens een doos Kivo compleet met vis proberen, eens kijken wat ie daarvan vindt.

Inmiddels is het commando "los" wel bekend, en graag ook los vlak voor me haha, het varieert wel wat ie in zn bek heeft en waar we zijn. In de tuin doet ie het wel met n tennisbal, maar niet met de piepende rookworst (afgelopen week gekocht bij de Hema, zit nu al een scheurtje in :( )

Ook populair is een partijtje lummelen in huis, vriend en ik elk aan een kant van de woonkamer en dan om de beurt met balletje rollen.
Aangezien vriend stukken minder tijd heeft om samen met hond bezig te zijn ben ik wat vaker de gelukkige die de bal "los" voor zich op de grond vindt *grijns*

Ik probeer wel aan te moedigen dat vriend het meeste met m doet als ie eenmaal thuis is, want nu is het een beetje de man die op zondag het vlees komt snijden haha

Met een hoop gezig zag en rondjes lopen is het trekken aan de riem ook stukken verminderd, al loopt ie af en toe nog wel eens dwars voor me langs als er iets heeeeeel lekkers te ruiken is. Nou ja..... hoe dat precies zit vraag ik me af....! Want soms dan lijkt het ZO urgent dat ik denk "nou dan ga ik je daar over een paar minuutjes nog een langsbrengen", en dan is het uiteindelijk zo ver, en dan is het opeens niet meer interessant! Dan denk ik: Was die plotselinge ruk naar de bosjes puur om je zin door te drijven of rook het daar echt veelbelovend en viel dat later wat tegen....?

Op de bank springen heeft ie niet meer gedaan, ja als de gordijnen open zijn en er iemand langsloopt, al maakt het wel uit WIE er langsloopt. De overbuurman kon rekenen op in een oogwenk met neus tegen het raam, voorpoten op de rugleuning van bank, en de spieren in zn nek/schouderpartij opgepompt. De postbode is al niet meer interessant, die heeft ie nu al wel vaak genoeg voorbij zien komen.

Bij het passeren van andere honden mis ik nog wat signalen voordat het luid blaffend aan de riem gaan hangen begint.
Ik probeer dan maar gewoon door te lopen alsof er niets aan de hand is, en prijs hem zodra hij weer rustig is.

Hij heeft de kat en mij wel flink laten schrikken toen ik met een wasmand naar boven wilde lopen, kat zat onderaan de trap, hond had dat geroken/gehoord/gezien, en glipte zó tussen mn benen door de gang in (waar hij dus helemaal niet mag komen, zit n deur tussen)
Dus ik die wasmand direct naar de grond geduwd en in een reflex riep ik vrij hard gvd, ik schrok me lam! Zag daar even beelden van een dooie kat voor mn ogen flitsen, DAT NOOIT!!

Maar ja kat heeft inmiddels al bijna een maand zn eigen achtertuin nauwelijks gezien, en al miauwt ie niet om naar buiten te gaan maar wel om mij op te halen voor een partijtje samen dutten op bed, als straks de winter voorbij is zou ik het wel erg fijn vinden als er een babyhekje in de toog tussen woonkamer en keuken zit, waar hond netjes achter blijft en niet uit zn dak gaat als kat voorbij komt lopen van en naar tuin.

Nu ben ik me aan het voorbereiden op de tweede sessie met de honden gedrags therapeut, alles wat ik wil lijkt wel 10 stappen verder dan we nu zijn, zoals los lopen en lekker frisbieen, of samen met vriend de hond los laten sprinten van vriend naar mij en weer terug.

Als ik zie hoe hij geniet van het ronddartelen in de tuin, dan gun ik hem dat ook zo op een groter stuk land dan die paar meter gras die we hier hebben.

Gisteren een zoekspelletje gedaan, ik was met handje brokken de tuin in gegaan, hier en daar een brokje verstopt, en toen hond geroepen. Hij had ze in no time bijna allemaal te pakken, op 1 na, die lag denk ik te dichtbij hek/openbare voetpad, maar die kwam later in zn vizier toen we van wandelen terug kwamen.

