Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vers vlees of niet

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: vers vlees of niet

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tanja82 schreef:Doen jullie ook een vaste dag dat ze dan niks eten die dag of is dit ook onzin.
Ja, maar dat is omdat ik 1 x per week een heel prooidier voer.
De dag er na buiken ze uit.

Bij een pup zou ik het niet doen, helemaal niet omdat ze toch al ondergewicht heeft.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

vers vlees of niet

Ongelezen bericht door crutz »

Mijn pup idd ook al, maar die dit ook vanaf 9 wk op 1x per dag. Zou hij ondergewicht hebben dan vast hij absoluut niet & als je vasten dagen houdt moet die hoeveelheid voer wel ik de andere dagen gevoerd worden;-)
Tanja82
Actief
Mijn ras(sen): Xena Duitse herder teefje (22-4-2012)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tanja82 »

oke dank je wel.
Ik heb net even uitgerekend hoeveel ik moet halen.
Groetjes van mij en pootje van Xena

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

nee hier vasten ze alleen als ze diarree hebben...
Hier alleen kvv (lotgering) overigens.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Reny schreef:
Muk schreef:Waar woon je in de buurt?
Ik geef Carnibest maar koop dat niet in de winkel. In plaats daarvan laat ik het altijd thuisbezorgen en kost het mij 2,90 per rol (kilo). Moet ik wel 100 kilo of meer bestellen, maar dat is geen probleem.
Mocht je in het midden van Noord-Holland wonen dan is dat misschien ook een optie.
Ik wil eens wat meebestellen met je :ok:
Ik woon bijna in het midden van NH :engel:
Dat kan, ik zal de volgende keer (heb net 100 kilo besteld) aan je denken. Dan kun jij ondertussen een lijst maken. Heb je even de tijd om erover na te denken. :mrgreen: En mocht het veel zijn, dan bestel ik ook eerder.
*Marina*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cockers Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door *Marina* »

Jeannettebo schreef:900 gram? Hoe kom je daar aan? Ik zou eens beginnen met 450 gr, dat is 5 % van haar lichaamsgewicht. De richtlijn voor pups is 3-5%, maar aangezien ze mager is zou ik even 5% aanhouden en van daar uit op zicht gaan voeren. En ja ik zou KVV voeren en ja dat doe ik zelf ook
Is helemaal niet zo gek hoor die 900 gram pups mogen 5 tot 10% (grotere rassen eerder 5% dan 105) van hun huidige gewicht. Aan gezien deze pup mager is mag er zeker wel 900 gram in als je het erin krijgt.

Brokken en vers kan inderdaad gemengd worden. Rauwe hele botten en brok is geen goed plan. Brokken zorgen voor een hogere zuurgraad, het maagzuur wordt minder zuur (PH 6 á 7). De kleine stukjes bot in kvv worden daarmee nog wel verteerd maar grote stukken bot worden door dat minder zure maagzuur niet helemaal verteerd en kunnen dus daar naar de darmen gaan en daar voor een heleboel narigheid zorgen. Om grote stukken bot te verteren moet het maagzuur heel zuur zijn (PH 1 á 2).

Maar waarm zou je het mengen als het zo duidelijk is dat je hond liever vers eet?
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk

Ongelezen bericht door Annedee »

dagmar88 schreef:
dicyvo schreef: Goed om te weten.
maar sinds wanneer?? en weten jullie dat zeker?
Ja. Ze krijgen hier gewoon kvv, barf, tafelresten en brokken door elkaar.
Hier ook en nooit problemen!
ChantalV80
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tja...Adoptiehondje; Wat er in zit ??? Het is net een surprise-ei :-)

Ongelezen bericht door ChantalV80 »

Mijn vuilnisbak vreet als een vuilnisbak. Brokken, tafelresten en soms vers. Voeren doe ik op het oog. Lijkt hij mager; dan krijgt ie meer. :19: Doe ik bij mezelf ook....
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Vasten moet je niet doen met honden die brokken of kvv krijgen :wink:
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik heb ook een paar jaar s'morgens brokken en sávonds kvv gevoerd, zonder problemen.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn honden vasten nooit, ze vinden nou al dat ze te weinig te eten krijgen, tenminste ze vallen altijd op hun bak aan of ze nooit eten krijgen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Valerie schreef:Vasten moet je niet doen met honden die brokken of kvv krijgen :wink:
Inderdaad en al helemaal niet als de hond ondergewicht heeft.
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Muk schreef:
Reny schreef:
Muk schreef:Waar woon je in de buurt?
Ik geef Carnibest maar koop dat niet in de winkel. In plaats daarvan laat ik het altijd thuisbezorgen en kost het mij 2,90 per rol (kilo). Moet ik wel 100 kilo of meer bestellen, maar dat is geen probleem.
Mocht je in het midden van Noord-Holland wonen dan is dat misschien ook een optie.
Ik wil eens wat meebestellen met je :ok:
Ik woon bijna in het midden van NH :engel:
Dat kan, ik zal de volgende keer (heb net 100 kilo besteld) aan je denken. Dan kun jij ondertussen een lijst maken. Heb je even de tijd om erover na te denken. :mrgreen: En mocht het veel zijn, dan bestel ik ook eerder.
:E:
En de groeten van de mannen :zwaai
xara
Actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door xara »

Xara krijg 800 gram nu kvv per dag en dan met het trainen krijgt ze uiteraard haar trainings brokjes of worst als beloning erbij..

