Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
HD/ED onderzoek
Moderator: moderatorteam
-
miekmiek
Re: HD/ED onderzoek
Tsuk is er en so be it. Dat knagende schuldgevoel dat je af en toe hebt wanneer je naar haar kijkt, dat is een gezond stukje bewustwording. Ik heb perzen gehad en kon soms wel de haren uit mijn hoofd trekken uit frustratie over hun gezondheid (die puur rasgebonden was). Dus je leert hiervan en je zal waarschijnlijk niet dezelfde keuze maken, nou; dan heeft het leven van Tsuki toch een nobel doel gehad. 
- CKS
- Zeer actief
Kijk even naar je bron zeg. Een clubje goedbedoelde fokkers, de bedoelingen zijn vast prima maar wat er staat is duidelijk geschreven door iemand die niet gehinderd wordt door verstand van zaken. Ze snappen blijkbaar niet dat als je de HEUP wilt beoordelen, dat je dan het effect van spieren even moet neutraliseren, hoe 'natuurlijk' die spieren ook mogen zijn. Daarom wordt de hond ook in een totaal onnatuurlijk houding gelegd (of heb jij ooit een hond vrijwillig op zijn rug zien liggen, met zijn poten volledig gestrekt in het verlengde van de rug, en de knieën naar binnen gedraaid? Ik ook niet).malinois schreef:overigens wordt hier bijv. het tegengestelde beweerd:
We adviseren dat de foto zo mogelijk zonder roesje of narcose gemaakt wordt, omdat bij een roesje de natuurlijke spierspanning afwezig is en dat invloed kan hebben op de beoordeling van de aansluiting van de heupkop in de heupkom.
http://www.nvsw.nl/index.php?sp=163
Sowieso is deze club extreem onzorgvuldig als het om HD gaat: fokken met HD-D honden mag gewoon! Moet je hem wel kruisen met een hond van HD-B natuurlijk
Volgens de vereniging is dat niet zo erg want als je doorklikt naar de pdf over HD zie je vetgedrukt in de eerste alinea staan 'HD wordt veroorzaakt door grofweg 1/3 erfelijke factoren en 2/3 omgevingsfactoren'. Dit is geschreven door iemand zonder enig benul van populatiegenetica. Wat ze bedoelen is waarschijnlijk dat de erfelijkheidsfactor van HD .33 of 33% is. Maar in populatie genetica houdt dat in dat je per generatie 33% winst kan boeken middels selectie, niet meer en niet minder. Oftwel als je een populatie hebt van 100 dieren, waarvan 50 HD hebben en 50 niet, en je fokt uitsluitend met de 50 hd-vrije honden, dan zijn van de volgende generatie van weer honderd dieren waarschijnlijk 67 honden hd-vrij (50 die in de eerste generatie al vrij waren, plus 1/3 winst door selectie) en 33 HD niet vrij.
Als het echt 2/3 omgevingsfactoren waren had ik een veel makkelijkere oplossing: gewoon de labrador of Duitse herder pups op laten groeien in een kennel met Salukis. Die hebben namelijk bijna nooit HD, dat moet dus vooral aan de 67% omgevingsfactoren liggen en daarmee kun je dan dus ook andere pups hd-vrij krijgen
Ik probeer het nog 1 keer uit te leggen: het verschil tussen een écht goede heup en een heup die er wel goed uit ziet maar dat niet is, is dat een échte goede heup geen hulp nodig heeft van de spieren om de kop in de kom te houden. Vandaar dat zo'n heup ook onder narcose goed blijft, en zelfs met zijwaardse tractie (zoals met de Ortolani-test waar Inge het al over had). Een heup die er op zich goed uit ziet maar dat eigenlijk niet is wordt alleen op zijn plaats gehouden door de werking van de spieren. Maar de heup in werkelijkheid is dan niet goed.