Voor nu wel weer even genoeg, vragen opmerkingen constructieve kritiek welkom!!
daarom komt Sky dus nooit in de keuken, hij gaat voor de keuken liggen. dan is het duidelijker dan "alleen met lekker eten". want dan creëer je: ze doet anders. wat is er? wát is er? wáár? :wink: tijdens het eten ligt hij op zn plek, anders gaat ie onder tafel lopen en daar is ie te groot voor dan zitten we niet lekker. als ik de borden op tafel zet, gaat hij zelf naar zijn plek. kwestie van structuur en duidelijkheid. na het eten roep ik VRIJ en dan gaat ie kruimels zoeken. dat mag best want kruimels zijn voor de hond. kan ie mooi de vloer schoonlikken ook onder tafel, scheelt mij werk. af en toe kan er een klein kliekje af. als ie maar blijft liggen tot wij allemaal klaar zijn, de kruimels achteraf zijn zijn beloning.

wat de kat betreft: ik persoonlijk zou de hond een (half) uurtje in de bench doen (na de wandeling) en de kat de vrijheid gunnen. ik vind het zielig.

bij luid blaffen en aan de riem hangen heb je idd wat gemist. ik zou zelf dan wel ff een duwtje geven: correctie.

nog 1 ding: wat heb je gedaan toen hij gromde? heb je hem toen beetgepakt en naar buiten gedaan ofzo? ik bedoel: heb jij laten weten dat dat onacceptabel is?
Laatst gewijzigd door Corneliana op 08 jan 2013 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Corneliana
Zeer actief

Re: Logboek Bobo met vragen aan GT diezo komt gaarne reaktie

oh ja en let op verstrakken voor het uitvallen. de houding wordt hoog en misschien verstart hij wel helemaal? of hij fixeert dwz hij staart naar de hond, dan kan je simpelweg zijn kop wegtrekken. want lipjes hoeven niet altijd, vaak juist niet bij blaffen.

en bij KOM negeren, ga ik altijd de hond halen. loop naar hem toe, pak hem bij de halsband loop met hem naar de plek waarvandaan ik riep en zeg dan weer KOM.
Laatst gewijzigd door Corneliana op 08 jan 2013 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Inge O schreef:
BaasInOpleiding schreef:*KNIP*

mag ik eerlijk zijn?

ik denk bij deze post alleen maar *slikk* :80: :vaag: .
Dat is heel eerlijk ook mijn reactie.

Ik wens je in ieder geval veel succes met de GT. Laat je de sessie opnemen (op camera) zodat je daarna het nog terug kan luisteren en horen? Lijkt me als je zoveel gaat vragen dat je ook zoveel informatie krijgt dat het lastig is om allemaal in 1x in je op te nemen.
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
Corneliana
Zeer actief

lieveheersbeestje83 schreef:
Inge O schreef:
BaasInOpleiding schreef:*KNIP*

mag ik eerlijk zijn?

Dat is heel eerlijk ook mijn reactie.

Ik wens je in ieder geval veel succes met de GT. Laat je de sessie opnemen (op camera) zodat je daarna het nog terug kan luisteren en horen? Lijkt me als je zoveel gaat vragen dat je ook zoveel informatie krijgt dat het lastig is om allemaal in 1x in je op te nemen.
ik ben wel niet de ts maar mag ik vragen waarom jullie dat denken? is het niet nog gewoon een kwestie van wennen én die hond een paar keer laten weten dat zij de baas is? want dat idee heb ik een beetje. zij is de baas maar is een beetje bang. ze moet minder van bobo pikken.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Inge O schreef:
mag ik eerlijk zijn?