Xara is nu 17 weken en ze weegt nu bijna 14 kilo, toen ze op de brokken zat deed ze het echt slecht en groeide niet maar viel af, dank zij hier het forum ben ik op vers gegaan en ze is alleen maar gaan groeien, voor mij nooit geen brok meer..
AfbeeldingAfbeelding
Tanja82
Actief

Ze heeft gisteren 150 gram brokken gehad en 300 gram vlees en hier liet ze van staan.
Dus voorlopig houd ik het even op 450 gram vlees en zie dan wel verder.
Ik denk dat ze 900 gram niet op gaat eten.
Vanmorgen heeft ze 90 gram brokken op en de rest liet ze staan.

Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

crutz schreef:
Jeannettebo schreef:
DeDiana schreef:
Jeannettebo schreef:900 gram? Hoe kom je daar aan? Ik zou eens beginnen met 450 gr, dat is 5 % van haar lichaamsgewicht. De richtlijn voor pups is 3-5%, maar aangezien ze mager is zou ik even 5% aanhouden en van daar uit op zicht gaan voeren. En ja ik zou KVV voeren en ja dat doe ik zelf ook
Ik weet niet wat een Rotweilerpup van 14 weken normaal weegt? Van dát gewicht zou ik dan 5% aanhouden, en niet van het te magere gewicht.
Even goed kijken, het gaat om de dh... Die hoort geen 18 kg te zijn op deze leeftijd.
Ik zou echt beginnen met 500 gram ( ben van het makkelijk afronden)en als ze nog honger heeft bijvoeren
Mijn herders eten op die leeftijd (14 wk = circa 14 kilo) al een kilo per dag.
Mijn 8 pups van nu 7 wk eten al net z'n 8-en 5 kilo per dag weg, naast t zogen bij moeders die nog volop melk heeft.

Ze gaan straks op 8 wk weg met t voedingsadvies van 1 kilo per dag.
Hier ook. Franse herders dan maar die aten in het nest al bijna een kilo en waren nog schraal ook. Bij een te magere DH zou ik dus zeker niet al schraal beginnen met de hoeveelheden. Tenzij de pup alleen klein is maar wel goed gevuld ;-)
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Tanja82
Actief

Zal straks even een foto maken als ze staat kunnen jullie even kijken.
Ik wil haar best meer geven ,maar ben bang dat ik dan veel kan weggooien en dat vind ik minder.

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Xavi heeft als pup ook nooit zoveel gegeten en zeker geen kilo per dag als pup :O:
Dat is per hond verschillend kijk naar de hond, laat hij staan krijgt hij teveel heel simpel. Gewoon 500 gr. per dag beginnen, eet hij niet alles op is het teveel en doe je de dag erop 400 gr.
Eet hij dat op dan doe je dat een week of 3 en kijk of hij gelijk blijft of aankomt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

gonnie schreef:Mijn honden vasten nooit, ze vinden nou al dat ze te weinig te eten krijgen, tenminste ze vallen altijd op hun bak aan of ze nooit eten krijgen.

Hihi, heel herkenbaar! Ik ben bang dat wij buiten moeten gaan eten als ik de honden zou laten vasten een dag en mijn zoontje zou echt niet veilig zijn met zijn dagelijkse eierkoek! (dat is nu altijd al opletten voor me!)

Ik zou ook met 10% beginnen, gewoon even verdelen over 3-4 maaltijden, eerst moet je pup maar eens bijkomen (wel wekelijks even wegen) en daarna bouw je het gewoon weer terug af. Mijn jongste teef heeft ook een periode gehad dat ze meer dan een halve kg per dag at. En toen woog ze meen ik 3,5kg. Als ik minder gaf werd ze mager en ineens was ze bij en was 250g per dag genoeg en dat staat ze nu nog steeds (ongeveer 8,5-9kg weegt ze).
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Muk schreef:
Valerie schreef:Vasten moet je niet doen met honden die brokken of kvv krijgen :wink:
Inderdaad en al helemaal niet als de hond ondergewicht heeft.
én dat moet worden opgebouwd.

Kaiyou begon trouwens op 8%
Afbeelding
Tanja82
Actief

Ze heeft vanmorgen een kippenpootje gehad en die ging goed naar binnen.
Het botje had ze wat moeite mee ze had wat laten liggen en dit heb ik aan de rottweiler gegeven.

