Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

keuze puppybrokken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Boris2011
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Re: keuze puppybrokken

Ongelezen bericht door Boris2011 »

nou, ik heb gisteren en vandaag smuldier gegeven en Boris is er echt GEK op!! Dus dat is natuurlijk mooi.
Maar nou had hij vanmorgen diarree bij het uitlaten, dunne ontlasting. Is dit 'normaal' de eerste keer
dat je bent overgestapt naar smuldier compleet?

Gaat dat vanzelf over?
Tank
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tank »

Ja het kan zijn dat hij even moet wennen aan het nieuwe voer. smuldier kip kan ook helpen om een dikkere ontlasting te krijgen. Ik heb wel gemerkt dat mijn honden van smuldier hart en smuldier vlees aan de schijt aan. Vlees compleet, pens compleet en kip verdragen ze uitstekend.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Tank schreef:Ja het kan zijn dat hij even moet wennen aan het nieuwe voer. smuldier kip kan ook helpen om een dikkere ontlasting te krijgen. Ik heb wel gemerkt dat mijn honden van smuldier hart en smuldier vlees aan de schijt aan. Vlees compleet, pens compleet en kip verdragen ze uitstekend.
dat is ook logisch want daar zit geen bot bij in. orgaan laxeert sowieso. deze varianten moet je ook combineren met bot, of de kipvariant bv.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

de kip van smuldier kunnen ze hier niet apart eten... dat flubbert er aan alle kanten uit... is ook enorm vet wat ik zo voel... als ik het mix met pens/vlees compleet gaat het wel goed.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Boris2011
Actief

maar als ik gewoon de pencompleet en de vleescompleet afwissel, blijft de ontlasting dan niet dun? Heeft het puur met de overgang van brokken naar vlees te maken?
Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel behoefte om naast het eten, nog echt te gaan bijvoeren met van alles en nogwat. Het blijft in die zin maar gewoon een hond.

en hoe zit het met de tanden van de hond? als ze brokken eten dan moeten ze flink kauwen, wat goed is voor de tanden (net als bij katten). Als de hond alleen maar vlees eet, dan vergt dat niet veel van zijn tanden. hoe kun je dit het beste oplossen?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Boris2011 schreef:maar als ik gewoon de pencompleet en de vleescompleet afwissel, blijft de ontlasting dan niet dun? Heeft het puur met de overgang van brokken naar vlees te maken?
Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel behoefte om naast het eten, nog echt te gaan bijvoeren met van alles en nogwat. Het blijft in die zin maar gewoon een hond.

en hoe zit het met de tanden van de hond? als ze brokken eten dan moeten ze flink kauwen, wat goed is voor de tanden (net als bij katten). Als de hond alleen maar vlees eet, dan vergt dat niet veel van zijn tanden. hoe kun je dit het beste oplossen?
brok goed voor de tanden? :Q: zijn pepernoten ook goed voor onze tanden? Nee dan brok ook niet voor honden.
in principe is kvv voldoende of geef er af en toe eens wat nekken bij ofzo...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Ja Moos was meteen helemaal dol op Smuldier. Je pup moet natuurlijk wel even wennen aan het voer. Joh, wat goed dat je doorzet met vers voeren. Je zult zien minder poep, een fantastische vacht en je hond is blij. Een kippennekje of een vleugeltje erbij, (bot erbij maakt de poep wat vaster) met een hamer een beetje kapot slaan ? Even vasthouden totdat hij gaat kauwen. Ben benieuwd hoe het gaat.
Afbeelding
Neeltje
malinois
Zeer actief
Contacteer:

of een penslap, ook goed voor de tandjes.... :ok:
Afbeelding
Tank
Zeer actief

maar nee je hoeft er niet van alles bij te geven als je dat niet wil. als de ontlasting echt dun blijft voor langere tijd dan moet je wat anders proberen, maar hij zou genoeg moeten hebben aan de pens/vlees en vlees compleet.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Er zijn "veel" honden die met dunne ontlasting reageren op pens.
Je zou kunnen proberen om alleen de Vlees-compleet te geven; rode verpakking. Dat is een compleet voer en daar hoeft dus niets op/naast/bij of door onder normale omstandigheden.

Je kunt het "opleuken" met af en toe een ei ofzo maar in de basis is het compleet en komen ze niets tekort.

Voor mensen die barfen is een kvv een soort 'minderwaardig barf' vergelijk je het met brokken dan is het een megastap vooruit.
Je doet het goed ;-) maar probeer wellicht de vlees-compleet variant (rode verpakking, die is ook glutenvrij)

Suzanne
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Overstappen naar ander voer kan dunne ontlasting opleveren. Daar heb ik zelf ook wel eens last van als ik iets nieuws eet :19: .