hier ook 1.
Corneliana schreef:
ik ben wel niet de ts maar mag ik vragen waarom jullie dat denken? is het niet nog gewoon een kwestie van wennen én die hond een paar keer laten weten dat zij de baas is? want dat idee heb ik een beetje. zij is de baas maar is een beetje bang. ze moet minder van bobo pikken.
het is veel te veel. Ten 1e sla je zelf niet zoveel op. En om dit in 1x allemaal aan te pakken met de hond, dat gaat gewoon niet. En krijg je ook niet voor elkaar.
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Elmo/maureen schreef:
Inge O schreef:
mag ik eerlijk zijn?

hier ook 1.
Corneliana schreef:
het is veel te veel. Ten 1e sla je zelf niet zoveel op. En om dit in 1x allemaal aan te pakken met de hond, dat gaat gewoon niet. En krijg je ook niet voor elkaar.
oke. dat is duidelijk. het is ook wel veel. missch moet ze beginnen met het ergste en dan door de tijd heen verder werken.
Corneliana
Zeer actief

Elmo/maureen schreef:
Inge O schreef:
mag ik eerlijk zijn?

hier ook 1.
Corneliana schreef:
dubbel
Laatst gewijzigd door Corneliana op 08 jan 2013 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ze wil te veel in te weinig tijd. stapje voor stapje dan kom je er ook. wat inge o al zei, lange lijn er aan, hond roepen hond komt lekkers in de hond. komt de hond uit zichzelf in het begin, brokje erin.
achter de kat aan is bij mij in huis not done en de honden die dat doen krijgen een blikje met kiezels achter hun kont gegooit zodra ze al naar de kat kijken.
je hoeft niet alles met brokjes en oetsiekoetsie op te lossen, je mag een hond ook nog gewoon corrigeren zonder dat deze de kindertelefoon gaat bellen en jou beschuldigt van mishandeling :mrgreen:
ellen
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Inge O schreef:
Elmo/maureen schreef:
Inge O schreef:
mag ik eerlijk zijn?

hier ook 1.
Corneliana schreef:
en het geeft ook aan dat je als eigenaar toch min of meer verkrampt ben in je omgang met de hond want om op zooooveel details te willen letten bij een hond die je pas hebt en waarvan je wist dat het geen makkelijk mannetje was is niet reëel, niet eerlijk en niet constructief vrees ik.
Klopt :ok:
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Inge O schreef:
Elmo/maureen schreef:
Inge O schreef:
mag ik eerlijk zijn?

hier ook 1.
Corneliana schreef:
en het geeft ook aan dat je als eigenaar toch min of meer verkrampt ben in je omgang met de hond want om op zooooveel details te willen letten bij een hond die je pas hebt en waarvan je wist dat het geen makkelijk mannetje was is niet reëel, niet eerlijk en niet constructief vrees ik.
raar voorbeeld voor BaasinOpleiding: ik heb een kind met adhd/ass en toe hij drie was zat ik er helemaal doorheen, ik kon geen stap meer zetten zonder kind aan mn been, kind speelde niet en lachte niet. dus orthopedagoog ingehuurd en naar laten kijken en observeren(ik wist toen nog niet van de stoornis trouwens). Ik heb mijn zoon een jaar lang getraind in emoties en sociaal gedrag. elke dag. Ook al zijn er honderduizend andere dingen mis. nu is een kind en een hond wel anders maar een hond is een gewoontedier. neem één ding en train dat. is dat "dagelijkse gang van zaken" heb je een tijd rust en dan ga je het volgende trainen.
BaasInOpleiding
Actief
3 a 4 jaar oud
reu

Dank voor de reakties!!

Grappig dat eerste reaktie van vriend ook al was van Jezus BIO, chill, relax, Zen, go with the flow, ZEN!

Ben inderdaad n stresskip, maar heb me van 3 jaar straatvrees al opgewerkt tot stukken minder snel in echte stressstand schieten, en in paniek ben ik al heel lang niet geweest, dus toch ff applausje voor mezelf *grijns*

Ik begrijp de reakties, ik zou wel graag willen vragen naar aanleiding van Inge O:

Hoe ziet reeel, eerlijk en constructief eruit volgens jullie?