Afbeelding
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Ik zou ook gaan voor meerdere keren voeren en dan kleine beetjes. En inderdaad 10% van haar lichaamsgewicht. Ik heb daar met mijn pup ook opgezeten en nog was ze aan de schrale kant. Nu ze wat ouder is, ze is 16 weken nu, kan ze af met zo'n 270 a 300 gram per dag. Ik verdeel het over 3 maaltijden. Ze weegt rond de 4 kilo trouwens. Ik hou wel goed in de gaten of ze niet te dun wordt, want dan krijgt ze weer meer.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Jeannettebo schreef:Even goed kijken, het gaat om de dh... Die hoort geen 18 kg te zijn op deze leeftijd.
Ik zou echt beginnen met 500 gram ( ben van het makkelijk afronden)en als ze nog honger heeft bijvoeren
Ik ken er toch zat die dat ongeveer al zullen wegen op die leeftijd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Tanja82
Actief

Ze weegt nu 12 kilo onder tussen en nog is het achter haar ribben wat in gevallen
Als ik haar meer geef laat ze het staan.

Afbeelding
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Tanja82 schreef:Ze weegt nu 12 kilo onder tussen en nog is het achter haar ribben wat in gevallen
Als ik haar meer geef laat ze het staan.
Maar dat is niet erg, dat hoort juist! Iets ingevallen dan he, en de ribben mag je ook gewoon voelen en de laatste twee zelfs ook wel zien(ligt wel aan de vacht van je pup).
Saar2012
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador met een vleugje Vizsla en nog wat onbekends :)

Ongelezen bericht door Saar2012 »

S@ndr@ schreef:altijd al, alleen in Nederland kon het niet, in de landen om ons heen is het altijd heel gewoon geweest om alles door elkaar te gooien.
dat soort dingen lijdt een eigen leven, net als dat honden zouden moeten rusten na een maaltijd en meer van die gein :wink: .
t blijft maar rondzingen :19:
Bij de puppycursus werd ons verteld dat de pups 3 uur voor de les niet mochten eten i.v.m. mogelijke maagtorsie. En ook voor het wandelen moet er 3 uur tussen zitten zei ze. Nou vind ik dat wel erg lang. Jij geeft aan dat dat helemaal niet nodig is? Op diverse sites lees ik dat je niet te snel na het eten veel moet bewegen om een maagtorsie te voorkomen. Wat is nu de normale richtlijn qua tijd tussen eten en uitlaten of (wild) spelen?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Saar2012 schreef:
S@ndr@ schreef:altijd al, alleen in Nederland kon het niet, in de landen om ons heen is het altijd heel gewoon geweest om alles door elkaar te gooien.
dat soort dingen lijdt een eigen leven, net als dat honden zouden moeten rusten na een maaltijd en meer van die gein :wink: .
t blijft maar rondzingen :19:
Bij de puppycursus werd ons verteld dat de pups 3 uur voor de les niet mochten eten i.v.m. mogelijke maagtorsie. En ook voor het wandelen moet er 3 uur tussen zitten zei ze. Nou vind ik dat wel erg lang. Jij geeft aan dat dat helemaal niet nodig is? Op diverse sites lees ik dat je niet te snel na het eten veel moet bewegen om een maagtorsie te voorkomen. Wat is nu de normale richtlijn qua tijd tussen eten en uitlaten of (wild) spelen?
absolute rust ter voorkoming van een maagtorsie lijkt juist heel slecht te zijn en juist maagtorsies bevorderen. (als je zoekt op Inge_O die heeft hier al regelmatig iets over gepost op het forum). Mijn honden mogen nu gewoon zelf doen wat ze willen. Ik ga niet trainen of fietsen direct na het eten omdat zij dan niet zelf hun beweging kunnen aanpassen, maar ze mogen dus wel gewoon lopen, onderling even ravotten of wat ze ook willen.
Afbeelding
Saar2012
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador met een vleugje Vizsla en nog wat onbekends :)

Ongelezen bericht door Saar2012 »

Fijn om te horen. Sinds ik dat heb gehoord op de puppycursus en wat op internet heb gelezen ben ik beetje angtig voor het wandelen na het eten, maar dat is dus niet echt nodig begrijp ik. We wachten nu dus vaak 1,5-2 uur en geven dus altijd eten na de wandeling en soms komt het even lastig uit en dan lopen we na een uurtje al en dan ben ik elke keer bang dat het niet goed gaat ofzo. Hoeft dus niet zo krampachtig begrijp ik :)
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

welnee, ik geef soms eten vlak voor ik de grote wandeling ga doen- ben op dit moment trouwens weer helemaal terug gevallen op brokken, :ok:
voorlopig geen vlees meer hier :19:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Voor het lopen geef ik nooit wat, vind het zelf ook niks om met een volle maag te lopen en die van mij lopen hetzelfde rondje als wat ik loop maar dan een keer of 5 en in een hoog tempo met nog wat zwemmen etc. er tussendoor...
Dus hier altijd eten na het lopen, en als ze een grotere inspanning hebben gedaan zoals naast de fiets dan laat ik er nog zeker een uur tussen zitten, dus tussen fietsen en eten...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”