Zo en anders vraag ik Miranda wel of ze me even wil vertalen
Kees
- Mirella
- Zeer actief
wat is dan een goede leeftijd? mijn da zei vanaf 1 jaar.fleur is nu 14 mndmalinois schreef:idd. want ik geloof daar niet in zeker niet na de diverse gesprekken die ik met verschillende DA'sen hierover gehad heb, 12 mnd vind ik overigens veel te jong om te röntgenen.Casey schreef:Dat kan dus wél. Zeker als het om een hond gaat die op jonge leeftijd geröntgend wordt maakt het heel veel uit. Een hond van 12 maanden met hd-c heeft eigenlijk alleen slechte aansluiting en een te lage norbergwaarde en dat kun je door geen roesje te gebruiken soms prima verbergen.malinois schreef:Voor mij blijft het hetzelfde, een hond die HD heeft kun je dat niet 'verbergen' door foto's zonder roesje net als je een vrije hond ineens HD zou hebben als hij met roesje geröntgend zou zijn.
Maar goed ik ken je (virtueel) te goed om ook maar enige hoop te hebben je op andere gedachten te brengen dus wat ik ook praat het zal niets uit maken ben ik bang.
Kees
Overigens is het niet verplicht te röntgenen met roesje in NL. Ook niet voor een officiële beoordeling.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik röntgen over het algemeen niet eerder dan met anderhalf jaar dus 18 maanden ongeveer....Mirella schreef:wat is dan een goede leeftijd? mijn da zei vanaf 1 jaar.fleur is nu 14 mndmalinois schreef:idd. want ik geloof daar niet in zeker niet na de diverse gesprekken die ik met verschillende DA'sen hierover gehad heb, 12 mnd vind ik overigens veel te jong om te röntgenen.Casey schreef:Dat kan dus wél. Zeker als het om een hond gaat die op jonge leeftijd geröntgend wordt maakt het heel veel uit. Een hond van 12 maanden met hd-c heeft eigenlijk alleen slechte aansluiting en een te lage norbergwaarde en dat kun je door geen roesje te gebruiken soms prima verbergen.malinois schreef:Voor mij blijft het hetzelfde, een hond die HD heeft kun je dat niet 'verbergen' door foto's zonder roesje net als je een vrije hond ineens HD zou hebben als hij met roesje geröntgend zou zijn.
Maar goed ik ken je (virtueel) te goed om ook maar enige hoop te hebben je op andere gedachten te brengen dus wat ik ook praat het zal niets uit maken ben ik bang.
Kees
Overigens is het niet verplicht te röntgenen met roesje in NL. Ook niet voor een officiële beoordeling.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Mirella
- Zeer actief
oh oke!malinois schreef:ik röntgen over het algemeen niet eerder dan met anderhalf jaar dus 18 maanden ongeveer....Mirella schreef:wat is dan een goede leeftijd? mijn da zei vanaf 1 jaar.fleur is nu 14 mndmalinois schreef:idd. want ik geloof daar niet in zeker niet na de diverse gesprekken die ik met verschillende DA'sen hierover gehad heb, 12 mnd vind ik overigens veel te jong om te röntgenen.Casey schreef: Dat kan dus wél. Zeker als het om een hond gaat die op jonge leeftijd geröntgend wordt maakt het heel veel uit. Een hond van 12 maanden met hd-c heeft eigenlijk alleen slechte aansluiting en een te lage norbergwaarde en dat kun je door geen roesje te gebruiken soms prima verbergen.
Kees
dan heb ik iig nog even om na te denken over het roesje
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Kees ik snap hoe jij het omschrijft maar ik ben het er niet mee eens, evenals de dierenartsen die ik hierover gesproken heb en die ik erg hoog heb staan.Casey schreef:Kijk even naar je bron zeg. Een clubje goedbedoelde fokkers, de bedoelingen zijn vast prima maar wat er staat is duidelijk geschreven door iemand die niet gehinderd wordt door verstand van zaken. Ze snappen blijkbaar niet dat als je de HEUP wilt beoordelen, dat je dan het effect van spieren even moet neutraliseren, hoe 'natuurlijk' die spieren ook mogen zijn. Daarom wordt de hond ook in een totaal onnatuurlijk houding gelegd (of heb jij ooit een hond vrijwillig op zijn rug zien liggen, met zijn poten volledig gestrekt in het verlengde van de rug, en de knieën naar binnen gedraaid? Ik ook niet).malinois schreef:overigens wordt hier bijv. het tegengestelde beweerd:
We adviseren dat de foto zo mogelijk zonder roesje of narcose gemaakt wordt, omdat bij een roesje de natuurlijke spierspanning afwezig is en dat invloed kan hebben op de beoordeling van de aansluiting van de heupkop in de heupkom.