Heb inmiddels wel begrepen dat "het goed willen doen" niet hetzelfde is als over al een 10 voor halen :)

Nogmaals dank voor alle feedback, waardeer ik zeer!!!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

:O: Ik heb hier een herplaatsteef sinds 16-12-12. Ze is 2 jaar en heb haar van iemand overgenomen. Verhaal lijkt best goed. Heeft gehoorzaamheid gedaan, schapendrijfcursus, gewoon in gezin geleeft, maar wel als enige hond. Hond toonde ook niet moeilijk, wel wat druk.

Bij ons thuis was het al snel een ander verhaal en ze is totaal overprikkeld. Wij besloten vooral niet te veel te verlangen. Behalve gewone huisregels en dat is voor de eerste tijd echt wel meer dan genoeg. Niet op de bank en ook niet in en op mij kruipen als ik daar niet om vraag. Omdat zij hierin erg dwingend is, mag ze dit bijna helemaal niet en ik moet toe geven, om alles en iedereen hier de ruimte te geven, moet ze ook zeer regelmatig in de bench. Zodat katten ook in huiskamer kunnen. Zij is dan continue aan het drijven, al hebben wij inmiddels al meer vooruitgang geboekt dan we gehoopt hadden. We wisten van vorige eigenaar dat ze zeer lomp omging met katten, dus dat kwam niet al verassing. Maar wij zijn al tevreden met resultaat wat we in huis behaald hebben, al heeft het veel maar dan ook heel veel begeleiding nodig en is ze er niet mee te vertrouwen nog.

Inmiddels lopen de hond de meeste wandelingen gescheiden, omdat Norah (zo heet herplaatster) alleen nog maar Kay (onze reu)in het vizier heeft, hem continue aan het drijven is en hierdoor in een enorme hypermodus zit. We hebben het twee dagen (op toppunt, werd met dag erger) gecorrigeerd, maar hier werd onze Kay erg ongelukkig van. Dus situatie zo ingedeeld dat ze hier voorlopig niet in komt. Kleine aangelijnde wandelingen kan nu net een beetje samen, maar voor de rest laten we dus 2 honden apart uit! Dat is niet zoals we het gewild hadden, maar we willen beide honden tot hun recht laten komen en met mijn ervaring met herplaatsers ga ik er van uit dat dit ook bekoeld. Kay laat het in ieder geval allemaal maar over zich heen komen en gedraagt zich als een oude opa (en hij is 4, vandaar dat we hem meer ruimte wilden gunnen, ook hij heeft last van stress door de nieuwe hond).

Ik ben er voor (ook bij herplaatser ja) om waar mogelijk ze snel los te doen. Norah is 1 van weinig honden (opvanger Tassia vorig jaar ook eerst twee weken aan lijn gezeten) die echt wel aantal dagen aan de lijn is gebleven. Puur omdat ik het niet vertrouwde. Aan de (lange) lijn overigens al meteen getraind met naam = lekkers. Toen ze daar op reageerde haar los gelaten. Ja spannend en ze liep zelfs een keer weg binnen de eerste 10 minuten. Maar ik heb het op kunnen lossen. Ze wilde niet terug komen, dus ik ben weer andere kant opgelopen dan zij was heen gerend nadat ik haar paar x had geroepen. Ja daaaaaaag! En toen wist ze niet hoe snel ze toch moest komen. Daarna paar dagen steeds korte sessies los gelopen. Steeds een paar minuten. Veel roepen en belonen en weer vast. Inmiddels loopt ze hier gewoon los in het bos. Ook zonder Kay en hoeft ze ook niet meer voor elke scheet een brokje. Naar buiten gaan is een opgave op zich. We zijn op zoek naar rust, want dat is moeilijk. Vooral zelf veel rust bewaren en wachten tot ze die ook vind. En ja we moeten er dus soms de tijd voor nemen. Ze hangt in begin ook continue in riem. An sich heb ik daar geen probleem mee, maar niet op haar dwingende manier en haar gestresste manier. Dus ik sta stil is zij 10 sec rustig loop ik door en dat gaat vaak heel wat keren achter elkaar door! En ja, ik ben van de week door min rug gegaan en had toen geen rust. Toen ben ik uit mijn slof geschoten. Kon de rust niet bewaren hoor. Ach ja ook ervaren hondenmensen maken fouten. Heb er spijt van, kan het niet terug draaien, maar we gaan gewoon weer door waar we eerst mee bezig waren. Trekken doet ze als een paard. Ik heb een u-lead om, omdat er al zoveel is om te leren voor haar, maar verder doe ik gewoon zoals ik bij pup doe. Trekken is stilstaan en dat heeft ze al heel goed door. Soms doe ik paar passen achteruit als ik geen reactie krijg of ze ergens op gefixeerd is. Ik sta vooral veel stil tijdens wandelen merk je al haha :mrgreen:

