Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Nood commando woord.
Moderator: moderatorteam
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Re: Nood commando woord.
Noodcommando: tja dat is maar net wat de intentie van de cursus is. Ik heb meerdere noodcommando's als ik zo lees. Kay kent wacht ook, maar nu gebruik ik vaker down, omdat het naar de grond storten meer bij zijn natuur past en het niet is wat jan en alleman maar roept en ik dus ook echt niet in dagelijks leven gebruik.
Verder kent Kay pas op. Dit is een commando wat niet echt geleerd wordt, maar per ongeluk gebeurd en toevallig bij al mijn honden is voorgekomen. Je ziet een situatie en je weet dat het een akelig ervaring voor de hond gaat worden. In de meeste gevallen was het bij mij het schrikdaad. Op moment van de nare ervaring roep ik altijd pas op! Met als gevolg dat hij de volgende keer dat ik dat zeg eigenlijk meteen een paar sprongen opzij neemt.
Voor het aaihondenproject moesten we in de cursus ook een noodcommando aanleren. Het ging er hier om dat we de hond zeer snel uit een vervelend situatie konden halen, iets wat we niet in dagelijkse routine gebruikte en wat niet jan en alleman zou zeggen of gebruiken en zo vervelende situatie zouden kunnen ontstaan. Hier werd het commando touch gebruikt. Voor de hond heel duidelijk en je kan het buiten de situaties heel goed oefenen. We moesten het wel ons hele leven gaan blijven belonen (daarom gebruik ik nu op raakvlakken bij behendigheid raak, maar had ik dus ook kunnen omdraaien). Het gaat dus dat de hond met zijn neus jou hand aanraakt. Het kan dan ook een alternatief zijn voor bijvoorbeeld hier/of voor als het op afstand moet gaan gebeuren.
Overigens heb ik ook nog ziets als let op en kijk eens. Bij let op kan er ook iets heel dringend gevraagd worden, het is eigenlijk niet eens een duidelijk command, hij hoeft ook niet stil te staan, hoeft me ook niet aan te kijken, maar hij moet wel super alert zijn en sneller op het volgende commando reageren. Bij kijk(eens) moet hij mij dan ook meteen aankijken. Dus een versterkte let op zeg maar.
Verder kent Kay pas op. Dit is een commando wat niet echt geleerd wordt, maar per ongeluk gebeurd en toevallig bij al mijn honden is voorgekomen. Je ziet een situatie en je weet dat het een akelig ervaring voor de hond gaat worden. In de meeste gevallen was het bij mij het schrikdaad. Op moment van de nare ervaring roep ik altijd pas op! Met als gevolg dat hij de volgende keer dat ik dat zeg eigenlijk meteen een paar sprongen opzij neemt.
Voor het aaihondenproject moesten we in de cursus ook een noodcommando aanleren. Het ging er hier om dat we de hond zeer snel uit een vervelend situatie konden halen, iets wat we niet in dagelijkse routine gebruikte en wat niet jan en alleman zou zeggen of gebruiken en zo vervelende situatie zouden kunnen ontstaan. Hier werd het commando touch gebruikt. Voor de hond heel duidelijk en je kan het buiten de situaties heel goed oefenen. We moesten het wel ons hele leven gaan blijven belonen (daarom gebruik ik nu op raakvlakken bij behendigheid raak, maar had ik dus ook kunnen omdraaien). Het gaat dus dat de hond met zijn neus jou hand aanraakt. Het kan dan ook een alternatief zijn voor bijvoorbeeld hier/of voor als het op afstand moet gaan gebeuren.
Overigens heb ik ook nog ziets als let op en kijk eens. Bij let op kan er ook iets heel dringend gevraagd worden, het is eigenlijk niet eens een duidelijk command, hij hoeft ook niet stil te staan, hoeft me ook niet aan te kijken, maar hij moet wel super alert zijn en sneller op het volgende commando reageren. Bij kijk(eens) moet hij mij dan ook meteen aankijken. Dus een versterkte let op zeg maar.

- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik gebruik NU!
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
fes/lou schreef:Ik gebruik NU!
hahaha eigenlijk ik ook...
hondjes! komen jullie? sammm, lotteeee.. kom nou!
....
....
....
NU!
en dan zijn ze daar!

- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Sttt, het is meer geboren uit irritatie dan nood, maar het werkt wel 
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
fes/lou schreef:Sttt, het is meer geboren uit irritatie dan nood, maar het werkt wel
ik zat te denken, wacht is er wel een.... zit ook wel... hmmm...
en toen las ik jou bericht hahaha

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ja, 100% als je het hem goed aanleert én af en toe er in traint. Zal gebeuren met de pak het en stop methode. Vergelijkbaar met de Fisher Discs, maar dan dus een gesproken commando.renee-uk schreef:ik vraag me dan weer af of een gemiddelde hond meteen zal reageren op een commando dat zo ontzettend weinig gebruikt zal worden?lila660 schreef:Ik zie een noodcommando als een commando wat je echt alleen in uiterste noodgevallen gebruikt.
Dit moet mijnsinzien dus ook een woord zijn wat zeker niet dagelijks gebruikt wordt. Dus geen normale commando's.
Hoe het noemt maakt niet uit, al noem je het bitterbal, dat zal de hond niks uitmaken.
Gr. Aniek

-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
ik zeg gewoon GVD, GVD
en dan luisteren ze in een wipje
en dan luisteren ze in een wipje
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ja ok, maar daar komt het af en toe in trainen toch wel bij kijken en is het niet alleen gebruiken in noodsituatiesBudkes schreef:Ja, 100% als je het hem goed aanleert én af en toe er in traint. Zal gebeuren met de pak het en stop methode. Vergelijkbaar met de Fisher Discs, maar dan dus een gesproken commando.renee-uk schreef:ik vraag me dan weer af of een gemiddelde hond meteen zal reageren op een commando dat zo ontzettend weinig gebruikt zal worden?lila660 schreef:Ik zie een noodcommando als een commando wat je echt alleen in uiterste noodgevallen gebruikt.
Dit moet mijnsinzien dus ook een woord zijn wat zeker niet dagelijks gebruikt wordt. Dus geen normale commando's.
Hoe het noemt maakt niet uit, al noem je het bitterbal, dat zal de hond niks uitmaken.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Marion.
Zelfde commando hier. Maar er heeft nooit een doodstraf op gevolgd, op de één of andere manier klonk mijn paniek gelijk door en staan/stonden ze beiden direct stil. "Wacht", is stoppen met alles wat je aan het doen bent totdat wij bij je zijn gekomen en je verdere instructies hebben gegeven. Dat snappen ze beiden al van pup af aan (en hebben we nooit op getraind).Marie-Josée schreef:Wacht. Op niet opvolgen staat bijna de doodstraf![]()
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Uiteraard, maar dat zullen ze op de cursus ook wel aanleren. Makkelijk voor mensen die wat makkelijker zijn, zoals voor mij. Ik ben ongelooflijk laks en kan rustig 5 x hier zeggen, uiteindelijk komt men dan en dan vind ik het ook prima. Dus wordt het commando uiteraard steeds minder goed opgevolgd. Daarvoor heb im dus een noodcommando nodig.renee-uk schreef:ja ok, maar daar komt het af en toe in trainen toch wel bij kijken en is het niet alleen gebruiken in noodsituatiesBudkes schreef:Ja, 100% als je het hem goed aanleert én af en toe er in traint. Zal gebeuren met de pak het en stop methode. Vergelijkbaar met de Fisher Discs, maar dan dus een gesproken commando.renee-uk schreef:ik vraag me dan weer af of een gemiddelde hond meteen zal reageren op een commando dat zo ontzettend weinig gebruikt zal worden?lila660 schreef:Ik zie een noodcommando als een commando wat je echt alleen in uiterste noodgevallen gebruikt.
Gr. Aniek