Sowieso is deze club extreem onzorgvuldig als het om HD gaat: fokken met HD-D honden mag gewoon! Moet je hem wel kruisen met een hond van HD-B natuurlijkTel daarbij op dat ze fraude met het nemen van de fotos (zonder roesje dus) als verenigingsbeleid hebben (ze hebben zelfs speciaal een lijstje beschikbaar met da's die aan deze fraude meewerken) en je kunt er vanuit gaan dat er regelmatig HD-E honden gekruist worden met HD-C honden.
Volgens de vereniging is dat niet zo erg want als je doorklikt naar de pdf over HD zie je vetgedrukt in de eerste alinea staan 'HD wordt veroorzaakt door grofweg 1/3 erfelijke factoren en 2/3 omgevingsfactoren'. Dit is geschreven door iemand zonder enig benul van populatiegenetica. Wat ze bedoelen is waarschijnlijk dat de erfelijkheidsfactor van HD .33 of 33% is. Maar in populatie genetica houdt dat in dat je per generatie 33% winst kan boeken middels selectie, niet meer en niet minder. Oftwel als je een populatie hebt van 100 dieren, waarvan 50 HD hebben en 50 niet, en je fokt uitsluitend met de 50 hd-vrije honden, dan zijn van de volgende generatie van weer honderd dieren waarschijnlijk 67 honden hd-vrij (50 die in de eerste generatie al vrij waren, plus 1/3 winst door selectie) en 33 HD niet vrij.
Als het echt 2/3 omgevingsfactoren waren had ik een veel makkelijkere oplossing: gewoon de labrador of Duitse herder pups op laten groeien in een kennel met Salukis. Die hebben namelijk bijna nooit HD, dat moet dus vooral aan de 67% omgevingsfactoren liggen en daarmee kun je dan dus ook andere pups hd-vrij krijgen![]()
Ik probeer het nog 1 keer uit te leggen: het verschil tussen een écht goede heup en een heup die er wel goed uit ziet maar dat niet is, is dat een échte goede heup geen hulp nodig heeft van de spieren om de kop in de kom te houden. Vandaar dat zo'n heup ook onder narcose goed blijft, en zelfs met zijwaardse tractie (zoals met de Ortolani-test waar Inge het al over had). Een heup die er op zich goed uit ziet maar dat eigenlijk niet is wordt alleen op zijn plaats gehouden door de werking van de spieren. Maar de heup in werkelijkheid is dan niet goed.
Zo en anders vraag ik Miranda wel of ze me even wil vertalen![]()
Kees
Overigens zeg jij dat ze fraude plegen maar fraude pleeg je als iets niet mag en je het stiekem doet. In Nederland mag je officieel röntgenen zonder roesje... dus is het absoluut geen fraude, het is gewoon toegestaan bij de Raad van Beheer.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Weet je, Mal, ik ben het best vaak oneens met Kees, maar als 'ie gelijk heeft, heeft 'ie gelijk.
Ik ga niet vertalen
Maar ik weet héél veel van passieve en actieve stabiliteit van gewrichten. In dit geval bij mensen, maar dat maakt niet zoveel uit als we het over gewrichten hebben.
Aansluiting gaat zowel om het 'hardware' gedeelte (hoe de kop en kom is opgebouwd), als om het 'software' gedeelte (gewrichtsbanden, pezen en spieren).
Bij mij persoonlijk is het hardware gedeelte uitstekend. Het sluit allemaal prima op elkaar aan. Die botten dus. Maar door een bindweefselaandoening zijn bij mij de gewrichtsbanden en pezen een soort elastiek waar de rek uit is. Het houdt de zaak écht niet op z'n plek, hoe fantastisch mooi het ook aansluit. Dat is de passieve stabiliteit. Je hoeft er niks voor te doen. Waar ik van afhankelijk ben echter is de actieve stabiliteit. Maak een foto van mijn gewrichten als ik wakker ben, dan zit het allemaal keurig op de plek. Maar als ik slaap of onder narcose ben, dan hangt het er allemaal half uit.