Brokken zijn niet goed voor de tanden, de meeste brokken worden zo doorgeslikt en als een hond er al op kauwt plakt die meer dan vlees. Zoek maar eens op Luuk en tandplak.

Ik weet niet waar je de Smuldier hebt gekocht, maar ik zag dat er in Almelo ook een Dekamarkt is en in Apeldoorn is die de goedkoopste. Ik betaal 45 cent voor een pakje Vleeskompleet.

Mijn volwassen honden krijgen ongeveer 20 gram Smuldier per kilo lichaamsgewicht. Met een pup zou ik beginnen met 40 gram per kilo lichaamsgewicht.

Pens zou ik nog even mee uitkijken. Luuk hier kan er echt niet tegen, die wordt er hondsziek van.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tank
Zeer actief

Hutsje schreef:
Tank schreef:Ja het kan zijn dat hij even moet wennen aan het nieuwe voer. smuldier kip kan ook helpen om een dikkere ontlasting te krijgen. Ik heb wel gemerkt dat mijn honden van smuldier hart en smuldier vlees aan de schijt aan. Vlees compleet, pens compleet en kip verdragen ze uitstekend.
dat is ook logisch want daar zit geen bot bij in. orgaan laxeert sowieso. deze varianten moet je ook combineren met bot, of de kipvariant bv.

Ja dat is zeker logisch, maar dat wist ik toen nog niet. Was in mijn kvv begin dagen zeg maar ;)
Ik geef nu nooit meer smuldier hart of pens want het voegt niks toe in mijn ogen, in de complete versies zit al genoeg orgaan.
Laatst gewijzigd door Tank op 04 apr 2012 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
dorien83
Actief

Ongelezen bericht door dorien83 »

Ik ben op dit onderwerp gekomen omdat ik met het zelfde probleem zat, welke brok kan ik mijn pup het beste geven ?
Mijn vorige hond kreeg naturis vers vlees en eigenlijk was ik daar wel erg tevreden mee.
Ik wilde dus deze hond ook vers vlees gaan geven. Alleen kan hij er nog niet zo goed tegen. dit weekend wel geprobeert maar alles wat er in ging kwam er net zo snel weer uit. Ik vind dus die overstap erg lastig. Ik had Merlin carnibest lam/rijst gegeven. eerst met gekookt water er overheen en dat werkte niet en toen licht gekookt en steeds minder maar ja het blijft spannend.
Heeft iemand tips voor me ? Het liefst kies ik voor gemak dus een goede brok maar ja dan gaat eigenlijk de gezondheid van mijn hond voor en tja in brok zit een hoop spul wat er niet nodig is. Het maakt het ook niet makkelijk dat er zoveel informatie te vinden is en zoveel verschillende informatie.
nelleke
Zeer actief

dorien83 schreef:Ik ben op dit onderwerp gekomen omdat ik met het zelfde probleem zat, welke brok kan ik mijn pup het beste geven ?
Mijn vorige hond kreeg naturis vers vlees en eigenlijk was ik daar wel erg tevreden mee.
Ik wilde dus deze hond ook vers vlees gaan geven. Alleen kan hij er nog niet zo goed tegen. dit weekend wel geprobeert maar alles wat er in ging kwam er net zo snel weer uit. Ik vind dus die overstap erg lastig. Ik had Merlin carnibest lam/rijst gegeven. eerst met gekookt water er overheen en dat werkte niet en toen licht gekookt en steeds minder maar ja het blijft spannend.
Heeft iemand tips voor me ? Het liefst kies ik voor gemak dus een goede brok maar ja dan gaat eigenlijk de gezondheid van mijn hond voor en tja in brok zit een hoop spul wat er niet nodig is. Het maakt het ook niet makkelijk dat er zoveel informatie te vinden is en zoveel verschillende informatie.
Kijk even op www.voerwijzer.com daar staan echt ook goede brokken. Het bekijken van deze site is het waard. Er staan n.l. brokken en versvlees merken
Afbeelding
Neeltje
Boris2011
Actief

nou hij heeft nou een aantal keren smuldier gehad en ik moet zeggen dat ik best wel tevreden ben. Hij lust het graag, het is niet zo duur en hij legt nu 2x per dag twee goede drolletjes in plaats van 4 a 5x per dag gelige ontlasting.