- labje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retriever
Exact hetzelfde hierMarion. schreef: Zelfde commando hier. Maar er heeft nooit een doodstraf op gevolgd, op de één of andere manier klonk mijn paniek gelijk door en staan/stonden ze beiden direct stil. "Wacht", is stoppen met alles wat je aan het doen bent totdat wij bij je zijn gekomen en je verdere instructies hebben gegeven. Dat snappen ze beiden al van pup af aan (en hebben we nooit op getraind).
Werkt prima, al zal de manier waarop ik het roep (hard) ook wat uitmaken!
Overigens is er op de hondenschool aandacht aan besteed, en heb ik het Nick van pup af aan kunnen leren.

- dekruijff-kynologie
- Actief
- Mijn ras(sen): Siberische husky
- Contacteer:
Hmmm, niet dat ik wil afkraken ofzo hoor... maar een noodcommando is een commando wat opgevolgd moet worden?! Maar dat zijn toch alle essentiële basis commando's, of beter nog alle commando's?
Ik zie het nu niet in van 1 nood commando, en ik denk in de praktijk (voor mijn gevoel) dat je juist in een gevaarlijke situatie alle commando's oproept behalve dat nood commando.
Ik zie het nu niet in van 1 nood commando, en ik denk in de praktijk (voor mijn gevoel) dat je juist in een gevaarlijke situatie alle commando's oproept behalve dat nood commando.
"U wilt toch dat uw hond gehoorzaamt vanuit respect, en niet vanuit angst?!"
Hondenschool & Gedragsbegeleiding, Hulphonden en Webshop
Auteur van: "Bewust Leiderschap"
http://www.dekruijff-kynologie.nl
Hondenschool & Gedragsbegeleiding, Hulphonden en Webshop
Auteur van: "Bewust Leiderschap"
http://www.dekruijff-kynologie.nl
- Budkes
- Zeer actief
Ik zie in de praktijk dat honden vooral oostindisch doof zijn omdat commando's te pas en onpas geroepen worden en waarbij het niet opvolgen van zo'n commando geen gevolgen heeft. Dus worden de commando's steeds minder indrukwekkend voor een hond. Dat hoort niet uiteraard, maar dat ebeurd wel, ik durf haastte zeggen bij 90% van de gewone hondenbezitters met gewone honden.dekruijff-kynologie schreef:Hmmm, niet dat ik wil afkraken ofzo hoor... maar een noodcommando is een commando wat opgevolgd moet worden?! Maar dat zijn toch alle essentiële basis commando's, of beter nog alle commando's?
Voor die mensen is zo'n noodcommando een uitkomst. En een simpel alledaags woord wat je in relatie tot de hond niet vaak gebruikt is daaroor he handigst. Als je het woord dan ook nog eens vanzelf zou gebruiken als je in nood zou zijn, vandaar dus STOP, want dat is een volstrekt natuurlijk woord in een noodsituatie dan roep je dat heus wel op tijd.
Gr. Aniek

- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Op afstand gebruik ik de zitfluit trouwens. Uiterst betrouwbaar, en een ook bekend commando.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
DjockPuck
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Jack Russels
Ik tel tot drie en dan.........massam schreef:fes/lou schreef:Ik gebruik NU!
hahaha eigenlijk ik ook...
hondjes! komen jullie? sammm, lotteeee.. kom nou!
....
....
....
NU!
en dan zijn ze daar!![]()
Groetjes Willy, Djock en Puck