Om het verder te veralgemeniseren: Spieren houden ook een gewricht dat wat minder aansluiting heeft op z'n plek. Omdat het lichaam zichzelf beschermt. Maar daarvoor moet je wakker zijn.
Als je slaapt, of als een hond slaapt, haal je de factor spieren weg, zodat er een eerlijker beeld ontstaat.
Dat gezegd hebbende, ik laat Skadi waarschijnlijk ook röntgenen in Putten. Zonder roesje. Ik houd niet van roesjes. Maar ik belast haar niet extreem zwaar, en ik ben me ervan bewust dat het mogelijk is dat ik een vertekend beeld krijg.
Ik ga niet vertalen
Maar ik weet héél veel van passieve en actieve stabiliteit van gewrichten. In dit geval bij mensen, maar dat maakt niet zoveel uit als we het over gewrichten hebben.
Aansluiting gaat zowel om het 'hardware' gedeelte (hoe de kop en kom is opgebouwd), als om het 'software' gedeelte (gewrichtsbanden, pezen en spieren).
Bij mij persoonlijk is het hardware gedeelte uitstekend. Het sluit allemaal prima op elkaar aan. Die botten dus. Maar door een bindweefselaandoening zijn bij mij de gewrichtsbanden en pezen een soort elastiek waar de rek uit is. Het houdt de zaak écht niet op z'n plek, hoe fantastisch mooi het ook aansluit. Dat is de passieve stabiliteit. Je hoeft er niks voor te doen. Waar ik van afhankelijk ben echter is de actieve stabiliteit. Maak een foto van mijn gewrichten als ik wakker ben, dan zit het allemaal keurig op de plek. Maar als ik slaap of onder narcose ben, dan hangt het er allemaal half uit.
Om het verder te veralgemeniseren: Spieren houden ook een gewricht dat wat minder aansluiting heeft op z'n plek. Omdat het lichaam zichzelf beschermt. Maar daarvoor moet je wakker zijn.
Als je slaapt, of als een hond slaapt, haal je de factor spieren weg, zodat er een eerlijker beeld ontstaat.
Dat gezegd hebbende, ik laat Skadi waarschijnlijk ook röntgenen in Putten. Zonder roesje. Ik houd niet van roesjes. Maar ik belast haar niet extreem zwaar, en ik ben me ervan bewust dat het mogelijk is dat ik een vertekend beeld krijg.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
De Raad valt onder de FCI en zou zich derhalve aan het reglement van de FCI dienen te houden.malinois schreef:Kees ik snap hoe jij het omschrijft maar ik ben het er niet mee eens, evenals de dierenartsen die ik hierover gesproken heb en die ik erg hoog heb staan.Casey schreef:Kijk even naar je bron zeg. Een clubje goedbedoelde fokkers, de bedoelingen zijn vast prima maar wat er staat is duidelijk geschreven door iemand die niet gehinderd wordt door verstand van zaken. Ze snappen blijkbaar niet dat als je de HEUP wilt beoordelen, dat je dan het effect van spieren even moet neutraliseren, hoe 'natuurlijk' die spieren ook mogen zijn. Daarom wordt de hond ook in een totaal onnatuurlijk houding gelegd (of heb jij ooit een hond vrijwillig op zijn rug zien liggen, met zijn poten volledig gestrekt in het verlengde van de rug, en de knieën naar binnen gedraaid? Ik ook niet).malinois schreef:overigens wordt hier bijv. het tegengestelde beweerd:
Sowieso is deze club extreem onzorgvuldig als het om HD gaat: fokken met HD-D honden mag gewoon! Moet je hem wel kruisen met een hond van HD-B natuurlijkTel daarbij op dat ze fraude met het nemen van de fotos (zonder roesje dus) als verenigingsbeleid hebben (ze hebben zelfs speciaal een lijstje beschikbaar met da's die aan deze fraude meewerken) en je kunt er vanuit gaan dat er regelmatig HD-E honden gekruist worden met HD-C honden.