En er is nog zoveel meer. Ze is opdringerig naar alles en iedereen, doet lelijk als een teef, is bezitterig, veel onrust. Alleen blijven gaat al beter, maar ging de eerst week ook echt niet. Nou dan niet, dan breng ik haar even elders onder en dat ging prima! Inmiddels blijft ze ook alleen thuis, al beperken we dat nog tot minimum. Met gehoorzaaheid, ach ik probeer wel wat. Het zit er ook in bij haar, maar veel komt er nog niet uit. Te veel proberen leid alleen maar tot frustratie. Zowel bij haar als bij mij.

Reken er maar op dat het eerste jaar zwaar wordt. Is mijn ervaring met herplaatsers zowel jong als oud. Daarna zie je dat je pas echt iets met de hond gaat bereiken. Je moet echt even wat rustiger aan gaan doen. Moeilijke hond of niet. Zorg dat die hond veel minder in frustratie komt en richt situaties zo in dat hij niet de fout in kan gaan. Kan hij nog niet in bench met deur dicht en kan dat handig zijn om rust situaties te creeren (zeker in combinatie met je kat, lijkt mij dit een essentieel hulpmiddel, maar ook bij het eten waarbij jullie erg veel van de hond vragen voor de tijd dat die bij jullie is) dan zou ik me focussen op benchtraining. Zodat je dat in later stadium kan inzetten. Eten in de bench krijgen, even tijd met een botje of gevulde kond in de bench en dan regelmaat. Norah gaat hier na elke wandeling even in de bench. Regelmaat creereren, wat haar houvast straks is als we meer gaan vragen. Nu kan ze dat meer vragen totaal niet aan.

En even deze: op jou letten buiten? Waarom ben je buiten? Laat die hond lekker snuffelen? Daar is hij voor gefokt als het een foxterrier is. De enige oefening die ik in zo'n periode vraag is naam = brokje. Begin daar binnen mee (makkelijke situatie) en bouw moeilijkheid situatie op. Nu tijdens snuffelen aandacht vragen is een paar stappen overslaan en zal nooit tot succes leiden. Maak kleine stapjes, begin altijd makkelijk!

En stap af van Cesar Millan. Ja ik heb zijn boeken gelezen, ja ik heb technieken uitgeprobeerd (en met Kay ook wel degelijk op bepaalde vlakken succes mee gehad) ben zelfs bij een liveshow geweest. Maar inmiddels wil ik af van het altijd negatieve van Cesar! Dat is wel een spiraal waar je in komt. Een spiraal die ik alles behalve leuk vond om zo over mijn hond te regeren. Zelfs bij probleemgedrag wil ik niet meer zo reageren als Ceasar, er zijn andere wegen die veel minder nadruk leggen op wat een hond allemaal niet kan. Zeker als een hond veel problemen heeft, blijft er weinig positief over en leid weer tot nieuwe problemen.

Succes!
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

gyanty wat een engelengeduld heb je!!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”