- renee-uk
- Zeer actief
maar ik blijf toch denken dat juist bij de mensen die niet hechten aan het direkt en netjes opvolgen van een commando dat noodcommando ook geen zin heeft.Budkes schreef:Ik zie in de praktijk dat honden vooral oostindisch doof zijn omdat commando's te pas en onpas geroepen worden en waarbij het niet opvolgen van zo'n commando geen gevolgen heeft. Dus worden de commando's steeds minder indrukwekkend voor een hond. Dat hoort niet uiteraard, maar dat ebeurd wel, ik durf haastte zeggen bij 90% van de gewone hondenbezitters met gewone honden.dekruijff-kynologie schreef:Hmmm, niet dat ik wil afkraken ofzo hoor... maar een noodcommando is een commando wat opgevolgd moet worden?! Maar dat zijn toch alle essentiële basis commando's, of beter nog alle commando's?
Voor die mensen is zo'n noodcommando een uitkomst. En een simpel alledaags woord wat je in relatie tot de hond niet vaak gebruikt is daaroor he handigst. Als je het woord dan ook nog eens vanzelf zou gebruiken als je in nood zou zijn, vandaar dus STOP, want dat is een volstrekt natuurlijk woord in een noodsituatie dan roep je dat heus wel op tijd.
het zal vast aan mij liggen dat ik me niet kan voorstellen dat een hond die lak heeft aan commando's nou juist dat ene commando dat ook nog nauwelijks getraind wordt wel zal opvolgen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- nikki
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Hier wordt het woord doei gebruikt als noodwoord deze wordt dan ook maar een paar keer per jaar gebruikt.
Als je echt wilt dat hij alles moet negeren en direkt moet komen,hij weet dan ook dat we echt doorlopen
en weggaan. (vooral bij vervelende situatie's waar zijn aandacht niet meer bij jouw is en ook dat ook niet meer
zomaar gebeurt)
Ondanks dat dit maar een paar keer per jaar wordt gebruikt reageert hij hier prima op.
Ik probeer het ook zo min mogelijk te gebruiken.
Als hij een drukke weg is overgestoken(waarvan ik hoop dat dit nooit zal gebeuren) zal het blijf worden het ligt wel aan de
situatie natuurlijk.
Wil graag dat alle commando's worden opgevolgd en we hebben behoorlijk fanatiek getraind dat dit er aardig inzit.
Als je echt wilt dat hij alles moet negeren en direkt moet komen,hij weet dan ook dat we echt doorlopen
en weggaan. (vooral bij vervelende situatie's waar zijn aandacht niet meer bij jouw is en ook dat ook niet meer
zomaar gebeurt)
Ondanks dat dit maar een paar keer per jaar wordt gebruikt reageert hij hier prima op.
Ik probeer het ook zo min mogelijk te gebruiken.
Als hij een drukke weg is overgestoken(waarvan ik hoop dat dit nooit zal gebeuren) zal het blijf worden het ligt wel aan de
situatie natuurlijk.
Wil graag dat alle commando's worden opgevolgd en we hebben behoorlijk fanatiek getraind dat dit er aardig inzit.

- Budkes
- Zeer actief
Wel als je het goed hebt aangeleerd. Dat is nu juist hét grote voordeel van zo'n noodcommando, het is niet aan slijtage onderhevig door verkeerd gebruik. En niet gebruiken is vaak doeltreffender dan gemakzuchtig gebruiken. Ik zie dat ook op het werk. Oefeningen die in de KNPV zijn aangeleerd maar bij ons niet gebruikt en dus niet getraind worden zitten er na 3 jaar nog feilloos in, als je ze voor de lol eens een weer een keer doet. Terwijl er toch soms echt een glijdende schaal zit in oefeningen die elke week gedaan worden maar waarbij de geleider steekjes laat vallen.renee-uk schreef:maar ik blijf toch denken dat juist bij de mensen die niet hechten aan het direkt en netjes opvolgen van een commando dat noodcommando ook geen zin heeft.Budkes schreef:Ik zie in de praktijk dat honden vooral oostindisch doof zijn omdat commando's te pas en onpas geroepen worden en waarbij het niet opvolgen van zo'n commando geen gevolgen heeft. Dus worden de commando's steeds minder indrukwekkend voor een hond. Dat hoort niet uiteraard, maar dat ebeurd wel, ik durf haastte zeggen bij 90% van de gewone hondenbezitters met gewone honden.dekruijff-kynologie schreef:Hmmm, niet dat ik wil afkraken ofzo hoor... maar een noodcommando is een commando wat opgevolgd moet worden?! Maar dat zijn toch alle essentiële basis commando's, of beter nog alle commando's?
het zal vast aan mij liggen dat ik me niet kan voorstellen dat een hond die lak heeft aan commando's nou juist dat ene commando dat ook nog nauwelijks getraind wordt wel zal opvolgen
Gr. Aniek

- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- renee-uk
- Zeer actief
nou dan moet ik je maar op je woord gelovenBudkes schreef:Wel als je het goed hebt aangeleerd. Dat is nu juist hét grote voordeel van zo'n noodcommando, het is niet aan slijtage onderhevig door verkeerd gebruik. En niet gebruiken is vaak doeltreffender dan gemakzuchtig gebruiken. Ik zie dat ook op het werk. Oefeningen die in de KNPV zijn aangeleerd maar bij ons niet gebruikt en dus niet getraind worden zitten er na 3 jaar nog feilloos in, als je ze voor de lol eens een weer een keer doet. Terwijl er toch soms echt een glijdende schaal zit in oefeningen die elke week gedaan worden maar waarbij de geleider steekjes laat vallen.renee-uk schreef:maar ik blijf toch denken dat juist bij de mensen die niet hechten aan het direkt en netjes opvolgen van een commando dat noodcommando ook geen zin heeft.Budkes schreef:Ik zie in de praktijk dat honden vooral oostindisch doof zijn omdat commando's te pas en onpas geroepen worden en waarbij het niet opvolgen van zo'n commando geen gevolgen heeft. Dus worden de commando's steeds minder indrukwekkend voor een hond. Dat hoort niet uiteraard, maar dat ebeurd wel, ik durf haastte zeggen bij 90% van de gewone hondenbezitters met gewone honden.dekruijff-kynologie schreef:Hmmm, niet dat ik wil afkraken ofzo hoor... maar een noodcommando is een commando wat opgevolgd moet worden?! Maar dat zijn toch alle essentiële basis commando's, of beter nog alle commando's?

- Budkes
- Zeer actief
- Angeniet
- Erelid
Een luide en duidelijke brul van 'Ho!', waarbij ze aan mijn stem/intonatie horen dat het absoluut menens is.
Juda schrikt zich dan werkelijk een hoedje en Izzy weet wat haar te doen staat: naar de baas en rap een beetje
Komt gelukkig weinig voor, dat dan weer wel.
Juda schrikt zich dan werkelijk een hoedje en Izzy weet wat haar te doen staat: naar de baas en rap een beetje
Komt gelukkig weinig voor, dat dan weer wel.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- renee-uk
- Zeer actief
nou altijd........Budkes schreef:Dat moet je sowieso altijd doen.![]()