Als het echt 2/3 omgevingsfactoren waren had ik een veel makkelijkere oplossing: gewoon de labrador of Duitse herder pups op laten groeien in een kennel met Salukis. Die hebben namelijk bijna nooit HD, dat moet dus vooral aan de 67% omgevingsfactoren liggen en daarmee kun je dan dus ook andere pups hd-vrij krijgen![]()
Kees
Overigens zeg jij dat ze fraude plegen maar fraude pleeg je als iets niet mag en je het stiekem doet. In Nederland mag je officieel röntgenen zonder roesje... dus is het absoluut geen fraude, het is gewoon toegestaan bij de Raad van Beheer.
http://www.dkk.dk/files/pdf/46-2009-annex1.pdf
All dogs should be sufficiently sedated or anaesthetized to ensure full relaxation of
the muscles during the radiographic procedure. FCI recommends the weight of dog,
type of medication (active substance) and dosage to be recorded on the form.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- CKS
- Zeer actief
Nou je hebt het anders weer uitstekend en duidelijk uitgelegd, wat ik wilde zeggen. Mocht ik nog eens een kliniek willen openen in Nederland dan ben ik bang dat ik jou wel zal moeten contracteren, om aan de klanten uit te leggen wat de dokter precies bedoelt, eigenlijkMiranda schreef: Ik ga niet vertalen![]()
Kees
- Miranda
- Erelid
Het is goedkoper als je dat zelf leert, KeesCasey schreef:Nou je hebt het anders weer uitstekend en duidelijk uitgelegd, wat ik wilde zeggen. Mocht ik nog eens een kliniek willen openen in Nederland dan ben ik bang dat ik jou wel zal moeten contracteren, om aan de klanten uit te leggen wat de dokter precies bedoelt, eigenlijkMiranda schreef: Ik ga niet vertalen![]()
![]()
Kees
Bovendien ben ik bang dat we elkaar na een week zouden wurgen. Twee van die eigenwijze en opinionated krengen bij elkaar, dat gaat fout, denk je ook niet?
And few will ever climb
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Is het nu wel zo dat ED wel een goed beeld geeft zonder roesje?
Bij Kaya is ED zonder roesje gedaan en HD dus met roesje.
Bij Kaya is ED zonder roesje gedaan en HD dus met roesje.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar het is niet verplicht bij de RvB. Daar is in 2011 schijnbaar een onderzoek voor geweest maar tot op heden is er nog niks mee gedaan en is het vanuit de RvB nog steeds toegestaan om zonder roesje te röntgenen. Is gewoon terug te vinden op internet overigens.Inge schreef:De Raad valt onder de FCI en zou zich derhalve aan het reglement van de FCI dienen te houden.malinois schreef:Kees ik snap hoe jij het omschrijft maar ik ben het er niet mee eens, evenals de dierenartsen die ik hierover gesproken heb en die ik erg hoog heb staan.Casey schreef:Kijk even naar je bron zeg. Een clubje goedbedoelde fokkers, de bedoelingen zijn vast prima maar wat er staat is duidelijk geschreven door iemand die niet gehinderd wordt door verstand van zaken. Ze snappen blijkbaar niet dat als je de HEUP wilt beoordelen, dat je dan het effect van spieren even moet neutraliseren, hoe 'natuurlijk' die spieren ook mogen zijn. Daarom wordt de hond ook in een totaal onnatuurlijk houding gelegd (of heb jij ooit een hond vrijwillig op zijn rug zien liggen, met zijn poten volledig gestrekt in het verlengde van de rug, en de knieën naar binnen gedraaid? Ik ook niet).malinois schreef:overigens wordt hier bijv. het tegengestelde beweerd:
Kees
All dogs should be sufficiently sedated or anaesthetized to ensure full relaxation of
the muscles during the radiographic procedure. FCI recommends the weight of dog,

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze kan het prima uitleggen, maar sorry als ik jullie beiden nu tegen het zere been schop (wat niet de bedoeling is overigens hoor) maar ik heb meer vertrouwen in de dierenartsen die mij het tegenovergestelde uit hebben gelegd, mensen die mij dus aanraden het zonder een roesje te doen en dit ook over het algemeen bij alle honden doen die ze röntgenen alleen als het echt niet anders kan gebruiken ze een roesje.Casey schreef:Nou je hebt het anders weer uitstekend en duidelijk uitgelegd, wat ik wilde zeggen. Mocht ik nog eens een kliniek willen openen in Nederland dan ben ik bang dat ik jou wel zal moeten contracteren, om aan de klanten uit te leggen wat de dokter precies bedoelt, eigenlijkMiranda schreef: Ik ga niet vertalen![]()
![]()
Kees

- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zeg ik toch ook niet?malinois schreef:Maar het is niet verplicht bij de RvB. Daar is in 2011 schijnbaar een onderzoek voor geweest maar tot op heden is er nog niks mee gedaan en is het vanuit de RvB nog steeds toegestaan om zonder roesje te röntgenen. Is gewoon terug te vinden op internet overigens.Inge schreef: De Raad valt onder de FCI en zou zich derhalve aan het reglement van de FCI dienen te houden.