Ben vandaag naar de dierenarts geweest en hij vond dat hij er goed gezond uitzag.
Ik blijf het nog wat langer uitproberen, hou jullie op de hoogte haha.
Esther1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther1963 »

Super :E:
Esther en d'r beestenboel

Afbeelding
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Top! :cheer:
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
nelleke
Zeer actief

:E: Wat een goed bericht. Tevreden hond en een enthousiaste baas. Hoera voor versvoer :cheer:
Afbeelding
Neeltje
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Hartstikke fijn :E:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Boris2011
Actief

We hebben nu dit voer dus geprobeerd, ik ben wel overtuigd, maar mijn man heeft nog een paar vraagtekens:

- hij poept maar 2 keer per dag, 1 drol per keer, is dat niet veel te weinig? hoort een hond niet vaker wat te doen (3 a 4 keer en dan behoorlijke drollen?)
- zijn ontlasting is heel erg stevig, is dit wel normaal, moet het niet een beetje 'smeuig' zijn?
- de ontlasting is ook behoorlijk donker van kleur, heel donkerbruin, is dit wel goed? hoort hondenpoep niet meer gewoon bruin te zijn?
- de hond moet flink drukken als hij wil poepen, terwijl hij met brokken alles zo heel makkelijk eruit drukt. Is dit wel goed?

Sorry dat ik de hele tijd met veel vragen kom, maar het is wel heel belangrijk om te weten denk ik.
Esther1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog en Stabyhoun
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Esther1963 »

Zoals je hoort is dat echt allemaal normaal. Ik zou mij meer zorgen maken wanneer mijn hond 4 x per dag poept en wanneer het een grote smeuiige massa zou zijn. Ze halen alle voeding uit de KVV die ze nodig hebben en zo blijft er weinig afval over, want ontlasting is afval wat het lichaam niet meer kan gebruiken. Dus wees blij dat het zo goed gaat en dat je maar heel weinig hoeft te ruimen :wink:
Esther en d'r beestenboel

Afbeelding
Tank
Zeer actief

Boris2011 schreef:We hebben nu dit voer dus geprobeerd, ik ben wel overtuigd, maar mijn man heeft nog een paar vraagtekens:

- hij poept maar 2 keer per dag, 1 drol per keer, is dat niet veel te weinig? hoort een hond niet vaker wat te doen (3 a 4 keer en dan behoorlijke drollen?)
- zijn ontlasting is heel erg stevig, is dit wel normaal, moet het niet een beetje 'smeuig' zijn?
- de ontlasting is ook behoorlijk donker van kleur, heel donkerbruin, is dit wel goed? hoort hondenpoep niet meer gewoon bruin te zijn?
- de hond moet flink drukken als hij wil poepen, terwijl hij met brokken alles zo heel makkelijk eruit drukt. Is dit wel goed?

Sorry dat ik de hele tijd met veel vragen kom, maar het is wel heel belangrijk om te weten denk ik.

Stel je voor dat jij 4x per dag moet kakken en dan van de grote halfharde flatsen legt die lichtbruin van kleur zijn en stinken als een rottend karkas, dan zou je ook wel even na gaan denken of je voeding wel ok is, toch? ;)

Harde drolletjes zijn heel goed, het moet natuurlijk niet zo zijn dat je hondje echt niet meer kan poepen en verstopt raakt, dat kan gebeuren als ze te veel bot krijgen, maar zal niet snel gebeuren op een complete kvv.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Boris2011 schreef:We hebben nu dit voer dus geprobeerd, ik ben wel overtuigd, maar mijn man heeft nog een paar vraagtekens:

- hij poept maar 2 keer per dag, 1 drol per keer, is dat niet veel te weinig? hoort een hond niet vaker wat te doen (3 a 4 keer en dan behoorlijke drollen?) Dit is normaal.
- de ontlasting is ook behoorlijk donker van kleur, heel donkerbruin, is dit wel goed? hoort hondenpoep niet meer gewoon bruin te zijn? Nee, brok geeft lichtbruine, smeuiige ontlasting, goed voer zoals kvv geeft donkere en hardere ontlasting.
- de hond moet flink drukken als hij wil poepen, terwijl hij met brokken alles zo heel makkelijk eruit drukt. Is dit wel goed? De hond moet even wennen, een stevigere drol kost iets meer kracht dan halfzachte drollen. Is ook normaal.

Beter teveel vragen, dan te weinig. :ok:
nelleke
Zeer actief

Niets mis mee om even te vragen. :ok: Ik merkte dat ik ook al had ik het gelezen toch even hier vroeg. Gewoon een geruststelling. En nu ga ik steeds een stapje verder. Haha. Een kalkoennek morgen (wel naast wat vlees). Had nooit gedacht dat ik het ooit zou geven aan Moos. :LOL:
Afbeelding
Neeltje
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Even over het kauwen/scheuren of kaakgebruik door de hond:

Tannetje Koning (holistische dierenarts, voorstander van vers, eigen bio merk Bandit, goed en erg prijzig)
geeft aan dat je beter af en toe een vleeslap of nekken of botten kunt geven naast de door hen geproduceerde Bandit.
Alleen maar gemalen KVV geven...toch maar af en toe een bot erbij hoor!
Ook is het goed eiwitten af te wisselen, dus dan weer eens rund, dan kip, keertje geit, wild, visje etc.