- Jaap*
- Zeer actief
Probeer het eens met : KIJK! Een ontsnappende russische gevangene!!billy schreef:Ik heb er geen, zou er geen weten waar Baco wel direct naar luistert
- billy
- Erelid
Die zin is al veel te lang Jaap, zelfs bij KIJK, kijkt hij niet altijd.Jaap* schreef:Probeer het eens met : KIJK! Een ontsnappende russische gevangene!!billy schreef:Ik heb er geen, zou er geen weten waar Baco wel direct naar luistert
Wat wel zou kunnen werken is een levende kat aan een touw mee, en als er dan een noodsituatie is, slinger ik die kat tevoorschijn.
- Jaap*
- Zeer actief
Zie je wel, met een beetje logisch nadenken kom je er altijd wel uitbilly schreef:Die zin is al veel te lang Jaap, zelfs bij KIJK, kijkt hij niet altijd.Jaap* schreef:Probeer het eens met : KIJK! Een ontsnappende russische gevangene!!billy schreef:Ik heb er geen, zou er geen weten waar Baco wel direct naar luistert![]()
Wat wel zou kunnen werken is een levende kat aan een touw mee, en als er dan een noodsituatie is, slinger ik die kat tevoorschijn.
- billy
- Erelid
Jaap* schreef:Zie je wel, met een beetje logisch nadenken kom je er altijd wel uitbilly schreef:Die zin is al veel te lang Jaap, zelfs bij KIJK, kijkt hij niet altijd.Jaap* schreef:Probeer het eens met : KIJK! Een ontsnappende russische gevangene!!billy schreef:Ik heb er geen, zou er geen weten waar Baco wel direct naar luistert![]()
Gaat op mp op zoek naar katten
- frank-bobby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua - Aantal honden: 3
- Contacteer:
ja hoor die heb ik zeker
maar meer om ze te stoppen of terug te krijgen als ze een hond eerder gezien hebben dan ik
gelukkig is dat nog zelden
laatst trouwens nog wel met een kat die ik niet in het hoge gras zag zitten maar hun hem wel
ik roep trouwens in dat soort situatie,s altijd GOD GLUJENDE GOD VERDOMME ( als je t zo schrijft )
het werkt echt prima of ze gaan plat liggen en veroeren niet meer of ze komen met hun oren plat en staart naar beneden laag kruipend terug
heel zielig gezicht geef ik eerlijk toe gelukkig alleen in nood
maar meer om ze te stoppen of terug te krijgen als ze een hond eerder gezien hebben dan ik
gelukkig is dat nog zelden
laatst trouwens nog wel met een kat die ik niet in het hoge gras zag zitten maar hun hem wel
ik roep trouwens in dat soort situatie,s altijd GOD GLUJENDE GOD VERDOMME ( als je t zo schrijft )
het werkt echt prima of ze gaan plat liggen en veroeren niet meer of ze komen met hun oren plat en staart naar beneden laag kruipend terug
heel zielig gezicht geef ik eerlijk toe gelukkig alleen in nood

- Dee
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Bij ons op de pupcursus werd het commando Blijf dan gewoon gebruikt.
Pup moest als ik het me goed herinner een stuk los mee lopen, dan moest ik blijven staan. Als pup dan doorliep op een gegeven moment Blijf!
Dan hopen dat het effect had. Dat werd bij ons als 'noodcommando' geleerd op de pupcursus. Als pup dus bijvoorbeeld wilt oversteken.
Ik gebruik buiten zelf liever 'wacht' omdat ik weet dat bij Figo dan de kans groter is dat hij z'n aandacht op mij richt, omdat er dan wat volgt.
Of z'n naam, dan is het de bedoeling dat er een commando volgt.
Op het strand werkt z'n naam bijvoorbeeld wel, is dan geen noodsituatie. Maar dan wil ik ook niet dat hij altijd maar op alles afstiert.
Aangezien ik daar merkte dat dat werkte, ben ik dat op straat ook meer gaan gebruiken. Figo! kijkt..dus draait naar mij om en rent dan niet door..Wacht!
Maar we zijn nog niet zover dat dat altijd werkt.
Pup moest als ik het me goed herinner een stuk los mee lopen, dan moest ik blijven staan. Als pup dan doorliep op een gegeven moment Blijf!
Dan hopen dat het effect had. Dat werd bij ons als 'noodcommando' geleerd op de pupcursus. Als pup dus bijvoorbeeld wilt oversteken.
Ik gebruik buiten zelf liever 'wacht' omdat ik weet dat bij Figo dan de kans groter is dat hij z'n aandacht op mij richt, omdat er dan wat volgt.
Of z'n naam, dan is het de bedoeling dat er een commando volgt.
Op het strand werkt z'n naam bijvoorbeeld wel, is dan geen noodsituatie. Maar dan wil ik ook niet dat hij altijd maar op alles afstiert.
Aangezien ik daar merkte dat dat werkte, ben ik dat op straat ook meer gaan gebruiken. Figo! kijkt..dus draait naar mij om en rent dan niet door..Wacht!
Maar we zijn nog niet zover dat dat altijd werkt.