Ik zeg alleen dat het zo zou moeten zijn dat ze als FCI-lid ook de regels van de FCI zouden moeten volgen. Dat het niet verplicht is nu klopt, maar het zou wel zo moeten zijn als FCI-onderdeel
Groetjes Inge

- Miranda
- Erelid
Mij schop je niet tegen het zere been hoormalinois schreef:Ze kan het prima uitleggen, maar sorry als ik jullie beiden nu tegen het zere been schop (wat niet de bedoeling is overigens hoor) maar ik heb meer vertrouwen in de dierenartsen die mij het tegenovergestelde uit hebben gelegd, mensen die mij dus aanraden het zonder een roesje te doen en dit ook over het algemeen bij alle honden doen die ze röntgenen alleen als het echt niet anders kan gebruiken ze een roesje.
Zoals gezegd, ik laat het witte mormel ook röntgenen zonder roesje omdat ik niet van roesjes houd.
Maar het kan dus een vertekend beeld opleveren door de spierspanning. Let wel, kán. Het hoeft niet.
Wordt dat vertekende beeld veroorzaakt door pezen en gewrichten, dan verwacht ik meer problemen. En als dat wordt veroorzaakt door botwoekeringen, dan zie je dat op de foto. En als het wordt veroorzaakt door de bouw van kop en kom verwacht ik dat terug te zien in de norbergwaarde die dan wel niet 40 zal zijn
In bovenhavige gevallen kun je altijd nog overwegen om een foto met roesje te laten maken.
En ik verwacht dat de DA-en die jou dit uit hebben gelegd er precies zó over denken.
And few will ever climb
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat weet ik niet, dat is hetzelfde wat nu in NL gebeurd met het Europese verhaal... Wij zijn Nederland niet Europa. Ik vind dat ieder land gewoon zijn eigen beoordeling mag houden zolang het simpelweg niet vaststaat dat het een beter is dan het ander. Want de dierenartsen waar ik het over heb zijn zeker niet de eerste de beste en een daarvan komt uit een land waar het wel verplicht is wat hij dus onzin vind. Nu is het de ene dierenarts tov de ander en beiden vinden dat ze gelijk hebben. Ik ga met diegene mee die ik het hoogst heb staan en mij prima hebben uitgelegd waarom hetgeen zij vertellen het meest logisch is.Inge schreef:Dat zeg ik toch ook niet?malinois schreef:Maar het is niet verplicht bij de RvB. Daar is in 2011 schijnbaar een onderzoek voor geweest maar tot op heden is er nog niks mee gedaan en is het vanuit de RvB nog steeds toegestaan om zonder roesje te röntgenen. Is gewoon terug te vinden op internet overigens.Inge schreef: De Raad valt onder de FCI en zou zich derhalve aan het reglement van de FCI dienen te houden.
Ik zeg alleen dat het zo zou moeten zijn dat ze als FCI-lid ook de regels van de FCI zouden moeten volgen. Dat het niet verplicht is nu klopt, maar het zou wel zo moeten zijn als FCI-onderdeel
Dan zegt Kees dat deze dierenartsen frauderen, en dat doen ze dus niet want aangezien het niet verplicht is kun je ook geen fraude plegen.