Ik heb hier wat kippennekken gekregen en dat vond ie eerst heel vreemd maar hij peuzelt ze nu lekker op en heeft dan wat werk met zijn kaken. Lijkt mij wel gezond en goed voor een hond. Natuurlijk..

Overigens, wat voeren jullie enorm veel. DARF geef ik 90 gram per dag voor een actief 4 mnd oude 5 kg wegend hondje met een uitgroei gewicht van ongeveer 9 kg schat ik.
Darf is bio vlees in burgers van 250 gram ongeveer en kost maar 3,40 per kg. Puur vlees, biologisch, met botten en compleet.

Als ik nekken geef kijkt ie me echt aan van 'is dat alles' dus heb ik hem gisterenochtend 70 gram nekken gegeven en dan 's middags en 's avonds weer gewoon ongeveer 35-45 gram DARF.

Ik weet niet hoe dik hij zou moeten worden als ik hem meer dan drie keer zoveel zou geven, lijkt me niet goed. Ik voel zijn ribben nu en niet zijn ruggegraat. Dat is de graadmeter.
Overigens geef ik hem tussendoor wat gedroogde vleessnacks. Vindt ie heerlijk en is puur gezond.

Ik ga de penslap eens even uit de vriezer halen voor mijn ventje morgen!
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ps pensstaafjes, uit de dierenwinkel, ook lekker voor kauwplezier voor je pup!
Top hoor hoe je ermee omgaat.
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

:cheer:

Hij heeft juist goede ontlasting, beter dan de gemiddelde hond :wink:
Afbeelding
P-tt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel

Ongelezen bericht door P-tt »

Even inhaken op de vragen van Boris 2011.

Ik ben ook net overgestapt naar Smuldier, ongeveer een week nu. Maar ik geef Goof ook brokken. Heb nog een zak staan en vind het een beetje zonde om dit weg te gooien.
Goof is bijna 8 maanden. Ik geef hem ongeveer 100 gram Smuldier in de ochtend en een handje brokken 'savonds. Het duurt wel even voor ik kan zien of die genoeg, teveel of te weinig is.

Overigens heb ik de varianten Vlees Compleet, Vlees, Hart, Kip en Pens (Pens heb ik nog niet gegeven, jezus wat stinkt dan spul) en vlees compleet wil ik ca.4x in de week gaan geven, of een andere compleet variant.

Nu heeft Goof al 3 dagen diarree, komt dit door het overstappen, of door het geven van beide?
Afbeelding
Tank
Zeer actief

P-tt schreef:Even inhaken op de vragen van Boris 2011.

Ik ben ook net overgestapt naar Smuldier, ongeveer een week nu. Maar ik geef Goof ook brokken. Heb nog een zak staan en vind het een beetje zonde om dit weg te gooien.
Goof is bijna 8 maanden. Ik geef hem ongeveer 100 gram Smuldier in de ochtend en een handje brokken 'savonds. Het duurt wel even voor ik kan zien of die genoeg, teveel of te weinig is.

Overigens heb ik de varianten Vlees Compleet, Vlees, Hart, Kip en Pens (Pens heb ik nog niet gegeven, jezus wat stinkt dan spul) en vlees compleet wil ik ca.4x in de week gaan geven, of een andere compleet variant.

Nu heeft Goof al 3 dagen diarree, komt dit door het overstappen, of door het geven van beide?
Ik zou zelf niet de varianten vlees en hart en pens enkelvoudig geven, puur omdat er zo veel orgaan in zit en dat laxeert.
Die van mij krijgen vlees compleet en pens/vlees compleet en kip en dat gaat heel goed. Je zou hem wat bot (paar kippenekjes ofzo) kunnen geven misschien helpt dat.
P-tt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel

Ongelezen bericht door P-tt »

Tank schreef:Ik zou zelf niet de varianten vlees en hart en pens enkelvoudig geven, puur omdat er zo veel orgaan in zit en dat laxeert.
Die van mij krijgen vlees compleet en pens/vlees compleet en kip en dat gaat heel goed. Je zou hem wat bot (paar kippenekjes ofzo) kunnen geven misschien helpt dat.
Heb je advies opgevolgd en heb vandaag ook een bakje pens/vlees compleet gehaald. Het gaat nu al veel beter met de ontlasting. Is niet meer dun gelukkig. Bedankt voorje tip!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”