- CKS
- Zeer actief
Tja dan is het geen fraude maar houden ze zichzelf en hun klanten voor de gek. Voor mij ook goed hoor, alleen zou ik er nog steeds niet aan mee werken. Voor een echt helemaal eerlijk beeld zou je trouwens ook nog zijwaardse tractie toe moeten passen (zoals bij PennHip) dus ook op röntgenen met roesje is nog heet één en ander aan te merken.malinois schreef: Dan zegt Kees dat deze dierenartsen frauderen, en dat doen ze dus niet want aangezien het niet verplicht is kun je ook geen fraude plegen.
Mag je best vragen hoor. Ik ben in Mexico geboren, heb mijn jeugd in Nederland doorgebracht, vervolgens als volwassene naar Mexico gegaan en pas daarna (hier in Mexico) diergeneeskunde gaan studeren. Daar ben ik nu bijna mee klaar, alleen mijn co-schappen nog (6 maanden waarvan ruim 1 voorbij). Die eigen praktijk die moet nog komen, dat zit in de planning voor wanneer ik echt klaar ben. Nu 'werk' ik dus op de kliniek van de kennelclub hier (co-schappen).Tara schreef:@ Casey, waarom zit jij eigenlijk in Mexico? Ik ben even oprecht nieuwsgierig.
Heb je daar gestudeerd? Of ben je 'gewoon' geëmigreerd, en heb je daar een praktijk opgezet?
Kees
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat vind jij en is je goed recht natuurlijk. Maar het is geen feit want anders waren al die onderzoeken er niet geweest en nog steeds naar met en zonder roesje röntgenen en was het allang verplicht geweest of het een of het ander te doen.Casey schreef:Tja dan is het geen fraude maar houden ze zichzelf en hun klanten voor de gek.malinois schreef: Dan zegt Kees dat deze dierenartsen frauderen, en dat doen ze dus niet want aangezien het niet verplicht is kun je ook geen fraude plegen.

- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Kom net thuis met een dronken spanieltje, ook foto's laten maken. Kan niet zeggen dat ik daar moeite mee heb. Ze slaapt haar roesje uit en is dan weer alles vergeten. Punt uit.

-
Melanie 74
Ik zou kiezen zonder narcose, het blijft een risico.
Een roesje zou ook niet voldoende zijn, de hond moet gesedeert zijn tot volledige spierontsoanning.
Een roesje zou ook niet voldoende zijn, de hond moet gesedeert zijn tot volledige spierontsoanning.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Waar ik ze heb laten röntgenen is dat dus ook, ze zijn helemaal weg. Als dan blijkt dat de heupen er goed uitzien én muurvast zitten ben ik gerust en durf ik te gaan belastenMelanie 74 schreef:Ik zou kiezen zonder narcose, het blijft een risico.
Groetjes Inge

-
Melanie 74
Inge schreef:Dat zeg ik toch ook niet?malinois schreef:Maar het is niet verplicht bij de RvB. Daar is in 2011 schijnbaar een onderzoek voor geweest maar tot op heden is er nog niks mee gedaan en is het vanuit de RvB nog steeds toegestaan om zonder roesje te röntgenen. Is gewoon terug te vinden op internet overigens.Inge schreef: De Raad valt onder de FCI en zou zich derhalve aan het reglement van de FCI dienen te houden.
Als je het goed vertaald is het ook bij de FCI niet verplicht.
-
Melanie 74
Inge schreef:Waar ik ze heb laten röntgenen is dat dus ook, ze zijn helemaal weg. Als dan blijkt dat de heupen er goed uitzien én muurvast zitten ben ik gerust en durf ik te gaan belastenMelanie 74 schreef:Ik zou kiezen zonder narcose, het blijft een risico.
Ik weet dat een Tatra nogal heftig op narcose kan reageren, vandaar ook mijn angst.
Laatst nog, hond kreeg in ene 40 graden koorts
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Even een vraag aan de kenners - ik weet niet zo veel over HD en gewrichten, spieren en pezen. Ik kan alleen enigszins meepraten over wat Miranda hierboven al schreef: ik ben hypermobiel en heb daardoor ook uitgerekte gewrichtsbanden. Bij mij schieten mijn schouders, enkels, polsen, knieën en heupen nog net niet vanzelf uit de kom. Ik moet bepaalde stabiliserende oefeningen doen om de spieren te versterken die vervolgens de slappe gewrichtsbanden compenseren, dus de spieren houden alles op de juiste plek.
Mijn vraag over de HD-foto's: dat gaat toch puur om het heupgewricht? Als een heupgewricht niet goed is, zie je dat toch ook als de spieren wél in orde zijn? Ik snap dat de spieren kunnen compenseren (wat ik hierboven schreef: alles op zijn plaats houden), maar zie je dan op de foto's niet evengoed dat er iets aan het heupgewricht mankeert?
Mijn vraag over de HD-foto's: dat gaat toch puur om het heupgewricht? Als een heupgewricht niet goed is, zie je dat toch ook als de spieren wél in orde zijn? Ik snap dat de spieren kunnen compenseren (wat ik hierboven schreef: alles op zijn plaats houden), maar zie je dan op de foto's niet evengoed dat er iets aan het heupgewricht mankeert?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dit ga je niet goed krijgen met spieren hoor, al doe je zo je best... dan kan Kees wel zeggen van wel, maar dan mag hij eerst de kommen gaan uitzagen:DeDiana schreef:Even een vraag aan de kenners - ik weet niet zo veel over HD en gewrichten, spieren en pezen. Ik kan alleen enigszins meepraten over wat Miranda hierboven al schreef: ik ben hypermobiel en heb daardoor ook uitgerekte gewrichtsbanden. Bij mij schieten mijn schouders, enkels, polsen, knieën en heupen nog net niet vanzelf uit de kom. Ik moet bepaalde stabiliserende oefeningen doen om de spieren te versterken die vervolgens de slappe gewrichtsbanden compenseren, dus de spieren houden alles op de juiste plek.

-
Melanie 74
Maar dit zie je toch ook zonder narcose, er zijn geen kommen.
De spieren kunnen er voor zorgen dat de hond mobiel blijft, arme hond.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ja, dat bedoel ik dus. Wat voor verschil maakt wel/geen narcose dan? Het gaat toch om het gewricht en dat kun je toch los van de spierspanning bekijken?Melanie 74 schreef:Maar dit zie je toch ook zonder narcose, er zijn geen kommen.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat zeg ik... dat zie je echt wel hoor, met of zonder roesje.Melanie 74 schreef:Maar dit zie je toch ook zonder narcose, er zijn geen kommen.
(overigens zijn zo van internet geplukt dus ik weet niet welke hond er zo uit ziet van binnen... idd. arme hond)

-
Annamarie
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Bullmastiff - Aantal honden: 2
Ik heb Bonke mijn Bullmastiff laten rontgenen met 18 maanden.
Dit heb ik laten doen in Sleeuwijk.
Deze keuze heb ik gemaakt om dat ze bij mijn DA in Ommen niet dagelijks BM's rontgenen.
Bij Bonke hebben ze een roesje gedaan, omdat ik zelf niet wil dat ED foto's zonder roesje gebeurd.
Ik zelf zou voor de HD ED foto's niet naar de prijslijst van de DA kijken, maar naar de kwaliteit.
Dit heb ik laten doen in Sleeuwijk.
Deze keuze heb ik gemaakt om dat ze bij mijn DA in Ommen niet dagelijks BM's rontgenen.
Bij Bonke hebben ze een roesje gedaan, omdat ik zelf niet wil dat ED foto's zonder roesje gebeurd.
Ik zelf zou voor de HD ED foto's niet naar de prijslijst van de DA kijken, maar naar de kwaliteit.
-
Melanie 74
Kijk als de hond de da terug over de tafel trekt aan zijn achterpoten omdat hij die weer intrekt snap ik het roesje wel.
Maar een volledige narcose zodat de spieren ontspannen snap ik dus niet.
Maar een volledige narcose zodat de spieren ontspannen snap ik dus niet.